Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #1 Del Skrevet 9. august 2013 Hun ligger og ammer(3mnd). Plutselig blir hun helt kålorm..vrir seg og drar i brystvorta.. Hva skjer?? Det er ikke akkurat behagelig. Anonymous poster hash: 535f4...846 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144070754-helt-vill/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 9. august 2013 #2 Del Skrevet 9. august 2013 Hun ligger og ammer(3mnd). Plutselig blir hun helt kålorm..vrir seg og drar i brystvorta.. Hva skjer?? Det er ikke akkurat behagelig. Anonymous poster hash: 535f4...846 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Har dette akkurat begynt eller har hun vært sånn (eller hatt tendensen) tidligere også? Mest sannsynlig skyldes det at det kommer mindre melk fordi utdrivinga stopper opp (helt normalt - den går i "bølger"). Det er ikke så mye å gjøre med dette, annet enn å kjenne etter om du kjenner det rett før det skjer slik at du kan koble henne fra, holde henne litt eller liknende. Noen barn vil bytte bryst, som regel vil melka renne raskt og rikelig på det andre brystet, og du kan (og bør) bytte frem og tilbake flere ganger inntil brystet er sånn noenlunde tømt. Dersom du derimot mener hun får veldig mye melk når dette skjer så kan det hende du har kraftig utdrivingsrefleks eller stor melkeproduksjon, og at hun nesten "drukner" i melk, og vrir seg unna av den grunn. Om du tror det skyldes dette skal du få råd for det senere, evt så kan du søke etter "overproduksjon" på ammehjelpen.no - for nå må jeg visst ned og amme minsten her :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144070754-helt-vill/#findComment-145584325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 10. august 2013 #3 Del Skrevet 10. august 2013 Jeg la merke til i dag at rett etter denne vill fasen, så begynte svelgingen..så jeg tenker kanskje det tar litt for lang tid for henne før melken kommer.. Men mener det har vart lenger å..når jeg pumper meg, har jeg ikke mye melk..vet det er mindre på kveldstid, men max 80ml tilsammen er vel for lite? 3mnd. Kjenner jeg detter ned i deppa periode i dag..bare gråter. Får henne ikke til å sove, på kvelden må jeg bare gi pupp på pupp til hun endelig sovner på puppen og ikke våkner igjen når jeg legger henne. Hun klarer ikke å roe seg på dagtid heller. De to siste nettene har det også vært pupp på pupp..blir så sliten av å se henne slite sånn. Er jo ikke riktig å måtte sovne på puppen hver dag. hun våkner jo når jeg tar henne opp. Så sover jo knapt om dagen. Anonymous poster hash: 535f4...846 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144070754-helt-vill/#findComment-145586528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 12. august 2013 #4 Del Skrevet 12. august 2013 Det er veldig vanlig med en økeperiode rundt 3 mnd alder. Dette kan gjerne gi seg utslag i at hun ikke virker fornøyd når melka stopper opp (den kommer jo i "bølger" i måltidet, så det stopper opp flere ganger før det er "tomt"), og at hun vil ha mat igjen hyppig eller vil die lenge. Økedøgn vil si at barnet trenger mer mat, og dette kan hun kun signalisere til brystet ved å die hyppig eller lenge, da dette er måten brystet øker produksjonen på. Hyppig tømming er mest effektivt, da produksjonen er høyest rett etter amminga. Dessverre er det sånn at dess lengre ut i ammeperioden man er, dess lengre tid tar det før produksjonen øker nok. Derfor vil økedøgnene virke lengre og flere, og det er veldig lett å bli usikker på seg selv. Men de aller, aller fleste klarer helt fint å øke produksjonen nok, selv om det kan ta et par uker! Fortsett å amme når hun vil ha, og bytt gjerne side i måltidet. Ofte kommer melka raskere på det andre brystet når du legger til der, så kan du bytte side igjen når hun "kålormer" der - fortsett sånn til hun er fornøyd. Ikke vær redd selv om hun vil ha mat igjen raskt - det ER melk i brystet (melka produseres hele tiden), og dess mindre melk det er i brystet dess fetere er melka, dermed vil en runde med flere amminger på nesten tomt bryst som regel mette en stund. Om kvelden er dette helt normal oppførsel, bare å sette seg til foran TVen eller PCen med noe spennende å se på, nok å drikke og ei skål med valgfritt snacks. Hvorfor pumper du? Hvor lenge etter amming var det du fikk ut 80 ml og når på dagen var det? Et par timer etter amming er det en helt ok mengde. Om barnet drikker en liter melk i døgnet (noen drikker mer, andre mindre - 15% av vekta ved 1 mnd er en tommelfingerregel) så tilsvarer dette ca 40 ml pr time, så da er det helt fint å pumpe 80 ml tilsammen to timer etter amming Babyer tømmer som regel brystet mer enn pumpa klarer også. Dersom du ammer hele døgnet trenger du ikke å pumpe for å øke produksjonen. Om hun sover mye mer enn 4 timer i strekk om natta kan det være effektivt å pumpe én gang i den soveperioden i noen dager, men om du blir veldig sliten av det er det bedre å la være. Det er forresten ikke farlig at hun ikke sover mye på dagtid. Jeg vet det står mange plasser at søvn er viktig for mental utvikling og læring, men barnets behov er individuelt og så lenge hun er normalt frisk og utvikler seg normalt så får hun nok søvn til vanlig. At hun en periode (selv om det er flere uker) med økedager prioriterer å spise mer i stedet for å sove er helt i orden :-) Generelt: pass på at du spiser og drikker nok. Jeg har inntrykk av at mange mister "ammehungeren" rundt 3 mnd, og ikke lenger kjenner at man er sulten. Om man spiser for lite så kan det føre til litt mindre melk. Du trenger minst 600 kcal ekstra i forhold til ditt normale behov når du fullammer, dvs et par skiver brød og et glass melk eller juice og en frukt, for eksempel. Om du vet du sliter med å spise nok så kan det være lurt å smøre opp noen skiver ekstra og sette i kjøleskapet til lunsj og mellommåltid (kanskje du har en partner som kan smøre frkost og lunsj og sette klar til deg i kjøleskapet?). Ha ei skål med 3-4 frukt og grønnsaker på bordet nær der du pleier å sitte, og ha som mål å spise alle sammen i løpet av dagen. Ei skål med rosiner og nøtter er også sunt og næringsrikt. Drikk minst 2 liter, om det er vanskelig så setter du noen flasker med vann/saft i kjøleskapet og drikker alt sammen i løpet av dagen (og natta). Næringsdrikker/barer fra apoteket kan også brukes - sjekk at de ikke inneholder koffein om du drikker kaffe i tillegg. Når det gjelder vitaminer og mineraler så skal det SVÆRT mye til for at mangel på disse påvirker sammensetningen av melka, det vil først gå utover din egen kropp før det går utover melka. For din egen del kan du gjerne ta vanlige mulitivitaminer og tran, eller evt vitaminkapsler for ammende om du synes det er greiere (sjekk forskjellen i sammensetning selv, og sammenlikne med kostholdet ditt). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144070754-helt-vill/#findComment-145590213 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. august 2013 #5 Del Skrevet 12. august 2013 Dette var mye hjelp, tusen takk Jeg pumper på kvelden..legger henne 19-20..våkner hun 22-23, pumper jeg ikke. Men hun har hatt noen døgn der hun våkner 01-02, så da pumper jeg i 22 tida ca. Våkner hun tidligere får hun jo mat for det. Tusen takk igjen Anonymous poster hash: 535f4...846 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144070754-helt-vill/#findComment-145590453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 12. august 2013 #6 Del Skrevet 12. august 2013 Om hun sover i 5-6-7 timer sammenhengende så er det nok et tegn på at hun får nok mat :-) (Det er iallfall neppe fordi hun er underernært og besvimt av for lite mat...) Det kan være greit å pumpe en gang før du legger deg (slik du gjør når hun ser ut til å sove litt lenge), så holder du produksjonen jevn, men du kan også trappe ned på det om du ønsker det - det er neppe nødvendig sett fra et produksjonssynspunkt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144070754-helt-vill/#findComment-145590712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå