Gå til innhold

Språk 11 mnd

mamma og trollemor

Anbefalte innlegg

Hvor mye sier deres på elleve mnd? Lillesøster i huset sier ikke ett eneste ord ennå. Hun skravle jo i vei men det er bare bablig og uforståelige lyder. Ingen lyder som henger sammen med aktiviteten liksom. Storesøster var så tidlig ute så blir nesten litt bekymra her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gutten min på 10 mnd sier mamma, pappa, hei, Hadet og bleie.

MEN... Det er sååå individuelt. Hadde ikke stresset med det. Det kommer når det kommer.

Min nevø var kjempe sen med å snakke. Det var Pga noe med ørene, så han hørte oss dårlig rett og slett. Så fikk han dren. I dag er han 5 år og prater som en foss.

Ikke stress med det. Alle barn er forskjellige. Kanskje det skjer noe om et par uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt. Her var storebror meget tidlig med språket, og sa første ordet allerede ved 5 mnd, kunne si to ordsetninger ved 10 mnd. Mens lillebror er 12 mnd nå og sier mamma, pappa, namnam, hei, og henne (når han leter etter noe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann her sa sine første ord når han var 13 mnd gammel; "vov-vov" og "brom". Han bablet jo riktignok både "memme", "gøø", "dææ" osv 7-8 mnd gammel men det var jo ikke ord som han brukte bevisst eller i korrekt sammenheng.

"Mamma" kom når han var 15 mnd og "bappa" når han var 17 mnd. Når han var 19 mnd kunne han 30-40 ord og på 2-årsdagen kunne han flere hundre. Nå er han 2 år og 4 mnd, snakker i hele setninger (setter sammen opp mot 6 ord) og kan telle til tolv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 mnd kommer og drar meg i benet og sier mamma når hun vil ha mat eller skifte bleie det har hun gjort siden hun va 8 mnd..sier pappa mamma voff huff ja heia. men hun bruker det ikke helt i sammenheng siden hun sier ordene mens hun leker. bruker heia,mamma og meire/mat bevist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt. Her var storebror meget tidlig med språket, og sa første ordet allerede ved 5 mnd, kunne si to ordsetninger ved 10 mnd. Mens lillebror er 12 mnd nå og sier mamma, pappa, namnam, hei, og henne (når han leter etter noe)

har du eksempler på ordsetinger? når han sa ord da han var 5 mnd var det bevist eller bare herming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 mnd her sa i dag "bakk" når jeg gav henne skjeen hun ville ha, og helt garantert en tilfeldighet! Men bare morsomt at det passet sånn :-) kanskje sett for mye barnetv med høna Turi, hun sier jo "Bako,bakk" haha! ;-)

Ellers største her snakket ikke skikkelig med ord før hun var 16 mnd. Men hun hadde dårlig hørsel og fikk dren. Først da kom språket skikkelig. 

Anonymous poster hash: 8b1b6...1c7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du eksempler på ordsetinger? når han sa ord da han var 5 mnd var det bevist eller bare herming?

Eksempel: "Se der" "mamma se" når han var 5 mnd sa han pappa som første ord, og han sa det ofte til pappaen, så tror det var besvisst ja. Han har vært tidlig med språket hele veien og snakket rent veldig tidlig, ved 15 mnd kunne han alle de dagligdagse ordene. Når han var 18 mnd kunne han snakke i setninger på 7-8 ord. Eksempel: Jeg liker og leke med ball, mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min sønn på 11 mnd sier mamma, pappa og nam (når han spiser noe godt) +  en masse uforståelig babling  :) De tre ordene sier han bevisst. for eksempel: Når pappen kommer hjem fra jobb, står han i vinduet og kikker ut på han mens han sier "pappa pappa" og vinker med hånda. Disse tre ordene er kommet nå de to-tre siste ukene. Plutselig sa han både mamma og pappa på en gang. Før det sa han bare ma-ma og da-da og guuuuu- og masse andre sånne tulle-ord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min på 10 har såvidt begynt å bable, så jeg ville ikke vært så altfor bekymret.. jeg er i hvert fall ikke det :)

storesøster var tidlig med alt, denne gangen nyter vi en roligere lillebror som ikke har det så travelt med alt! Det passer meg utmerket siden det er sistemann og jeg gjerne vil ha han som baby så lenge som mulig.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 2prinsesser11&12

Yngste er 11, straks 12 mnd, og hun sier namnam, mamma, pappa, akk-akk (takk-takk), nei og ja. Det er færre ord enn hva eldste kunne på den aldern, men stresser ikke med det for det er veldig individuelt hvor mange ord de kan og når de begynner å snakke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...