skjotta Skrevet 5. august 2013 #1 Skrevet 5. august 2013 nå har jeg ikke egentlig noen sterk mening om at renrasede hunder er "bedre" enn blandingshunder, og jeg vet at der finnes fantastiske blandingshunder der ute, MEN dersom jeg skal betale for en hund forventer jeg at den kommer fra en seriøs oppdretter med vaksiner og undersøkelser i forhold til rase. jeg forventer også en hund som kan stilles ut og/eller konkurere. når jeg ser blandingshunder annonsert så tenker jeg at enten er dette ett "opps" der tispa stakk av og ble drektig med nabobikkja (og hvorfor skal jeg betale for å redde noen ut fra trøbbel fororsaket av dårlig hundehold?) eller så tenker jeg at her har du noen som vil tjene penger på valper uten å måtte betale for bedekking av tispa. (og igjen tenker jeg at jeg gidder ikke å støtte dem i dette) jeg kjenner flere oppdrettere, og ut fra det jeg vet tjener de utrolig lite pr kull. de betaler dyrt for bedekning, ofte med lang reise, tispa og valpene følges opp av dyrlege hele drektigheten og tiden etter fødsel og alle vaksiner, undersøkelser/tester blir gjort. valpene leveres med en stamtavle som forteller deg om foreldrenes helse og prestasjoner (og ikke minst, lynne) så nei, jeg ville ikke betalt for en blandingshund. ville du? og igjen, før det fyres av her. jeg har ikke noe imot blandingshunder, men jeg synes ikke man burde betale noe for dem utover eventuelle veternær kostnader selger har kostet på dem i form av vaksiner ol.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #2 Skrevet 5. august 2013 Helsemessig er blandingshunder friskere enn renraser... Så hvis du vil ha en frisk og glad hund så bør du gå for en blandingshund. Men ikke ukritisk. Ikke alle oppdrettere er like seriøse, så jeg ville aldri kjøpt renrase hvis jeg ikke var 100% sikker på at hunden var frisk og uten genetiske svakheter. Gemytt var viktigst for meg i mitt valg av hund. Anonymous poster hash: 2106a...3bf
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 5. august 2013 #3 Skrevet 5. august 2013 Ja, jeg betaler selvsagt for en blanding. Mindre enn ren rase, men noen kroner blir det jo. Hun som ligger og snorker ved siden av meg er forøvrig fra en grillfest gone bad i Rakkestad.
Kaklehøna Skrevet 5. august 2013 #4 Skrevet 5. august 2013 En blandingsvalp skal jo også til dyrlegen før levering. Den skal chippes, vaksineres, få markkurer osv.. Jeg synes ikke noe om at levende dyr blir gitt bort gratis, uansett. En blandingshund skal selvfølgelig ikke koste 10.000-15000, slik mange raser gjør. 3000-5000 synes jeg er en helt ok pris for blandingsvalper..
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #5 Skrevet 5. august 2013 spørs hva summen er. Husk det koster å fostre en hundevalp frem til den kan få et nytt hjem! Vi betalte litt for katten vår, som bare er en helt vanlig huskatt. Nå skal de sies at de sa at de ikke trengte å få betalt, og mange setter en sum på dyr bare for å unngå at de blir slangemat. (lurer faktisk på om det er sånn at man ikke kan sette pris kr 0-, på finn lengre, nettopp på grunn av det. I så fall veldig bra.Så ja spørs, er det en symbolsk sum, en som tilsvarer ca utgift fra fødsel til den kan gies bort, eller er det snakk om rasehund med stamtavle pris? Anonymous poster hash: e1768...166
Superdolly Skrevet 5. august 2013 #6 Skrevet 5. august 2013 Jeg er tilhenger av at man skal betale for blandingshunder. (Jeg har en renraset hund selv, men har vokst opp med eventyrblandinger.) Dog ikke like mye som man betaler for en renraset hund, selvsagt. Grunnen til at jeg mener dette, at jeg ser litt rundt meg på hvordan folk håndterer katter som gis bort gratis. Jeg tenker at hvis "oppdretteren" - i mangel av et bedre ord- tar noen kroner for valpen, så slipper kanskje valpene å bli satt ut i skogen når ferien er over, eller når familien skal reise bort. De unngår kanskje å havne hos en del personer med bruk-og-kast-mentalitet i forhold til dyr. Rett og slett for dyrevelferdens skyld. For anskaffelse av en blandingshund bør være like gjennomtenkt som anskaffelse av en renraset hund, synes jeg. Ideelt sett.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #7 Skrevet 5. august 2013 Ja, det ville jeg gjort. Jeg forventer at en blandingsvalp også er fulgt opp med dyrlege, chipping, markkurer og vaksiner. Jeg forventer også at selgeren har hatt utgifter til godt valpefor, kanskje har måttet ta seg fri fra jobb for å følge opp fødsel og valpestell osv. Jeg synes det er helt greit at også en selger av blandingsvalp ihvertfall går i null og ikke har hatt store utgifter på dem. Men jeg ville selvfølgelig ikke betalt så mye som en renraset hund koster. Anonymous poster hash: 5375e...b3d
Snartmamma2015 Skrevet 5. august 2013 #8 Skrevet 5. august 2013 Helsemessig er blandingshunder friskere enn renraser... Så hvis du vil ha en frisk og glad hund så bør du gå for en blandingshund. Men ikke ukritisk. Ikke alle oppdrettere er like seriøse, så jeg ville aldri kjøpt renrase hvis jeg ikke var 100% sikker på at hunden var frisk og uten genetiske svakheter. Gemytt var viktigst for meg i mitt valg av hund. Anonymous poster hash: 2106a...3bf Fra hvor har du at blandingshunder er friskere ? Dette er bare tull..
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #9 Skrevet 5. august 2013 Selvfølgelig skal de også koste penger. Foruten vetrinær utgifter er det jo også for å luke vekk useriøse valpekjøpere. Anonymous poster hash: fecd4...a85
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #10 Skrevet 5. august 2013 Ja, absolutt. Kusinen min kjøpte en blandingsvalp for 9000 kroner. Dyrt for en hund som ikke er renraset? Ja, kanskje, men det er én flott hund, en blanding av to fine raser. Svangerskapet var nøye planlagt, primært fordi de selv ønsket seg en til hund av samme blanding. Moren ble fulgt opp hele svangerskapet og det ble selvfølgelig store tap i lønnsinntekter av å være hjemme og følge opp valper. Jeg synes blandingshunder er finest selv, og kunne ha betalt blodpris for å få akkurat den jeg vil. Hunden skal være en familiehund uansett, ikke brukes til jakt eller utstillinger. Anonymous poster hash: f9d55...4c5
nagini Skrevet 5. august 2013 #11 Skrevet 5. august 2013 Ja, jeg synes ikke noen dyr skal være gratis, det skaper en bruk kast mentalitet. Man finner mange flere huskatt-villkatter enn ville abyssinere og persere. Men ville kun betalt en symbolsk sum for å dekke chip, vaksine og foring frem til levering. Et par tusen, max.
skjotta Skrevet 5. august 2013 Forfatter #12 Skrevet 5. august 2013 som sagt ville jeg dekket utgifter eier har (kaller det ikke oppdretter når vi snakker om en gatemix... sorry, en oppdretter er en som aler opp hunder med ett mål for øyet...) hatt med valpene (vaksiner, chip osv) jeg ville bare ikke betalt eier en fortjeneste som oppfordrer ham eller henne til å fortsette å pumpe ut valpekull av ubestemmelig opphav for å tjene noen kroner... uhell skjer, men jeg synes ikke noe særlig om at dyr generellt blir "til" uten mål og mening kun for at eieren skal tjene noen lette kroner. de jeg kjenner som driver med oppdrett ER seriøse da. de har hundene sine på rase visninger og bruksvisninger (jakt og sporhunder som har bedømmelser både på eksteriør og prestasjon) og når de bedekker tisper velger de hannhund som utfyller henne godt og gir best mulig valper.... ikke bare 2 kule rasenavn som kan setter sammen til noe RÅKULT noe....
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #13 Skrevet 5. august 2013 man bedekker ikke hunder Anonymous poster hash: b8f5d...868
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #14 Skrevet 5. august 2013 Det kan da umulig være store penger i å få valper til enhver tid. De skal jo besøke dyrlege,ha nmat og man må også ha permisjon fra jobben. Anonymous poster hash: f9d55...4c5
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #15 Skrevet 5. august 2013 som sagt ville jeg dekket utgifter eier har (kaller det ikke oppdretter når vi snakker om en gatemix... sorry, en oppdretter er en som aler opp hunder med ett mål for øyet...) hatt med valpene (vaksiner, chip osv) jeg ville bare ikke betalt eier en fortjeneste som oppfordrer ham eller henne til å fortsette å pumpe ut valpekull av ubestemmelig opphav for å tjene noen kroner... uhell skjer, men jeg synes ikke noe særlig om at dyr generellt blir "til" uten mål og mening kun for at eieren skal tjene noen lette kroner. de jeg kjenner som driver med oppdrett ER seriøse da. de har hundene sine på rase visninger og bruksvisninger (jakt og sporhunder som har bedømmelser både på eksteriør og prestasjon) og når de bedekker tisper velger de hannhund som utfyller henne godt og gir best mulig valper.... ikke bare 2 kule rasenavn som kan setter sammen til noe RÅKULT noe.... ...men, "labra-doodle" er jo så kult at den "kuleste" familien til heeele norge har jo en sånn "flott" blandings... Anonymous poster hash: 09795...921
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #16 Skrevet 5. august 2013 Helsemessig er blandingshunder friskere enn renraser... Så hvis du vil ha en frisk og glad hund så bør du gå for en blandingshund. Men ikke ukritisk. Ikke alle oppdrettere er like seriøse, så jeg ville aldri kjøpt renrase hvis jeg ikke var 100% sikker på at hunden var frisk og uten genetiske svakheter. Gemytt var viktigst for meg i mitt valg av hund. Anonymous poster hash: 2106a...3bf Fra hvor har du at blandingshunder er friskere ? Dette er bare tull.. Det var beskjeden vi fikk fra veterinæren da vi hadde bikkja innom for en eller annen behandling. Hun sa at blandingshunder jevnt over var friskere, at de har færre genetiske feil, pga at det blir større genetisk utskiftning. Renrasehunder stammer alt i alt fra noen få individer = innavl. Selv har vi en renraset hund, og angrer ikke på det. Anonymous poster hash: 2106a...3bf
Optatium Skrevet 5. august 2013 #17 Skrevet 5. august 2013 Helsemessig er blandingshunder friskere enn renraser... Så hvis du vil ha en frisk og glad hund så bør du gå for en blandingshund. Men ikke ukritisk. Ikke alle oppdrettere er like seriøse, så jeg ville aldri kjøpt renrase hvis jeg ikke var 100% sikker på at hunden var frisk og uten genetiske svakheter. Gemytt var viktigst for meg i mitt valg av hund. Anonymous poster hash: 2106a...3bf Fra hvor har du at blandingshunder er friskere ? Dette er bare tull.. Dette tror jeg du kan spørre hvilken som helst dyrlege om og han/hun vil være enig. Å blande ut gener og stamtavler gjør at det blir friskere blod, svært ofte vil dette resultere i friskere hunder. Det er bare å se på lidelsene som plager en del raser (cavalier spaniel: HD, schaefer: sinne (iallefall en periode på 90-tallet), cocker spaniel: hissig og sjalu osv). Hvis min hund fikk blandingsvalper ville jeg aldri i livet bare gitt de bort. Det forhindrer de verste impulskjøperne og gir deg mulighet til å screene litt i forhold til hvem du gir en valp til. Selv betalte vi 3000 kr for vår drever/border collie, og hun var ikke vaksiner/chippet e.l. Syns det var helt greit
skjotta Skrevet 5. august 2013 Forfatter #18 Skrevet 5. august 2013 man bedekker ikke hunder Anonymous poster hash: b8f5d...868 hva gjør man da? (jeg driver med hest og vi bedekker Det kan da umulig være store penger i å få valper til enhver tid. De skal jo besøke dyrlege,ha nmat og man må også ha permisjon fra jobben. Anonymous poster hash: f9d55...4c5 nok av hundeeiere der ute som slenger tispa si over til naboen, får 6-7 hvalper, gidder ikke å ta dem til vetrenæren for mer enn de vaksinene folk forventer og så selger gatemixene sine for 4-5000! det blir 24 000 for 6 valper til 4000 kr stk..... som sagt ville jeg dekket utgifter eier har (kaller det ikke oppdretter når vi snakker om en gatemix... sorry, en oppdretter er en som aler opp hunder med ett mål for øyet...) hatt med valpene (vaksiner, chip osv) jeg ville bare ikke betalt eier en fortjeneste som oppfordrer ham eller henne til å fortsette å pumpe ut valpekull av ubestemmelig opphav for å tjene noen kroner... uhell skjer, men jeg synes ikke noe særlig om at dyr generellt blir "til" uten mål og mening kun for at eieren skal tjene noen lette kroner. de jeg kjenner som driver med oppdrett ER seriøse da. de har hundene sine på rase visninger og bruksvisninger (jakt og sporhunder som har bedømmelser både på eksteriør og prestasjon) og når de bedekker tisper velger de hannhund som utfyller henne godt og gir best mulig valper.... ikke bare 2 kule rasenavn som kan setter sammen til noe RÅKULT noe.... ...men, "labra-doodle" er jo så kult at den "kuleste" familien til heeele norge har jo en sånn "flott" blandings... Anonymous poster hash: 09795...921 ikke sant!!!!???? eller en rhodesian rottie eller en yorkiepoo! Helsemessig er blandingshunder friskere enn renraser... Så hvis du vil ha en frisk og glad hund så bør du gå for en blandingshund. Men ikke ukritisk. Ikke alle oppdrettere er like seriøse, så jeg ville aldri kjøpt renrase hvis jeg ikke var 100% sikker på at hunden var frisk og uten genetiske svakheter. Gemytt var viktigst for meg i mitt valg av hund. Anonymous poster hash: 2106a...3bf Fra hvor har du at blandingshunder er friskere ? Dette er bare tull.. Det var beskjeden vi fikk fra veterinæren da vi hadde bikkja innom for en eller annen behandling. Hun sa at blandingshunder jevnt over var friskere, at de har færre genetiske feil, pga at det blir større genetisk utskiftning. Renrasehunder stammer alt i alt fra noen få individer = innavl. Selv har vi en renraset hund, og angrer ikke på det. Anonymous poster hash: 2106a...3bf dette er vrøvl. en oppdretter som tillater innavl er en dårlig oppdretter. ikke alle som driver med renrasede hunder er gode oppdrettere, men der er utrolig mange friske og sunne renrasede hunder der ute! OG nok av blandingshunder som har arvet hoftedysplasi fra en av foreldrene eller øye sykdommer fra den andre og er du skikkelig heldig arver blandingsvalpene negative trekk fra begge rasene....
Gjest Emea Skrevet 5. august 2013 #19 Skrevet 5. august 2013 (endret) Nei, jeg hadde ikke betalt for en blanding. En avler ikke på en hund bare for å tjene penger eller fordi den er så søt/snill. Når jeg kjøper hund så vil jeg ha en frisk hund fra en seriøs oppdretter. Jeg vil selv kunne følge linjene som hunden kommer fra, for å kunne sjekke for arvelige sykdommer. Hunden skal ikke komme fra storskala oppdrett da jeg ønsker en valp som har startet sosialiseringen før den kommer til meg. Rase velges utfra ønskede egenskaper. Etter at vi valgte rase sist, så meldte vi oss meg inn i raseklubben, dro på noen utstillinger og snakket med oppdrettere. Før vi reiste rundt å besøkte 4-5 oppdrettere. Fant tilslutt en oppdretter som passerte vårt nåløye og hvor vi passerte deres nåløye. Er storfornøyd med oppdretter og kommer ikke til å kjøpe noe annet sted, om vi da ikke bytter rase. Endret 5. august 2013 av Emea
skjotta Skrevet 5. august 2013 Forfatter #20 Skrevet 5. august 2013 Nei, jeg hadde ikke betalt for en blanding. En avler ikke på en hund bare for å tjene penger eller fordi den er så søt/snill. Når jeg kjøper hund så vil jeg ha en frisk hund fra en seriøs oppdretter. Jeg vil selv kunne følge linjene som hunden kommer fra, for å kunne sjekke for arvelige sykdommer. Hunden skal ikke komme fra storskala oppdrett da jeg ønsker en valp som har startet sosialiseringen før den kommer til meg. Rase velges utfra ønskede egenskaper. Så etter at jeg valgte rase sist. Så meldte jeg meg inn i raseklubben, dro på noen utstillinger og snakket med oppdrettere. Før vi reiste rundt å besøkte 4-5 oppdrettere. Fant tilslutt en oppdretter som passerte vårt nåløye og hvor vi passerte deres nåløye. Er storfornøyd med oppdretter og kommer ikke til å kjøpe noe annet sted, om vi da ikke bytter rase. sånn tenker jeg at valg av hund bør gjøres.... nøye gjennomtenkt og ikke bare basert på ett søtt bilde på finn.no ;-)
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #21 Skrevet 5. august 2013 man bedekker ikke hunder Anonymous poster hash: b8f5d...868 hva gjør man da? (jeg driver med hest og vi bedekker Det kan da umulig være store penger i å få valper til enhver tid. De skal jo besøke dyrlege,ha nmat og man må også ha permisjon fra jobben. Anonymous poster hash: f9d55...4c5 nok av hundeeiere der ute som slenger tispa si over til naboen, får 6-7 hvalper, gidder ikke å ta dem til vetrenæren for mer enn de vaksinene folk forventer og så selger gatemixene sine for 4-5000! det blir 24 000 for 6 valper til 4000 kr stk..... som sagt ville jeg dekket utgifter eier har (kaller det ikke oppdretter når vi snakker om en gatemix... sorry, en oppdretter er en som aler opp hunder med ett mål for øyet...) hatt med valpene (vaksiner, chip osv) jeg ville bare ikke betalt eier en fortjeneste som oppfordrer ham eller henne til å fortsette å pumpe ut valpekull av ubestemmelig opphav for å tjene noen kroner... uhell skjer, men jeg synes ikke noe særlig om at dyr generellt blir "til" uten mål og mening kun for at eieren skal tjene noen lette kroner. de jeg kjenner som driver med oppdrett ER seriøse da. de har hundene sine på rase visninger og bruksvisninger (jakt og sporhunder som har bedømmelser både på eksteriør og prestasjon) og når de bedekker tisper velger de hannhund som utfyller henne godt og gir best mulig valper.... ikke bare 2 kule rasenavn som kan setter sammen til noe RÅKULT noe.... ...men, "labra-doodle" er jo så kult at den "kuleste" familien til heeele norge har jo en sånn "flott" blandings... Anonymous poster hash: 09795...921 ikke sant!!!!???? eller en rhodesian rottie eller en yorkiepoo! Helsemessig er blandingshunder friskere enn renraser... Så hvis du vil ha en frisk og glad hund så bør du gå for en blandingshund. Men ikke ukritisk. Ikke alle oppdrettere er like seriøse, så jeg ville aldri kjøpt renrase hvis jeg ikke var 100% sikker på at hunden var frisk og uten genetiske svakheter. Gemytt var viktigst for meg i mitt valg av hund. Anonymous poster hash: 2106a...3bf Fra hvor har du at blandingshunder er friskere ? Dette er bare tull.. Det var beskjeden vi fikk fra veterinæren da vi hadde bikkja innom for en eller annen behandling. Hun sa at blandingshunder jevnt over var friskere, at de har færre genetiske feil, pga at det blir større genetisk utskiftning. Renrasehunder stammer alt i alt fra noen få individer = innavl. Selv har vi en renraset hund, og angrer ikke på det. Anonymous poster hash: 2106a...3bf dette er vrøvl. en oppdretter som tillater innavl er en dårlig oppdretter. ikke alle som driver med renrasede hunder er gode oppdrettere, men der er utrolig mange friske og sunne renrasede hunder der ute! OG nok av blandingshunder som har arvet hoftedysplasi fra en av foreldrene eller øye sykdommer fra den andre og er du skikkelig heldig arver blandingsvalpene negative trekk fra begge rasene.... man bedekker ikke hunder Anonymous poster hash: b8f5d...868 hva gjør man da? (jeg driver med hest og vi bedekker Det kan da umulig være store penger i å få valper til enhver tid. De skal jo besøke dyrlege,ha nmat og man må også ha permisjon fra jobben. Anonymous poster hash: f9d55...4c5 nok av hundeeiere der ute som slenger tispa si over til naboen, får 6-7 hvalper, gidder ikke å ta dem til vetrenæren for mer enn de vaksinene folk forventer og så selger gatemixene sine for 4-5000! det blir 24 000 for 6 valper til 4000 kr stk..... som sagt ville jeg dekket utgifter eier har (kaller det ikke oppdretter når vi snakker om en gatemix... sorry, en oppdretter er en som aler opp hunder med ett mål for øyet...) hatt med valpene (vaksiner, chip osv) jeg ville bare ikke betalt eier en fortjeneste som oppfordrer ham eller henne til å fortsette å pumpe ut valpekull av ubestemmelig opphav for å tjene noen kroner... uhell skjer, men jeg synes ikke noe særlig om at dyr generellt blir "til" uten mål og mening kun for at eieren skal tjene noen lette kroner. de jeg kjenner som driver med oppdrett ER seriøse da. de har hundene sine på rase visninger og bruksvisninger (jakt og sporhunder som har bedømmelser både på eksteriør og prestasjon) og når de bedekker tisper velger de hannhund som utfyller henne godt og gir best mulig valper.... ikke bare 2 kule rasenavn som kan setter sammen til noe RÅKULT noe.... ...men, "labra-doodle" er jo så kult at den "kuleste" familien til heeele norge har jo en sånn "flott" blandings... Anonymous poster hash: 09795...921 ikke sant!!!!???? eller en rhodesian rottie eller en yorkiepoo! Helsemessig er blandingshunder friskere enn renraser... Så hvis du vil ha en frisk og glad hund så bør du gå for en blandingshund. Men ikke ukritisk. Ikke alle oppdrettere er like seriøse, så jeg ville aldri kjøpt renrase hvis jeg ikke var 100% sikker på at hunden var frisk og uten genetiske svakheter. Gemytt var viktigst for meg i mitt valg av hund. Anonymous poster hash: 2106a...3bf Fra hvor har du at blandingshunder er friskere ? Dette er bare tull.. Det var beskjeden vi fikk fra veterinæren da vi hadde bikkja innom for en eller annen behandling. Hun sa at blandingshunder jevnt over var friskere, at de har færre genetiske feil, pga at det blir større genetisk utskiftning. Renrasehunder stammer alt i alt fra noen få individer = innavl. Selv har vi en renraset hund, og angrer ikke på det. Anonymous poster hash: 2106a...3bf dette er vrøvl. en oppdretter som tillater innavl er en dårlig oppdretter. ikke alle som driver med renrasede hunder er gode oppdrettere, men der er utrolig mange friske og sunne renrasede hunder der ute! OG nok av blandingshunder som har arvet hoftedysplasi fra en av foreldrene eller øye sykdommer fra den andre og er du skikkelig heldig arver blandingsvalpene negative trekk fra begge rasene.... Dette er ikke vrøvl! Anonymous poster hash: 19f63...801
Bustetroll Skrevet 5. august 2013 #22 Skrevet 5. august 2013 Jeg betalte 11.500 for min blandingsklump, og det var han 100% verdt ! <3
Trimsi Skrevet 5. august 2013 #23 Skrevet 5. august 2013 Helsemessig er blandingshunder friskere enn renraser... Så hvis du vil ha en frisk og glad hund så bør du gå for en blandingshund. Men ikke ukritisk. Ikke alle oppdrettere er like seriøse, så jeg ville aldri kjøpt renrase hvis jeg ikke var 100% sikker på at hunden var frisk og uten genetiske svakheter. Gemytt var viktigst for meg i mitt valg av hund. Anonymous poster hash: 2106a...3bf Et avkom blir ikke friskere enn foreldrene...
skjotta Skrevet 5. august 2013 Forfatter #24 Skrevet 5. august 2013 man bedekker ikke hunder Anonymous poster hash: b8f5d...868 hva gjør man da? (jeg driver med hest og vi bedekker Det kan da umulig være store penger i å få valper til enhver tid. De skal jo besøke dyrlege,ha nmat og man må også ha permisjon fra jobben. Anonymous poster hash: f9d55...4c5 nok av hundeeiere der ute som slenger tispa si over til naboen, får 6-7 hvalper, gidder ikke å ta dem til vetrenæren for mer enn de vaksinene folk forventer og så selger gatemixene sine for 4-5000! det blir 24 000 for 6 valper til 4000 kr stk..... som sagt ville jeg dekket utgifter eier har (kaller det ikke oppdretter når vi snakker om en gatemix... sorry, en oppdretter er en som aler opp hunder med ett mål for øyet...) hatt med valpene (vaksiner, chip osv) jeg ville bare ikke betalt eier en fortjeneste som oppfordrer ham eller henne til å fortsette å pumpe ut valpekull av ubestemmelig opphav for å tjene noen kroner... uhell skjer, men jeg synes ikke noe særlig om at dyr generellt blir "til" uten mål og mening kun for at eieren skal tjene noen lette kroner. de jeg kjenner som driver med oppdrett ER seriøse da. de har hundene sine på rase visninger og bruksvisninger (jakt og sporhunder som har bedømmelser både på eksteriør og prestasjon) og når de bedekker tisper velger de hannhund som utfyller henne godt og gir best mulig valper.... ikke bare 2 kule rasenavn som kan setter sammen til noe RÅKULT noe.... ...men, "labra-doodle" er jo så kult at den "kuleste" familien til heeele norge har jo en sånn "flott" blandings... Anonymous poster hash: 09795...921 ikke sant!!!!???? eller en rhodesian rottie eller en yorkiepoo! Helsemessig er blandingshunder friskere enn renraser... Så hvis du vil ha en frisk og glad hund så bør du gå for en blandingshund. Men ikke ukritisk. Ikke alle oppdrettere er like seriøse, så jeg ville aldri kjøpt renrase hvis jeg ikke var 100% sikker på at hunden var frisk og uten genetiske svakheter. Gemytt var viktigst for meg i mitt valg av hund. Anonymous poster hash: 2106a...3bf Fra hvor har du at blandingshunder er friskere ? Dette er bare tull.. Det var beskjeden vi fikk fra veterinæren da vi hadde bikkja innom for en eller annen behandling. Hun sa at blandingshunder jevnt over var friskere, at de har færre genetiske feil, pga at det blir større genetisk utskiftning. Renrasehunder stammer alt i alt fra noen få individer = innavl. Selv har vi en renraset hund, og angrer ikke på det. Anonymous poster hash: 2106a...3bf dette er vrøvl. en oppdretter som tillater innavl er en dårlig oppdretter. ikke alle som driver med renrasede hunder er gode oppdrettere, men der er utrolig mange friske og sunne renrasede hunder der ute! OG nok av blandingshunder som har arvet hoftedysplasi fra en av foreldrene eller øye sykdommer fra den andre og er du skikkelig heldig arver blandingsvalpene negative trekk fra begge rasene.... Dette er ikke vrøvl! Anonymous poster hash: 19f63...801 jo, det er det. 2 friske, renrasede hunder av samme rase får like friske valper som 2 friske hunder av ulik/blandet rase. det blir som å si at dersom du tar en kvinne fra norge og en mann fra afrika får du friskere unger...
Von Hertelhofen Skrevet 5. august 2013 #25 Skrevet 5. august 2013 Ja, jeg synes ikke noen dyr skal være gratis, det skaper en bruk kast mentalitet. Man finner mange flere huskatt-villkatter enn ville abyssinere og persere. Men ville kun betalt en symbolsk sum for å dekke chip, vaksine og foring frem til levering. Et par tusen, max. Det hun sa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå