Gå til innhold

Å kalle barna sine Trym og Loke...

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er humanetiker :-) jeg ville ikke gitt barnet mitt et navn som andre forbinner med et troll (om det er de mange tenker når de hører det). Selv om jeg ikke tror på troll eller lucifer for den del, vil jeg ikke at barna mine skal assosieres med navn som kan bety noe negativ for mange andre,

Men hadde jeg kommet over et navn jeg falt veldig for, som en annen kultur kunne assosieres med noe negativ, ville jeg nok brukt navnet likevel, så lenge de fleste som ungen vil måtte omgås ikke kjenner til dette.

Men må man google navnet for å finne betydning, er det jo ikke noe som er allemannsvite. Sett bortifra om man er en av de som ikke har fulgt med i timene på skolen ;)

Men personlig, foretrekker jeg norsk tradisjonsnavn :-)

Endret av Aldri si aldri
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Men... Troende kristen, og så kaller du deg Avatar...? Interessant.

Ja? Har tenkt litt på at det ville gi assosiasjoner til filmen Avatar (som jeg ikke har sett). Men avatar er også et ord som betyr andre ting, f.eks. et bilde som man velger seg på et forum. Og hvis jeg finner på noe annet, tar det kort tid å skifte ut.

Hvordan kan du si at navnene ikke har rot i norsk navnetradisjon? jaja, ikke de siste to tusen årene, kanskje.

Audun betyr "rik venn", mens Odin betyr mer i retning av rasende, sint.

Magne og Gerd er navn som nevnes i wikipedia som norrøne æser/jotner. Det er en del flere navn som er i bruk enn det åpenbare "Tor".

Endret av Avatar
Gjest Antarctica
Skrevet

Ja? Har tenkt litt på at det ville gi assosiasjoner til filmen Avatar (som jeg ikke har sett). Men avatar er også et ord som betyr andre ting, f.eks. et bilde som man velger seg på et forum. Og hvis jeg finner på noe annet, tar det kort tid å skifte ut.

Hver gjenfødelse av hinduenes gud Vishnu kalles en avatar. Han kommer tilbake i utallige former eller avatarer, der alle guder er deler eller representasjoner av en og samme gud. Så for meg er det et religiøst begrep fra en helt annen religion enn din! Bare derfor jeg spør.

Skrevet

Heller Trym enn Nils, Arne, Morten, Thomas osv..... Boring.... Og Ask og Embla er jo perfekt! For tvillinger :) liker begge navna godt. Frøya er favoritt da. Ønsker meg ei Frøya jeg :)

Anonymous poster hash: 7b0cb...dc8

Skrevet

Jeg forbinder iallefall Loke med noe negativt pga den norrøne mytologien. Blir nesten det samme som å kalle barnet for Judas. 

Skrevet

Nå må dere ikke stupe. Jeg har en Trym Ægir :)

Men enig med Loke. ville ikke hatt dette som navn på noen av barna :)

Anonymous poster hash: 8e89c...590
Skrevet

Nå må dere ikke stupe. Jeg har en Trym Ægir :)

Men enig med Loke. ville ikke hatt dette som navn på noen av barna :)

Skrevet

Venter min første, som skal hete Loke hvis det blir gutt. Ser ærlig talt ikke problemet, skal man klage på "dårlige navnevibber", så er det vel kanskje på sin plass å sette seg inn i generell navnesymbolikk. Mange navn har negative assosiasjoner som ikke er like kjent. Det er da strengt tatt ikke navnet som skaper personen bak, problemet er heller dere sære forumkjerringer som skal ha noe surt å si om alt. Jeg synes både Loke og Trym er flotte, sterke guttenavn, og hvorvidt hysteriske barnehagemødre kommer til å reagere på navnevalget når den tid kommer, kunne ærlig talt ikke brydd meg mindre.

Anonymous poster hash: 16475...27e

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvordan kan du si at navnene ikke har rot i norsk navnetradisjon? jaja, ikke de siste to tusen årene, kanskje.

Audun betyr "rik venn", mens Odin betyr mer i retning av rasende, sint.

Magne og Gerd er navn som nevnes i wikipedia som norrøne æser/jotner. Det er en del flere navn som er i bruk enn det åpenbare "Tor".

Audun og Odin betyr ikke det samme, helt klart. Men i norsk navnepraksis har man ikke kalt opp Odin før i nyere tid. De gamle beleggene som fins på dette (har jeg lest meg til) dreier seg om områder der navnet Audun uttales noe i retning av Odin. Men jeg har ingen link til det, stedet der jeg leste det har unnnsluppet meg.

Magne og Gerd er i bruk, ja. Og sammensetninger som Frøydis (Frøy+dis) og Magnhild. Men Odin, Frigg, Frøy, Frøya, Heimdall, Njord, Skade, Balder osv var ikke i bruk som personnavn aleine, i lang lang tid. (På 1900-tallet har det blitt mer av det, men det er vel et tegn i tida. Ikke på manglende kristelighet, men på ønske om å endre tradisjonene.)

Skrevet

Jeg har tenkt samme tanker selv. Er en Loke i klassen til minstemann, og jeg lurer ofte på om foreldrene vet hva navnet betyr....... Må legge til at de har et annet barn met en navn som har en helt annen betydning.....

Ser her at flere synes å mene at så lenge de synes navnet er fint, så piller det ingen rolle hva navnet egentlig betyr eller symboliserer. men det er da neppe mange som vil kalle barnet for vidkun eller Adolf? selv om dette er helt ordinære navn, så har de jo fått en symbolikk som mange forbinner med noe negativt....på samme måte som Loke har nevative assosiasjoner

Anonymous poster hash: be756...257
Gjest Bjørketreet
Skrevet

Popkultur spiller jo ofte en rolle. Populære filmer som Thor og The Avengers hvor Loke er skurken vil kanskje påvirke folk sin mening om navnet? Nå tenker jeg mest på unger/ungdommer... over hele verden. Ellers er Loke en skikkelig særing, sikkert den mest interessante fyren i norrøn mytologi. Ikke mange sperrer på han. Synes ikke vi skal blande inn navn som Adolf for å si det sånn! Loke er et kult navn synes jeg. Men jeg har for mange assosiasjoner til navnet til at jeg kan kalle min unge det :P

Skrevet

Ærlig talt, skulle man ha tatt hensyn til alle betydninger og tolkninger av navn hadde man jammen ikke hatt mye å velge mellom.....<br />At Adolf og Vidkun er bannlyst kan jeg jo forstå, men det er jo av andre, innlysende årsaker!<br />Vi har alle ulike assosiasjoner til navn, det er jo derfor vi ikke kaller barna våre det samme.<br />Selv er jeg veldig glad i de norrøne navna - nettopp fordi jeg alltid har vært fascinert av den norrøne mytologien. Vi har allikevel ikke tatt hensyn til historiene rundt, men valgte navn vi likte og som klang godt.<br />Siden vi har flere barn og jeg gjerne vil være anonym, deler jeg bare det ene navnet.<br />Det er Brage (skalde/dikterkunstens gud). I mine øyne et av de flotteste guttenavna som finnes :-)

Anonymous poster hash: 51c94...973

Skrevet

Hm, hva skjer med alle de rare tegna som dukker opp innimellom....?<br />

Anonymous poster hash: 51c94...973

Skrevet

Ærlig talt, man kan da ikke sammenligne en mytologisk skapning med Hitler og Quisling!

Anonymous poster hash: 16475...27e

Skrevet

Man blir ikke prins om man heter Haakon, man blir ikke kriminell om man heter Ronny og man blir ikke tussekonge om man heter Trym.......

Tror de færreste velger navn utifra hva slags mennesker tidligere eiere av navnet har vært, dog noen navn er mer belastet enn andre, slik som f.eks. Adolf, Vidkun osv...

Anonymous poster hash: 39495...ddd
Skrevet

Vreid vart VongTor då han vakna og sin hamar han sakna....

Anonymous poster hash: 583ec...ea9
Skrevet

Skulle selvfølgelig være vingTor

Anonymous poster hash: 583ec...ea9
Skrevet

Trym er et litt vanligere navn enn Loke.

Hva med Ask og Embla, kunne dere tenkt dere de navnene?

Selv holder jeg meg strengt til Bibelens Adam og Eva.

Anonymous poster hash: 02dc6...275

Jeg har en Embla, så det er klart jeg kune vurdert.

Anonymous poster hash: 465e3...3a5

Skrevet

Vi har en inngående kjennskap til og en stor interesse for norrøn mytologi hjemme hos oss, og begge våre barn har fått navn deretter.

De har kvinnelige, sterke navn fra mytologien, vi er kjent med betydningen, og når noen spør om navnene kan vi også fortelle dette. Betydning og historien rundt de mytologiske skapningene som en gang i tiden barn navnene. Og heldige som vi er så har vi fått barn som har personligheter som står til navnene, og egenskapene tilknyttet de opprinnelige navnebærerne (dog selvfølgelig med en begrensning til hva som er normalt og mulig i den virkelige verden...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...