RockMyWorld Skrevet 5. august 2013 #1 Skrevet 5. august 2013 Jeg er så heldig å ha to barn! Begge har kommet etter flere års prøving, og på sistemann hadde vi 2 inseminasjonsforsøk. Begge ganger har jeg blitt gravid rett etter lapraskopi. Legen på riksen fortalte med nr 2, at han var nokså sikker på at endometriosen min var årsak til at vi ikke ble gravid "av oss selv". Uansett, vi ønsker oss et 3. barn, og jeg har ikke brukt prevensjon på lange tider. I samråd med min fastlege ble vi enige om å gjennomføre en ny lapraskopi, men nå har jeg fått avslag fra sykehuset, men den begrunnelse at jeg har 2 barn, og at det offentlige da ikke hjelper mer. Er det slik det er? Får man hjelp med 2 barn og ikke flere? Jeg vet jeg er heldig som har 2 herlig friske barn, men det føles allikevel litt rart å bli nektet forsøk på 3.
Ringo79 Skrevet 5. august 2013 #2 Skrevet 5. august 2013 Trodde det var slik at man fikk hjelp....PRØVERØR...til to barn. En laparoskopi kunne du jo vært søkt inn til for å få bukt med andre problemer...som menssmerter ol. Syntes at det hørtes rart ut! Håper at legen din kan henvise deg på nytt og evt formulere seg anderledes. Nå vet jo ikke jeg hva han har skrevet da.....:). Kjente at jeg ble litt irritert....urettferdig!!!! Lykke til!!!!!!
☆☆☆ Skrevet 5. august 2013 #3 Skrevet 5. august 2013 Har forstått det slik at ein ikkje får offentleg hjelp til barn nr 3 uavhengig om korleis dei to første vart til. Vi fekk barn nr 1 ved hjelp av ICSI og hadde då rett til hjelp for å få nr 2. Men no ventar vi (overraskande nok) ein heimelaga baby, og har då ikkje rett til meir hjelp til å få barn. Om vi hadde ønska å bruke det egget vi har på frys hadde vi fått lov til det, då med full egenbetaling. Men det blir destruert etter fem år, og det er null sjanse for at vi skal ønske ein til innan sommaren 2016..
TanteTroll Skrevet 5. august 2013 #4 Skrevet 5. august 2013 Ja du får hjelp til 2 barn av det offentlige. Inseminasjon går også inn under assistert befruktning- ikke bare prøverør. Enig i at du kunne fått lap pga andre årsaker. Hvis du mente det var urettferdig å ikke få hjelp til flere enn 2 barn, Ringo79, så er jeg ikke helt enig i det. Det er mange som venter på behandling som IKKE har barn, og da synes jeg det er naturlig at de prioriteres framfor de som allerede har 2 barn. Men jeg skjønner at ønsket om et tredje barn kan være sterkt selv om man har 2
TanteTroll Skrevet 5. august 2013 #5 Skrevet 5. august 2013 Og det er selvfølgelig sånn som stjerna sier i første avsnitt. Får du første barn naturlig og hjelp til nr 2, så har du 2 barn ig ikke krav på hjelp til nr 3.
