Gå til innhold

Noen her som har hatt barn med dårlig finmotorikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er snart 4. Det betyr at han begynner på skolen om 2 år.

Jeg er  bekymret for finmotorikken hans, men bhg bare avfeier det med at alle barn er forskjellig og man skal ikke sammenlikne.

Han unngår/misliker alt av finmotoriske aktiviteter. Antagelig fordi han ikke behersker dem noe særlig.

Han kan ikke tegne noe som helst, bare rabler. Foretrekker å spise uten bestikk. Liker ikke å smøre maten selv. Kan klare glidelåsen av og til, men plundrer. Klarer ikke knapper.

Er dette noe vi bør gripe fatt i? I så fall hvordan?

Noen som har erfaring?

Anonymous poster hash: c0bce...ecf
Skrevet

Har du utelukket evt kiss kidd? 

Anonymous poster hash: 648b4...dbd
Skrevet

Hva sa de når du var på 4-års kontrollen på helsestasjonen da? Der skal de jo tegne runding, trekant, en mann osv...

Jeg ville snakket med helsestasjonen tror jeg, for selv om det er store individuelle forskjeller i denne alderen og utviklingen går i rykk og napp ligger han ihvertfall temmelig langt etter min 4-åring.

De skal jo ha kompetanse på dette i barnehagen også da, og siden de ikke er enig i din bekymring har de nok sett mange eksempler på at andre plutselig har fått taket på det. Det er sikkert ikke noe å bekymre seg for, men jeg ville nå snakket med helsesøster for sikkerhets skyld.

Anonymous poster hash: b5873...317
Skrevet

Eneste du får gjort er å øve med ham da. Jeg har en sønn som har problemer med grovmotorikk, og som er lite interresert i tegning osv, men som har evner til å tegne mennesker, så på finmotorikk går det kun på vilja ;)

Men du får ikke noe annet enn evnt tips om hvordan dere skal øve på blyantgrep osv med mindre det ligger noe til grunn som fordrer fysio. Vi har fysio siden motorikkvanskene er et resultat av medfødt skade/lyte, men i bunn og grunn er det kun trening, trening og atter trening som er løsningen. 

Snakk med HS og lege, de er mer kvalifiserte til å si noe om han henger for mye etter eller om det kun er personlig preg. 

Anonymous poster hash: da870...0a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...