Gå til innhold

fibromyalgi: aludder og vas, hypokondere!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

åpenlyst at du bare prøver å provossere...

at noen i det heletatt gidder å biter på;)

Endret av line snart mamma til 2:D
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må være den mest patetiske og latterligste diagnosen å få. Bare innse det når legene ikke finner noe galt med deg, så du kan trygdes i ung alder, at du er frisk!

Jeg hadde dødd av flause om legen min hadde satt en slik diagnose på meg. Før hadde jeg kutta av meg hender og det som verre var hvis det var så jævla viktig å slippe å jobbe! Anonymous poster hash: dd42d...c12

Jeg har fibromyalgi og jobber 100 % i hjemmesykepleien! Klarer det fordi jeg får rett medisin. Man blir ikke automatisk uføretrygda.

Skrevet

Det må være den mest patetiske og latterligste diagnosen å få. Bare innse det når legene ikke finner noe galt med deg, så du kan trygdes i ung alder, at du er frisk!

Jeg hadde dødd av flause om legen min hadde satt en slik diagnose på meg. Før hadde jeg kutta av meg hender og det som verre var hvis det var så jævla viktig å slippe å jobbe! Anonymous poster hash: dd42d...c12

Jeg har fibromyalgi og jobber 100 % i hjemmesykepleien! Klarer det fordi jeg får rett medisin. Man blir ikke automatisk uføretrygda.

Btw: har trent 5 ganger i uka i 7 år. Det hjelper faktisk! Uten trening blir jeg mye verre. Svangerskap gjør meg faktisk også friskere av fibromyalgien, fordi kroppen min sitt immunforsvar er nedsatt under svangerskap (for å ikke støte vekk fosteret) Sier legen min.

Skrevet

Jeg fikk diagnosen fibromyalgi, og jeg hadde også inflammasjoner/betennelser i fleng. Men jeg hadde også lave (men innenfor det omdiskuterte normalområdet) stoffskifteverdier, og med god lege og lav dose Levaxin er jeg så smertefri, energisk og smidig som jeg aldri (ikke en gang som topptrent tenåring) har vært.

Fastlegen hadde minimale kunnskaper om dette og ville bare at jeg skulle spise lykkepiller og trene mer. Men jeg var verken deprimert eller inaktiv. Jeg har heller ikke vært sykemeldt (det verste sto på i fødselspermisjon).

Anonymous poster hash: 463e4...a92

Skrevet

Selv om vitenskapen vet lite om fibromyalgi og ME betyr det ikke at de ikke finnes eller ikke er reelle. En gang visste vi ingenting om noen sykdommer, men vitenskapen går fremover og vi forstår mer og mer, en dag vil vi også forstå hva som forårsaker disse sykdommene... Det forskes stadig, heldigvis.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10997925

Anonymous poster hash: b7feb...4af
Skrevet

Niks, det kom etter kyssesyken i voksen alder. Som jeg ikke tok på alvor. Hadde en svært stressende jobb i farmasibransjen der de var avhenigi av meg, og jobbet selv om jeg var halvdårlig, helt til det en dag sa BANG. jeg ble enda mer stressa av å være syk og vite at ingen kunne ta over jobben min, sjefen maste, ungene maste, gubben skjønte ikke hvorfor kona ikke var superwoman lenger. Og jeg gikk ned for telling. Smerter over alt. Var som å blir kjørt over av en truck. Jeg trodde oppriktig jeg skulle dø av dem.

Jeg måtte lære meg å slappe av. Jeg måtte lære meg å ta hensyn til kroppen min. Og ja, jeg måtte bygge meg opp etter 1 år i et helvete. Kroppen mister alt av muskler, plutselig tåler man ikke en gang å se lys. Men jeg satte meg små mål, som å klare å gå til barnehagen. Og sakte men sikkert, så har jeg bygget meg opp igjen. Går på noen smeller, og kommer aldri tilbake til den jobben jeg hadde desverre. Men vet du, jeg ER ikke døende. Kroppen min ble kjørt for hardt. Og den sa fra. Kroppen jobber på høygir, fordi den beskytter seg. Men det kan snus. Sakte. Ikke på dagen. ikke noe lightening process (med mindre man er psykisk syk)..

Hva som utløser ME eller fibromyalogi kan være så mangt. Men det er en stressreaksjon i kroppen. Det er helt sikkert.

Anonymous poster hash: 53826...42b

Hvis du ble bra etter bare 1 år med sykdom, så bør du prise deg overlykkelig.

Har hatt dette helvete i 8 år og har prøvd MYE.

Trente lett yoga 1 gang i uken og ble dårligere.

Hvis du tror du kan blir frisk av ME ved å trene og snu tankegang tar du feil.

Du vet det er forskjell på ME og utbrenthet/møte veggen?

Anonymous poster hash: 82e99...2cd

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Kan hende du prøver å være saklig HI.. Men må le litt av deg her

• 5 måneder senere...
Skrevet

Niks, det kom etter kyssesyken i voksen alder. Som jeg ikke tok på alvor. Hadde en svært stressende jobb i farmasibransjen der de var avhenigi av meg, og jobbet selv om jeg var halvdårlig, helt til det en dag sa BANG. jeg ble enda mer stressa av å være syk og vite at ingen kunne ta over jobben min, sjefen maste, ungene maste, gubben skjønte ikke hvorfor kona ikke var superwoman lenger. Og jeg gikk ned for telling. Smerter over alt. Var som å blir kjørt over av en truck. Jeg trodde oppriktig jeg skulle dø av dem.

Jeg måtte lære meg å slappe av. Jeg måtte lære meg å ta hensyn til kroppen min. Og ja, jeg måtte bygge meg opp etter 1 år i et helvete. Kroppen mister alt av muskler, plutselig tåler man ikke en gang å se lys. Men jeg satte meg små mål, som å klare å gå til barnehagen. Og sakte men sikkert, så har jeg bygget meg opp igjen. Går på noen smeller, og kommer aldri tilbake til den jobben jeg hadde desverre. Men vet du, jeg ER ikke døende. Kroppen min ble kjørt for hardt. Og den sa fra. Kroppen jobber på høygir, fordi den beskytter seg. Men det kan snus. Sakte. Ikke på dagen. ikke noe lightening process (med mindre man er psykisk syk)..

Hva som utløser ME eller fibromyalogi kan være så mangt. Men det er en stressreaksjon i kroppen. Det er helt sikkert.

Anonymous poster hash: 53826...42b

Hei! Dette innlegget var utrolig inspirerende å lese. Jeg fikk kyssesyken for 6 mnd siden, og er fremdeles elendig. Jeg vet ikke hvordan jeg skal angripe situasjonen, har du noen tips? F.eks når begynte du å gå turer/trene deg opp? Jeg er ikke sengeliggende, men har ubehag av å stå/gå, og føler at jeg må sette meg ned. Kroppen er med andre ord helt skakkjørt etter kyssesyken. Hadde vært supert å få høre litt om hvordan du ble frisk igjen? På forhånd tusen takk!:-)
Skrevet

Jeg har fibromyalgi, og akkurat nå skulle jeg ønske du hadde fått prøvd det en stund - så tenker jeg pipa har fått en annen lyd. Hadde gitt armen min dersom jeg kunne fått litt energi til å gjøre ting sammen med barna mine - og fått til å være litt sosial... Vær varsom med utalelsene dine, det kan være du sårer noen skikkelig en dag. Du vet ikke hva du snakker om.

Anonymous poster hash: c3336...ed2

Jo, jeg vet akkurat hba jeg snakker om. Begynn å tren!-ingen med diagnosen blir frarådet å trene, for å få energi må man bruke energi, enn om det så er såvidt du klarer å reise deg.

Men det gidder dere jo ikke, djises, det er jo verdens undergang å jobbe.

Folk jobber med 1 bein, med en halv arm, selvom de er blinde går til kreftbehandling osv.

Dere skulle virkelig kjent på sykdom, så kanskje dere hadde sett ting i perspektiv, og hvorfor alle disse "ingen" inkludert oss leger forstår dere. Er det tilfeldig også mener dere, at nesten alle med "diagnosen" har psykiske problemer?

Nei, tenkte meg det;)

Anonymous poster hash: dd42d...c12

Stiller meg uforstående til denne kritikken rundt en diagnose som er godt dokumentert de siste 4 årene. Kan forøvrig tilføye at dette ikke er en holdning som råder blant leger, iallefall ikke hos meg eller noen av mine kolleger på sykehuset som jeg kjenner til.

P.s. Du skriver "oss leger" og regner med at dette betyr at du er lege? Er du sikker på at dette er riktig? Det er i så tilfellet meget rart at du skriver slik du gjør og med så mye feil i språket. Det blir stillt ganske høye krav til oss, både faglig og ikke minst våre holdninger. Dette høres veldig rart ut.

Anonymous poster hash: f3469...e0d

Skrevet

Selv om HI ikke akkurat uttaler seg på en smidig måte, er jeg enig i at mange har kommet seg for lett til en slik diagnose, og bruker den som en hvilepute for å unngå jobb. Jeg vet dette, det er ikke noe jeg tror (erfart). Jeg fikk selv diagnosen etter hyppige og uforklarlige betennelser i kroppen, men er nå nærmest symptomfri etter å ha lagt om til et svært sunt kosthold og jevnlig og hyppig trening. Jeg får også tilskudd av vitaminer jeg ellers har for lite av. Jeg synes faktisk det burde vært krav om at fibromyalgidiagnostiserte skulle prøve alt dette jeg nevner! 

Anonymous poster hash: 7a703...2a7
Skrevet

Artig med selvoppnevnte eksperter! Me diagnosen får man ikke etter ett år i dag, så du som ble frisk etter ett år og påstår det var me du hadde har fått feil diagnose!

Alle som tror det ikke finnes bør omgående kontakte Me sentrene som er opprettet rundtomkring i landet, blant annet på Aker og fortelle de er arbeidsledige, så kan dere ta diskusjonen med ekspertisen på hvor vidt dette er reelt eller ikke.

Har selv me, trodde ikke på det før jeg fikk det selv... Alle ligger ikke 24/7, jeg forsøker jobbe litt, men jeg blir faktisk syk av alt jeg gjør selv etter to år med denne dritten! Me var ettervirkningene etter svineinfulensa som jeg ikke tok hensyn til. Nei, jeg feiler ikke noe psykisk! Dere som vet så mye om dette burde vite at vi faktisk blir sjekket for det også før vi får diagnosen... Jeg har papirer på å være psykisk frisk faktisk :)

Anonymous poster hash: be206...7d6

Skrevet

Samme lille trollet som skrev at kolikk ikke finnes eller?;) fritidsproblemer er d noe som heter.

Anonymous poster hash: a0b00...f0c

Kolikk er en betegnelse leger bruker når babyen har vondt og de ikke finner ut hvorfor. Det trodde jeg alle visste. Det har vært forsket på det opp og ned ig i mente, og har vært allmennkunnskap i årevis

Anonymous poster hash: 25a97...1b7

Skrevet

HI : Visste du at veldig mange som har fibromyalgi ender opp med en revmatisk sykdom til slutt? Enkelte av disse tilstandene utvikler seg sakte og det kan ta mange år før det vises på prøver. En god venninne hadde fibromyalgi fra 18 års alder. Hun har nå nylig operert begge hoftene i en alder av 31 år.Leddgikt. 

Anonymous poster hash: c3ea4...758
Skrevet

Kan man dø av flauser? Det tror jeg må være den mest tullete dødsårsaken jeg har hørt, da har jeg større tro på fibromyalgi alikevel!

Må være skikkelig flaut å dø av flause. DET er flause det!

Skrevet

Ikke rart det er krig i verden...

Skrevet

Så kan dere fibromyalgihypokondere gå til angrep på stavefeil i overskrift og et par i hovedinnlegg. Det føles sikkert godt å rette på andre iblant, når kompetansen til det meste skorter, sånn jevnt over ;)

Anonymous poster hash: dd42d...c12 [/

quote]

Jeg kunne gjort det, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Skrivefeil er nå en ting, men det er ett eller annet alvorlig galt med setningsoppbyggingen din.

Skrevet

Kan man dø av flauser? Det tror jeg må være den mest tullete dødsårsaken jeg har hørt, da har jeg større tro på fibromyalgi alikevel!

Må være skikkelig flaut å dø av flause. DET er flause det!
Dødsflaut altså!
Skrevet

dette er sikkert skrevet for å provosere, men jeg klarer alikevel ikke la vær: dette er noe av det dummeste jeg har lest her inne på leeeenge, ta pilla di Hi.....

Skrevet

Jeg hadde dødd av flause om legen min hadde satt en slik diagnose på meg. Før hadde jeg kutta av meg hender og det som verre var hvis det var så jævla viktig å slippe å jobbe!

Anonymous poster hash: dd42d...c12

Du kan ikke ha det særlig godt med deg selv kjære deg. Bare ta kontakt om du vil snakke litt ;)

Det er jo velkjent at folk som har div. psykiske plager prøver å rakke ned på andre for å føle seg bra selv.

Stakkars deg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...