RockMyWorld Skrevet 5. august 2013 Forfatter #6 Skrevet 5. august 2013 Tusen takk for svar!!! Det var veldig fint å få det avklart. Nå lurer jeg jo virkelig på hvorfor fastlegen i det hele tatt henviste meg, hun burde jo vite at det ikke var mulig! Nå er det slik at jeg er så plaget av endometriosen min når jeg ikke går på p-piller (hvilket er en dårlig kombinasjon med ønske om barn), så det vil som nevnt her ikke være noe vanskelig å få en operasjon uansett. Jeg har i tillegg hatt svangerskap utenfor livmoren, og jeg skulle ha ønsket å fjerne endoen uansett om jeg ble "lett" gravid eller ikke. Jeg får bestille meg en ny time til fastlegen og høre hva hun sier. Jeg er helt enig med deg TanteTroll i at det er riktig at de som ikke har barn prioriteres, og jeg vil bare påpeke at jeg håper ingen føler seg støtt av mitt (egoistiske) ønske om flere barn. Jeg er kjempeheldig:-) Jeg ønsker virkelig alle gleden av å få barn, på den ene eller andre måten:-)
TanteTroll Skrevet 5. august 2013 #7 Skrevet 5. august 2013 Jeg følte meg på ingen måte støtt Jeg var bare litt uenig hvis det var ment at det var urettferdig å ikke få hjelp til nr 3. Men jeg kan godt ha tolket Ringo79 feil
TanteTroll Skrevet 5. august 2013 #8 Skrevet 5. august 2013 Og smilefjesene jeg satte inn i siste svar synes ikke??? Ja ja- her kommer et :-)
RockMyWorld Skrevet 5. august 2013 Forfatter #9 Skrevet 5. august 2013 :-) Syntes ikke du virket støtt heller:-) Måtte bare forsikre meg ovenfor andre og:-) (fikk inn 3 smiletegn gitt)
Ringo79 Skrevet 5. august 2013 #11 Skrevet 5. august 2013 Jeg forklarte meg nok litt dårlig . Ble litt engasjert . Jeg har ingen barn og er glad for at slike som meg skal prioriteres litt... Etter mange forsøk begynner jeg å innse at jeg kanskje aldri får barn heller. Så ikke helt sammenhengen mellom prøverør og lap på den måten at lap er noe man lett kan henvises til pga store problemer som skyldes endo. Som du sier RockMyWorld så må du gå på p-piller for å ikke ha plager. Mange har god effekt av et inngrep og det må jo være bedre det enn å være nødt til å pakke i seg hormoner konstant... :/. Men når man ser på den direkte hjelpen til å få barn, så er det nok veldig greit at det settes en grense på to barn... Hadde jeg bare fått ett så skulle jeg ikke klaget mere.....
klishe89 Skrevet 5. august 2013 #12 Skrevet 5. august 2013 Ville bedt om ny henvisning som hadde bakgrunn i plager så du kan prøve på nummer tre :-D lykke til :-D
RockMyWorld Skrevet 5. august 2013 Forfatter #13 Skrevet 5. august 2013 Tusen takk! Fastlegen har sendt henvisning til et annet sykehus fikk jeg vite nå i dag. Blir vel kanskje avslag igjen da hvis hun ikke har endret formuleringen. Hun kjenner jo godt til plagene mine utenom at vi ikke blir gravide! Takk for lykkeønskninger, right back at you all!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2013 #14 Skrevet 6. august 2013 Syntes det høres rart ut at du ikke får lap. Det påvirker jo ikke kapasiteten på ivf klinikkene. Her har vi 2 barn ved ivf og prøver på 3.barn. Vi kunne få offentlig mot full egentbetaling, men valgte å gå privat. Jeg sier at jeg gjerne skulle ventet et ekstra år eller to for å prioritere de som enda ikke har fått barn, men de tilbyr jo forsøk mot betaling, så da har de nok god nok kapasitet vil jeg tro. Jeg hadde 1. forsøk hos hausken i vår, betalte 50 000,- inkl medisiner. Syntes det er helt idiotisk at det offentlige skal bestemme at 2 barn er det man får om man er ikke er rik. Vente lenger skulle jeg som sagt gjort, men det er ikke lett å glemme å få et siste barn når ønsket er så stort:( Selv om man såklart er uendelig takknemlig for de vakre man har fått. Har 3 egg igjen etter forsøket, ellers blir det vel å innse at jeg ikke får oppleve å bli mamma igjen:( Anonymous poster hash: 052e6...9f2
RockMyWorld Skrevet 23. august 2013 Forfatter #15 Skrevet 23. august 2013 Lykke til Anonym bruker fra 7.august. Jeg håper du får oppleve drømmen din:-) Jeg har fortsatt ikke hørt noe fra sykehuset, men så er jo ikke det så svært sjeldent at ting tar tid heller da....Får ringe å purre på om noen uker om jeg ikke har hørt noe:-)
Anonym bruker Skrevet 28. august 2013 #16 Skrevet 28. august 2013 Har forstått det slik at ein ikkje får offentleg hjelp til barn nr 3 uavhengig om korleis dei to første vart til. Vi fekk barn nr 1 ved hjelp av ICSI og hadde då rett til hjelp for å få nr 2. Men no ventar vi (overraskande nok) ein heimelaga baby, og har då ikkje rett til meir hjelp til å få barn. Om vi hadde ønska å bruke det egget vi har på frys hadde vi fått lov til det, då med full egenbetaling. Men det blir destruert etter fem år, og det er null sjanse for at vi skal ønske ein til innan sommaren 2016.. Kommer litt ann på. Jeg har barn fra før imenst min mann har ikke. Siden min yngste er 14 får vi hjelp Anonymous poster hash: 51811...723
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå