Gå til innhold

Inspirert. Dere som jobber i butikk, hva gjør KUNDENE feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner at mye av dette er irriterende, men hva er problemet med at noen kjøper pølser til frokost?

Anonymous poster hash: 13ac8...767

Lol, det er ikke et problem. Men .. Man blir generelt lei av folk som kommer å kjøper pølser hele tiden når man jobber med det.. Det er jo tross alt ikke mat. Og når folk kjøper det til frokost.. Fysj. Men deres valg, så klart.
Men... Selv om man kjøper pølser om morgenen er det ikke sikkert det er frokost. Da jeg jobbet turnus hendte det innimellom at jeg kjøpte pølse el.l på vei hjem fra nattevakt før jeg skulle legge meg. Altså var det 'kveldsmat' for meg, ikke frokost.

Anonymous poster hash: 81238...4af

Det er faste kunder som regel, som kommer innom og kjøper pølser hver dag. Og jo, det er til frokost, for de jobbet på kontorbygget bak stasjonen. Hehe.
Jeg skjønner likevel ikke hvorfor det irriterer deg... det er jo deres egen sak, og går ikke utover deg på noen som helst måte?

Irriterer du deg ikke over noen ting du?

Si du hadde jobbet i en lekebutikk.. Du hadde en dame som var fast kunde, som kom innom og gav barnet sitt en gave HVER dag, fordi barnet maste. Hadde ikke du etter 7 år begynt å irritere deg litt over den kunden da?

Ingen av innleggene man leser her på dib som er irriterende går spesielt ut over noen heller, men man sitter fortsatt å svarer negatvit og forteller hvor dumme folk er?

Det blir det samme. Alle irriterer seg over ting. Sånn er det bare.

Og når man har servert pølser til folk i 7 år..Er man ganske lei av de samme (ofte tykke) folka som kommer dag ut og inn, og bestiller pølsemeny til frokost.. Morgengrettne, shabby "Jeg skal ha en baconpølse jeg.. i brød og lompe.. med rekesalat og løk". Da tenker jeg ÆSJ. Jada, deres valg, og det går ikke ut over meg. men jeg har mest lyst til å si "Hallo, hva med et eple/brød/baguette og en kaffe isteden?"

Jeg ser da også daglig massevis av folk som gjør ting som ikke er bra for dem (røykere for eksempel), men så lenge det bare går ut over dem selv, så irriterer det meg ikke det minste nei.

Eksempelet ditt ville jeg derimot reagert på fordi det ikke bare hadde gått ut over moren selv, men et uskyldig barn som hadde blitt kraftig bortskjemt.

Et voksent menneske som kjøper pølse til seg selv til frokost hver dag hadde vel bare vært en artig kuriositet. Maks.

Jaja, men fortsett å være perfekt du da, å la meg irritere meg over pølsespiserene mine.
Herregud. Sitter du der å blir fornærmet bare fordi noen er uenig med deg? Det blir litt dumt altså.

Er ikke fornærmet ? Men jeg må få lov til å irritere meg over noe, uten å få høre at det er "feil".
Det er INGEN som har sagt det er feil, men dette er et forum. Der er der lov å si at man er uenig. Tro det eller ei. Det å si at man er uenig er ikke det samme som P si at ditt syn er feil. Og det å si slikt som 'fortsett å være perfekt du da' vitner om umodenhet og manglende evne til å takle at andre ikke tenker som deg. Og du fremstår som fornærmet.

Nå må du gi deg, hi virker ikke fornærmet. Alt kan tolkes, og du tolker helt feil.

Man kan bli irritert uten å yte dårlig service altså!

Anonymous poster hash: 3a538...432

For det første: jeg har aldri sagt at man ikke kan irritere seg over kunder og likevel yte god service. Jeg jobber innen servicesektoren selv, og vet faktisk utmerket godt hva HI snakker om. Jeg har mange historier selv fra min karriere innen service, men jeg Jan dessverre ikke fortelle om den da det jeg jobber med er taushetsbelagt.

Jeg mente heller ikke at hun virket fornærmet i sitt første innlegg, det var rettet ene og alene til kommentaren hun hadde til den andre anonyme som hang seg opp i det med pølsene. Det å si 'jaja, fortsett å være perfekt du...' til noen er i min omgangskrets en typisk ting man sier når man blir fornærmet/sur/irritert på noen.

Hvis der ikke er lov å påpeke at man synes det er en overreaksjon på noe som vitterlig er en fillesak, synes jeg det er rimelig spesielt.

Men for all del: ikke meningen å 'tolke feil' eller ta fokus fra tråden over på noe annet, så beklager at jeg tok det opp. Jeg synes denne tråden var morsom og kunne godt tenke meg å bidra, men kan ikke det dessverre.

Du har da bidratt mer enn nok.... :wacko:

Anonymous poster hash: a0a3c...84e

Men jøss da! Nå er faktisk ikke du noe bedre selv spør du meg. Dette var ingen mobbetråd. Skjerp dere begge to!

Neimen huff da ! 

Det var ikke meningen å være frekk med det svaret, men det blir en endeløs diskusjon der man ikke er enige. Blir dumt å sitte å duskuterer en fillesak frem og tilbake . 

Alle er da velkommen til å svare !

Skrevet

Har jobbet på peppes og der huske jeg at vi hadde levert pizza hjem til folk som klaget på at pizzaen ikke var god, for lite stekt, for mye stekt e.l. Og det er jo selvsagt greit, rett skal være rett, så vi fikset selvsagt ny pizza og sendte ut med sjåføren. Det er da vanlig praksis at man tar den ødelagte pizzaen med tilbake, akkurat som man sender mat i retur på resturant eller levere tilbake en ødelagte vare for å få ny. Men utrolig mange hadde da spis opp pizzaen men forventet likevel en ny. Utrolig iriterende.

Og de som klager på at de har fått pizza med feile ingredienser levert og er ufine og sure, bare for å til slutt finne ut at det ikke var noe feil med pizzaen, men likevel ikke unnskylde oppførselen. Selvsagt i orden å klage, men man kan være litt høflige og hyggelige selv om man mener det er gjort en feil.

Vi hadde faste regler å forholde oss til når det gjaldt godtgjørelser når det ble gjort feil. De som klaget og var frekke og sure, fikk aldri mer eller mindre enn det de hadde krav på. Men var folk hyggelige har man et mye større ønske om å rette opp feilen som ble skjedd og både jeg og andre som jobbet der ga ut dispenserbrus eller ekstra dressinger, nachos eller andre småting for å være ekstra greie. I tillegg til rabattkortet som alle som klaget fikk. Hadde selvsagt ikke lov til det, men det lille av ekstra dressing eller bruss som ble gitt ut, var ikke noe som ble oppdaget, heller ikke store tapet for resturanten. Et glass dispenserbrus kostet resturanten rundt 3 kr den gang, og da var arbeiskraft, strøm o.l. medregnet. Tror nok vi sikret oss mange fornøyd kunder i allefall.

Men når det er sagt, så syns jeg egentlig resturantservicen i norge er utrolig dårlig! Det virker som om de fleste resturanter er underbemannet på servitører og ofte et det vanskelig å få kontakt for å bestille noe ekstra som f.eks mer drikke. Jeg klager når maten er dårlig, men har stort sett aldri fått noen annen godtgjørelser enn at de lager ny mat, men det hjelpet lite med ny mat, når man må sitte å spise den alene da de andre selvsagt må spise sin mat mens den er varm og ikke kan sitte å vente. Da er jo hele vitsen med å gå ut å spise borte. Er ikke servitørenes feil, de følger nok sikkert bare rutinene, men dette syns jeg virker som et problem over hele landet. En helt annen standard i utlandet.

Det er sant.. Det er veldig veldig veldig sjelden jeg får god service når jeg spiser ute.. 

Det sies jo at kelneryrket er det mest slitsomme man kan ha, og jeg vet at det ikke er like lett å være "på topp" hele dagen når man er stressa og du har 8 bord og løpe frem og tilbake til og huske på 150 ting. 

Jeg spiser ofte ute.. og de fleste servitører kommer og tar bestiller, setter fra seg mat, men man får sjelden noen ord ut av munnen deres. det er "hei, takk, håper det smaker". Thats it. 

Skrevet

Må innrømme at jeg datt av nederst på side 1, så svarer deretter...

Til dere som mener hi ikke passer i butikkyrket; "service med et smil", dette uttrykket kjenner dere sikkert. Og selv om man som butikkansatt har en hel liste over ting man irriterer seg over så er det ikke dermed sagt at man viser det til kunden. Dere aner ikke hvor mye dritt man får fra kunder, man blir skjelt ut etter noter pga bestemmelser fra ledelsen som man prøver å overholde, kunder som roter ned hele butikken (gjerne bord som blir endevendt fordi jeg skal ha akkurat den nederste) etc etc etc.. Vi skal være høflige selv når du kjefter meg opp og ned, gi god service og veiledning, samt rydde og ekspedere. Alt med et smil, og det gjør vi! Er ikke dermed sagt vi ikke tenker vårt når dere går.. Og jeg tror ikke dere er klar over hvor mye dritt vi må tåle fra kundene uten å ha lov til å ta igjen. Vi blir kalt navn, blir behandlet som tjenere og mange ser ned på oss. Men allikvel har vi et flertall høflige og blide kunder som gjør alt verdt det.

Virker som enkelte har vanskelig for å forstå at noen faktisk ØNSKER å jobbe i butikk, til og med utdanner seg innen butikkfaget. Det er liksom et yrke man bare skal ha mens man studerer, kan det virke som..

Hilsen meg som har jobbet i butikk siden 1994, har fagbrev i butikkfaget, med markedsføring, reklame, salg og service, og ELSKER å jobbe i butikk. (Butikkontrollør som bijobb). Kunne ikke tenkt meg en annen jobb, men er ikke dermed sagt man ikke kan bli frustrert for det.

Mange av dere er jævlig vrange kunder ;)

Anonymous poster hash: 4d845...698

Takk for det svaret, det var hyggelig.

Ja man må finne seg i mye..

Og noen kunder tror butikkansatte er født til oppvarte seg.

At vi kan tråkkes på, bli sett ned på, og dette skal være helt OK, fordi her er det kunden som gjelder.

Normal oppførsel gjelder tross alt i en butikk også. Fra gatekjøkken til Gucci. 

Og servicen man får, er også litt opp til kunden. Det sier seg selv at man ikke vil gi det lille ekstra, til en kunde som står griner på nesa og er sur.

Kommer man inn, smiler og er hyggelig, så skal dere se at det smitter over på den bak kassa også!

Skrevet

Enig med mange av punktene dine...

Men hva gjør vell de som tipper hver uke galt? Å tippe tar fem minutt av uken deres, så skjønner ikke hvorfor du sier de må skaffe seg et liv... de har helt sikkert et like innholdsrikt liv som du og jeg, selv om de bruke 5 minutter hver uke på å tippe.

Anonymous poster hash: a9a1f...a57

Det er ikke 5 minutter.. Det er maaaange timer :)

Ja da blir det helt klart en annen sak ;)

De står i butikken å følger ut kupongene sine, med pene utfylte kryss, en etter en..

De legger så mye arbeid i å spille. Og spilleavhengighet er en sykdom, på lik linje som alkoholisme. Så jeg blir oppgitt når jeg står der og sender gjennom kuponger til flere hundre kronner 4 dager i uka. Disse menneskene har et problem.

Skrevet

Enig med mange av punktene dine...

Men hva gjør vell de som tipper hver uke galt? Å tippe tar fem minutt av uken deres, så skjønner ikke hvorfor du sier de må skaffe seg et liv... de har helt sikkert et like innholdsrikt liv som du og jeg, selv om de bruke 5 minutter hver uke på å tippe.Anonymous poster hash: a9a1f...a57

Det er ikke 5 minutter.. Det er maaaange timer :) 

De står i butikken å følger ut kupongene sine, med pene utfylte kryss, en etter en.. 

De legger så mye arbeid i å spille. Og spilleavhengighet er en sykdom, på lik linje som alkoholisme. Så jeg blir oppgitt når jeg står der og sender gjennom kuponger til flere hundre kronner 4 dager i uka. Disse menneskene har et problem.

Ja da blir det helt klart en annen sak :s

Skrevet

Jeg jobbet på et kjøpesenter på Oslos beste vestkant, der var det mange krevende kunder.

Mange gjorde et nummer av å ikke skjønne hva jeg sa (Jeg snakker litt bredere østlandsk) fordi jeg ikke snakket 'fint nok'.

En gang hadde vi en kunde som skulle klage på en vare - vi fikk et truende brev fra advokaten hans! Hjelpes, hadde han bare stukket innom, så hadde vi byttet varen hans, det var en helt grei reklamasjonssak.

Enkelte kunder (særlig godt voksne damer) strenet inn og pekte rundt seg: Jeg skal ha den og den og den...!

Og de som kjøpte presanger: Ja, BARE la prisen stå på!

Vi hadde også en mann som kjøpte varer bare for å komme tilbake og klage på dem. Til slutt måtte vi si til ham at han ikke fikk lov til å kjøpe noe mer hos oss, det var jo aldri noe galt med det han klagde på, men han lagde et helvete hver gang likevel.

Men jeg ble vel egentlig ikke irritert - mer himmelfallen.

De mest irriterende kundene, er egentlig de som forventer service på bekostning av andre kunder. De kan f.eks stå og tromme på disken 'Er det MULIG å få litt service her!?' fordi det står en stakkar foran dem.

Eller de som har brukt en time på å gå rundt å titte, bare for å ha VELDIG DÅRLIG TID når de må vente ett minutt på å bli ekspedert.

Eller de som spretter pakninger fordi de bare vil kjøpe noen av tingene oppi.

Heldigvis synes jeg at når man har virkelig urimelige kunder som skjeller en ut etter noter, får man ofte noen gode ord fra de andre kundene som hører det som skjer. Flesteparten er heldigvis hyggelige folk! :-)

Gjest Antarctica
Skrevet

Har stått på gatekjøkken, landhandel/dagligvare og på pub. 

På puben er det mest kaos, i den forstand at folk har en annen tone når de er alkoholpåvirka enn ellers. Men det var uten tvil den morsomste jobben. Noen var ensomme og ville snakke, noen var vittige, noen var vennlige, noen var til og med forelska.

Mange var frekke i kjeften og skulle kommentere puppene mine osv, men jeg er ganske kjapp jeg også, så de fikk alle sammen et svar som kunne passe... Min humor var i alle fall min viktigste ressurs.

Det tristeste var når en fyr på mellom 30 og 40 erklærte at jeg var hans beste venn, betrodde seg om farens selvmord og tilsvarende. Da er det en vond skjebne man står overfor. Pub-vertinnen skal ikke være din beste venn basert på de samtalene dere har over disken.

På butikk og gatekjøkken er det absolutt aller verste de kjepphøye vestkantungdommene som tror du står i butikk fordi du er "mislykka" på arbeidsmarkedet forøvrig. De som snakker til deg som om du var en slags slave, snakker med hverandre OM deg og slenger dritt. Møtte dem ikke så ofte, men jeg innså at det ikke nyttet å si noe. Jeg var butikkdame på kveldene fordi jeg var student på formiddagen og ville finansiere studiene. Disse ungdommene var selvsagt pappagutter og -jenter uten annet enn privatgymnaset Bjørknes, men de følte seg veldig oppesen og intellektuelle, for de så jo "bare" en butikkdame.

Å være ung jente på kveldsåpne butikker og gatekjøkken er generelt en utfordring, fordi man opplever respektløs oppførsel av folk som ser på deg som dritt. Men fartstid som pubvertinne gjorde meg robust, og det hadde jeg bruk for. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...