Gå til innhold

jeg har gått ned i vekt de siste ukene, er det noe å bekymre seg for?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 34 uker gravid og har lagt på meg en god del kilo allerede pga iskrem, sjokolade og diverse "gode" ting som ikke er bra for meg. Dessuten har jeg vært veldig trøtt og sofaen ha vært min beste venn.
For 2 uker siden fikk jeg energien min tilbake (yipiiiiiii), jeg er kjempe aktiv og klarer å spisse sunnere siden jeg nå orker å lage mat og matpakke til jobb osv.
Jeg har alltid hørt at de siste ukene legger man på seg cirka 1 kilo i uken, men i de siste to ukene har jeg faktisk gått ned 600 gram.

Babyen beveger seg mye og jeg føler meg bra, jeg spisser masse men sunt. Men selvfølgelig så lurer jeg på om det er normalt å gå ned i vekt eller om eg bør være bekymret for at noe er gale...

Fortsetter under...

Dette bør du kanskje snakke med jordmor om, men det kan jo bare være vann også? Jeg har litt vann i kroppen og merker at morgenvekten går opp og ned nå som den verste heten har gitt seg. Vei deg til samme tid hver morgen. Barnet tar nok til seg den næringen h-n trenger uansett, så det går nok bra så lenge du ikke er undervektig! :)

Anonymous poster hash: 195f0...b43

takk

jeg hadde en del vann i kroppen men nå er det ikke så varmt ute så det kan være derfor også.
jeg veier meg 2-3 ganger i uken, alltid til samme tid.

Jeg er ikke undervektig og jeg spisser godt med frukt og grønt, så jeg tror at det er ingen fare for babyen men jeg har hørt om folk som har født små babyer fordi livmoren hadde sluttet å gi dem næring og jeg ble litt bekymret av den grunn.

jeg skal ta det opp med jordmor i neste besøk. jeg regner med at dersom de synes noe er unormalt, at de sender meg til UL for å sjekke at babyen vokser som det skal? eller de merker vel det når de måler magen... vet ikke jeg.

Jeg kan uansett ikke tenke meg at det er babyen som har gått ned 600g, og første tanken er vann. 

Jeg har vært veldig ustabil i vekten i sommer pga vann, først opp tre kilo på et par dager, så ned et par kilo, så opp fire på en uke igjen. Jeg vet det er vann, kjenner det veldig godt på sko og klær, så bekymrer meg ikke så veldig.

Men om er usikker så ville jeg tatt en prat med lege/jordmor uansett. Det er som regel bedre å spørre enn å ikke gjøre det :)

Ja, kanskje jeg er bekymret uten grunn. Men jeg tenker, hvis jeg bør gå opp 1 kilo i uken de siste ukene og jeg har gått ned, så er det 2,6 kilo mindre enn jeg bør ha gått opp... vet ikke jeg.

Skal passe på å veie meg jevnlig som til nå og spisse sunt, og ta det opp med jordmor.

Annonse

Jeg kan uansett ikke tenke meg at det er babyen som har gått ned 600g, og første tanken er vann. 

Jeg har vært veldig ustabil i vekten i sommer pga vann, først opp tre kilo på et par dager, så ned et par kilo, så opp fire på en uke igjen. Jeg vet det er vann, kjenner det veldig godt på sko og klær, så bekymrer meg ikke så veldig.

Men om er usikker så ville jeg tatt en prat med lege/jordmor uansett. Det er som regel bedre å spørre enn å ikke gjøre det :)

takk. jeg skal gjøre det. Jeg skal se hvordan vekten er i løpet av disse to ukene før jeg skal til jordmor igjen og ta det derfra. Bare jeg vet at babyen får i seg næring, og det gjør han vel? jeg går ikke på diett, men har bare kuttet snup og begynt å bevege meg mere.

Du har svinget godt opp og ned... og har sitter jeg og tenker på 600gr hehehe

takk. jeg skal gjøre det. Jeg skal se hvordan vekten er i løpet av disse to ukene før jeg skal til jordmor igjen og ta det derfra. Bare jeg vet at babyen får i seg næring, og det gjør han vel? jeg går ikke på diett, men har bare kuttet snup og begynt å bevege meg mere.

Høres lurt ut. Men ikke vei deg for ofte heller, man kan bli smågal av det også ;) 

Jeg kjenner gravidkroppen godt etterhvert, og vet at jeg lett får mye vann i kroppen. Hadde jeg ikke visst det, så hadde jeg sikkert vært bekymret jeg også :) Å være gravid kan være ganske traumatisk :D

At man bør gå opp et kilo i uken synes jeg høres mye ut, babyen legger på seg ca 200 gram i uken på slutten. I kombinasjon med økt energi og sunnere kosthold, samt at det er kjøligere og du dermed kan ha kvittet deg med vann i kroppen, synes jeg det høres udramatisk ut. Jeg kan svinge 600 gram fra en morgen til en annen, begge veier. Har i perioder lagt lite på meg og så har det plutselig vært et hopp. Så lenge det er bra med liv har nok babyen din fet helt fint, men snakk, som de andre sier, med lege eller jordmor om du er bekymret.

Høres lurt ut. Men ikke vei deg for ofte heller, man kan bli smågal av det også ;)

Jeg kjenner gravidkroppen godt etterhvert, og vet at jeg lett får mye vann i kroppen. Hadde jeg ikke visst det, så hadde jeg sikkert vært bekymret jeg også :) Å være gravid kan være ganske traumatisk :D

hehehe jeg ville ikke sagt at det er traumatisk men jeg ble en stooooooor hval med første mann og jeg prøver å være forsiktig med nummer 2. Uansett er man aldri fornøyd og er alltid bekymret for alt.

Jeg var hos jm i går og var bekymret for akkurat det samme, har gått ned 700 g og samme situasjon som deg med mye godt en god stund hvor jeg nå spiser litt sunnere og har begynt å jobbe igjen og er derfor mer aktiv.hun sa at det kunne gå litt opp og ned og at alt nan leser er basert på gjennomsnitt ikke hva som er fasit og at det ikke var noe å bekymre seg for! Jeg er 35+5. Så lenge det ikke er stoort vekttap eller vektoppgang så tror jeg at du ikke trenger bekymre deg :)

Babyen tar som regel det han trenger uansett då lenge målene ser fine ut så er det nok ikke noe å bekymre seg over.

Positivt at energien er tilbake da :)

Anonymous poster hash: fbd69...5aa

Annonse

Hei

Jeg er 34 uker gravid og har lagt på meg en god del kilo allerede pga iskrem, sjokolade og diverse "gode" ting som ikke er bra for meg. Dessuten har jeg vært veldig trøtt og sofaen ha vært min beste venn.

For 2 uker siden fikk jeg energien min tilbake (yipiiiiiii), jeg er kjempe aktiv og klarer å spisse sunnere siden jeg nå orker å lage mat og matpakke til jobb osv.

Jeg har alltid hørt at de siste ukene legger man på seg cirka 1 kilo i uken, men i de siste to ukene har jeg faktisk gått ned 600 gram.

Babyen beveger seg mye og jeg føler meg bra, jeg spisser masse men sunt. Men selvfølgelig så lurer jeg på om det er normalt å gå ned i vekt eller om eg bør være bekymret for at noe er gale...

Jeg kjenner litt på samme følelsene som deg. Jeg er i uke 31 og siden siste kontroll for 4 uker siden har jeg gått ned 300 gr. Jeg er normalvektig/slank. Jordmora var overhodet ikke bekymra for det. Hun tror det hadde sammenheng med det varme været for en mnd siden (at jeg hadde mer vann da) Meen. Jeg hadde da 1 i ødem, og det var det samme nå. Hun mente 2,5 kg opp på tilsammen de siste 8 uker var bra. Jeg synes det høres lite ut. Hvertfall i denne perioden av svangerskapet? Nå har jeg lagt på meg relativt lite hele svangerskapet. 6,5 kg. Har slitt med kvalme og ekstremt dårlig matlyst siste 2 mnd. Men håper det kommer på litt mer siste 8 ukene. :)

jeg har opplevd det samme, gikk ned 2,5kg på ca 2,5 uke. Var hos legen i går til kontroll og han mente at det ikke var noe å bekymre seg for. Han mente det hadde en sammenheng med at jeg hadde hatt vann  kroppen samt tatt meg sammen når det gjaldt kosthold og trim. Tror ikke du trenger å bekymre deg så lenge du er i form og babyen oppfører seg som den pleier :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...