Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #1 Skrevet 10. august 2013 Altså, ikke så ille da. Men vi har sauer og kuer gående løst rundt hytta om sommeren. Ungene synes jo dette er svært så eksotisk, og vil gjerne helt bort til kuene og gjerne klappe dem også. Men kan kuer sparke eller bli aggressive mot barn ? Ungene er ikke slemme eller høylydte mot dem, bare nysgjerrige. Selv synes jeg disse enorme ruslebiffene er dritskumle, men prøver iherdig å ikke smitte mine fobier over på ungebe. Men grunn til å være på vakt ? Anonymous poster hash: 01d3d...d43
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #2 Skrevet 10. august 2013 Kyr er dumme, trege og en smule uforutsigbare. Anonymous poster hash: 93fb8...c43
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #3 Skrevet 10. august 2013 Tror det er mest risiko hvis man skal få kuene til å gjøre noe. Dvs. mange bruker vernesko når de melker i tilfelle spark, og det har skjedd at voksne menn har fått en brukket tå eller en brist i et ribbein. Men da i løpet av en periode på 40-50 år, og da når de skal jage inn ei gjenstridig ku. Så totalt er risikoen liten. Spesielt når de bare "hilser pent". Faren min har et vondt kne fordi han en gang ble stanget av et værlam. Anonymous poster hash: 5d401...921
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 10. august 2013 #4 Skrevet 10. august 2013 De er vel ikke direkte farlige, men skal jo behandles med respekt som alle dyr. Dvs ikke gå for tett innpå så de blir utrygge, ikke bruke høye lyder rundt de og ellers vise normal varsomhet. Det er dyr på mange hundre kilo og jeg mener å ha lest at det er det dyret som tar mest liv i Norge (nå må det jo huskes på at vi har svært få farlige dyr heri landet da ). Det er vel mtp vekten deres og at de rett og slett kan klemme folk ihjel. Men å klappe og gi litt gress kan da ikke være farlig. Kos med dyr i naturen da
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #5 Skrevet 10. august 2013 Synes ikke våryre kyr akkurat er trege av seg..... Har vært med på kuslipp og det er da virkelig fart og sprut over dem Springer og hopper, så jurene dingler. Artig da, men holdt meg litt i bakgrunnen når de kommer rennende. Sånn til vanlig er de nok ganske så rolige av seg, så lenge barna ikke plager dem. Anonymous poster hash: d8ba7...cc7
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #6 Skrevet 10. august 2013 "Det dyret" som tar flest liv i Norge er vel hanndyrene, dvs oksene? Leser enkelte ganger om bønder som er drept av okser, men tror knapt jeg har lest om noen som er drept av ei ku. Anonymous poster hash: 5d401...921
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #7 Skrevet 10. august 2013 Vi har også kyr gående rundt hytta og en ku alene har jeg ikke noe problemer med i det hele tatt og heller ikke når de er 7-8 sammen. De gangene jeg helst ikke går utenfor gjerdet er når det er 50+ kyr samtidig på enga utenfor hytta. Det jeg er er skeptisk til da, er hvis en blir skremt og begynner å løpe, at alle de andre følger etter. Om det i det hele tatt er sannsynlig at det skjer, aner jeg ikke, men jeg holder meg hvertfall unna når de er så mange. Det jeg syns er koseligst med kyrene hos oss, er når vi hilser på kalvene. De går ikke fritt løs, men er innen for gjerdet på en eng rett ved setra de holder til. Jeg er i slekt med de som har (en del av) kyrene hos oss, så jeg går bare å hilser på, men hvis jeg ikke hadde kjent dem, så hadde jeg gått og spurt om vi kunne hilse på dem. Kalvene er mye mindre skremmende for barna når man kommer innpå dem, spesielt hvis de ikke er veldig vant til store dyr fra før. Selv var jeg med i fjøset og hjalp til med melking osv, fra jeg var 4-5 år. Anonymous poster hash: ebe38...d58
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #8 Skrevet 10. august 2013 De er vel ikke direkte farlige, men skal jo behandles med respekt som alle dyr. Dvs ikke gå for tett innpå så de blir utrygge, ikke bruke høye lyder rundt de og ellers vise normal varsomhet. Det er dyr på mange hundre kilo og jeg mener å ha lest at det er det dyret som tar mest liv i Norge (nå må det jo huskes på at vi har svært få farlige dyr heri landet da ). Det er vel mtp vekten deres og at de rett og slett kan klemme folk ihjel. Men å klappe og gi litt gress kan da ikke være farlig. Kos med dyr i naturen da Flått er Norges farligste dyr Anonymous poster hash: 9b6c8...147
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #9 Skrevet 10. august 2013 De gangene jeg helst ikke går utenfor gjerdet er når det er 50+ kyr samtidig på enga utenfor hytta. Det jeg er er skeptisk til da, er hvis en blir skremt og begynner å løpe, at alle de andre følger etter. Om det i det hele tatt er sannsynlig at det skjer, aner jeg ikke, men jeg holder meg hvertfall unna når de er så mange. Anonymous poster hash: ebe38...d58 I teorien, hvis du hele tida holder deg på god avstand, skal du klare å løpe unna hvis horden begynner å bevege på seg. Og du vil ganske fort se hvilken retning de velger. Er enig i at de er svære, disse NRF-kyrne. De er sikkert dobbelt så store som kyrne som levde for noen århundrer siden Anonymous poster hash: 5d401...921
Mamsalotta Skrevet 10. august 2013 #10 Skrevet 10. august 2013 Vi ble jaget av åtte-ti kyr når vi red forbi de en gang. Og en gang en ung okse hadde rømt kjørte alle bøndene rundt og ba alle gå inn i hus.
