Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #1 Skrevet 5. august 2013 Er ikke det spesielt? De er jo ikke akkurat tillagt positive egenskaper i mytologien? Anonymous poster hash: 7228f...ea3
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #2 Skrevet 5. august 2013 Ikke er det spesielt fine navn heller. Anonymous poster hash: a84f8...6c5
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #4 Skrevet 5. august 2013 Loke var vel forræderen, så jeg hadde aldri kalt gutten min det. Heller Odin da. Trym husker jeg ikke hva gjorde, men det er jo et mye mer brukt navn. Anonymous poster hash: 521b9...cb4
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #5 Skrevet 5. august 2013 Trym er fint syns jeg. Loke er ikke fint Anonymous poster hash: db9f4...63b
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #7 Skrevet 5. august 2013 Jeg liker jo norrøne navn da. Mine heter Odin og Birk (selv om Birk ikke er noe utpreget norrønt navn). Mannen foreslo Loke på minsten, men det sa jeg nei til. Han har en Trym fra før, men synes hverken noe for eller imot det navnet. Jeg synes for så vidt ikke det er noe i veien for å kalle barna Trym og Loke da... Anonymous poster hash: 77a81...14a
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #8 Skrevet 5. august 2013 Jeg som er hi liker også norrøne navn, dette er ikke gjengse norrøne navn. Trym var konge over jotnene og figurerer i en historie hvor han har røvet Frøya for å ta henne til brud. Loke er med i mange historier og er blandt annet den som fører til at Balder (den eneste guden som er 100% god) dør. Jeg tror mange ikke aner noe om navnene når de velger dem Anonymous poster hash: 7228f...ea3
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #9 Skrevet 5. august 2013 Heller det enn Chrisander og den slags... ja gud forby. Anonymous poster hash: 82eb2...857
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #10 Skrevet 5. august 2013 Jeg tror mange ikke aner noe om navnene når de velger dem Anonymous poster hash: 7228f...ea3 Folk frykter ikke lenger at barnas karakter kan bli påvirket av navnene, og de er ikke lenger opptatt av gode idealer...? Hvis "Loke" blir en dårlig person, er jo ikke det bra. Men jeg syns også det blir latterlig hvis han blir en pistrete og snill nerd. Det samme hvis noen skulle kalle en gutt for Herakles, og gutten ikke kan leve opp til navnet. Loke er dessuten et navn som kan virke rart. I hvilke yrker passer det egentlig å hete Loke? Anonymous poster hash: 02dc6...275
siljeas Skrevet 5. august 2013 #11 Skrevet 5. august 2013 min bror heter trym, og han er da vitterlig ikke lik karakteren i norrøn mytologi....
skjotta Skrevet 5. august 2013 #12 Skrevet 5. august 2013 Jeg tror mange ikke aner noe om navnene når de velger dem Anonymous poster hash: 7228f...ea3 Folk frykter ikke lenger at barnas karakter kan bli påvirket av navnene, og de er ikke lenger opptatt av gode idealer...? Hvis "Loke" blir en dårlig person, er jo ikke det bra. Men jeg syns også det blir latterlig hvis han blir en pistrete og snill nerd. Det samme hvis noen skulle kalle en gutt for Herakles, og gutten ikke kan leve opp til navnet. Loke er dessuten et navn som kan virke rart. I hvilke yrker passer det egentlig å hete Loke? Anonymous poster hash: 02dc6...275 ser for meg en skikkelig barsk og tøff privatetterforsker med overnaturlige evner... noe ala Harry Dresden (litt bummer dersom etternavnet er Knutsen eller Larsen da....)
