Gå til innhold

Vi klarer aldri å holde det ryddig hjemme!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er det samme hver gang. Vi rydder og vasker, og bestemmer oss for at NÅ skal vi holde huset ryddig, NÅ skal vi ha en fast ryddehalvtime hver kveld etter at barna er i seng. Og så holder det i to-tre dager. Så blir det mer og mer rotete, og jeg blir mer og mer ute av meg ettersom jeg ser det bygge seg opp. Jeg hater husarbeid. Virkelig hater det, det gjør meg illsint og lei meg, for jeg vet at hver gang jeg gjør det så er det ingen som ser det likevel, og så er det så kort tid til jeg må gjøre det igjen. 

Jeg mistrives hjemme når det er rotete, men jeg orker ikke å rydde når jeg har vært på langvakt og kommer hjem til en svinesti. Mannen jobber også fullt, og vel så det, og oppå barn, middag, stell og annet så kommer husarbeid i siste rekke. Både han og jeg har vokst opp med at andre har ryddet rundt oss, så vi er ikke flinke nok til å ta unna med en gang når vi er slitne. Når mannen kommer og forteller at han har ryddet av bordet etter middag, så har han satt tallerknene i vasken, og ikke rørt gryter, panner og lignende som står på komfyren. Glass og servietter ligger også gjerne igjen på bordet, og blir liggende til jeg tar det. 

I dag har jeg brettet tre fulle kurver med klær som har stått i sikkert to uker med helt rene klær. Jeg har skrubbet kjøkkenet og ryddet unna blader, regninger, brev og diverse skrot som ligger på kjøkkenbenkene. Jeg har ryddet på stua, vasket alle bord og flater. Jeg har enda ikke fått tatt annet enn førsteetasjen. Mannen tok soverom og deler av andreetasjen før helga, men allerede nå har det begynt å bli rotete igjen. Barna løper inn og ut av huset barbeint og drar med seg gress og sand overalt. Vi klarer aldri å holde det ryddig, og jeg føler det er min feil, fordi jeg er kvinnen i huset og skal liksom ha dette som mitt ansvar. 

Jeg trenger tips til hvordan vi kan gjøre hverdagen lettere og holde huset ryddigere. Noen som vil dele? 

Anonymous poster hash: 7c2e7...dc9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes folk som har rot uansett hva og det finnes folk som har det ryddig hele tiden. Bedre å ikke tenke på det, altså gjøre det beste ut av det, og heller nyte livet.

Anonymous poster hash: b2487...df0

Skrevet

Henger meg på her, vi klarer heller ikke å holde huset ryddig! Så jeg vil også ha noen gode tips ;-)

Skrevet

Sånn er det hos oss også. Jeg har funnet ut at det er lurt å invitere folk på besøk, for da rydder vi alltid først. Også har vi vaskedame hver 14. dag, så da sprengrydder vi dagen før. Hvis vi ikke har besøk mellom de to mandagene hun kommer og vasker, så flyter det her. Jeg blir gal av det, men jeg HATER å rydde, og jeg må være veldig energisk og i et eksepsjonelt godt humør for å gjøre det.

Anonymous poster hash: 6164c...43e
Skrevet

Akkurat slik har vi det også. Tenker vi skal ha rutiner og planlegger hvordan vi skal gjøre det men så sklir det ut igjen. Og så er jeg så lei av at det for det meste er meg som prøver, ingen ser hva jeg har gjort, og så er det gjerne jeg som må ta mesteparten av skippertaka også. Har tenkt på å lage en månedsplan over hvem som gjør hva og når. Barna kan jo ha noen regler på hva de skal hjelpe til med og?

Anonymous poster hash: 9a5f5...33a
Skrevet

Rydd underveis!

- tørk opp matsøl NÅR det søles, ikke vent

- vask/tørk/rydd etterhvert som du blir ferdig med det du lager mat med (hos oss er grytene vekke fra komfyren før middagen er servert, med mindre det serveres rett fra grytene).

- få alle til å rydde etter seg selv, også barn helt ned i 2-3årsalderen. Hjelp dem gjerne, men lær dem å rydde.

Lær dem også at om de er ferdige med noen leker, må de rydde dem bort før de tar nye frem

- når du går imellom rom, på do, inn på kjøkkenet osv, gå aldri tomhendt. Er det tomme glass på stua, ta dem med deg på veien etc.

- ta litt og litt, ikke skippertak, det blir ofte for overveldende.

