Sjokoladebanan Skrevet 10. august 2013 #1 Skrevet 10. august 2013 Mannen skulle hente en gutt som er 6 eller 7 år. (Litt usikker, men tror han bare er 6) De hadde ikke bilstol til ham (har ikke bil sel,v og er ikke norsk.) Vi har heller ikke annen sikring enn bilstolen til vår sønn som han selvfølgelig skal sitte I. Er det ikke ulovlig å kjøre med så små barn uten I det minste en bilpute? (selv om den ikke er forsvarlig, er den enda lovlig ikke sant?)
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #2 Skrevet 10. august 2013 Hvis gutten er over 135 cm trenger han ikke ekstra bilsikring lengre. Anonymous poster hash: 86740...266
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #3 Skrevet 10. august 2013 Barn opp til 36 kg skal sitte forsvarlig sikret med godkjent utstyr i bilen. Bilpute er ikke forsvarlig selv om det dessverre er lovlig. En seksåring skal sitte i beltestol, sikret med bilens belte som en voksen. Anonymous poster hash: 117f5...c04
Sjokoladebanan Skrevet 10. august 2013 Forfatter #4 Skrevet 10. august 2013 Ok det tviler jeg på at han er altså. Han er et lite hode høyere en vår gutt som er 116 cm. Takk for svar. :-)
Sjokoladebanan Skrevet 10. august 2013 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2013 Barn opp til 36 kg skal sitte forsvarlig sikret med godkjent utstyr i bilen. Bilpute er ikke forsvarlig selv om det dessverre er lovlig. En seksåring skal sitte i beltestol, sikret med bilens belte som en voksen. Anonymous poster hash: 117f5...c04
Sjokoladebanan Skrevet 10. august 2013 Forfatter #6 Skrevet 10. august 2013 Skjedde noe rart her. Prøver på nytt: Takk for svar. :-) Skal informere familien til gutten om dette. Ikke sikkert dem er klar over hvor grensen går når det gjelder barnesikring I Norge. Jeg vil hvertfall ikke være med på på bruke vår bil til å frakte en unge så usikret når jeg vet konsekvensen av det. I bestefall får man trøbbel med politiet, I verstefall er man ansvarlig for et barns død. Huff. Noen som vet hva straffen for å kjøre med barn usikret er I følge Norsk Lov?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #7 Skrevet 10. august 2013 Skjedde noe rart her. Prøver på nytt: Takk for svar. :-) Skal informere familien til gutten om dette. Ikke sikkert dem er klar over hvor grensen går når det gjelder barnesikring I Norge. Jeg vil hvertfall ikke være med på på bruke vår bil til å frakte en unge så usikret når jeg vet konsekvensen av det. I bestefall får man trøbbel med politiet, I verstefall er man ansvarlig for et barns død. Huff. Noen som vet hva straffen for å kjøre med barn usikret er I følge Norsk Lov? Du får et forenklet forelegg på noen tusenlapper, mulig prikk i førerkortet. Anonymous poster hash: 117f5...c04
Serepta Skrevet 10. august 2013 #8 Skrevet 10. august 2013 Vi har alltid en pute liggende i bagasjerommet i tilfelle vi må ha med et ekstra barn. Det samme har de fleste foreldrene med skokebarn rundt her. Det hender jo rett som det er at vi samkjører til bursdager etc. Har to beltestoler i bilen som vi bruker først, men et tredje barn må på pute i midten bak. Anbefaler dere å ha en sånn liggende. Koster max 100 kr
Guttaboys Skrevet 10. august 2013 #9 Skrevet 10. august 2013 Vi har alltid en pute liggende i bagasjerommet i tilfelle vi må ha med et ekstra barn. Det samme har de fleste foreldrene med skokebarn rundt her. Det hender jo rett som det er at vi samkjører til bursdager etc. Har to beltestoler i bilen som vi bruker først, men et tredje barn må på pute i midten bak. Anbefaler dere å ha en sånn liggende. Koster max 100 kr Når er det lovlig å bruke kun pute da?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #10 Skrevet 10. august 2013 Vi har alltid en pute liggende i bagasjerommet i tilfelle vi må ha med et ekstra barn. Det samme har de fleste foreldrene med skokebarn rundt her. Det hender jo rett som det er at vi samkjører til bursdager etc. Har to beltestoler i bilen som vi bruker først, men et tredje barn må på pute i midten bak. Anbefaler dere å ha en sånn liggende. Koster max 100 kr Når er det lovlig å bruke kun pute da? Fra 15 kilo. Anonymous poster hash: 315a1...c33
Sjokoladebanan Skrevet 10. august 2013 Forfatter #11 Skrevet 10. august 2013 Takk for svar dere. Har jo enda ikke hatt bruk for å ha en ekstra pute, da vi bare har en som ikke er kommet I skolealder enda. Sjeldent vi kjører andre barn. De har hvertfall hatt egne seter/puter med seg I såfall. Trodde det var større straff for å ha barn usikret I bil, siden det er barn det er snakk om.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #12 Skrevet 10. august 2013 Hørte en påstand her inne at det var farligere å bruke pute enn det var å sitte uten bilstol. Semmer det og hvorfor? Anonymous poster hash: 8c285...2e7
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #13 Skrevet 10. august 2013 Hørte en påstand her inne at det var farligere å bruke pute enn det var å sitte uten bilstol. Semmer det og hvorfor? Anonymous poster hash: 8c285...2e7 Nei det stemmer ikke. Sitter for lave barn uten pute kommer beltet over halsen og du kan vel tenke deg hva som da vi skje i en kollisjon ? Anonymous poster hash: f4ff2...35c
aanonym Skrevet 10. august 2013 #14 Skrevet 10. august 2013 Min sønn satt på med slektninger. En syvåring satt uten pute i midten bak. Bilbeltet laget ganske store skader på guttens hals, nakke og skuldre! Så, pute er mye bdre enn ingenting.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #15 Skrevet 11. august 2013 Skjedde noe rart her. Prøver på nytt: Takk for svar. :-) Skal informere familien til gutten om dette. Ikke sikkert dem er klar over hvor grensen går når det gjelder barnesikring I Norge. Jeg vil hvertfall ikke være med på på bruke vår bil til å frakte en unge så usikret når jeg vet konsekvensen av det. I bestefall får man trøbbel med politiet, I verstefall er man ansvarlig for et barns død. Huff. Noen som vet hva straffen for å kjøre med barn usikret er I følge Norsk Lov? Du får et forenklet forelegg på noen tusenlapper, mulig prikk i førerkortet. Anonymous poster hash: 117f5...c04 Veldig mange politidistrikt sender også melding til barnevernet når barna ikke er forsvarlig sikret. Heldigvis ser det ut som fokuset på barn og sikkerhet i trafikken øker noe. Anonymous poster hash: 8a570...be9
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #16 Skrevet 11. august 2013 Men politiet står ikke med målbånd og måler barn! Anonymous poster hash: 4db0a...470
Anonym bruker Skrevet 11. august 2013 #17 Skrevet 11. august 2013 Trodde det var forandret til førekortbeslag nå jeg... Anonymous poster hash: 067a1...9c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå