Gå til innhold

Flere med babyer som sover lite?

Madolyn

Anbefalte innlegg

De første par månedene sov veslegutt veldig mye (opp mot 20 t i døgnet). Han våkna annenhver time for pupp og bleieskift og sov da stort sett videre, med unntak av tidvis magevondt. Men de siste 5-6 ukene blir han stadig mer våken. Han sover best på formiddagene og svært lite på ettermiddag/kveld. I forgårs var litt ekstremt men da sov han 3 x 15 min ila hele dagen mellom kl 0720-23... I går sov han fra kl 10:30-13:15 og var deretter våken frem til kl 21. Våkner fremdeles annenhver time natta gjennom for mat selv om han er en kraftplugg på over 7 kilo. Var veldig fornøyd med oppvåkning annenhver time når han var 3 uker gammel men nå snart 4 mnd gammel hadde det jo vært deilig med noe som helst fremgang.... :(

Flere med babyer som sover lite?? Trenger overhodet ikke å høre om dem med enkle sovebabyer som sovner bare de ser en smokk, her ønsker jeg å finne trøst i andres likesinnede søvnløse små... :P

Storebror sov for så vidt mellom 9-11 timer i døgnet fra han var 2 uker frem til han var 4 mnd gammel så syns egentlig ikke at jeg fortjente enda en slik baby... Der ble det bedre på nattestid når vi starta med grøt og eget rom men ønsker jo egentlig ikke å starte med dette så tidlig som 4 mnd...

De eneste rutinene vi har er pysj kl 20 og inn på soverommet for legging kl 21. Pupp får han ved behov men stort sett annenhver time døgnet rundt. Går ikke i fella med forrigemann hvor jeg prøvde med faste tidspunkter. Her kan det plutselig bli tre timer i mellom om han en sjelden gang sover tungt og lenge, eller bare èn time om han blir bråsulten etter en diger bæsjebleie. Min erfaring med mine babyer er at å hige etter faste tidspunkter bare blir nedtur på nedtur følelsesmessig (men innfører mye mer rutiner fra 6 mnd omtrent, når de spiser mer fast føde og blir mer forutsigbare).

I perioder kan han legges rett ned og sovner, men de siste ukene blir det stadig mer slik at jeg må puppe eller bære ham i søvn for at han i det hele tatt skal sovne :( Vi får oppfølging av manuellterapeut/fysio for stivhet i nakke/rygg/bekken men disse plagene har blitt mye bedre..

Kom igjen dere med søvnløse små, misforstå meg rett men jeg trenger litt trøst i andres elendighet nå, og hva dere gjør for å få bukt med problemene  :wacko:

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du finner trøst i dette så har jeg ammet hver time dag og natt ;) Hun er nå 9 mnd og kan sover 4 timer i strekk på en god natt, men oftest er det annenhver og hver time nå også. Hun blir gradvis bedre, men det har tatt tid. Ikke har hun sovet noe godt på dagen heller frem til nå. Håper du får det lettere etterhvert og at du slipper å gå så lenge som jeg har gjort, for jeg har jammen ikke flere kilo igjen å ta av snart ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

U are not alone :)

Her må det vugges eller puppes i søvn. Hun spiser hver andre time stort sett. Skal vi se..dagen i går/dag, sovnet ved puppen(ca fire pupper) i åtte tida. Sov til 01.30, pupp frem og tilbake og ble lagt i senga ca 02.30. Sov så til 06(dette var en uvanlig natt, pleier å våkne to-fire ganger)fikk pupp og sov til 07. Stod opp og fikk litt pupp til. Kl 09 var hun så trøtt, men å sove? Næ..sovnet tilslutt på tur i vogna ca 09.40. Sov 30min. Sånn ca 11.30 fikk hun pupp igjen, tur i vogna og da sov hun ca to timer. Med tre vugginger da hun våknet litt. Prøvde så igjen å få henne til å sove 16.30, men da våknet hun da jeg begynte å prate på turen. Så sov vel i 5 min. Kl 18 satt vi på pysj..halv sju sovnet hun, men klarte å få henne til å ta to pupper. Sov i ti min for så å måtte ha en pupp til. Klokken ble vel kvart over sju før hun sov helt i senga. Hun sovner ikke i vugga, vippestol eller på gulvet. I vogna kan hun sovne på rygg, hvis vi triller. Ellers må hun bli lagt på siden med smokk og noe foran så den ikke detter ut, som den stort sett gjør siden hun hyler før hun faller i søvn. Kvelden og natta må puppen brukes til hun sovner riktig og ikke våkner igjen når jeg legger henne ned. Kunne legge henne i senga våken før og hun sovnet. Hun blir 4 mnd 27.8. Håper det bedres...hun er helt rød rundt øya pga lite søvn..usj stakkars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner trøst i dette så har jeg ammet hver time dag og natt ;) Hun er nå 9 mnd og kan sover 4 timer i strekk på en god natt, men oftest er det annenhver og hver time nå også. Hun blir gradvis bedre, men det har tatt tid. Ikke har hun sovet noe godt på dagen heller frem til nå. Håper du får det lettere etterhvert og at du slipper å gå så lenge som jeg har gjort, for jeg har jammen ikke flere kilo igjen å ta av snart ;)

Ja denne puppen er både himmel og helvete egentlig.. Gir jo babyen perfekt næring, men så er det tøft med de små som bestemmer seg for at pupp er det eneste som kan bysse dem i søvn :( Her har jeg flere kilo å ta av selv om "Kompakten" er godt over 7 kilo, finnes altfor mye trøst i god mat :P hehe! Men så flott at det muligens begynner å løsne litt for dere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det vugges eller puppes i søvn. Hun spiser hver andre time stort sett. Skal vi se..dagen i går/dag, sovnet ved puppen(ca fire pupper) i åtte tida. Sov til 01.30, pupp frem og tilbake og ble lagt i senga ca 02.30. Sov så til 06(dette var en uvanlig natt, pleier å våkne to-fire ganger)fikk pupp og sov til 07. Stod opp og fikk litt pupp til. Kl 09 var hun så trøtt, men å sove? Næ..sovnet tilslutt på tur i vogna ca 09.40. Sov 30min. Sånn ca 11.30 fikk hun pupp igjen, tur i vogna og da sov hun ca to timer. Med tre vugginger da hun våknet litt. Prøvde så igjen å få henne til å sove 16.30, men da våknet hun da jeg begynte å prate på turen. Så sov vel i 5 min. Kl 18 satt vi på pysj..halv sju sovnet hun, men klarte å få henne til å ta to pupper. Sov i ti min for så å måtte ha en pupp til. Klokken ble vel kvart over sju før hun sov helt i senga. Hun sovner ikke i vugga, vippestol eller på gulvet. I vogna kan hun sovne på rygg, hvis vi triller. Ellers må hun bli lagt på siden med smokk og noe foran så den ikke detter ut, som den stort sett gjør siden hun hyler før hun faller i søvn. Kvelden og natta må puppen brukes til hun sovner riktig og ikke våkner igjen når jeg legger henne ned. Kunne legge henne i senga våken før og hun sovnet. Hun blir 4 mnd 27.8. Håper det bedres...hun er helt rød rundt øya pga lite søvn..usj stakkars.

Ja veslegutt her er også helt rød rundt øynene i blant, stakkars! Det som bekymrer meg mest er det at han nå stort sett trenger byssing eller pupp for å sovne, mot før når han faktisk kunne legges våken ned i vogna og senga. Syns utviklingen går litt feil vei her :P

Men deilig om jenta deres sovner for kvelden allerede i 19-tida da? Her drar det seg som regel mot kl 21-22 før han tar kvelden, og morgen er det som regel mellom kl 0630-07 selv om han våkner annenhver time for pupp. Må som regel samsove fra 04-tida, ellers vil han opp kl 05  :blink:  Men nå i kveld sovna han faktisk så tidlig som kl 20, ny rekord og det var deilig!! :D

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja denne puppen er både himmel og helvete egentlig.. Gir jo babyen perfekt næring, men så er det tøft med de små som bestemmer seg for at pupp er det eneste som kan bysse dem i søvn :( Her har jeg flere kilo å ta av selv om "Kompakten" er godt over 7 kilo, finnes altfor mye trøst i god mat :P hehe! Men så flott at det muligens begynner å løsne litt for dere da?

Ja det er helt sikkert ;) Vi jobber med boken "sove uten gråt" og synes det hjelper litt nå. I dag stengte jeg meieriet klokka 19.00 for da bare tøyset hun med puppen. Hun sovnet i dobbelsengen vår uten noe særlig protest og helt uten pupp. Jeg lå ved siden av henne da. Så løftet jeg henne opp i sengen sin. Nå sover hun og har sovet i litt over en time. Vi krysser fingrene for 4 timer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er helt sikkert ;) Vi jobber med boken "sove uten gråt" og synes det hjelper litt nå. I dag stengte jeg meieriet klokka 19.00 for da bare tøyset hun med puppen. Hun sovnet i dobbelsengen vår uten noe særlig protest og helt uten pupp. Jeg lå ved siden av henne da. Så løftet jeg henne opp i sengen sin. Nå sover hun og har sovet i litt over en time. Vi krysser fingrene for 4 timer ;)

Her sovner gutten som regel ved brystet, når vi er ute og triller vogna (da må han alltid briske seg i noen minutter først) eller liggende i vippestolen. Men for noen dager sovnet han faktisk i babygymmen helt uten stimuli, sååå søt :wub: Førstemann var "puppoman" som sov lite og skrek mye, så er nok derfor jeg har litt panic for å få et "vanskelig" barn igjen... hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja veslegutt her er også helt rød rundt øynene i blant, stakkars! Det som bekymrer meg mest er det at han nå stort sett trenger byssing eller pupp for å sovne, mot før når han faktisk kunne legges våken ned i vogna og senga. Syns utviklingen går litt feil vei her :P

Men deilig om jenta deres sovner for kvelden allerede i 19-tida da? Her drar det seg som regel mot kl 21-22 før han tar kvelden, og morgen er det som regel mellom kl 0630-07 selv om han våkner annenhver time for pupp. Må som regel samsove fra 04-tida, ellers vil han opp kl 05 :blink: Men nå i kveld sovna han faktisk så tidlig som kl 20, ny rekord og det var deilig!! :D

Ja syns det går i feil retning..må være en periode nå eller hva tror du? Pleier å dra seg til kl.20 pga alle puppene hun må ha..hehe. Blir frustrert men må jo le litt å. Kjenner jeg kan være deppa ene dagen og høyt oppe en annen. Nå kommer hverdagen tilbake, mann i jobb, eldste på skole. Så skal jeg prøve å finne roen og puste..ta dagene som de er, ikke bli stressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja syns det går i feil retning..må være en periode nå eller hva tror du? Pleier å dra seg til kl.20 pga alle puppene hun må ha..hehe. Blir frustrert men må jo le litt å. Kjenner jeg kan være deppa ene dagen og høyt oppe en annen. Nå kommer hverdagen tilbake, mann i jobb, eldste på skole. Så skal jeg prøve å finne roen og puste..ta dagene som de er, ikke bli stressa.

Ja, satser på at det bare er en periode... Kanskje han får for lite ro i hverdagen, jeg er usikker... Har til nå hatt 2-åringen hjemme fra bhg en dag i uka men har bestemt meg for å slutte med det. 2-åringen trenger mye aktivitet og babyen mye ro så det blir altfor mange interessekonflikter :P Jeg er likevel mye mer rolig i denne babytida enn med førstemann. Får sove ganske ok på nettene også, men kjenner jeg blir frustrert og nervøs av at babyen fremdeles trenger mye samsoving og puppekos. Jeg går tilbake i jobb når babyen er 5 mnd og 10 dager så vil jo gjerne ha enkelte ting under kontroll før en svært ivrig barnefar tar over  :P På den annen side kjenner jeg godt at jeg trenger å gå tilbake i jobb snart og komme meg mer ut for min egen del (fikk depresjon hjemme med førstemann). Ja vi må puste, ta dagene som de kommer og ikke bli stressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg kan være deppa ene dagen og høyt oppe en annen.

Kjenner meg igjen i denne :) I det ene øyeblikket er det fantastisk å være mamma, det neste har jeg mest lyst til å kaste meg selv ut av stuevinduet...

Jeg fant/og finner fortsatt en mager, men god trøst(har sikkert lest denne og telt på uker hundre ganger siden vesla var 2-3 måneder gammel- hun er nå 6mnd), i denne linken(tror kanskje jeg har henvist til denne før.): http://forum.babyverden.no/threads/for-de-som-sliter-med-s%C3%B8vn-mat-og-hum%C3%B8rsyke-unger-utviklingssprang.1336121/

Sikkert ikke det du var ute etter HI, men er bare godt ment :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har ei som har sovet lite siden hun kom. Nå er hun fire mnd og over 7 kg så blir mat nesten annen hver time om natten. Men for en uke siden begynte vi å legge henne før 7 på kvelden. Vi leste at det går " et søvntog" kl ti på syv, etter det kvikner de til igjen og blir vanskeligere å legge. Og det skal ikke gjøre at de våkner tidligere på morgenen. Nå legger vi henne litt etter seks. Det hender hun gråter litt, men jeg bare holder henne og synger til hun roer seg ned, og så legger jeg henne ned før hun sovner helt. Det har gått bra i en uke, og hun sover til og med mer på dagen. Søvn avler søvn. Vi fant masse tips om søvn på barnogsøvn.com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også lite soving på lillegull som snart er tre måneder...

Leste et sted at de skulle ha mellom 15 og 16 timer søvn de første månedene, da lo jeg høyt!

Det er veldig ustabilt, en dag kan hun sove to dupper a tre timer, men som regel er det noen små dupper her og der. I dag har hun vel sovet MAKS et par timer totalt fordelt på en del små dupper..

Vil ikke sovne av seg selv, verken i vuggen eller i vogna, men må bysses eller puppes i søvn.

Hun bli lagt i vuggen om kvelden, og så tar jeg henne opp i sengen vår når hun skal ha mat - klarer heldigvis 4-5 timer søvn i ett strekk om natten, det et deilig.

Har hittil tatt kvelden rundt 22, men de siste par dagene har det ligget en halvtime/time tidligere så jeg håper det fortsetter!

Eneste trøst jeg finner er at hun begynner å bli større og derfor kan ligge lenger å underholde seg selv når hun ikke vil sove...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deilig å høre det er flere :) å sånn som hun hyler før hun sovner, først hyl så jamring så borte. Dette er stort sett i vogna. Må trilles. I natt var vi oppe fra 23.30-02.30....zzzzz gikk i sofaen vi og så på tv..sovnet på puppen halv tre. Jeg tar på pysj halv seks stort sett, siden hun sover så lite gjennom dagen. Sovner da på puppen til halv sju ca..(tre fire pupper.)

Går vel over en dag...men trist å se snupp helt rød rundt øya pga lite søvn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...