Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #1 Skrevet 6. august 2013 http://touch.vg.no/article.php?artid=10112622 Ser på kommentarene under,så lurer på hva deres meninger er? Er det virkelig så ille å ta perm som ferie? Vi har gjort det med våre barn og syntes det var topp! Ferie, late dager og masse bading. Vi har hatt råd til det, kombinert perm med ulønnet/ferie og reist på familietur. Selvsagt ser jeg at ungen ikke bryr seg om det er sol eller ei, men det viktigste for ungen er vel tid sammen med foreldrene? Ser ikke helt problemet jeg- hva tenker dere? Anonymous poster hash: 162e2...927
☆☆☆ Skrevet 6. august 2013 #2 Skrevet 6. august 2013 Ja takk, begge deler. Synes det er flott at familiar kan bruke pappaperm til å få vere saman utan kvardagsutfordringar ei god stund. No har permen blitt så lang at det er rom for at pappa kan vere husfar ei stund i tillegg
fiolregn Skrevet 6. august 2013 #3 Skrevet 6. august 2013 Jeg tenker bare at det reflekterer nordmenns holdninger og muligheter - vi er heldige som har muligheten men jeg synes det blir relativt usmakelig. Det blir bare så utrolig klart hvilken luksus den gjennomsnittlige nordmannen kan unne seg og det viser bare hvor mye penger vi har i dette samfunnet. We want it all and we want it now. Skal det liksom bli vanlig å bo Mauritius eller thailand for å kunne tilbringe mer tid med barna? Hva med familiene som ikke har sjans til dette? Slik luksus ønsker jeg å ta avstand fra og jeg vil ikke bidra til normalisering av dette fenomenet.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #4 Skrevet 6. august 2013 Et vennepar av meg reiste bort i permisjonen, jeg vet de hadde det utrolig tøft en periode så jeg tror en tur var midt i blinken for de. Kan ikke skjønne hvorfor så mange er så negative? Skulle tro det var bedre for en liten baby med sommervarme enn -15 grader her hjemme! Anonymous poster hash: aa13a...1bc
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #5 Skrevet 6. august 2013 Vi har leid oss hus i Spania i 3 uker i pappapermen, men har droppet all ferie i år. Koster oss like mye som 1 uke sydentur i fellesferien, så synes ikke det er så usmakelig. Anonymous poster hash: 8a58d...f22
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #6 Skrevet 6. august 2013 Vi har gjordt det i begge permisjonene og et utrolig glad for at vi har hatt muligheten til det! Vi har vært bare "kjernefamilien" og nytt ubegrenset tid sammen, uten forstyrrelser og "hverdagsproblemer". Det har vært fantastisk! Og kan varmt anbefale det til andre. Vi har begge lange utdannelser, gode jobber og vi har planlagt og spart opp penger til nettopp dette formålet. Kan forstå at noen synes det er litt "luksus", men vi har nå jobba hardt for det og vi får/fikk ikke mere penger av statskassa enn noen andre. Det et bare vår måte å prioritere på. Anonymous poster hash: 80341...a65
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #7 Skrevet 6. august 2013 Vi tilbrakte 4 uker i varmere strøk i pappapermen i vinter. Var fantastisk å tilbringe så mye tid sammen etter noen tøffe måneder! Alt var mye enklere med behagelig temperatur for både store og små (i motsetning til mange, mange minusgrader hjemme), og vi la dagen opp etter barnas behov, uten å måtte tenke på verken matlaging, vasking el. Vi ser på dette som noe vi hadde mulighet til denne ene gangen, og sparte penger lenge for å få det til. Det kostet, men var så absolutt verdt hver krone. Etter ferien var det fortsatt mye igjen av pappapermisjonen, så far og barn fikk mye tid sammen alene også. Anbefales! Anonymous poster hash: 65f98...1db
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #8 Skrevet 6. august 2013 Noen som har tips til hvor det kan være bra å være i pappapermen? Et sted som ikke har 40 grader som Thailand? Et sted med all inclusive? Hvor har dere reist? Anonymous poster hash: 8c83f...306
Gjest mphs Skrevet 6. august 2013 #9 Skrevet 6. august 2013 Vi gjorde det med begge barna. Med første var vi 5 uker borte og med yngste 3 uker. Deilig Og som i artikkelen har også mannen (før vi fikk barn) sagt opp jobben og reist jorda rundt i 7 mnd
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #10 Skrevet 6. august 2013 Kanariøyene er bra (f.eks Lanzarote) Mellom 20 og 25 grader, og veldig barnevennlig. Anonymous poster hash: 65f98...1db
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #11 Skrevet 6. august 2013 Søsteren min gjorde det med sin yngste. De var borte i drøyt 3 mnd. I ettertid har jeg fått høre at det sikkert var en fin tur for pappaen. Han kunne dra ut og gjøre stort sett akkurat hva han hadde lyst til mens søsteren min tok seg av barna. "Det ble bare sånn" siden ungene var vant til at det var hun som var der og dermed søkte først til henne. Hadde hun dratt på jobb hadde faren blitt tvunget til å ta større ansvar. I tillegg ble begge ungene syke. Den eldste som da var nesten 3 fikk skikklige mageproblemer 2 ganger. Yngste ble en gang dehydrert pga varmen og det dukket da opp mistanke om medfødt hjertefeil. Da er det ikke morsomt å sitte alene i utlandet, uten noen former for avlastning eller hjelp, måtte finne ut av helsesystemet og forsikkringer. Det gikk heldig visrelativt bra med dem, men spessielt søsteren min angrer skikklig på turen, selv om hun ikke sier det til så mange. De fleste tror de hadde en flott tur akkurat slik det ser ut på FB. Anonymous poster hash: cae5a...7fd
Gjest mphs Skrevet 6. august 2013 #12 Skrevet 6. august 2013 Vi var på Mallorca og Gran Canaria. Vi hadde leilighet for vi syns det var greit å ordne en del av maten selv.
Mia_73 Skrevet 6. august 2013 #13 Skrevet 6. august 2013 Jeg irriterer meg over folk som mener at det finnes bare en måte å bruke permisjonstiden på. Nei, det er ikke slik at pappa MÅ være hjemme alene med barnet mens mamma jobber. Andre løsninger er helt greie og selvsagt er en lengre ferie i perminsjonstiden bare fint.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #14 Skrevet 6. august 2013 Vi reiste i begge våre permisjoner. Folk med fordommer får roe seg ned et par hakk. Vi har råd til det så hvorfor skulle vi ikke kunne prioritere det? Høres bare misunnelig ut. Og for ordens skyld: pappaen har i tillegg hatt 4-6 mnd hjemme med hvert av barna. Og han har alltid tatt like mye ansvar for hus og barn som meg. Anonymous poster hash: 8ca9a...744
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #15 Skrevet 6. august 2013 Dere som har vært i syden og leid leilighet, hvor kommer man i kontakt med noen som eier leilighet ? Hva betalte dere ? Anonymous poster hash: 24fd4...07c
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #16 Skrevet 6. august 2013 Synes det er misbruk av permisjonsordningen, da det ikke er meningen at begge foreldrene skal ha fri fra jobb lenge samtidig. Hvis mor har ordinær ferie, så er det jo greit. Men syns jammen meg late fedre bør kunne klare noen stakkarslige uker hjemme sammen med barnet i tillegg. Og syns ikke så små barn bør drasses med verden rundt på stressende reiser. Uansett hva folk sier så gjør det hvertfall ikke noe godt for babyen! Anonymous poster hash: 7dd15...6f8
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #17 Skrevet 6. august 2013 Helt fantastisk Vi var i Thailand i Februar, -30 hjemme og storkoste oss med vår 8 mnd gutt! Far i permisjon og jeg nettstudent Anonymous poster hash: c8275...535
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #18 Skrevet 6. august 2013 Ignorante idiot. Et barn har det helt topp på ferie. Stakkar deg som ikke har opplevd hvor fint og idyllisk det er og må sitte å spy bitterhet på et forum i kalde Norge. Jeg er så lei naive tullinger i Norge som ikke tør reise utenlands og er sure og bitre på de som gjør det. Tenker litt innavla bygdetulling jeg da! Synes det er misbruk av permisjonsordningen, da det ikke er meningen at begge foreldrene skal ha fri fra jobb lenge samtidig. Hvis mor har ordinær ferie, så er det jo greit. Men syns jammen meg late fedre bør kunne klare noen stakkarslige uker hjemme sammen med barnet i tillegg. Og syns ikke så små barn bør drasses med verden rundt på stressende reiser. Uansett hva folk sier så gjør det hvertfall ikke noe godt for babyen! Anonymous poster hash: 7dd15...6f8 Anonymous poster hash: c8275...535
Gjest ________ Skrevet 6. august 2013 #19 Skrevet 6. august 2013 Jeg har permisjon nå og vi har jo vært på to ukers chartertur nå i sommer UTEN å ha brukt ferieukene. Skal fem dager til Paris i høst og to ukers cruise i april
Gjest mphs Skrevet 6. august 2013 #20 Skrevet 6. august 2013 Dere som har vært i syden og leid leilighet, hvor kommer man i kontakt med noen som eier leilighet ? Hva betalte dere ? Anonymous poster hash: 24fd4...07c Første ganen leide vi gjennom ett leilighetshotell (fant på nett)og andre gangen mine foreldres leilighet. Husker ikke hva vi betalte første gangen, men det var ikke så mye siden det var utenom sesongen. Betalte ingen ting til mine foreldre.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #21 Skrevet 6. august 2013 Synes det er misbruk av permisjonsordningen, da det ikke er meningen at begge foreldrene skal ha fri fra jobb lenge samtidig. Hvis mor har ordinær ferie, så er det jo greit. Men syns jammen meg late fedre bør kunne klare noen stakkarslige uker hjemme sammen med barnet i tillegg. Og syns ikke så små barn bør drasses med verden rundt på stressende reiser. Uansett hva folk sier så gjør det hvertfall ikke noe godt for babyen! Anonymous poster hash: 7dd15...6f8 Hvorfor er det misbruk av permisjonsordningen? Det er jo ikke slik at både mor og far får tatt ut permisjonspenger på samme tid, enten tar mor sine 4 uker ferie, eller så er det permisjon fra jobb uten lønn...hvilket er en privat avtale mellom mor og mors arbeidsplass og har ingen ting med den offentlige permisjonsordningen å gjøre (bortsett fra at man faktiskt har "rett" på et års ulønnet permisjon uten å miste jobben). Det er heller ingen som har sagt at hele fars permisjon blir brukt til å reise, kansje i mange tilfeller har han flere uker igjen hjemme med barnet etterpå eller før? Og hvorfor skulle ikke barnet ha godt av å ha to avslappede, glade foreldre rundt seg 24 timer i døgnet? Det er da fullstendig det samme om man sitter hjemme i sin egen stue eller om man sitter på en strand et eller annet sted, det viktigste for barnet er jo å være sammen med mor og far. Og har mor og far det godt, tror jeg at barnet også har det godt Anonymous poster hash: 80341...a65
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #22 Skrevet 6. august 2013 Jeg tenker bare at det reflekterer nordmenns holdninger og muligheter - vi er heldige som har muligheten men jeg synes det blir relativt usmakelig. Det blir bare så utrolig klart hvilken luksus den gjennomsnittlige nordmannen kan unne seg og det viser bare hvor mye penger vi har i dette samfunnet. We want it all and we want it now. Skal det liksom bli vanlig å bo Mauritius eller thailand for å kunne tilbringe mer tid med barna? Hva med familiene som ikke har sjans til dette? Slik luksus ønsker jeg å ta avstand fra og jeg vil ikke bidra til normalisering av dette fenomenet. Litt enig med deg. Så har du den tråden med tenåringen som ikke vil være fattig lenger hvor flere mener at de ikke er fattige, bare feilprioriterer. Men når de sosiale forskjellene starter helt fra permisjonen av, så blir forskjellen mellom "fattig og rik" stor Anonymous poster hash: d1a95...d47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå