Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #1 Skrevet 6. august 2013 Sønnen vår på 6 år har atopisk hud. Han har ikke utslett som jeg forbinder med, eller slik jeg har sett atopisk eksem ser ut. Men han har nupper og kløe (på overarmene, hofter, lår og siden på magen når utslettet kommer), samt sprekker i fingrene etter å ha lekt i sandkassa. Tror ikke han er hardt rammet. Alt av matallergier er sjekket ut. Men vi har nå oppsøkt hudlege på ny, fordi han var ille i vinter/våres. Men tanken på at han kan være allergisk mot dyr har ikke slått meg. Ingen typiske reaksjoner når han er med hund eller katt. Som rennende nese/øyne. Vi har det siste året snakket mye om å kjøpe husdyr. Men burde man ikke ha husdyr i det hele tatt hvis man har atopisk eksem? Hva hvis det ikke slår ut på hund/katt. Vil det fortsatt være uheldig for han og eksemen? Ønsker jo absolutt ikke forverre noe, håper han vokser det av seg. Anonymous poster hash: 6ffe7...eeb
Hilde35 Skrevet 6. august 2013 #2 Skrevet 6. august 2013 Vår sønn har atopisk eksem og vi har katt. Av barnelegen fikk vi beskjed om å fjerne katten, selvom det ikke gjorde utslag på det. Hun sa også at hunder var "mer allergi-vennlige", men vi beskjed om å ikke ha dyr i det hele tatt. Så hvis dere ikke har dyr, så ville jeg ha ventet med å anskaffe det til h*n blir større. :-)
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #3 Skrevet 6. august 2013 Både jeg og jentungen har atopisk eksem og legen har aldri nevnt noe om at katt gjør det værre. Mulig det gjør det men jeg har ikke merket noe på meg selv fra da jeg ikke hadde katt. Anonymous poster hash: d0319...e28
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #4 Skrevet 6. august 2013 Takk for svar! Vi har ingen dyr selv enda, bare vært på besøk hos familie med hund. Han klapper også alt av katter han går forbi. Det er hund vi har tenkt på. Huff det var synd.. Han er jo så dyreglad! Men hvis huden blir verre er det jo ikke noen spørsmål engang. Anonymous poster hash: 6ffe7...eeb
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #5 Skrevet 6. august 2013 Flere med erfaringer rundt dette? HI Anonymous poster hash: 6ffe7...eeb
nagini Skrevet 6. august 2013 #6 Skrevet 6. august 2013 (endret) Jeg hadde alvorlig atopisk eksem som barn, var ingen forverring da vi fikk katt, og ingen forbedring da den ble påkjørt noen år senere. Jeg ville prøvd å få låne et dyr noen uker, og går det bra hadde jeg tatt sjangsen. Det er fantastisk for barn å få vokse opp med dyr. Endret 6. august 2013 av nagini
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #7 Skrevet 6. august 2013 Takk så mye for innspill! Anonymous poster hash: 6ffe7...eeb
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #8 Skrevet 6. august 2013 Jeg har to barn med atopisk eksem, hun ene er veldig ille, hun andre er kanskje ille hun også men for meg er hun enkel i forhold til storesøster sin. Vi har katter, hun ble ikke noe værre etter vi fikk katter. En av de få tingene som roer henne på natta når hun klør som værst faktisk. Den ene katta passer veldig på henne, så når hun har de værste periodene henger pus i beina på henne for å trøste. Vi tok allergitester på nytt for litt siden og ingen utslag på hund eller katt. Også vært på ferie over lengre tid uten dyr og ingen endring, så kattene har ikke koe å si på eksemen hennes. Min mann err allrgisk for dyr, men kattene våre går det helt greit med. De reagerer han ikke på faktisk. Men pappan hennes har hund, og hun må ta en dusj når hun har lekt med den. Hun merker selv det begynner å klø i huden en stund etterpå. Hun får ikke rennende nese eller øyne, ingen slike typiske allergi plager. Tanten hennes har også hun, den regaerer hun ikke mye på men litt. Vil anbfsle dere å låne ett dyr, for å se om barnet reagerer. Og lån helst i den perioden barnet har mest eksem, det er gjerne da det merkes best. Min svigerrinne gjorde dette da de vurderte å skaffe seg hund. Vet ikke hvor de fikk gjort dette, men hør litt rundt med kennel så kan de kanskje hjelpe med dette evt så vet de om noe. For de så var det snakk om vanlig allergi mot husdyr, de endte med å skaffe seg hund. Anonymous poster hash: 4e0e9...678
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #9 Skrevet 6. august 2013 Takk så mye for svar. Sønnen vår var verst i vinter når han brukte ull, når jeg sluttet med det ble han veldig fin i huden. Ellers klarer jeg ikke helt å skjønne hvorfor det bryter ut, ser ingen klar sammenheng. Men han har vært med hunder, og plasser hvor hunden har vært flere dager. Ingen tegn på noe ekstra da. Hudlege skal ta en slik prikketest på han neste gang. Vet ikke hvor vi evt. skulle fått låne en hund. Men det vet jeg faktisk ikke om jeg orker. Fordi det ville vært altfor hjerteskjærende å prøve å ha hund, for så å miste den. Enn aldri skaffe en hund. Anonymous poster hash: 6ffe7...eeb
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #10 Skrevet 6. august 2013 Vi hadde katt da lillemor ble født, katten forsvant og merket ingen forbedring på eksemet. Hudlegen sa at husdyr ikke har sammenheng med atopiskeksem. Bodd 4 uker med hundevalp i sommer, eksemet har ikke vært påvirket av dette. Vann, såpe, vadkemiddel derimot! Anonymous poster hash: d9e2e...2ab
Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #11 Skrevet 7. august 2013 Jeg har atopisk på hender. Blir helt ille av å skjære frukt/grønnsaker uten engangshansker, såpe, kosmetikk osv. Har hund. Det begynner å klø litt hvis jeg får tårevæske fra øynene hans på hendene faktisk, men jeg har aldri lagt merke til akutt brennende hud og blemmedannelse av det (slik som jeg får av saft fra frukt og grønt). Han er korthåret chihuahua. Hadde langhåret rase før og reagerte mindre på henne. Jeg er superallergisk mot katter så de kan jeg ikke være i samme rom som. Anonymous poster hash: e5ef5...e5b
Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #12 Skrevet 7. august 2013 Takk for svar! Nå har jeg ringt legekontoret. De sa at selv om man har atopisk eksem vil ikke det si at man ikke kan ha husdyr. De trodde ikke husdyr og atopisk eksem hadde noen sammenheng. Men sønnen min skal ta en prikketest om 1 mnd. ca. Vi får vente til da. Hadde egentlig en valp i tankene, men best å være på den sikre siden. Han ble litt lei seg, men er jo verre å gi den fra seg om vi først får den. Han har som sagt aldri fått typiske allergisymptomer etter kontakt med dyr. Så tror egentlig ikke han er allergisk. Utslettene kommer etter bad, ull tett på kroppen, om han er litt svett f. eks. Huff det er litt vanskelig... Men er vel best å ta denne testen først.. Takk igjen! Anonymous poster hash: 6ffe7...eeb
Anonym bruker Skrevet 7. august 2013 #13 Skrevet 7. august 2013 Om dere ender opp med å kjøpe hund, gå for en allergivennlig rase. Tenker at sjansen for at han utvikler allergi er mindre :-) Jeg utviklet allergi da vi fikk oss marsvin, og reagerer derfor på noen hunder. Har verdens beste terrier nå, og det funker helt fint! (og så røyter de ikke - super bonus ) Anonymous poster hash: 99c03...239
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå