Snuppelura&Go`klompene Skrevet 9. august 2013 #1 Skrevet 9. august 2013 Min forrige fastlege sa at i Sverige og Danmark blir gravide anbefalte å ta dem gjennom hele svskapet, og at det nok snart ville komme samme anbefaling i Norge. Han sa også at man ikke kunne ta for mye folat fordi kroppen kvittet seg med det den ikke trengte? Leste på apotektets nettsider, og det sto det at om man tok folsyre etter de tre første mnd, anbefalte de 200mg, i stede for 400mg som i de tre første. Vet ikke helt om jeg skal stoppe, eller fortsette??
K&K <3 Skrevet 9. august 2013 #2 Skrevet 9. august 2013 Om man skal ta folat for babyen sin del, så er det de første 8 ukene som er essensielle, for å forhindre ryggmargsbrokk, er også bra for utvikling av hjernen. Jeg kommer nok til å fullføre glasset med folat, er nok til noen uker til etter 12 uke. Var på et kostholdsforedrag med Berit Nordstrand (Lege) for en tid til bake. Hun fokuserte på at alle norske kvinner trenger folat og ikke kun gravide. Finnes flere mineraltiskudd som inneholder 200 mg,så kommer nok til å ta folat fremover som del av andre vitaminer og mineraler. Kroppen kvitter seg uansett med overskuddet
K&K <3 Skrevet 9. august 2013 #3 Skrevet 9. august 2013 Hovedgrunnen til at folat ikke er anbefalt for befolkningen generelt er at det har vært diskutert om det har negativ effekt ved kreft i tykktarmen. Men da er det snakk om mye høyere doser enn kun 200 mg. Uansett dersom man har hatt, eller har genetisk større sjanse for å få tykktarm kreft, bør man snakke med legen sin før man tar folat utover uke 12.
Xixtxsx Skrevet 10. august 2013 #4 Skrevet 10. august 2013 Jeg tok de to første trimesterne når jeg var gravid sist.
sunnill Skrevet 13. august 2013 #5 Skrevet 13. august 2013 Fikk beskjed om og bruke det fra da vi planla graviditeten og de tre første mnd.Jeg tar en tablett hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå