Gå til innhold

Spiser babyen din middag sammen med resten av familien?

to små prinsesser

Anbefalte innlegg

Vi er litt opptatt av å samles ved middagstid. 

Dette gikk fint før, men nå som vi har to (ei på snart 7mnd og ei på 3,5år) så begynner mann min senere på jobb fordi han leverer i bhg og kommer derfor hjem senere. 

Baby'n spiser middag mellom kl 15-16 en gang. Variere ut i fra antall dupper. Det er lite sansynlig at jeg får hentet hjem eldste til babyens middagstid og dette liker jeg ikke. Men det er mulig jeg stiller for høye krav?

Er babyen for liten til at det har noe for seg å spise sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå spiser ikke Lillesøster på 7 mnd middag enda, men hun har siden hun var bitteliten sittet sammen med oss ved middagsbordet likevel. Først i vippestol, og nå i høystol. Selv om det ikke er måltid for henne når vi voksne og storebror spiser middag, så er hun med i fellesskapet, og får noen smakebiter eller leker med noe. 

Jeg henter Storebror ca 15, og så lager jeg middag til mannen kommer hjem ca 16.15. Det er jeg som leverer og henter i bhg her, da, så da kan mannen dra tidlig på jobb og komme hjem i grei tid. Kanskje babyen kan spise middag når det passer for henne, og så sitte sammen med dere andre når dere spiser, og spise litt fra deres mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spiser ikke Lillesøster på 7 mnd middag enda, men hun har siden hun var bitteliten sittet sammen med oss ved middagsbordet likevel. Først i vippestol, og nå i høystol. Selv om det ikke er måltid for henne når vi voksne og storebror spiser middag, så er hun med i fellesskapet, og får noen smakebiter eller leker med noe. 

Jeg henter Storebror ca 15, og så lager jeg middag til mannen kommer hjem ca 16.15. Det er jeg som leverer og henter i bhg her, da, så da kan mannen dra tidlig på jobb og komme hjem i grei tid. Kanskje babyen kan spise middag når det passer for henne, og så sitte sammen med dere andre når dere spiser, og spise litt fra deres mat?

Ja, det er jo slik vi gjør det nå. 

Men jeg undrer meg på når vi skal få til dette felles måltidet alle sammen? 

Er det ikke så viktig enda?

Det vil jo komme når minste jenta begynner i barnehage, men jeg sitter med en følelse av at det burde vært tidligere.

Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at så lenge alle er samlet rundt bordet, så spiller det ingen rolle om minstemann spiste ordentlig litt tidligere.. Kan likevel få smakebiter og på den måten en fin introduksjon til 'vanlig' mat!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik vi gjør det, så får lillemor sin middag rundt 15/1530 og når vi spiser middag (alt mellom 16 og 18) så sitter hun ved bordet med oss og jeg legger litt havrefras og litt småbiter av grønnsaker foran henne. Føler at det fungerer fint nok:) Hun er jo da aktivt med, selv om hun ikke nødvendigvis spiser så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får sjelden spist middag sammen, men når vi gjør det sitter hun ved bordet med oss :) ikke noe å stresse med tenker jeg, men når hun blir større vil jo iallefall jeg spise sammen med henne  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje bare jeg som føler hun ikke blir nok inkludert da... Men det er jo fint som flere sier her at hun kan få smake biter av vår mat og at det blir en slags glidende overgang fra most mat til biter.

Lar dere babyen spise selv da eller mater dere da også?

Hvis de spiser selv hvor gamle er isåfall barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna her er straks 10 mnd. Når vi spiser middag og hun har spist allerede så plukker hun selv. Jeg legger litt på bordet foran henne og så får hun klemme, spise og undersøke:) På den måten er det fin trening for henne å spise selv og samtidig være en del av et "familiemåltid".

Havrefras er en suksess, så legger alltid noen av dem der også:) Fungerer utmerket for oss og alle får spist og hatt det greit i stedet for at jeg spiser kald mat etter å ha måtte mate henne:)

Senk skuldrene du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutten min er snart 10 måneder, og jeg legger bare biter av maten som passer for han foran han på bordet.. eller han får en større gulrot eller brokkolibit f.eks som han kan gnage litt på.. det er godt for en stakkar som sliter veldig med et par fortenner som vil frem også.. :) to fluer i en smekk!

Men han får nå smake på det aller meste av det vi spiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjempeanonym

Gutten min ble 8 mnd for noen dager siden.

Han har alltid spist middag i to tiden, og vi andre har spist middag i seks-syv tiden etter at han har lagt seg.

Men de siste dagene så har jeg byttet om på middagen og kveldsen hans, sånn at han får skive i to tiden, og så spiser vi alle sammen middag i fem tiden. Det har vært veldig koselig, så det fortsetter vi med.

Men han spiser det meste som vi spiser da, og så får han spise selv, så det blir ikke noe stress med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har alltid spist middag i to tiden, og vi andre har spist middag i seks-syv tiden etter at han har lagt seg.

Men de siste dagene så har jeg byttet om på middagen og kveldsen hans, sånn at han får skive i to tiden, og så spiser vi alle sammen middag i fem tiden. Det har vært veldig koselig, så det fortsetter vi med.

Men han spiser det meste som vi spiser da, og så får han spise selv, så det blir ikke noe stress med det.

Hva dere spiser da? Siden han spiser som dere? Jeg er ikke fanatisk til salt ol, men passer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenta mi er 7 mnd. så fort stolen hennes er klar til bruk (pusser den opp) så skal vi samles ved middag alle 3. 

jeg kommer også til å gi henne alle måltider ved bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min er 10 mnd, og jeg har jobbet fult i 2 mnd nå. Rekker ikke å spise tidlig.

Så vi spiser sånn 17-17:30 tiden, og da spiser han grøt sammen med oss.

Har gjort slik i flere mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjempeanonym

Hva dere spiser da? Siden han spiser som dere? Jeg er ikke fanatisk til salt ol, men passer på...

Eksempler på hva vi spiser;

Torsk ( kjøper gourmét torsk da den er uten bein )

Laks ( salma laks da jeg inbiller meg at den er sunnest )

Hjemmelagde kjøttkaker ( lager av karbonadedeig og sløyfer salt )

Fiskekaker ( grove med mest mulig fisk i )

Fiskepinner

Kyllingpinner

Fiskemix ( ulike fiskebiter. )

Spaghetti ( storfavoritt). karbonadedeig, litt tomatpure og vann, løk, timian, basilikum og oregano steikes/kokes til en saus og med fullkornsspaghetti. ( dette mater jeg han med skei, for det er litt vanskelig og litt mye gris.)

Hjemmelaget pizza ( bruker samme ingrediensene som til spaghettisausen og lager en bunn med grovere mel og kutter ut salt i deigen. )

Kyllingfilét

Fiskeboller

I går lagde jeg pølsegrateng. Da lagde jeg en liten til han med fullkornsmakaroni, kjøttpølser uten skinn og hvit saus uten salt. Tilbehør; poteter, gullerøtter og brokkoli.

Tilbehøret til middagene blir ofte poteter, gullerøtter, brokkoli, blomkål osv. Av og til ris eller fullkornspasta.

Ja, det var noen eksempler på hva vi spiser sammen. Er jo bare til å kutte saltet i de matrettene det står salt i og så kan de andre salte etter eget ønske etterpå. Eller lage en liten barnevennlig versjon av samme middagen.

Hvis jeg vet at vi skal ha noe som han ikke kan spise, f.eks. lasagne fra Toro, så sparer jeg bare litt fra gårsdagens middag til han. For han spiller det ingen rolle om han får akkurat det samme som oss, men at vi sitter sammen og spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepinner

Kyllingpinner

Spaghetti ( storfavoritt). karbonadedeig, litt tomatpure og vann, løk, timian, basilikum og oregano steikes/kokes til en saus og med fullkornsspaghetti. ( dette mater jeg han med skei, for det er litt vanskelig og litt mye gris.)

Hjemmelaget pizza ( bruker samme ingrediensene som til spaghettisausen og lager en bunn med grovere mel og kutter ut salt i deigen. )

Kyllingfilét

Fiskeboller

I går lagde jeg pølsegrateng. Da lagde jeg en liten til han med fullkornsmakaroni, kjøttpølser uten skinn og hvit saus uten salt. Tilbehør; poteter, gullerøtter og brokkoli.

Tilbehøret til middagene blir ofte poteter, gullerøtter, brokkoli, blomkål osv. Av og til ris eller fullkornspasta.

Ja, det var noen eksempler på hva vi spiser sammen. Er jo bare til å kutte saltet i de matrettene det står salt i og så kan de andre salte etter eget ønske etterpå. Eller lage en liten barnevennlig versjon av samme middagen.

Hvis jeg vet at vi skal ha noe som han ikke kan spise, f.eks. lasagne fra Toro, så sparer jeg bare litt fra gårsdagens middag til han. For han spiller det ingen rolle om han får akkurat det samme som oss, men at vi sitter sammen og spiser.

Oy!

Moser du det eller gir du det i biter?

Har han tenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjempeanonym

Fiskepinner

Kyllingpinner

Kyllingfilét

Fiskeboller

Oy!

Moser du det eller gir du det i biter?

Har han tenner?

Har gitt det i passelig store biter som han holder selv ( staver ) inntil nylig. Men har begynt å kutte det opp i biter i det siste for å trene på finmotorikken.

Spaghettien blir grovmost da jeg ikke helt ser hvordan han skal klare det selv, men er vel bare øvelse det og. Får ta øvingen på det en dag jeg orker alt griset ;)

Har to tenner nede, og to halve oppe, men gommene er sterke de så tygging har aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiste middag etter snupp hadde lagt seg, men nå sov vi har innført nye soverutiner tar det laaaaaang tid! Derfor spiser far og jeg middag når hun får grøt, sånn ca 1800:) hun får middag rundt 14/1500, da spiser jeg en joghurt eller noe for å holde henne med selskap:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...