Gå til innhold

Usikker førstegangs med en del spørsmål, noen som kan hjelpe?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hvordan livet med baby skal være. Ikke at det er noen mal, men er redd jeg ikke gjør det rett i forhold til stimulering av babyen.

Den er nå to uker og har to-tre gode lange våkenperioder der jeg føler jeg burde bruke tid på den og snakke og kose med den. Og får utrolig dårlig samvittighet om jeg må lage mat, dusje, evnt litt husarbeid i den tiden. 

Hva gjør dere når babyen er våken? Hva bør jeg gjøre?

Og hvordan er hverdagen deres med en baby? Når legger dere dere? Og står opp? Står du opp før babyen våkner for å ordne deg så du er klar til å starte dagen når den våkner?

Aaahh.. alt en skal tenke på. Men kan ikke du være så snill å fortell meg hvordan dagen deres ser ut! Jeg trenger å høre hvordan andre gjør det.

Anonymous poster hash: a43ff...029
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min er 6 uker. Prøver å dusje på morgenen da med han på gulvet på stellematte.fungerer fint og han liker lyden av vannet. Når han sover prøver jeg å gjøre unna husarbeid og andre ting. Vi har også vogge på stua der ham kan ligge også når han er våken. Han sover enten i den eller på et pledd på gulvet på dagtid. Senga kun om natta. Kan finne på å stå opp føe gan våkner for å ordne meg til dagen. Hvis han er våken aå har vi et langt morgenstell av begge to :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger oss forresten mellom kl.23-01. Varierer på når han spiste. Prøver å komme oss i seng til 23...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar junimamma81! :)

Tar gjerne i mot fler svar. Og fortell gjerne til hvilket klokkeslett dere står opp om morgenen.

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer når vi står opp. Alt mellom 7-11. Liker å sove lenge begge to. Gir mat og sover videre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner litt på den dårlige samvittigheten ved å gjøre andre ting når h*n ligger våken og er rolig, men på den andre siden må jeg jo få gått på do og spist noe i løpet av dagen, og det er ikke alltid h*n har noen lange soveperioder til den slags. Pleier å snakke og kose litt med babyen først og så legge ned og gjøre andre nødvendigheter.

Her står vi som regel opp rundt 07.30-08.00. Da får h*n mat også tar jeg ofte en kjapp dusj mens pappaen fortsatt er hjemme og kan passe på. Resten av stellet (tannpuss etc.) gjør jeg innimellom på formiddagen når h*n sover eller slapper av. Tar ofte en tur ut rundt 11-12-tiden så får h*n sove litt i vognen og jeg litt luft eller handlet etc. Noen ganger blir vi ute i mange timer.

Vi legger oss i 21-22-tiden, hvis ikke får jeg ikke nok søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pass på å sove lenge nå hvis du kan.. når babyen blir større vil den sikkert stå opp tidlig.. mange har en 'det er morgen kl 5'-periode desverre :(

ingen fasit på dette.. du legger opp dagen slik det passer deg og babyen din! :)

men jeg husker jeg tenkte som deg med min første..

babyen tåler fint å ligge litt alene mens du gjør husarbeid osv - jeg tror faktisk de kan ha godt av det, da lærer de å underholde seg selv litt - men hører at mamma er i nærheten, noe som gjør dem trygge! :) Jeg har alltid pleid å vaske og rydde litt mens babyen er våken, og så skravler jeg litt med han mens jeg holder på.. :)

og så koser vi litt, leker litt (når de blir større), spiser og så er det som regel tid for soving..

Når babyen sover har jeg som regel passet på å slappe av selv, eller gjort ting som er vanskeligere å få gjort når babyen sover!! Sovetid er også trilletid for min del.. vi går lange turer - trim for mor, og frisk luft og sovemedisin for lille!!

viktigst av alt: KOS DEG MED BABYEN!! og ikke la noen fortelle seg hvordan ting MÅ være.. du bestemmer!!

Anonymous poster hash: a3acc...b68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg hadde de samme tankene som dag da baby var veldig liten: "Stimulerer jeg nok og riktig?!"

Først da jeg leste Stein Erik Ulvund, professor i pedagogikk, sin bok skjønte jeg at jeg kunne roe ned fem hakk. Han skrev bl.a. at foreldre i dag ikke må bekymre seg for at spedbarn blir understimulert - det er heller motsatt - de blir overstimulert.

Husk at din baby bare er et par uker og trenger først og fremst ro og fred og få stilt sine primære behov som mat, søvn og trygghet (husk at det nettopp har kommet ut fra magen din og trenger å vende seg til "sjokket" med å komme ut til verden). Min erfaring er at den tid kommer tidsnok at baby krever deg mer og vil bli underholdt og stimulert mer.

La baby ligge i f.eks. vippestol eller på stellematte på badegulvet mens du dusjer og ordner deg. Det samme hvis du gjør husarbeid. Syng litt for barnet, snakk til det innimellom. Det holder i massevis i starten!

De første ukene/par månedene stod jeg opp sent/når baby våknet, ca 10-11tiden. Fikk først kveld i 22-23tiden. Etterhvert kommer du til å få en annen rutine mtp døgnrytme - baby regulerer stort sett selv (først ved tre måneders alder er det vanlig at baby begynner å få en begynnende, normal døgnrytme: Dog sakte, men sikkert).

Så bare slapp av, kjære du, er mitt råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du lurer på hvordan andre gjør ting, det gjør jeg også! Ikke for å få noen "fasit" men fordi det er interresant å høre hvordan andre gjør ting.

Vår baby er nå 8 uker og vi har en 3 åring som går fulltid i bhg også. Hos oss er det pappaen som leverer/henter og ordner mest med 3 åringen.

Jeg og babyen pleier ofte å stå opp rundt halv åtte-åtte med variasjon fra halv syv til ni av og til. Om babyen sover tar jeg en kjapp dusj (med babycallen på... Ellers stresser jeg). Om han er våken og blid ligger han på gulvet og venter, og om han er sutrete/griner tar jeg på meg morgenkåpen og tar morgenstellet når det passer ( blir fort 11-12 da). Tror jeg kun har stått opp en gang før babyen da jeg våknet uthvilt i 9 tiden og babyen fremdeles sov.

Ift stimuli hos babyen prater og smiler vi til hverandre 5-10 av gangen, kanskje 5-6 ila dagen. (da mener jeg "direkte" kontakt hvor babyen ser meg i øynene.) Ellers småprater jeg mye til babyen ila dagen. Bærer ham i Ergobaby 1-2 timer ca annenhver dag, noe som gjør at jeg får hendene fri og kan gjøre litt enkelt husarbeid samtidig som vi kan prate litt og babyen er nær meg. Sitter også i Newbornsetet nesten hver dag i 20-30 min mens vi lager eller spiser middag. Han ligger gjerne og kikker på lekene i babygymen og smiler og "prater" til dem. Tror han ville " klaget" mer om han hadde ønsket mer kontakt.

Prøver å komme oss ut litt med vogna men han er ikke særlig glad i den, vil heller bæres.

Vi pleier å legge oss i 23 tiden, han spiser kun en gang på natt + tidlig morgen.

Anonymous poster hash: 9be43...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd er hvil og sov når du kan. Ikke stress med husarbeid. Ikke glem å spise(det gjorde jeg) Her måtte jeg amme konstant og fikk derfor ikke gjort noen ting. Jeg ammet hele kvelden og hun sov nesten ikke i sin egen seng, bare på armen min. Da jeg la henne ned begynte hun å hyle.

Jeg la henne på stellematta på badegulvet og dusjet, men husker jeg var superstressa. Gikk rundt her med sminke på bare ett øye o.l ;)

Jeg har aldri stått opp før babyen, men nå har ikke jeg en baby som sover så mye derfor blir det sånn ;) Hun er 9 mnd nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også samme tanker da min baby var nyfødt- trodde alle visste "alt" og bare jeg som lurte på hvordan man kunne få dekket sine egne primærbehov med en liten baby i hus.

Da min var så liten så var jeg strålende fornøyd om jeg hadde rukket å få kledd på meg og gått på do.
Dusje gjorde jeg når mannen var hjemme, sminke meg gjorde jeg når babyen lå på gulvet (hun sov lite da hun var liten), men det ble gjort i ekspressfart. Vi hadde en liten periode med en del helsekontroller, ettersom 6-ukerskontrollen ble delt i to, mini gikk til kiropraktor og det var ultralyd av hoftene. Da sminket jeg meg dagen i forveien og la meg til å sove i de klærne jeg skulle ha på dagen etter, så jeg slapp å dra i pysjamas og helt ufresh. Sånn i tilfelle jeg ikke fant tid til slikt før vi måtte dra :)

Mat som kunne spises med en hånd var kjekt. Laget matpakke kvelden i forveien i mange uker, jeg.

Ellers gjorde vi lite den første tiden. Mini er født like før jul, så det var kaldt og glatt og alt mulig rart, så vi var ikke noe særlig ute før hun var tre uker eller noe. Ikke turde jeg heller, for hun skrek veldig masse og jeg var usikker på om jeg klarte roe henne ute :mellow: 
Jeg sang masse for henne, bar henne, viste henne rundt i leiligheten, pratet til henne og viste henne noen leker.

Jeg sov ikke så mye den første måneden. Datteren min sleit med magen og var våken til langt på natt i mange uker, og det var. En stund sov hun dog til 11-12, men etter hvert sluttet hun med det og da startet dagen før, men jeg ammet henne og hun sov og spiste til ca 10. Hun, altså. Jeg sov ikke, men så på tv da:)
Da hun ble rundt to måneder begynte hun å sove åtte-ni timer i strekk på natta, fra ca 23-08 ganske ofte.
Det var tiden jeg fikk mest nattesøvn og var mest uthvilt, så om din baby sover godt på natta eller sover lenge om morgenen er det bare å nyte det. Her endret det seg da hun ble eldre og dagene starter nå et sted mellom 06 og 07, av og til før, sjeldnere senere. Men så legger hun seg før også, da.
Slikt har min baby regulert selv. Merket godt når hun begynte å bli klar for å legge seg tidligere!

Dette ble litt av mine erfaringer, men det jeg kan konkludere med er at det ordner seg! Man kommer inn i det, man finner en rutine, et system. For hver dag som går skaper man seg en hverdag for seg selv og minien, og etter en stund kan man til og med oppsummere hvordan en typisk dag ser ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis babyen er to uker skal de ikke stimuleres særlig mye. Jeg har baby på 3 1/2 mnd og jeg stimulerer ikke så mye nå heller. Baby sier ifra når de vil ha kontakt, resten går for det meste av seg selv. Det er mange ting man kan  gjøre, men det betyr ikke at man må/skal gjøre det:-) Jeg spurte helsesøster om f eks det å trene rygg og nakke, og hun sa at det vil ungen trene opp i det daglige uansett når h*n bli bært og løftet og ligger og spreller på matta eller magen. Slapp heeelt av:) Snakk og syng med barnet, og pris deg lykkelig hvis du ikke trenger å aktivisere ungen allerede. Det kommer tidsnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del hjelp jeg da bla til middagslaging, min mann har nemlig fortsatt fri (pappaperm og ferie). Har også tre større barn, deriblant ei på 17. :)

Først må du ikke ha dårlig samvittighet for å drive med ditt når babyen er våken. Bare babyen har det bra og er trygg, har den bare godt av å venne seg til at mor/far er aktiv. Ta den gjerne med på det du skal gjøre hvis urolig; jeg har bæreslynge. Da får den nærhet og fysisk kontakt som er det viktigste for en nyfødt :) Ta en hvil når babyen sover hvis du føler for det .

På dagtid sover min(4 uker) på et teppe/ skinn på stua. Jeg legger meg litt før midnatt alene. Når junior krever pupp går pappa opp til meg med ham. Sover mellom oss i senga med egen dyne( har vogge). Ammes igjen på morgenkvisten eller ved behov. Sovner igjen. Våkner for ny amming i 08-09-tida. Jeg står opp, eller sovner litt igjen. Babyen sover i senga eller vogge mens jeg tar en dusj. Tar med babyen ned( han sover som oftest videre, er roligere om morgenen enn om kvelden). Hvis han trenger bleieskift natt/ morgen er det som regel mannen som ordner det ;) så spiser vi frokost. Men som sagt luksus nå som vi har fri begge to, og det er skolefri :)

Skjønner godt at du er usikker på hva som er vanlig/lurt å gjøre i hverdagen som førstegangs , men husk at det som funker for en familie ikke nødvendigvis gjør det for andre. Vi er B- mennesker og trives ikke så bra med veldig spikra rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode tips alle sammen! :) Jeg må nok bare stole mer på meg selv og finne egne rutiner ja. Men deres innspill hjelper veldig. Tusen takk!

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...