Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fikk tlf fra sykehuset i går om at prøver tatt for en uke siden viste utslag på Streptokokk B.. Andre som har hatt dette?Fikk både mor og barn behandling? Det var visst veldig liten sjanse for at babyen kunne bli smittet, men de ville vurdere antibiotika for sikkerhetsskyld hvis han lå for lenge i fødselskanalen...Har 6 uker igjen til termin og har egentlig ikke tenkt så mye på fødselen (3.gangs så vet hva jeg går til)...men nå kjenner jeg at jeg blir dårlig av tanken på hva som kan skje...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144070767-p%C3%A5vist-streptokokker/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde dette i forrige sv.skap. Både i skjeden og som Urinveisinfeksjon. Pga Urinveisinfeksjon gikk jeg på antibiotika i mange uker i sv.skapet. for etter hver avsluttet kur kom det tilbake. Tok for siste prøve i uke 37 den var negativ. Begynte å leke vann i uke 40 (3 dager før termin). Ble satt i gang dagen etterpå og fikk antibiotika hver 4 time til hun var ute. Som ble 5 dager etter innleggelse (endte i ks pga misslykket induksjon). Hun fikk en liten infeksjon etterpå.. men de sa de ikke viste hvilken infeksjon det var. . Så sikkert ikke Streptokokk b. Men det viktige er at det står i papirene dine (gul det ut!!) Og si det til de når du kommer inn for fødsel...

http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/nasjonal-faglig-retningslinje-for-svangerskapsomsorgen-fullversjon/Sider/default.aspx

Jeg har dette, og det var null stress under fødselen når de var klar over det. Fikk intravenøs antibiotika når jeg hadde ca 4 cm åpning (vannet hadde ikke gått). Det er ingen fare for den såkalte tidlige smitten når du får intravenøst under fødselen. Det er den sene smitten man skal være obs på, men å passe på og følge med på babyen hjemme gjør man jo uansett :-)

For meg hjalp det veldig å lese dette skrivet, det er statens retningslinjer for prodsedyre for gravide med gbs. En god del tall, ganske klinisk tilnærming, jeg liker harde fakta.

Ellers tenkte jeg sånn at ved ks er det jo ingen fare for smitte, og hadde det vært så alvorlig hadde vi vel blitt tilbudt ks. Ergo er ks "farligere" for babyen enn å føde vaginalt med gbs når man vet om det.

Lykke til! Gutten min er en uke og en dag idag og jeg er i himmelen :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...