Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har ei jente på snart 7 mnd, og i følge hs, så skal ikke barn trenge nattmat etter de er 6 mnd. Men mi jente ser ikke ut til å ville slutte med mat på natta med det første.. Hun spiser 3 - 4 måltider med fast føde hver dag og melk til soving. Men hun våkner hver natt og må ha mat. Hun roer seg ikke før hun får melka, men legger seg fint etter at hun har drukket opp flaska.  

Når sluttet dere? Og var det dere som "tvang" barnet, eller sluttet barnet å våkne?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144070518-n%C3%A5r-slutte-med-nattmat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min var 7-8 mnd og hadde da spist fast føde 4 ganger for dagen en god stund. Han sluttet av seg selv. Selv om mange sier at de ikke trenger nattmat etter 6 mnd er det mange som fremdeles spiser om natten. Selv har jeg tro på at de fleste vil slutte med det når behovet ikke er der lengre (noen har selvsagt ikke behovet men våkner likevel). Kjenn på magefølelsen for ditt barn :) Det høres kanskje ut som hun trenger det litt til for min del så jeg ville ikke stresset med avvenning helt enda ;)

Vår eldste sluttet med nattmat rundt 5 mnds alder. Husker ikke hvor mange måltid han spiste ellers men ihvertfall 2 grøtmåltider. Han drakk mindre og mindre mengde melk, tilslutt bare 10-20 ml. Vi tilbød ham vann istedenfor melk for å se reaksjonen og etter 2-3 netter (hvor han hadde kun hadde tatt et par slurker og sovet videre) sov han igjennom natten uten å våkne.

Følg magefølelsen -mamma vet best når babyen er klar :)

Anonymous poster hash: c14ad...1f7

Hei,

jeg har ei jente på snart 7 mnd, og i følge hs, så skal ikke barn trenge nattmat etter de er 6 mnd. Men mi jente ser ikke ut til å ville slutte med mat på natta med det første.. Hun spiser 3 - 4 måltider med fast føde hver dag og melk til soving. Men hun våkner hver natt og må ha mat. Hun roer seg ikke før hun får melka, men legger seg fint etter at hun har drukket opp flaska.  

Når sluttet dere? Og var det dere som "tvang" barnet, eller sluttet barnet å våkne?

Snuppa mi er 7mnd om 1 uke og hun våkner fremdeles en gang pr. natt. Hun har i de siste mnd flyttet oppvåkningstidspunktet da. Fra rundt kl 04 til nå rundt kl 06. Jeg tenker at dette ikke er noe å stresse med enda. Pupp-barn får jo pupp ofte til de er årsgamle, hvorfor skal ikke flaske-barn få det? 

Datteren min er som din, roer seg ikke før hun får skvetten sin, men sover fint videre så snart den er gitt. Jeg orker ikke ta kampen på natten. Bruker totalt 10min fra jeg står opp og lager flasken til hun er ferdig. Tar heller de 10min enn rasing på natten.  ;)

Hei,

Snuppa mi er 7mnd om 1 uke og hun våkner fremdeles en gang pr. natt. Hun har i de siste mnd flyttet oppvåkningstidspunktet da. Fra rundt kl 04 til nå rundt kl 06. Jeg tenker at dette ikke er noe å stresse med enda. Pupp-barn får jo pupp ofte til de er årsgamle, hvorfor skal ikke flaske-barn få det? 

Datteren min er som din, roer seg ikke før hun får skvetten sin, men sover fint videre så snart den er gitt. Jeg orker ikke ta kampen på natten. Bruker totalt 10min fra jeg står opp og lager flasken til hun er ferdig. Tar heller de 10min enn rasing på natten.  ;)

Datteren min, snart 8 måneder, våkner også stort sett en gang pr natt, som oftest for å få melk.

Hender nå at hun ikke våkner før det uansett er greit å stå opp (06-0630), og så skjer det innimellom at hun er halvveis våken, men sovner igjen av seg selv før jeg rekker å lage flasken ferdig.

Tror ikke alltid hun egentlig trenger dette nattmåltidet, men jeg har heller ikke noe lyst til å lage et spetakkel på nattestid bare for at hun skal slutte å drikke melk da :rolleyes: Kan like gjerne være et nærhetsbehov hun har, og da er det koselig å tilbringe noen minutter sammen på sengekanten :)  Men det sier jeg bare fordi hun som regel sovner igjen etterpå, da! Hadde liksom ikke vært sååå stas om oppvåkningen førte til to timer våkentid hver natt.....

Har ikke tenkt å drive noe nattavvenning her, for dette tror jeg hun fikser selv :) 

Hei,

Datteren min, snart 8 måneder, våkner også stort sett en gang pr natt, som oftest for å få melk.

Hender nå at hun ikke våkner før det uansett er greit å stå opp (06-0630), og så skjer det innimellom at hun er halvveis våken, men sovner igjen av seg selv før jeg rekker å lage flasken ferdig.

Tror ikke alltid hun egentlig trenger dette nattmåltidet, men jeg har heller ikke noe lyst til å lage et spetakkel på nattestid bare for at hun skal slutte å drikke melk da :rolleyes: Kan like gjerne være et nærhetsbehov hun har, og da er det koselig å tilbringe noen minutter sammen på sengekanten :)  Men det sier jeg bare fordi hun som regel sovner igjen etterpå, da! Hadde liksom ikke vært sååå stas om oppvåkningen førte til to timer våkentid hver natt.....

Har ikke tenkt å drive noe nattavvenning her, for dette tror jeg hun fikser selv :) 

Dette høres ut akkurat som vår situasjon og det vi tenker rundt det.  :)

• 2 uker senere...

Annonse

Vi "tvang" baby til å slutte med nattpupp(er) da hun var drøye sju måneder. Det gikk over all forventning, mye verre enn jeg fryktet. Hun var slettes ikke sulten eller tørst, men hadde pupp som sin søvnassosiasjon. Nå sover hun 19-07 og har en mor som endelig er opplagt igjen.

Vi sluttet med flaske da han var 5,5 mnd. Spiste da to grøtmåltider og han var (og er) stor, så fikk råd om det.

Da hadde han uansett begynt å våkne stadig seinere, som regel i 3-4-5 tia. Og ikke alltid han drakk så mye.

De første ukene tilbydde vi vann, men han fuktet kun munnen, så nå gir vi bare smokken.

Han våkner ennå rundt 5, og vil helst stå opp da (han er snart 8 mnd nå). Har tenkt mange morgener på om kanskje en skvett melk vil få han i søvn igjen, men må minne meg på at slik var det ikke nødvendigvis da han fikk nattmat heller.. dvs sov ikke lengre om morgenen...

• 2 uker senere...

Vi har fortsatt nattmåltid og hun er snart 9 mnd. Prøvde å bytte ut melka med vann da hun var 8 mnd, men det funket heller dårlig. Hun er fortsatt sulten på natten, og drikker ca 100 ml. Så vi tenker å bare fortsette til hun kutter det selv.

Hvor lenge brukte dere på avvenning? Noen spesielle tips vedr avvenning? 

(Hadde i utgangspunktet tenkt å la vesla styre dette mye selv, men nå har jeg/vi begynt dagen klokka 04 over lang tid og det begynner å tære på en stakkers mamma. Vurderer avvenning:) hun er 6,5 måned)

Annonse

Ammet 1-2 ganger om natta til iallfall ett år. Sov lengre og lengre av seg selv, men våknet han før vi var klar for å stå opp fikk han alltid litt melk i senga, helt til han sluttet å amme da han var 20 mnd. Synes det bare er koselig å amme om natta og baby slutter av seg selv når han er klar for det. 

Hvor lenge brukte dere på avvenning? Noen spesielle tips vedr avvenning? 

(Hadde i utgangspunktet tenkt å la vesla styre dette mye selv, men nå har jeg/vi begynt dagen klokka 04 over lang tid og det begynner å tære på en stakkers mamma. Vurderer avvenning:) hun er 6,5 måned)

Pappaen brukte to netter på å avvenne (jeg lå på gjesterommet).. Natt 3 sov hun hele natten. Vi gjorde det på den tøffe måten, tok ikke baby opp, ga vann eller noen annen form for "belønning": Var kun i rommet og sa "sove nå" etc. Angrer ikke på at vi gjorde det slik og jeg kan ikke se at baby er apatisk og med arr i sjelen etterpå - slik motstandere av slik metode hevder.

For familier hvor det funker fint å nattamme, er det jo bare til å kjøre på. For min del maktet jeg ikke lenger enn sju måneder: Da var det pupp annenhver/tredje time natta gjennom og jeg klarte ikke å sovne mellom slagene.

Jeg tok nettopp vvenning alene. Mannen er på jobb offshore,men jeg ikk bare plutselig nok av å måtte opp midt på natta!

To netter tok det, første atta satt jeg sammenhengende med senga til mini i nesten 2 timer. En kortere periode i 5 tiden også.

Natt to var han lett å roe ned,tenker det tok 10 min 1 gang den atta.

Tilbød han vann,men han var ikke interessert i det.

Natt 3 sov han hele natta!

Må bare ikke gi etter når man først har satt i gang.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...