Gjest Lagå Skrevet 10. august 2013 #11 Skrevet 10. august 2013 Kan være uforutsigbare. Hos svigermor går kuer og sauer fritt og forbi hele tiden utenfor gjerdet (de bor laaaaaaaaaaangt oppå fjellet). Sist vi skulle dit hadde kuene vært skikkelig agressive mot sauene rett før vi kom. De hadde løpt etter dem, sparka både voksne og lam før de hadde gått videre
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #12 Skrevet 10. august 2013 De gangene jeg helst ikke går utenfor gjerdet er når det er 50+ kyr samtidig på enga utenfor hytta. Det jeg er er skeptisk til da, er hvis en blir skremt og begynner å løpe, at alle de andre følger etter. Om det i det hele tatt er sannsynlig at det skjer, aner jeg ikke, men jeg holder meg hvertfall unna når de er så mange. Anonymous poster hash: ebe38...d58 I teorien, hvis du hele tida holder deg på god avstand, skal du klare å løpe unna hvis horden begynner å bevege på seg. Og du vil ganske fort se hvilken retning de velger. Er enig i at de er svære, disse NRF-kyrne. De er sikkert dobbelt så store som kyrne som levde for noen århundrer siden Anonymous poster hash: 5d401...921 De som går så mange i flokk hos oss, er enda større enn vanlig NRF, jeg er ikke sikker på hva typen heter, men de "vanlige" kuene blir små og søte i forhold... Anonymous poster hash: ebe38...d58
Gjest Nerdens'mus Skrevet 10. august 2013 #13 Skrevet 10. august 2013 De gangene jeg helst ikke går utenfor gjerdet er når det er 50+ kyr samtidig på enga utenfor hytta. Det jeg er er skeptisk til da, er hvis en blir skremt og begynner å løpe, at alle de andre følger etter. Om det i det hele tatt er sannsynlig at det skjer, aner jeg ikke, men jeg holder meg hvertfall unna når de er så mange. Anonymous poster hash: ebe38...d58 I teorien, hvis du hele tida holder deg på god avstand, skal du klare å løpe unna hvis horden begynner å bevege på seg. Og du vil ganske fort se hvilken retning de velger. Er enig i at de er svære, disse NRF-kyrne. De er sikkert dobbelt så store som kyrne som levde for noen århundrer siden Anonymous poster hash: 5d401...921 De som går så mange i flokk hos oss, er enda større enn vanlig NRF, jeg er ikke sikker på hva typen heter, men de "vanlige" kuene blir små og søte i forhold... Anonymous poster hash: ebe38...d58 er det kjøttfe? Hvilken farge?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #14 Skrevet 10. august 2013 Nå er jeg oppvokst med både kyr og andre gårdsdyr da, men jeg er ikke nervøs overhodet. Sønnen min er også veldig vant med dyr, så han vet at man ikke skal gå under kua, og heller ikke gni sauer/geiter i panna (det lærte han fort når han gnei en killing i panna, var noen pene blåmerker på ham etter det!) Så lenge du ikke irriterer kua så går det bra De er vant med å bli håndtert, men hvis det er kjøttfe som går rundt, så vær litt mer var, for de blir ikke nødvendigvis håndtert like mye som melkekua. En melkeku blir jo melket hver dag, kost med og håndtert ofte, selv de som går i "automatdrift" blir håndtert, noe med at de melker mer hvis de får kos og stimuli med børsting og snakk Så ikke vær redd, men ikke la barna drive rundt dyra uten oppsyn, for det er ikke sikkert Dagros ser at det står et barn der hun tråkker Vondt å bli tråkket på av ku! Anonymous poster hash: b805d...a2a
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #15 Skrevet 10. august 2013 De kan sparke, så jeg ville vært forsiktig med å la barna være med dem uten oppsyn. Har faktisk selv opplevd å bli sparket av ei ku da jeg skulle melke den - tror det kilte da jeg tok på juret (jeg var uerfaren og gjorde det sikkert ikke slik hun var vandt til), og fikk meg en skikkelig trøkk i armen. Ville ikke hatt den foten i ansiktet. Anonymous poster hash: fcaf7...6af
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #16 Skrevet 10. august 2013 Har aldri sett eller hørt om en ku som har sparket noen som har klappet den på gressbeite Men hvis barnet er under, napper den i halen eller står rett bak kan det jo hende. Kuer er i bunn og grunn fredlige dyr, men de kan fort irritere seg over fluer og slikt, og da kan de bruke bakbein til å kjeppjage dem fra under magen osv. Anonymous poster hash: b805d...a2a
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #17 Skrevet 10. august 2013 Jeg ville ha forhørt meg med bonden som eier kyrne. Han kjenner dyrene sine best, så han kan sikkert gi dere råd og fortelle hvordan dyrene hans er. Anonymous poster hash: 41c16...f12
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #18 Skrevet 10. august 2013 Det som heter ammekyr skal man passe seg litt for. Men det er visst bare voksne dyr dette gjelder. Anonymous poster hash: 5d401...921
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #19 Skrevet 10. august 2013 Ja, ku med sidegående kalv kan være litt årevåken og nervøs, gjerne hvis dette er en "sær" ku som ikke er vant med å ha kalver eller har mistet en kalv før, morsinnstinktet er stort! Men det er samme som med elg, elgen er ikke farlig med mindre du står mellom elgkua og elgkalven Så la kuene som går med kalv gå i fred, og kos heller med bjellekua, hu skal (hvis bonden er fornuftig) være mest sindig og rolig, for hun skal lede resten av flokken inn og ut og være den som passer på Anonymous poster hash: b805d...a2a
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #20 Skrevet 10. august 2013 Når fol ksieer og skriver kuer (selv om det sikkert er rett å skrive det slik også) så gremmes jeg...Herregud, snakk ordentlig og si kyr, please! Barn sier kuer, voksne sier kyr... Anyway, kyr er ikke agressive men de kan sparke om de er nervøse. Kviger (kyr som enda ikke har fått kalv) kan være veldig nervøse, så de kan man passe seg litt for. Men om kyr ikke vil ha kontakt, så går de. Anonymous poster hash: ee688...ab0
☆☆☆ Skrevet 10. august 2013 #21 Skrevet 10. august 2013 Kyr er vel ikkje kjent som aggressive skapningar, men ein kan aldri vere trygg på noko dyr, og storleiken tilseier at ein bør vere varsam. Men kyr er ikkje det eg er mest bekymra for..
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #22 Skrevet 10. august 2013 Man bør jo ha respekt for dem pga størrelsen. Men de er jo ikke hissige dyr. Sauser og geiter er nesten verre etter min erfaring. Har vært utfor mannevond vær og flere geiter. De løper fort og stanger hardt! Anonymous poster hash: cde58...4c3
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #23 Skrevet 10. august 2013 Vær litt obs at om de klappes i panna kan de "stange". Er nok for å kose men en unge kan fly veggimellom av det. De er sterke. Anonymous poster hash: 147af...809
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #24 Skrevet 10. august 2013 Når de går i hi om vinteren kan det være ganske farlig å vekke de, ellers er det samme forhåndsregler om sommeren som med andre dyr. Anonymous poster hash: bdac9...cce
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #25 Skrevet 10. august 2013 Da jeg var barn løp vi ofte over ei beitemark for å komme til badeplassen. (Var så langt å gå rundt at vi ikke gadd). Der gikk både kviger/kyr og ungokser sammen. Var om å gjøre å finne ut hvor oksene var for de løp etter oss. Kyrne var helt harmløse, de sto bare der og spiste. En utrolig spenning for oss ungene med skrekkblandet fryd og en bonde som bare lo av oss og sa vi måtte løpe fort..( i dag synes jeg det er helt vilt). Men vi lærte iallfall at kyr/kviger var harmløse mens oksene slettes ikke var det! Anonymous poster hash: c7938...7e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå