Gå til innhold

Tror dere autisme kan være foreldrenes skyld ?

Anbefalte innlegg

Jeg gransker meg selv , og får stadig den vonde følelsen av at kanskje jeg har gjort noe galt med barnet mitt mens det enda lå i magen,skulle jeg gjort noe annerledes med barnet som baby? blir så desperat etter å vite hvorfor barnet mitt må slite sånn ,er det min feil på noen måte? Huff for en grusom følelse,river meg istykker på innsiden. Skulle ønske årsaken til autisme var klar :,( ikke minst at det fantes en kur..

Anonymous poster hash: 0efa6...56d

Fortsetter under...

Nja, jeg tror det er en blanding av arv og miljø. Dog mest arv.

Men i dag skal alle lidelser forklares organisk (det sitter i hjernen/for mye eller for lite av det ene og andre stoffet), så de tror alt kan medisineres bort. Dessverre. Og verre skal det bli.

Anonymous poster hash: 8066b...47c

Kan ikke tenke meg at du kunne gjort noe fra eller til! Google Jenny McCarthy, hun har en sønn med autisme og det er ingenting hun ikke har gjort eller prøvd for sønnen. Sønnen har blitt en ny gutt i følge henne selv. Hun har skrevet bok også. Les litt om henne, det tror jeg kan hjelpe deg og sønnen din veldig mye :)

Anonymous poster hash: f83a1...847

Først vil jeg si at jeg føler med deg, det må være tøft.

Så må du huske:

Dette er ikke din feil!

Ikke let etter årsaker i deg selv, du vil ikke finne svaret fordi dette er ikke din feil. I stedet gjør du deg selv deprimert.

Hvis det er vanskelig å ikke klandre deg selv vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en påførendeforening. Der er det foreldre som er i samme situasjon som deg og som forstår hva du går igjennom.

Og selv om det er mange tøffe dager, husk at barnet ditt er et vakkert menneske med noe attåt:-)

Klem

Gjest Vinglepetrine

Men i dag skal alle lidelser forklares organisk (det sitter i hjernen/for mye eller for lite av det ene og andre stoffet), så de tror alt kan medisineres bort. Dessverre. Og verre skal det bli.

Autisme av miljø??? Den var ny! 

Endret av Vinglepetrine

Annonse

For et idiotisk svar!!! Skjerp deg!

Anonymous poster hash: f83a1...847

Har lest en gang at det kan være arv og genfeil.

Kjenner en dame med to døtre og to sønner. Begge døtrene har diagnosen atypisk autisme, begge sønner har ADHD, så det med arv og gener spiller nok en rolle. At det er noe moren kunne gjort/ikke gjort annerledes tror jeg ikke nei. Autisme er ikke noe man påfører noen.

Anonymous poster hash: 989b9...185

Jeg gransker meg selv , og får stadig den vonde følelsen av at kanskje jeg har gjort noe galt med barnet mitt mens det enda lå i magen,skulle jeg gjort noe annerledes med barnet som baby? blir så desperat etter å vite hvorfor barnet mitt må slite sånn ,er det min feil på noen måte? Huff for en grusom følelse,river meg istykker på innsiden. Skulle ønske årsaken til autisme var klar :,( ikke minst at det fantes en kur..

Nei, autisme er ikke forårsaket av foreldrene. Man vet lite eller ingenting om grunnene til ASD.

I årenes løp har ulike teorier blitt presentert og forkastet (vaksiner, "kalde mødre" og mye annet tøys).

At ditt barn har ASD er ikke din feil.

Sender deg en god klem <3

En del barn (egentlig mange) barn blir feildiagnostisert med både ADHD, autisme og aspergers og annen psykisk utviklingshemming pga. alvorlig omsorgssvikt da kjennetegnene og symptomene er det samme. Dette er barn som blir mishandlet, utsatt for overgrep eller har foreldre som ikke prater med barna sine og neglisjerer dem og dermed ikke sørger for sosial trening i det hele tatt. Ofte gjemmer de barnas rare atferd med diagnoser, dog feildiagnoser der diagnosen forsterkes ytterligere av feilmedisinering.

Blant annet er lite grensesetting i hjemmet kombinert med et "urolig" og lite stabilt hjem årsak nummer 1 til de tusener av feildiagnoser for ADHD - ergo bruker flere tusen barn ADHD-medisin som gjør barna likegyldig, urolig og deprimert.

MEN den virkelige autisme skyldes arv, men miljøet kan til en liten grad forsterke eller redusere atferden. Derfor blir dette en motivasjon til å fortsette å jobbe med barnet ditt, men samtidig ikke klandre deg seg - da du ikke kunne gjort noe annerledes.

Anonymous poster hash: 6f6ee...e6d

Tror autisme kan skyldes arv.

En familie jeg vet om så har 2 av de 4 barna autisme. Er også mange tilfeller av autisme på morens side.

Men finnes nok mange grunner for autisme, men det er IKKE din skyld.

Anonymous poster hash: 86d67...dd0

Man vet veldig lite om grunnen til autisme, men det er forsket på miljøet rundt barn med diagnosen. Det antydes at det kan være foreldrenes feil ved at de ikke har stigmatisert sine barn nok som babyer og småbarn, ikke gitt nok omsorg, kjærlighet og oppmerksomhet osv. F.eks er det visst ok mange mødre med autistiske barn som har hatt sterk fødselsdepresjon eller har andre psykiske diagnoser som ulike typer angst og depresjoner. Alenemødre og/eller de med et trøblete forhold til far synes også å være overrepresentert.

Det denne forskningen derimot ikke sier noe om er om alt dette kan komme av den psykiske påvirkningen det er å ha et annerledes barn og om dette kan være ringvirkninger.

Selv har jeg jobbet en del med autistiske barn i ulike grader og barn med andre og lignende diagnoser. Jeg kan si at jeg tildels kjenner meg igjen i teorien, men samtidig tror jeg ikke at dette alene kan forårsake autisme. Jeg tror man må være arvelig disponert for diagnosen, og at den evt kan fremkaller av lignende overnevnte traumer man kan påføre barnet. Noen barn er mer såre og vare enn andre, og kan lettere "vippes over" slik at diagnosen blir et faktum.

Men det er ingen sin feil! Jeg tenker ikke at "denne moren har helt sikkert vært depressiv" eller noe slikt når jeg tar imot et autistisk barn. Foreldre med autistiske barn er stort sett foreldre som setter himmel og jord i bevegelse for å finne riktig hjelp til sitt barn. Flotte foreldre som har alt sitt fokus på barnet.

Ikke tenk på om eller hva du kan ha gjort feil, fokuser på det viktigste; barnet ditt. Du er også det viktigste for ditt barn:)

Anonymous poster hash: 72c49...e9b

Annonse

En del barn (egentlig mange) barn blir feildiagnostisert med både ADHD, autisme og aspergers og annen psykisk utviklingshemming pga. alvorlig omsorgssvikt da kjennetegnene og symptomene er det samme. Dette er barn som blir mishandlet, utsatt for overgrep eller har foreldre som ikke prater med barna sine og neglisjerer dem og dermed ikke sørger for sosial trening i det hele tatt. Ofte gjemmer de barnas rare atferd med diagnoser, dog feildiagnoser der diagnosen forsterkes ytterligere av feilmedisinering.

Blant annet er lite grensesetting i hjemmet kombinert med et "urolig" og lite stabilt hjem årsak nummer 1 til de tusener av feildiagnoser for ADHD - ergo bruker flere tusen barn ADHD-medisin som gjør barna likegyldig, urolig og deprimert.

MEN den virkelige autisme skyldes arv, men miljøet kan til en liten grad forsterke eller redusere atferden. Derfor blir dette en motivasjon til å fortsette å jobbe med barnet ditt, men samtidig ikke klandre deg seg - da du ikke kunne gjort noe annerledes.

Anonymous poster hash: 6f6ee...e6d

Jeg har hørt noe annet, da mitt barn fikk diagnosen sin fikk jeg beskjed av overlegen som er spesialisert innen det feltet at uansett hvor elendig mor jeg hadde vært så hadde ikke barnet mitt blitt psykisk utviklingshemmet av den grunnen.

At symptomene er like på noen områder er rett, men de klarer i stor grad å skille mellom reel psykisk u. autisme og aspergers eller om barna blir mishandlet, neglisjert osv.

Anonymous poster hash: 86d67...dd0

Jeg tenker noen ganger hva med alle de som vokser opp i dårlige barnehjem i fattige land feks , ville man ikke sett MYE mer av feks autisme hos de barna? Hvis understimulering ol hadde vert årsaken.? Var på et sånt barnehjem engang,med sikkert 40 småunger på 2 voksene. De som jobbet der virket kalde,barna kranglet nesten om fanget mitt. Samtlige av de var veldig ustelte. Men de var oppsøkende,smilende,nyskjerrige,og lekte og koste seg med leker vi hadde med, virket som normale barn. Bare et eks

Nei, absolutt ikke HI!

Teorien om at foreldrenes utilstrekkelige kjærlighet og omsorg var årsaken gikk de bort fra på 60- tallet, og teorien latterliggjøres i dag av eksperter! En vet derimot at vanskjøttede/ mishandlede barn, som f.eks. har vokst opp isolert i et kott, kan ha klare tegn på autisme- MEN i slike tilfeller er det ikke egentlig autisme det er snakk om, men mental tilbaketrekning far verden som følge av traume.

Per i dag mener de fleste forskere at en kombinasjon av genetikk, miljøgifter eller virussykdom hos mor i svangerskapet, ser ut til å være den sterkeste forklaringen.

Anonymous poster hash: 39902...300

Man vet veldig lite om grunnen til autisme, men det er forsket på miljøet rundt barn med diagnosen. Det antydes at det kan være foreldrenes feil ved at de ikke har stigmatisert sine barn nok som babyer og småbarn, ikke gitt nok omsorg, kjærlighet og oppmerksomhet osv. F.eks er det visst ok mange mødre med autistiske barn som har hatt sterk fødselsdepresjon eller har andre psykiske diagnoser som ulike typer angst og depresjoner. Alenemødre og/eller de med et trøblete forhold til far synes også å være overrepresentert.

Det denne forskningen derimot ikke sier noe om er om alt dette kan komme av den psykiske påvirkningen det er å ha et annerledes barn og om dette kan være ringvirkninger.

Selv har jeg jobbet en del med autistiske barn i ulike grader og barn med andre og lignende diagnoser. Jeg kan si at jeg tildels kjenner meg igjen i teorien, men samtidig tror jeg ikke at dette alene kan forårsake autisme. Jeg tror man må være arvelig disponert for diagnosen, og at den evt kan fremkaller av lignende overnevnte traumer man kan påføre barnet. Noen barn er mer såre og vare enn andre, og kan lettere "vippes over" slik at diagnosen blir et faktum.

Men det er ingen sin feil! Jeg tenker ikke at "denne moren har helt sikkert vært depressiv" eller noe slikt når jeg tar imot et autistisk barn. Foreldre med autistiske barn er stort sett foreldre som setter himmel og jord i bevegelse for å finne riktig hjelp til sitt barn. Flotte foreldre som har alt sitt fokus på barnet.

Ikke tenk på om eller hva du kan ha gjort feil, fokuser på det viktigste; barnet ditt. Du er også det viktigste for ditt barn:)

Mulig du har jobbet som assistent i en bolig noen år, men fagkunnskap fra etter 1960 om diagnosen burde du absolutt gå inn for å få, for det du skriver er helt feil.

Verken mild manglende omsorg, fødselsdepresjon, sivilstatus eller krangel i hjemmet har noe å si for hvorvidt barn blir født med eller utvikler autisme, og korrelerer ikke med forekomsten av autisme.

Ellers passet ordet "stigmatisering" veldig dårlig i setningen din... ;). Ordet som gir noe som helst mening i setningen er "stimulering". Kanskje det bare er ordlisten på telefonen din som foreslo det, og det gikk litt raskt?

D

Mange rare svar og mye synsing og utdatert kunnskap her må jeg si. Kjære HI, anbefaler deg å ta kontakt med autismeforeningen, som vil kunne gi deg støtte, informasjon og du kan møte andre i samme situasjon.

Som noen skriver her: autisme skyldes IKKE kalde mødre, svangerskapsdepresjon o.l. Årsaken er enda ukjent og autisme er medfødt.

De "hotteste" teoriene nå er gendisposisjoner, virussykdom hos mor under graviditet og påvirkning av miljøgifter. Men dette er på ingen måte bekreftet eller klarlagt, det er bare teorier.

Lykke til med veien videre, og ikke bebreid deg selv, det er overhodet ikke din skyld!

Anonymous poster hash: f1fe0...427

Mulig du har jobbet som assistent i en bolig noen år, men fagkunnskap fra etter 1960 om diagnosen burde du absolutt gå inn for å få, for det du skriver er helt feil.

Verken mild manglende omsorg, fødselsdepresjon, sivilstatus eller krangel i hjemmet har noe å si for hvorvidt barn blir født med eller utvikler autisme, og korrelerer ikke med forekomsten av autisme.

Ellers passet ordet "stigmatisering" veldig dårlig i setningen din... ;). Ordet som gir noe som helst mening i setningen er "stimulering". Kanskje det bare er ordlisten på telefonen din som foreslo det, og det gikk litt raskt?

Jeg sier ikke at jeg tror på denne teorien, men jeg er tilbøyelig til å tro det har en sammenheng om man i utgangspunktet er arvelig disponert for det. Det er mange som er arvelig disponert for ulike sykdommer uten at sykdommer utløses. Jeg tror at manglende omsorg kan være en utløsende faktor for noen barn som er arvelig disponert for autisme. Men jeg tror flertallet av de med autisme har flotte, fantastiske og normale foreldre. Og det er en gjeldene teori selv i dag, men det legges ikke vekt på dette i forhold til behandling, oppfølging osv. Jeg tror også det er mange som kan være feildiagnostisert med denne diagnosen når det i virkeligheten er andre tilknyttningsforstyrrelser som ligger bak, det har jeg selv sett mange ganger.

D

Autisme av miljø??? Den var ny! 

Synes du har skrevet mange rare svar her inne nå Vinglepetrine. Er det Kengumamma med ny profil?

Anonymous poster hash: dc510...ae2

Du er ikke alene om den, i en periode var jeg helt manisk etter å finne årsaken. Det eneste du gjør er å plage deg selv. Du må slutte med det (lettere sagt en gjort). Nå har jeg to barn, andre er veldig oppegående og selvstendig, tror det har hjulpet meg litt med å innse at det er ikke feil jeg har gjort underveis som gjør at han sliter, for barn nr to ligger langt foran selv om jeg egentlig bruker mindre tid og målrettet læring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...