Gjest Antarctica Skrevet 5. august 2013 #13 Skrevet 5. august 2013 Jeg tror mange ikke aner noe om navnene når de velger dem Anonymous poster hash: 7228f...ea3 Folk frykter ikke lenger at barnas karakter kan bli påvirket av navnene, og de er ikke lenger opptatt av gode idealer...? Hvis "Loke" blir en dårlig person, er jo ikke det bra. Men jeg syns også det blir latterlig hvis han blir en pistrete og snill nerd. Det samme hvis noen skulle kalle en gutt for Herakles, og gutten ikke kan leve opp til navnet. Loke er dessuten et navn som kan virke rart. I hvilke yrker passer det egentlig å hete Loke? Anonymous poster hash: 02dc6...275 Lokemotivfører.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 5. august 2013 #14 Skrevet 5. august 2013 Nå er det jo ikke bare ondt blod i Loke, heller, da: http://snl.no/Loke Men nei, det er ikke et navn jeg kunne valgt til min sønn. Ville forøvrig heller ikke brukt Trym, han var ikke helt god, han heller, i den norrøne mytologien: http://snl.no/Trym Ville nok mye heller vurdert Balder. http://snl.no/Balder
Anonym bruker Skrevet 5. august 2013 #15 Skrevet 5. august 2013 Lokemotivfører. Hahahaha... grr for en humor Det var en tysk fyr som het Baldur von Schirach. Anonymous poster hash: 02dc6...275
Aldri si aldri Skrevet 6. august 2013 #16 Skrevet 6. august 2013 Er det så mange som kjenner historien om Trym da? Var første gang for meg nå. Om folk ikke kjenner til denne historien er det vell ikke et problem? Værre med de navnene som alle forbinder med slemme historisk personer, som Adolf, Vidkun, lucifer o.l. Loke ligger for meg litt i grenseland. Ville nok ikke reagert om andre ga barnet sitt loke som navn, men hadde ikke vurdert det på mine barn. Trym er et pent navn for meg.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #17 Skrevet 6. august 2013 Trym er et litt vanligere navn enn Loke. Hva med Ask og Embla, kunne dere tenkt dere de navnene? Selv holder jeg meg strengt til Bibelens Adam og Eva. Anonymous poster hash: 02dc6...275
Gjest Antarctica Skrevet 9. august 2013 #18 Skrevet 9. august 2013 Er det så mange som kjenner historien om Trym da? Var første gang for meg nå. Om folk ikke kjenner til denne historien er det vell ikke et problem? Værre med de navnene som alle forbinder med slemme historisk personer, som Adolf, Vidkun, lucifer o.l. Loke ligger for meg litt i grenseland. Ville nok ikke reagert om andre ga barnet sitt loke som navn, men hadde ikke vurdert det på mine barn. Trym er et pent navn for meg. Da vi gikk på skolen, lærte vi i alle fall nok mytologi til å huske Trymskvida, ja. Han var et troll. Om det fortsatt er på pensum er ikke godt å vite.
Aldri si aldri Skrevet 9. august 2013 #19 Skrevet 9. august 2013 (endret) Er det så mange som kjenner historien om Trym da? Var første gang for meg nå. Om folk ikke kjenner til denne historien er det vell ikke et problem? Værre med de navnene som alle forbinder med slemme historisk personer, som Adolf, Vidkun, lucifer o.l. Loke ligger for meg litt i grenseland. Ville nok ikke reagert om andre ga barnet sitt loke som navn, men hadde ikke vurdert det på mine barn. Trym er et pent navn for meg.Da vi gikk på skolen, lærte vi i alle fall nok mytologi til å huske Trymskvida, ja. Han var et troll. Om det fortsatt er på pensum er ikke godt å vite.Hmm. Nå kan jeg ikke med hånden på hjerte si at jeg husker alt fra årene på skolebenken, så kan vell godt hende jeg også har lært det, Men regner med det ikke hadde noen stor del av pensumet da, siden dette var helt nytt for meg. Men ser jo når jeg googler navnet at han var jotnenes konge. Men er dette noe de fleste forbinner med navnet? Jeg hadde som sagt ikke tenkt i de over det, men ville ikke gitt noen av barna mine et navn de fleste forbinner med et troll. Men syns likevel at navnet er fint... det syns jeg om loke, vidkun og lucifer også... men uaktuelle som navnevalg for meg i allefall. Pashla, er du nattevakt eller natterangler?? Har vært her inne i en mnd. nå og ser du altid dukker opp i de sene nattetimer jeg er her døgnet rundt for tiden. Ikke mye annet å gjøre når man er sykemeldt og sitter hjemme Endret 9. august 2013 av Aldri si aldri
Gjest Antarctica Skrevet 9. august 2013 #20 Skrevet 9. august 2013 Har en snorkende mann... Husker Trymskvida fordi det er den dramatiske og komiske historien om hvordan Tor måtte kle seg som kvinne og agere Frøya for å få Mjølner tilbake.
Aldri si aldri Skrevet 9. august 2013 #21 Skrevet 9. august 2013 Har en snorkende mann... Husker Trymskvida fordi det er den dramatiske og komiske historien om hvordan Tor måtte kle seg som kvinne og agere Frøya for å få Mjølner tilbake. :-) Godt vi er flere som ikke får sove. Stille og rolig i huset i allefall :-)
Gjest Antarctica Skrevet 9. august 2013 #22 Skrevet 9. august 2013 Har en snorkende mann... Husker Trymskvida fordi det er den dramatiske og komiske historien om hvordan Tor måtte kle seg som kvinne og agere Frøya for å få Mjølner tilbake. :-) Godt vi er flere som ikke får sove. Stille og rolig i huset i allefall :-) Her er det stille med unntak av høye HHHHRRRRGGGGGGLLLLL - phuiiiii, HHHHRRRRGGGGGGLLLLL - phuiiiii med få sekunders mellomrom....
Tabitha Skrevet 9. august 2013 #23 Skrevet 9. august 2013 Jeg har sovet noen timer allerede. Blir stadig mer imot å bruke disse navnene, etter å ha lest om dem på Wikipedia. Men så er jeg sterkt troende kristen også, da. Mange vil betegne de norrøne jotnene som ganske enkelt morsomme (spesielt typen human-etikere). Jeg mener jo da at human-etikere ikke tar det religiøse elementet seriøst nok. Men vil aldri si dette "face to face" til dem som velger å bruke navnene.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2013 #24 Skrevet 9. august 2013 Jeg derimot er kristen OG har en gutt som heter Trym. Trym er for meg den gutten han er og mine assosiasjoner med navnet går på hvem gutten min er. En godhjerta og snill gutt som får meg til å smile og bli glad Anonymous poster hash: 86584...826
Gjest Antarctica Skrevet 9. august 2013 #25 Skrevet 9. august 2013 Jeg har sovet noen timer allerede. Blir stadig mer imot å bruke disse navnene, etter å ha lest om dem på Wikipedia. Men så er jeg sterkt troende kristen også, da. Mange vil betegne de norrøne jotnene som ganske enkelt morsomme (spesielt typen human-etikere). Jeg mener jo da at human-etikere ikke tar det religiøse elementet seriøst nok. Men vil aldri si dette "face to face" til dem som velger å bruke navnene. Jeg er human-etiker, og nettopp av den grunn syns jeg det ikke går an å bruke Loke, Trym, Balder, og en del andre av de norrøne navnene. De har ikke rot i norsk navnetradisjon. Egentlig er det bare guden Tor som har blitt oppkalt, de fleste andre gudenes navn rørte man ikke ved. F eks er ikke Odin oppkalling av gudenes konge Odin, men en dialektversjon av mannsnavnet Audun. Så det er ikke humanister som først og fremst syns det er greit å velge Loke osv, da tror jeg du har funnet fram til en svak sammenheng. Mitt livssyn gjør jo at jeg vil vite hva navnene betyr og hvordan de skal brukes før jeg klistrer dem på et barn... Men... Troende kristen, og så kaller du deg Avatar...? Interessant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå