Gå til innhold

Flere som sliter med hard mage?

Anbefalte innlegg

Gutten min på 10,5 mnd har slitt i rundt 2 mnd. Var til legen med han om noe annet, og legen kjente han var forstoppet.

Fikk klyster og det ordnet seg.

Men hvordan bli kvitt den harde magen?

Sviskemos (kjøpt og hjemmelaget), sviskesaft, maltekstrakt er prøvd, og hjelper IKKE.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144070880-flere-som-sliter-med-hard-mage/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør legen din eller helsestasjonen om klarsignal til å gi lactulose/duphalac (?). Virkelt som bare det her, og vi har gitt et glass sviskemos om dagen, mye drikke, mye fiber (han spiste generelt lite fast føde), lå unna banan, blåbær. Hos legen/hs får du råd om mengde tilpasset ditt barn.

Har snakket med både HS og lege, og de mener han spiser riktig. HS mente malt skulle gjøre susen. Ikke bedret på 1,5 mnd. Og var hos legen i går, han sa at etter klyster skulle alt være ok. Det er det ikke. Stakkars liten som har vondt i magen

Her hjelper det å få baby til å bæsje nesten hver dag (virker som om hun "glemmer" det selv). Sykler mye med bena og klemmer de opp. Har ofte olje i rumpa hvis det ser ut som om hun sliter litt. I tillegg går det mye malt her, men føler det er mer et forebyggende tiltak. Min baby bæsjer visst helst uten bleie på, så lar henne ligge mye uten bleie på stellebordet mens jeg sykler med bena. Hun er forresten 9 mnd, slitt med dette siden hun begynte med ordentlige porsjoner med fast føde.

Hmm.. Jeg hadde allerede prøvd matrådene en stund, så sikkert derfor jeg fikk den beskjeden. Jeg ville bestilt en ny legetime og sagt at han fortsatt strever med magen, rådene til tross. Har han vondt når han bæsjer? Det hadde min, så kanskje derfor også jeg fikk det rådet (samt at han er lære enn din). Det står på flasken at man ikke skal gi til barn under tre, uten å rådføre seg med lege. Det er reseptfritt.

Annonse

Hvor mye malt bruker du, da? Hvis det går et par dager uten bæsjing her bruker vi 3 ts i kveldsgrøten, det gjør susen...

HS sa vi skulle gi en stor spiseskje i grøten både morgen og kveld. Før jeg ringte henne gav jeg 1 ts, men hun sa det var ALT for lite

Hmm.. Jeg hadde allerede prøvd matrådene en stund, så sikkert derfor jeg fikk den beskjeden. Jeg ville bestilt en ny legetime og sagt at han fortsatt strever med magen, rådene til tross. Har han vondt når han bæsjer? Det hadde min, så kanskje derfor også jeg fikk det rådet (samt at han er lære enn din). Det står på flasken at man ikke skal gi til barn under tre, uten å rådføre seg med lege. Det er reseptfritt.

Får kanskje Ringe legen igjen. Han har vondt en sjelden gang i mellom.

Men han presser ofte veldig, også er bleia helt Tom. Og når det kommer noe er den Stein hard og tørr

Jeg gir lactulose i samråd med helsesøster. Hun sier at man kan bruke det lenge hvis det trengs, og det fungerer kjempebra! Vi har også gitt svisker osv uten effekt. Prøver å gi litt og litt mindre hver dag, og håper å fase bruken ut etter hvert. Nå bæsjer hun hver dag, og slipper magevondt.

Får kanskje Ringe legen igjen. Han har vondt en sjelden gang i mellom.

Men han presser ofte veldig, også er bleia helt Tom. Og når det kommer noe er den Stein hard og tørr

Det var sånn det var for min gutt i starten. Etterhvert ble det kjempevondt og han er stiv som en stokk når han bæsjer, og kniper rompa hardt igjen. Stakkars.. Endret av Ikkesåallerværst

Min HS sa jeg absolutt ikke skulle bruke avføringsmiddel.

Veldig forvirrende :s

Tror jeg får ringe legen igjen.

Legen min sa i alle fall at han ikke burde drikke/spise eple nå som har sleit. Får veldig hard mage av det

Annonse

Jeg tror da ikke lactulose kategoriseres som avføringsmiddel...?

www.apotek1.no/

Laktulose er et avføringsmiddel som regulerer tarmfunksjonen uten tilvenning eller mageknip.

Så det er det. Det er sikkert ufarlig. Men jeg er skeptisk når legen ikke har anbefalt det. Prøver å se om det er noe å gjøre med kostholdet, men han får jo helt vanlig babymat

I følge felleskatalogen er det helt ok å bruke på babyer: http://www.felleskatalogen.no/t/medisin/duphalac-abbott-548179

Det er jo ikke et avføringsmiddel som absorberes i like høy grad som tradisjonelt avføringsmiddel (jeg fikk også beskjed om å bruke det av både jordmor og lege da jeg fikk høygravid - alle andre midler med samme virkning er veldig fy fy i den fasen).

Hvis justering av kosthold ikke hjelper, synes jeg du skal dobbelsjekket med legen om hvorfor han mener at Lactulose ikke er noe han mener passer til din søvn.

Vi fikk anbefalt laktulose over malt (av lege) når mini var bare 1 mnd gammel. Så regner med det er skånsomt. Vi brukte det kun en gang (og det hjalp), men leste en del om det den gang, og fant ut at det kunne gis over en lengre periode for å regulere tarmfunksjon. Var noe med at det hjalp til å gi en gunstig bakterieflora også.

Gå til en lege som jobber mye med barn. Vi har brukt legen som er på helsestasjon da fastlegen vår ikke visste at både laktulose og gaviscon kan brukes på baby. Det står ikke oppgitt i felleskatalogen, men leger som holder seg oppdatert finner slike doseringer i legetidskrifter/artikler mm.

Endret av Tromsøprinsen

Vår helsesøster ga meg tips om å legge linfrø i bløt (ca en teskjed) noen timer, og ha dette i grøten. De blir liksom slimete, og det virker som dette har en positiv effekt på magen til vår gutt, i tillegg til å gi mer fruktmos og færre brødskiver.

Jeg har hatt god erfaring med moden pære. Beste er om den er helt bløt og saftig. La han spise det som det er, eller mose det med gaffel. Og selvfølgelig, så mye vann som mulig. Hos både barn og voksne kan vanlig kumelk virke forstoppende. Viktigst er jo å få brutt sirkelen med forstoppelse, hvis avføringen blir for hard kan de kvie seg for å gå på do fordi det gjør vondt, og da forverres det.

Spør legen din eller helsestasjonen om klarsignal til å gi lactulose/duphalac (?). Virkelt som bare det her, og vi har gitt et glass sviskemos om dagen, mye drikke, mye fiber (han spiste generelt lite fast føde), lå unna banan, blåbær. Hos legen/hs får du råd om mengde tilpasset ditt barn.

Blir man hard i magen av banan? Det får min gutt hver dag og han sliter med hard mage.. :-/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...