Gå til innhold

Dersom har hund, gjerne staffordshire bull terrier!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker kun svar fra dere som selv har en slik hund, ikke dere som bare synser.. Dette fordi jeg nå har et dilemma!

Vi har lenge snakket om hund. Vi ønsker en hund. Samboeren hadde hund når han vokste opp. Vi har en sønn som er 6 år, kjempeglad i dyr. Vi ønsker at han skal vokse opp med hund. Så til problemet:

Jeg har mest hørt på samboeren, utrolig dumt fordi nå har noen gjort meg usikker! Jeg følte at jeg hadde lest det jeg trengte. Men nå..

Dette er en blandingsvalp. Mor er halvt staffordshire, samme med far, mor er halvt rottweiler, far er halvt dogo canario.

Ser bilder av tidligere kull, flott og fine hunder! Men nå får jeg høre av nær familie at de blir skumle hunder, kan ligne på forbudte hunder. Jeg har googlet. Men den ligner jo ikke på en pittbull som det refereres til i noen linker. Har sett bilder fra tidligere kull.

Har lest at staffordshire blir kaldt nanny dog. Men dette er jo en blanding, men mye staffordshire i den da.

Vil ikke alle raser kunne bli farlige? Kommer ikke det meste an på hvordan familien behandler hunden?

Problemer er at vi har betalt depositum, samt at sønnen gleder seg, og samboeren. Men jeg er plutselig redd!

Men familiemedlemmet som delte dette har ikke selv noen erfaring med denne rasen.

Anonymous poster hash: e0d3f...818

Fortsetter under...

Skrevet

en eng. staff, blandet med rottweiler og dogo canario, er ikke en hund JEG ville ha hatt. Har selv hatt både eng. staff og dogo, begge herlige hunder, i hver sin forpakning, men sammen så kan jeg ikke se at dette skal bli et bra resultat.

Staffen er energisk, sta, glad, livlig, morsom, bråkete, men den er som regel ekstremt glad i mennesker. 

Alle raser kan bli farlige, og staffen er ikke farligere enn noen som helst annen hund. Dogo derimot, hadde jeg vært litt mer skeptisk til, men alt i alt, så er det også en herlig hund. 

Begge trenger en fast hånd, med mye kjærlighet. 

Har i dag to BB og jeg ville aldri ha vært foruten.

Skrevet

Du må gjøre som du føler. Ikke la uerfarne få bestemme. Skulle jeg ha hørt på andre hadde jeg ikke hatt den nydelige og snille schafergutten jeg har.

Enest jeg vil råde deg til er å sørge for å ha papirer på hvilken rase hunden din er. Om den ligner pitbull, amstaff eller en annen ulovlig hund kan det fort bli problemer om du treffer på de rette folka.

Anonymous poster hash: ddcd7...c82

Skrevet

Litt vanskelig å få papirer på en blandingshund. Da må man i tilfelle DNA teste, og det vil ofte koste svært mye.

Skrevet

Men jeg er jo så uerfaren selv... Men kjærlighet mangler det ikke på hos oss, vi er veldig glad i dyr, samt at samboer har jo vokst opp med hund.

Ble plutselig redd for at den kan bli farlig. Men tenker samtidig at det har vel mye med eierene å gjøre. For alle raser kan jo bli farlige..

Takk så mye for svar! Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre jeg nå..

HI

Skrevet

Hverken staff, rottweiler eller dogo er typiske førstegangshunder. Men én gang er den første for oss alle. 

Med fast og kjærlig oppdragelse. Hjelp fra kunnskapsrike, samt flere kurs vil nok få dere på rett vei. 

En hund er svært sjeldent født farlig. Det er oss mennesker som gjør de slik.

Annonse

Skrevet

Nei nei nei! Styr langt unna! Den blandingen der ville jeg aldri satset på, du vet ikke hva du får. Med blandingshunder vet du jo aldri hvilke egenskaper/lynne hunden vil få, ikke sikkert det er rasenes positive egenskaper som kommer fram. Kjøp heller en staff, med papirer :-)

Anonymous poster hash: 8a293...2a7

Skrevet

Så uerfaren som du fremstår med hund, burde du ALDRI tenke tanken en gang... En slik blanding kan virkelig være en utfordring for en ERFAREN hundeier...

...at samboeren din har "vokst opp med hund" sier ingenting om hva han faktisk kan eller vet om hund.

Anonymous poster hash: 8b971...635
Skrevet

Takk for at du tar deg tid til å svare en forvirret sjel!

Virker som det er mest det at folk tror det kan være en ulovlig rase.

HI

Skrevet

Neineinei! Det der kan gå skikkelig, skikkelig ille!

Ikke tenk på det engang!

Og hvorfor skal dere egentlig betale for en blandingshund, er det vanlig?

Du bør ha GOD peiling på hund før du begir deg ut på de rasene der, og det har dere ikke!

Ring Norsk Kennelklubb for et velbegrunnet svar og følg rådet dere får!!

Anonymous poster hash: f0373...4d6

Skrevet

Ikke gå for blandingshund!! Da vet du ikke hva du får når det gjelder lynne på hunden og dere har vel barn? Hvis dere tenker på økonomi (å spare penger på å kjøpe blanding) blir det helt feil. Da har jeg heller spart å ventet til jeg har hatt råd til en renraset staffe fra en god oppdretter. Er mye humbug der ute nå siden rasen har blitt så populær. Å husk at staffevalper er ekstremt aktive å ikke en førstegangshund. Jeg holdt på å gå av skaftet når min var valp, og jeg har hatt hunder før. Roet seg ikke før 2 års alder. Han er kjempesnill og lydig idag, men det er laaang vei dit. Veldig mange staffer som blir omplassert idag, pga at kjøper ikke har satt seg ordentlig inn i rasen og ikke takler hunden.

Anonymous poster hash: 098e9...d68

Skrevet

Vi har hatt staffe selv, synes ikke det er en hund du skal gå for om det er første gangen dere skal ha hund. Den krever disiplin! Ville gått for boxer, en herlig rase!!

Anonymous poster hash: 650f8...272
Skrevet

"Rasen tilpasser seg bra til et liv i en leilighet, men den trenger regelmessig mosjon og masser av psykiske utfordringer for å trives."

En ting er hva dere ønsker av hunden, men er dere klar for å gi hunden det den trenger? Kanskje dere kunne lånt en en ukes tid og opplevd hva som kreves først..?

Hadde jeg visst hva som kreves av hunden vår, hadde jeg aldri kjøpt den (og den er mindre krevende rase enn staff). Det påvirker fritid, ferie...

Anonymous poster hash: f2471...0c2

Annonse

Skrevet

Jeg ville valgt ren rase,har selv en engelsk staff på 6mnd. Jeg leste lenge på raser og havnet på akkurat denne pga erfaringer fra kjente og at de er så gode mot barn. De blir som sagt kalt nannydog,jeg ser godt at hun tar veldig hensyn til barna og er alltid glad. Jeg er alene med 3barn på 8,3 og 2 år og angrer ikke et sekund på at jeg valgte denne hunden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...