Gå til innhold

Store sår på ene brystvorten

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en baby på snart 8 måneder.

Hadde store ammeproblemer de 11 første ukene med store sår og vondt. Så gikk det seg endelig til.

Så for to måneder siden fikk jeg en blodblemme og etter det fikk jeg et stort sår og huden på selve brystvorten skallet av. Det gjorde utrolig vondt, men gikk seg til etter en stund. Var også til legen og tok bact prøve som var negativ. Problemet er at det ene såret grodde aldri helt, men det var heller ikke vondt. Men nå plutselig har det startet igjen. Store sår og huden skaller av. Prøver nå å amme på den vonde siden kun morgen og kveld, men jeg er redd melken blir borte der.

Noen råd/tips?

Kan man klare å øke melkemengden igjen når babyen er blitt så stor?

Anonymous poster hash: e611d...960

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Jeg anbefaler at du kontakter lege og får tatt prøver igjen. Sår skal gro, og det kan ha blitt infisert etter forrige prøve. Du kan smøre med en passende salve, spør på apoteket eller hos legen hva som anbefales (muligens noe på resept). Som regel skal salver tørkes av før amming.

Har du noen form for eksem (feks psoriasis), eller matvareallergi mot en matvare som barnet spiser? At huden flasser av får meg til å tenke på eksem, eller på sopp. Legen din kan kontakte Nasjonal kompetansetjeneste for amming for å få råd om hvilke salver som kan brukes på brystet ved eksem. Om du er allergisk mot feks. kumelk så kan du få en allergisk reaksjon dersom barnet har i seg kumelk like før amming.

Også sopp har flassing som symptom, men det er da som regel også smerter i tillegg ("piggtråd").

Det er som regel noe tyngre å øke melkeproduksjonen dess lengre i ammeforløpet man har kommet, men økt etterspørsel = økt produksjon, så å amme hyppig vil hjelpe, eventuelt en pumpeøkt eller to. Det vil også være lurt å amme på det brystet du ønsker å øke på først dersom barnet vil ha begge sider pr måltid.

Samtidig så er det i prinsippet ikke noe problem å fullamme på ett bryst (tenk tvillinger), og et barn på 8 mnd vil nesten helt sikkert få nok melk om du ammer bare på det ene brystet eller ammer på det andre to ganger om dagen. Melka forsvinner nok ikke - å amme to ganger om dagen er vanlig for mange med barnehagebarn, og amming kan fortsette til barnet er godt over to år lell. (Men melkeproduksjon og -mengde er individuell, så det er ingen garanti, såklart.)

Takk for svar!

Tror hverken det er sopp eller infeksjon i det. Har sett bilder og beskrivelser og det stemmer ikke med det jeg har.

Men jeg har innovervendt brystvorte så det kommer ikke luft til og blir ofte liggende fuktighet i såret.

Tror det var derfor det sprakk opp igjen nå- varmt og klamt pga sommer.

Ble så vondt at jeg har satt ammingen på den siden på pause. Var på apoteket og fikk brulidin og mepilex plaster. Pumpet et par ganger og ellers latt det være i fred i ett døgn. Forsøkte å amme i dag og det er allerede veldig mye bedre! Blør fortsatt, men de dypeste riftene er blitt bedre og huden er begynt å hele:)

Så har stor tro på mepilex og brulidin!

Anonymous poster hash: e611d...960

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...