Gå til innhold

Inspirert. Dere som jobber i butikk, hva gjør KUNDENE feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i butikker i snart 10 år, så jeg har mine irritasjoner når det kommer til kunder.

Bensinstasjon: (Jobbet der i 7 år, så naturlig å bli litt lei vel, hehe)

* De som steller seg ved pølsedisken og bestiller, og forventer å få pølse før de betaler. (Gjerne blir de sure når jeg går til kassa og ber om betaling først også)

*De som bare gikk rundt i butikken.. (Man må holde seg bak kassa når det er kunder i butikk, så har man ting å gjøre er det irriterende å bli låst bak der fordi noen skal "titte" i 20 min") Gå inn, kjøp, gå ut ! :P  Når det er rolig på kvelden osv da...

*Mennesker som kjøper pølser til frokost.. 

*De rike fjottene, som tar med seg en sjokolade til kassa, og når de får høre prisen, himler de med øya, spør om jeg er seriøs, for så å s "hah, nei den skal jeg IKKE ha". HALLO, DU ER PÅ EN BENSINSTASJON, DU  VET DET ER DYRT HER!! 

* De som fyller bensin på dieselbil... 

* Noen tippekunder.. Etter 7 år begynner man å bli lei av de samme fjesene som kommer hver Tirsdag (extra) Onsdag (viking) ,Lørdag (lotto + tipping) og Søndag (Tipping), lever den samme bunken med kuponger, i den samme slitte mappen de har hatt i mange år.  Kanskje på tide å få litt hjelp? 

* De som fyller bensin, også har de ikke penger på kortet. (Noe de feste VET før de fyller)

Lekebutikk: (Sjefen her var kjent som Bærums største IDIOT, så ingen kjent god service der sånn i utgangspunktet, dessverre)

* Kunder som på død og liv skal drasse med seg stor barnevogn rundt i hele butikken, for så å bli sure på de ansatte fordi det er trangt.(Den er liten og kvadratisk så vogna kan FINT parkeres uten at man går ifra barnet)

* Kunder som på død og liv skal ha hjelp, selv om det står 3-4 stk i kø i kassa. Da mener jeg ikke et spørsmål eller to, men å bli fulgt rundt i butikken i 10 + minutter for at jeg skal velge ut gaver til alle barnebarna. 

* De som legger varer på disken, for så å gå rundt og fylle på mer og mer.

*De som kjøper 15 ting, og krever innpakning på alt, selv om det er mange i kø. (Vi har pakkedisk og kan sende med papir dit..)

* De som åpner esker og tar ut leker

* De som blir sinte når de ikke får igjen penger for varer. (Bytte er greit, penger får man kun igjen ved reklamasjon)

Det er nok sååå mye mer, men nå skal jeg visst til reptilparken og må rekke neste buss!
Håper på mange morsomme svar til jeg er tilbake !

Skrevet

Det er mye man kan irritere seg over når man jobber i butikk, men det meste du ramser opp synes ikke jeg er noe kundene gjør feil. Jobber man i butikk så er det et serviceyrke, og man skal faktiskt til en viss grad stå til tjeneste for kundene. Det er det jobben går ut på. Har selv jobbet både på bensinstasjon og i butikk. Det er da helt klart at man hjelper kundene med feks å tippe, eller fylle bensin på bilen (flere eldre samer spesielt som ikke fyller selv). Kundene har da all rett til å "kikke" i både 20 og 30 min uten å kjøpe noe om de vil det. Og forresten, jeg må si jeg irriterer meg grønn over små lekebutikker (og også mange barnetøy-butikker), jeg går der stort sett med barn og har ofte med vogn så jeg synes det er utrolig dårlig planlegging å ikke legge tilrette for vogn i slike butikker (det er dog ikke den ansattes skjyld men ledelsen eller kjedekonseptet).

Anonymous poster hash: 485ee...1d3

Skrevet

Jobbet i lekebutikk som ekstrahjelp når jeg gikk på videregående.

- De som slipper inn barna i lekebutikken, for å deretter gå sin vei for å gjøre storhandelen i de andre butikkene på senteret. Det er også gjerne disse foreldrene som har ufordragelige unger.

- Opplevde at en unge dro ned buksa og dreit på gulvet. Foran kundetoalettet inne i butikken. Foreldrene bare tok ungen og gikk. HVA MED Å HJELPE TIL Å TØRKE OPP ETTER UNGEN DIN!? 

- De som prøver å reklamere på ting som ikke er ødelagt, og krever pengene tilbake. Blir sure når de får byttelapp. 

Skrevet

Jeg jobber i frisørsalong.

Det som irriterer meg mest er kunder som på død og liv skal kjenne og prøve på produkter vi har i hylla i steden for å spørre om å få lov å prøve en vare eks spray eller voks.

Vi har de åpne bak kassa (brukes på kunder i stolen) så vi har lapper : Vennligst ikke åpne boksen"

Respekter produkter som du ikke har betalt for. åpner du - betaler du!

Skrevet

*Kunder som tilkaller oppmerksomhet, når man da sier hei, hva kan jeg hjelpe deg med? Så kiker de videre/snakker i tlf/leser på avisen osv mens resten av køen skal stå og vente..

*kunder som absolutt skal ha hjelp før andre, men som ikke aner hva de skal ha og blir stående og fundere det..

Anonymous poster hash: caa3e...a39

Skrevet

Etter å ha lest den listen din vil jeg si at du ikke passer så godt til å jobbe i butikk!

Hilsen ei som har jobbet i butikk i 15 år og er kjempeglad i jobben.

Anonymous poster hash: 62344...5ec
Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

I utgangspunktet "har kunden alltid rett". Arbeider man i et serviceyrke, er det en del av hverdagen.

Når det kommer til planløsning i div butikker.. Det skal jo faktisk være plass til rullestolbrukere. Og sett i sammenheng med det, bør det jo også være plass til barnevogn..

Men husker noe som irriterte meg da jeg jobbet i klesbutikk. Kunder som tok med seg klær inn på prøverommet, og la dem på gulvet etter de hadde prøvd dem. De skulle tydligvis ikke ha dem siden de tråkket på dem. Og de ble liggende der med fotavtrykk på seg etterpå. Akkurat dette irriterte meg grønn. Men fikk aldri tatt tak i det da oppmerksomheten ble ledet bort ifra det til andre ting.

Skrevet

Ikke vanskelig å se når ansatte ikke er skapt for service yrket ;)

Jeg har jobbet med salg selv også :)

Det som irriterer meg mest er spydige kommentarer om prisene, akkurat som JEG får gjort noe med det liksom..

Skrevet

Høres ikke ut som du passer til å jobbe i et serviceyrke HI? Det er jo tross alt kundene sin fortjeneste at du har en jobb? Virker som mange glemmer det og tror at det er kundene som skal være takknemmelige.

Hilsen servicemedarbeider.

Anonymous poster hash: 2b822...6c0

Gjest FinogFjong
Skrevet

Det er mye man kan irritere seg over når man jobber i butikk, men det meste du ramser opp synes ikke jeg er noe kundene gjør feil. Jobber man i butikk så er det et serviceyrke, og man skal faktiskt til en viss grad stå til tjeneste for kundene. Det er det jobben går ut på. Har selv jobbet både på bensinstasjon og i butikk. Det er da helt klart at man hjelper kundene med feks å tippe, eller fylle bensin på bilen (flere eldre samer spesielt som ikke fyller selv). Kundene har da all rett til å "kikke" i både 20 og 30 min uten å kjøpe noe om de vil det. Og forresten, jeg må si jeg irriterer meg grønn over små lekebutikker (og også mange barnetøy-butikker), jeg går der stort sett med barn og har ofte med vogn så jeg synes det er utrolig dårlig planlegging å ikke legge tilrette for vogn i slike butikker (det er dog ikke den ansattes skjyld men ledelsen eller kjedekonseptet).

...har eldre samer spesielle hjelpebehov med bensinfylling altså...?   :D

Skrevet

Etter å ha lest den listen din vil jeg si at du ikke passer så godt til å jobbe i butikk!

Hilsen ei som har jobbet i butikk i 15 år og er kjempeglad i jobben.

Anonymous poster hash: 62344...5ec

Haha, jeg elsker å jobbe i butikk selv jeg. glemte å legge til dette nederst i teksten:

Alle får selvfølgelig like god hjelp og like mange smil!

Det er bare ting jeg irriterer meg over. Det går ikke utover kunden;) 

Du har nok et par ting du irriterer deg over selv. Ellers må du være umenneskelig

Skrevet

...har eldre samer spesielle hjelpebehov med bensinfylling altså...?   :D

Går som regel alltid ut for å hjelpe.Spesielt eldre. Men irriterer meg også over de som ikke forstår at man er ALENE på jobb. Og ikke kab forlate kasseområdet for å f.eks vaske en bil for en kunde, etc.

Det har hendt jeg har spurt andre kunder om å gå ut å hjelpe. For man kan faktisk ikke forlate butikken med butikken full av kunder

Gjest Skofantomet
Skrevet

Jeg har jobbet i butikker i snart 10 år, så jeg har mine irritasjoner når det kommer til kunder.

* De som steller seg ved pølsedisken og bestiller, og forventer å få pølse før de betaler. (Gjerne blir de sure når jeg går til kassa og ber om betaling først også)

*De som bare gikk rundt i butikken.. (Man må holde seg bak kassa når det er kunder i butikk, så har man ting å gjøre er det irriterende å bli låst bak der fordi noen skal "titte" i 20 min") Gå inn, kjøp, gå ut ! :P Når det er rolig på kvelden osv da...

*De rike fjottene, som tar med seg en sjokolade til kassa, og når de får høre prisen, himler de med øya, spør om jeg er seriøs, for så å s "hah, nei den skal jeg IKKE ha". HALLO, DU ER PÅ EN BENSINSTASJON, DU VET DET ER DYRT HER!!

* Noen tippekunder.. Etter 7 år begynner man å bli lei av de samme fjesene som kommer hver Tirsdag (extra) Onsdag (viking) ,Lørdag (lotto + tipping) og Søndag (Tipping), lever den samme bunken med kuponger, i den samme slitte mappen de har hatt i mange år. Kanskje på tide å få litt hjelp?

* De som fyller bensin, også har de ikke penger på kortet. (Noe de feste VET før de fyller)

Lekebutikk: (Sjefen her var kjent som Bærums største IDIOT, så ingen kjent god service der sånn i utgangspunktet, dessverre)

* Kunder som på død og liv skal drasse med seg stor barnevogn rundt i hele butikken, for så å bli sure på de ansatte fordi det er trangt.(Den er liten og kvadratisk så vogna kan FINT parkeres uten at man går ifra barnet)

* Kunder som på død og liv skal ha hjelp, selv om det står 3-4 stk i kø i kassa. Da mener jeg ikke et spørsmål eller to, men å bli fulgt rundt i butikken i 10 + minutter for at jeg skal velge ut gaver til alle barnebarna.

*De som kjøper 15 ting, og krever innpakning på alt, selv om det er mange i kø. (Vi har pakkedisk og kan sende med papir dit..)

* De som blir sinte når de ikke får igjen penger for varer. (Bytte er greit, penger får man kun igjen ved reklamasjon)

Det er nok sååå mye mer, men nå skal jeg visst til reptilparken og må rekke neste buss!

En skal tåle litt i serviceyrke, og det høres igrunn ikke helt ut som dette er det rette yrket for deg.

Skrevet

I utgangspunktet "har kunden alltid rett". Arbeider man i et serviceyrke, er det en del av hverdagen.

Når det kommer til planløsning i div butikker.. Det skal jo faktisk være plass til rullestolbrukere. Og sett i sammenheng med det, bør det jo også være plass til barnevogn..

Men husker noe som irriterte meg da jeg jobbet i klesbutikk. Kunder som tok med seg klær inn på prøverommet, og la dem på gulvet etter de hadde prøvd dem. De skulle tydligvis ikke ha dem siden de tråkket på dem. Og de ble liggende der med fotavtrykk på seg etterpå. Akkurat dette irriterte meg grønn. Men fikk aldri tatt tak i det da oppmerksomheten ble ledet bort ifra det til andre ting.

Jada, det er plass mellom hyllene osv. men har en del kurver stående i butikken med salgsvarer osv. Disse må man kanskje flytte litt på for å komme forbi (fordi unger og andre flytter dem hit og dit hele tiden). Så det ER plass. Men det er kronglete... Veldig kronglete. Så isteden for å kjefte på de annsatte kan man sette fra seg vogna på kortsiden ved en hylle, og man kan stå å holde hånda på barnavogna mens man ser i hylla til og med. Man MÅÅÅ ikke vrikke den innimellom 2 trange hyller:P

Skrevet

*De som bare gikk rundt i butikken.. (Man må holde seg bak kassa når det er kunder i butikk, så har man ting å gjøre er det irriterende å bli låst bak der fordi noen skal "titte" i 20 min") Gå inn, kjøp, gå ut ! :P Når det er rolig på kvelden osv da...

*De rike fjottene, som tar med seg en sjokolade til kassa, og når de får høre prisen, himler de med øya, spør om jeg er seriøs, for så å s "hah, nei den skal jeg IKKE ha". HALLO, DU ER PÅ EN BENSINSTASJON, DU VET DET ER DYRT HER!!

* Noen tippekunder.. Etter 7 år begynner man å bli lei av de samme fjesene som kommer hver Tirsdag (extra) Onsdag (viking) ,Lørdag (lotto + tipping) og Søndag (Tipping), lever den samme bunken med kuponger, i den samme slitte mappen de har hatt i mange år. Kanskje på tide å få litt hjelp?

En skal tåle litt i serviceyrke, og det høres igrunn ikke helt ut som dette er det rette yrket for deg.

Joda;) Jeg tåler det meste. Men man irriterer seg vel over noe i alle yrker? Om det er kollegaern, dårlige penner eller sjefer eller kunder.

Skrevet

Kommer inn i butikken 5 min før stengetid og tar seg gooood tid. Jobbet i kiosk.

Skrevet

Jeg har også jobbet på bensinstasjon, og det er spesielt to ting som var irriterende. 

#1 - Folk som sa "nei, takk" når jeg spurte om de ville ha tilbehør på pølsene sine, betalte for pølsen, og mens jeg lagde den til sa de "jo, forresten, jeg vil ha potetsalat på" Det kostet jo noen kroner ekstra, men det ble en del avvik på tilbehøret! 

#2 - Folk som fylte drivstoff helt fint på egenhånd forrige uke, men som plutselig var allergisk om drivstoffet, mens de viftet med en fransk manikyr - og attpåtil ble fornærmet når jeg sa at jeg ikke kunne forlate butikken når det var kunder i butikken eller ved pumpene, siden jeg sto alene på jobb. 

Ellers må man jo finne seg i mye i serviceyrker, og det er ofte en tålmodighetsprøve. 

Kom på en til... 
Folk som kastet spylervæskekanner i de vanlige søppelbøttene, selv om det sto store skilt over hver søppelspann hvor man skulle putte de tomme kannene!

Anonymous poster hash: 9a298...878
Skrevet

Jeg jobber i skranken på NAV, men tror jeg skal holde kjeft... Lister meg stille ut...

Anonymous poster hash: 98452...592

Skrevet

Jeg skjønner at mye av dette er irriterende, men hva er problemet med at noen kjøper pølser til frokost?

Anonymous poster hash: 13ac8...767
Skrevet

Men dere som jobber på bensinstasjoner. Hva i all verden gjør dere med kunder som har fylt bensin, men ikke får betalt det? 
Det er ikke bare bare å levere bensin tilbake som andre varer?  ;)

Skrevet

Jeg jobber i skranken på NAV, men tror jeg skal holde kjeft... Lister meg stille ut...

Anonymous poster hash: 98452...592

...og jeg er rett bak deg! Oh, the stories..... :rolleyes:

Anonymous poster hash: a7756...6c8

Skrevet

Men hva _gjør_ dere hvis kunden ikke har dekning på kortet når de har tanket?

Har dere en hevert eller en liten sugedings slik at dere får bensinen tilbake? Eller sender dere faktura i posten?

Beholder dere kundens bil, klokke, barn eller annen verdigjenstand som pant?

Skrevet

Hi, greit at det er visse ting som irriterer deg som selger men når man ser på HVA som irriterer deg så virker det ikke som at dette er en god jobb for deg.

Det er liksom ikke så rart at man har med barnevogn i en lekebutikk. I stedet for å faktisk ha empati med kunden siden det er trangt , så irriterer du deg over kunder som ikke parkerer vogna. Det er faktisk du som selger i butikken som skal gi tilbakemelding til sjefen om at kunder med vogn har det vanskelig i butikken deres.

Skrevet

- Kunder som må ta på glasset og lene seg over og nesten ta på varene i ferskvarediskene. Som er frekke nok til å kjefte på barna, men som gjør akkurat det samme.

- Må kommentere priser bare for å være negativ, men kjøper alikevel.

- Klager på varer der vi som annsatte veit at vi har rett, men som sakt kunden har rett (noen ganger må vi si ifra).

- De som kommer inn to minutter før det stenger og handler til langt over stengetid.

- De kundene som ikke skjønner at leverandører har ferie, at fisk/skalldyr er vær bestemt. Ikke så mye vi får gjort hvis det er storm. Blir lite fisk av det. Noe kundene ikke skjønner.

Kunne sikkert hvert mye mer, men jeg tar alt med et smil og de har aldri fått opplevd en sur tone fra meg. Samme hvor irritert en kunde har hvert. Heldigvis har de gått derfra med et smil og kommer tilbake gang for gang :)

Hadde ikke jeg hatt kunder ville jeg hvert arbeidsløs. Jeg og mine annsatte strekker oss langt for å levere.

Det har skjedd at en kunder har fått dårlige varer og oppdaget dette forseint før et selskap ( ikke med hensikt fra oss). Da har den som kunne har kjørt hentet nye varer og levert dette på døren med ekstra ved siden. Lengste vi har kjørt er tre timer. Så lenge kundene er blide og fornøyde så gjør vi det lille ekstra :)

(beklager skrivefeil).

Anonymous poster hash: ad6b3...806
Skrevet

Kunder som er direkte uhøflige og frekke. Vi er veldig service-minded hvor jeg jobber og gjør vårt ytterste for å hjelpe kundene. Bl.a ved å pakke inn for kundene, unntaket er før jul, rett og slett pga at vi ikke har kapasitet til å betjene køen OG pakke inn 5,6,14 pakker for hver eneste kunde. Det er et regnestykke som ikke går opp. En av mine kollegaer forklarte det høflig for en kunde som ble helt fra seg av raseri og skjelte han ut foran alle. Når hun ble tilbudt å få med seg papir, rev hun det til seg uten å si så mye som takk, for så å sette seg demonstrativt på gulvet midt i køen for å pakke inn selv. Mens dette foregikk kom venneparet hennes og fortsatte å kjefte og skjelle ut min kollega (som fortsatte å ekspeditere køen), helt til hun dama var ferdig med å pakke.. Alle disse menneskene var godt voksne (50-årene) mens min kollega var i midten av tjue-årene. SLIKE mennesker kan dere få billig av meg..

Anonymous poster hash: f5db6...cbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...