Gå til innhold

fibromyalgi: aludder og vas, hypokondere!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det må være den mest patetiske og latterligste diagnosen å få. Bare innse det når legene ikke finner noe galt med deg, så du kan trygdes i ung alder, at du er frisk!

Jeg hadde dødd av flause om legen min hadde satt en slik diagnose på meg. Før hadde jeg kutta av meg hender og det som verre var hvis det var så jævla viktig å slippe å jobbe!

Anonymous poster hash: dd42d...c12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så kan dere fibromyalgihypokondere gå til angrep på stavefeil i overskrift og et par i hovedinnlegg. Det føles sikkert godt å rette på andre iblant, når kompetansen til det meste skorter, sånn jevnt over ;)

Skrevet

Er det samme person som legger ut alle disse innleggene om dagen eller?

Anonymous poster hash: b7feb...4af
Skrevet

Kan man dø av flauser? Det tror jeg må være den mest tullete dødsårsaken jeg har hørt, da har jeg større tro på fibromyalgi alikevel!

Gjest Skofantomet
Skrevet

Får håpe karma ikke biter deg i ræven da..

Skrevet

Samme lille trollet som skrev at kolikk ikke finnes eller?;) fritidsproblemer er d noe som heter.

Anonymous poster hash: a0b00...f0c

Skrevet

Jeg vet du skriver det for å provosere, men hvis du virkelig hadde ment dette skulle du møtt mamma. Hn har daglig så mye smerter at vi nesten ikke får borti henne. Hun kan ikke leke med barnet mitt pga smerter. Hn står bestandig med tårer i øynene på sidelinjen og ønsker hun kunne vært med å spilt fotball, grave i åkeren, jage sommerfugler, ta imot bjørneklemmer osv osv...

Hun er så ødelagt i håndledd og ankler at hun hovner til dobbel størrelse på kvelden..

Jeg kunne fortsatt i en evighet, men det skal jeg ikke. Jeg synes bare det er så rart at folk er så trangsynte som det du demonstrerer til å være...

Anonymous poster hash: b9c2e...3d7

Skrevet

Jeg har fibromyalgi, og akkurat nå skulle jeg ønske du hadde fått prøvd det en stund - så tenker jeg pipa har fått en annen lyd. Hadde gitt armen min dersom jeg kunne fått litt energi til å gjøre ting sammen med barna mine - og fått til å være litt sosial... Vær varsom med utalelsene dine, det kan være du sårer noen skikkelig en dag. Du vet ikke hva du snakker om.

Anonymous poster hash: c3336...ed2
Skrevet

Jeg har fibromyalgi, og akkurat nå skulle jeg ønske du hadde fått prøvd det en stund - så tenker jeg pipa har fått en annen lyd. Hadde gitt armen min dersom jeg kunne fått litt energi til å gjøre ting sammen med barna mine - og fått til å være litt sosial... Vær varsom med utalelsene dine, det kan være du sårer noen skikkelig en dag. Du vet ikke hva du snakker om.

Anonymous poster hash: c3336...ed2

Jo, jeg vet akkurat hba jeg snakker om. Begynn å tren!-ingen med diagnosen blir frarådet å trene, for å få energi må man bruke energi, enn om det så er såvidt du klarer å reise deg.

Men det gidder dere jo ikke, djises, det er jo verdens undergang å jobbe.

Folk jobber med 1 bein, med en halv arm, selvom de er blinde går til kreftbehandling osv.

Dere skulle virkelig kjent på sykdom, så kanskje dere hadde sett ting i perspektiv, og hvorfor alle disse "ingen" inkludert oss leger forstår dere. Er det tilfeldig også mener dere, at nesten alle med "diagnosen" har psykiske problemer?

Nei, tenkte meg det;)

Skrevet

eg har nett hatt ein spontan abort, og er litt tung til sinns i kveld. her home på etbim kan ein oppleva å møta varme fine mennesker som får egypt til å føla seg betre. eg har som mål å aldri skriva noko stygt her home, men eg paal gjera eit unntak. for ei dritt-dama du er. du skulle skamma deg. logga deg inn her for å sjå om du kan få gjort nokon vondt. trist.

Skrevet

her inne på bim.

får ein til å føla seg

skal gjera eit unntak

mobil.

Skrevet

HI - du kan gjøre noe med dine manglende kunnskaper.

Verre er det at holdningen din trolig hindrer deg fra å faktisk skaffe deg disse kunnskapene og forståelsen av dem.

Så godt som 100 % av alle med fibromyalgi har for lave verdier av D-vitamin. Dette viser nyere forskning. Mangel på D-vitamin kan bl.a. gi betennelser, lite energi, kraftløshet og smerter og mye, mye mer.

I tillegg har ny forskning vist at en viss prosent av de med fibromyalgi har påviselige betennelsesmarkører i nerver i ryggen, noe som hos de som har det vil forklare de verste smertene.

Det som er positivt ift fibromyalgi er at siden det i hovedsak er en betennelsesrelatert sykdom, så kan de fleste - om de er konsekvente nok - spise seg mer eller mindre friske. Det krever imidlertid at man får hjelp fra noen som virkelig kan det med kosthold ift betennelser. Samtidig må de optimalisere næringsopptaket sitt, noe som for svært mange av disse også krever at de får orden på tarmbakteriefloraen sin også (de fleste med fibromyalgi har også mage-tarmproblematikk av større eller mindre grad).

Problemet er at legene sjelden kan nok om dette.

Skulle jeg valg mellom HIs uvitenhet samt holdning og fibromyalgi.... da hadde jeg faktisk valgt fibromyalgi ;)

(og det er ikke ment nedsettende ift dere som har denne sykdommen - jeg har nær kjennskap til den både som nært familiemedlem og som behandler)

Anonymous poster hash: 209c0...9ca
Skrevet

Jeg støtter deg HI. Fibromyalgi (eller ME som de kaller det nå til dags) bunner i psykisk stress og påkjenninger.  Og gjør at immunforsvar, stressrespons-systemet og hele kroppen jobber på høygir. Det er i høyeste grad reelt, og fysisk. Men det henger som sagt sammen med med det psykiske (som alt annet). Hilsen en som har hatt diagnosen. Det ENESTE som hjelper, er å overvinne "sykdommen". Det vil si, få ræva opp av senga. SELV OM det føles ut som du dør av det. Så gjør du ikke det. 

Anonymous poster hash: 53826...42b
Skrevet

(mangel på d.vitamen, som halve norske befolkningen har, bunner i mangel på sollys... get your ass out...)

Skrevet

Jeg støtter deg HI. Fibromyalgi (eller ME som de kaller det nå til dags) bunner i psykisk stress og påkjenninger.  Og gjør at immunforsvar, stressrespons-systemet og hele kroppen jobber på høygir. Det er i høyeste grad reelt, og fysisk. Men det henger som sagt sammen med med det psykiske (som alt annet). Hilsen en som har hatt diagnosen. Det ENESTE som hjelper, er å overvinne "sykdommen". Det vil si, få ræva opp av senga. SELV OM det føles ut som du dør av det. Så gjør du ikke det. 

Snakk om ting du vet noe om. Fibromyalgi og ME er ikke det samme.

Begge deler kan ha blitt utløst av stressreaksjoner. Men disse stressreaksjonene kan like gjerne være fysiske som psykiske. Uansett fører smerter og tap av funksjon til en psykisk reaksjon på sikt. Det betyr ikke at psyken er årsaken.

ME kan utløses av psykiske belastninger, ja. Men det er kanskje mer vanlig at det utløses av et virus eller bakterieangrep på kroppen, ref. årsaker som f.eks. guardia-saken fra Bergen og ME som en følgetilstand etter EpsteinBarr-infeksjon m.m.

Må si at det er litt morsomt når påståelige damer her inne uttaler seg så kategorisk om ting de faktisk ikke vet nok om, og hevder å inneha den fulle og hele sannhet... ;)

Skrevet

Jeg er frisk fra doagnosen og vet hva jeg snakker om. Ta deg en bolle.

Skrevet

(som du vet er fibromyalgi og me en UTELUKKELSESDIAGNOSE...) dvs, når de ikke finner noe annet å kalle det, så kaller de det det. 

Skrevet

Jeg vet du skriver det for å provosere, men hvis du virkelig hadde ment dette skulle du møtt mamma. Hn har daglig så mye smerter at vi nesten ikke får borti henne. Hun kan ikke leke med barnet mitt pga smerter. Hn står bestandig med tårer i øynene på sidelinjen og ønsker hun kunne vært med å spilt fotball, grave i åkeren, jage sommerfugler, ta imot bjørneklemmer osv osv...

Hun er så ødelagt i håndledd og ankler at hun hovner til dobbel størrelse på kvelden..

Jeg kunne fortsatt i en evighet, men det skal jeg ikke. Jeg synes bare det er så rart at folk er så trangsynte som det du demonstrerer til å være...

Anonymous poster hash: b9c2e...3d7

sånn er det med min mor også, men ikke så ille. hun leker med barnebarna når de er der, men det går på bekostning av mye annet. hun er da dårlig i mange dager etter på.

Anonymous poster hash: 28c86...d86

Skrevet

(mangel på d.vitamen, som halve norske befolkningen har, bunner i mangel på sollys... get your ass out...)

Jada, altfor mange nordmenn ligger lavere på D-vitamin enn hva som er optimalt.

Men hos de som har fibromyalgi så er manglene som regel større, samt at det er så godt som 100 % av de med fibromyalgi som har store mangler.

Det mest interessante i denne sammenhengen er selvfølgelig hva en D-vitaminmangel gjør med kroppen.

Med den tonen din så avslører du at du ikke har store kunnskaper om hverken D-vit.mangel eller fibromyalgi.

Skrevet

Hva betyr "a ludder og vas"??

Hva har ludder og fibromyalgi med hverandre å gjøre? :D

Anonymous poster hash: 5bca7...c9a

Skrevet

kjenner jeg blir skikkelig provosert av dere som kan si at det er bare å komme seg opp fra ræven og så forsvinner diagnosen. og at de som har fibromyalgi og me bare er late. Dere har virkelig ikke mye peiling på disse sykdommen. 

Min mor lever med fibromyalgi hver jævla dag, og ikke kom og si at det bare er for henne å trene så kommer hun seg. den må du f.. meg lengre ut på landet med.Jeg ser hvordan hun har det, og hva hun går igjennom og ikke minst hva hun skjuler for barnebarn. 

Skrevet

Jeg er frisk fra doagnosen og vet hva jeg snakker om. Ta deg en bolle.

Så flott at du er blitt frisk :)

Men det at du vet at det hos deg var psykisk betinget og du greide å snu livet ditt i positiv retning og bli frisk betyr ikke at alle andre har samme årsak til sykdommen.

Igjen, hadde du visst hva du pratet om hadde du sagt noe helt annet ;)

Når det er sagt så er jeg helt enig i at man må trene selv om man har fibromyalgi. Men man må gjøre det på riktig måte, og den måten som er riktig for én trenger ikke være riktig for en annen. Bl.a. må de med hissigst betennelser i kroppen gjøre noe med betennelsen før de kan begynne å trene hardere. De som er sykest skal også være i aktivitet, men da tilpasset nivå. Etter hvert som man får bukt på betennelsene vil disse tåle mer og mer trening og aktivitet.

Av oss to så tror jeg det er du som trenger å ta deg en bolle ;) .....nei, forresten, med tidligere fibromyalgi så må du være forsiktig med ting som trigger betennelse, så best du holder deg unna. Men det visste du kanskje ;)

Skrevet

kjenner jeg blir skikkelig provosert av dere som kan si at det er bare å komme seg opp fra ræven og så forsvinner diagnosen. og at de som har fibromyalgi og me bare er late. Dere har virkelig ikke mye peiling på disse sykdommen. 

Min mor lever med fibromyalgi hver jævla dag, og ikke kom og si at det bare er for henne å trene så kommer hun seg. den må du f.. meg lengre ut på landet med.Jeg ser hvordan hun har det, og hva hun går igjennom og ikke minst hva hun skjuler for barnebarn. 

Anbefaler deg å lese boken "Frisk med lavkarbo" av dr Hexeberg. Vet den også har et utdypende kapittel som tar for seg fibromyalgi.

Og hvis moren din ikke har målt D-vit.status så bør hun få gjort det. Selv om prøvene skulle være "tilfredsstillene" etter denne fine sommeren, så kan det være at hun har for lave verdier om et par måneder igjen.

De som hevder at fibromyalgi er latskap avslører bare sine egne manglende kunnskaper, så kommentarene deres burde egentlig ikke tas på alvor.

Skrevet

Niks, det kom etter kyssesyken i voksen alder. Som jeg ikke tok på alvor. Hadde en svært stressende jobb i farmasibransjen der de var avhenigi av meg, og jobbet selv om jeg var halvdårlig, helt til det en dag sa BANG. jeg ble enda mer stressa av å være syk og vite at ingen kunne ta over jobben min, sjefen maste, ungene maste, gubben skjønte ikke hvorfor kona ikke var superwoman lenger. Og jeg gikk ned for telling. Smerter over alt. Var som å blir kjørt over av en truck. Jeg trodde oppriktig jeg skulle dø av dem.

Jeg måtte lære meg å slappe av. Jeg måtte lære meg å ta hensyn til kroppen min. Og ja, jeg måtte bygge meg opp etter 1 år i et helvete. Kroppen mister alt av muskler, plutselig tåler man ikke en gang å se lys. Men jeg satte meg små mål, som å klare å gå til barnehagen. Og sakte men sikkert, så har jeg bygget meg opp igjen. Går på noen smeller, og kommer aldri tilbake til den jobben jeg hadde desverre. Men vet du, jeg ER ikke døende. Kroppen min ble kjørt for hardt. Og den sa fra. Kroppen jobber på høygir, fordi den beskytter seg. Men det kan snus. Sakte. Ikke på dagen. ikke noe lightening process (med mindre man er psykisk syk)..

Hva som utløser ME eller fibromyalogi kan være så mangt. Men det er en stressreaksjon i kroppen. Det er helt sikkert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...