Anonymous poster hash: 08e4d...67a
Skrevet

Herregud, så godt å lese at det er flere! Du beskriver oss på en prikk! Jeg har nesten gitt opp. Vi klarer bare ikke å holde det ryddig.

Anonymous poster hash: 94630...c63

Skrevet

Sånn er det hos oss også. Jeg har funnet ut at det er lurt å invitere folk på besøk, for da rydder vi alltid først. Også har vi vaskedame hver 14. dag, så da sprengrydder vi dagen før. Hvis vi ikke har besøk mellom de to mandagene hun kommer og vasker, så flyter det her. Jeg blir gal av det, men jeg HATER å rydde, og jeg må være veldig energisk og i et eksepsjonelt godt humør for å gjøre det. Anonymous poster hash: 6164c...43e

Haha, det sier mannen min også:) Besøk hver fredag, så blir det så ryddig så:)

Skrevet

Vi har det stort sett ryddig, vi. Det er ikke så mye som skal til, faktisk! Vi setter på en maskin med klær hver dag, rydder kjøkkenet etter hvert måltid, ungene setter i maskinen etter seg selv. Når ungene skal legge seg, setter vi på ryddesangen, og så rydder de som juling for å bli ferdig før sangen er ferdig.

På badet sjekker ungene klærne sine, og det som er skittent legges inn på vaskerommet, det som kan brukes en dag til, legges i kurven med klær som skal opp på rommene. Det samme gjør vi.

Etter at ungene er i seng, rydder vi stuen og så er alt klart til neste dag.

Det er ikke helt ryddig i alle skapene, men nå skal vi prøve å ta en skuff eller hylle om gangen hver kveld de neste ukene, så får vi oversikt.

Mitt beste råd er : gjør det NÅ!

Når du ser at noe må gjøres, så gjør du det med en gang.. Har du sølt, tørk det opp. Ligger det sko og slenger i gangen? Sett dem på plass, finner du en kurv med rent tøy, be mannen om å legge dem på plass.

Begynn med å rydde i det ryddigste rommet eller mest ryddige hjørnet i rommet. Da er det lett å se forskjell, og man kan bli inspirert til å rydde videre. Hvis du ikke har lyst til å rydde, så tenk at du skal rydde vekk 27 ting. Det er ikke så mange, men det utgjør en stor forskjell.

Jeg liker å rydde nå. Hatet det før, men nå tenker jeg at hver eneste ting jeg rydder vekk, gjør hodet mitt roligere. Jeg liker å ha det ryddig, og det å rydde er noe jeg gjør for meg selv...

Anonymous poster hash: a3ee8...632
Skrevet

Takk! 

Det er godt å se at jeg ikke er alene om å ha det sånn. Mannen virker ikke om om han bryr seg så veldig, han kan finne på å invitere folk hit når det ser sånn ut. Jeg får noia og blir kjempestressa og panikkrydder, han blir med på ryddinga, men ser ikke helt vitsen virker det som. 

Det hjelper ikke at jeg har familie rundt meg som alltid har det strøkent, uansett om vi kommer på overraskelsesbesøk eller avtaler på forhånd. Det er virkelig slitsomt, og jeg ønsker meg virkelig støv på hjernen i bursdagsgave. Eller enda bedre, at mannen får det :P 

HI

Skrevet

Dette her er vi skikkelig gode til å være dårlige på også!!!

Det som har slått meg her er at vi har et utrolig upraktisk hus.

To etasjer (som mange andre), men dette resulterer i at barna drar lekene ned i første etasje fordi de rett og slett er for små til å leke alene oppe der soverommene er.

Ikke greier de gå i trappen alene heller. Naturlig nok vil de være der vi er og vi er, nemlig på kjøkkenet og i stua.

Veldig dårlige lagringskapasitet generelt.

Lite skap og ingen boder. Har kjeller, men som mange kjellere er det ikke optimalt å lagre alt mulig der.

Klær vaskes i vaskekjelleren så man kan ikke kombinere klesvaskeaktiviteter med andre ting. Man er faktisk i en annen etasje.

Dette resulterer i et rotete hus og nåde den stakkaren som ikke har med seg nyttelast fra en etasje til en annen. Vi går aldri opp trappa uten å ha tatt med oss noe. Det er alltid noe å ta med seg etasjer imellom.

Gubba håper dette blir bare bittelitt bedre når de blir større. 

Anonymous poster hash: a7518...ab4
Skrevet

Vi har det stort sett ryddig, vi. Det er ikke så mye som skal til, faktisk! Vi setter på en maskin med klær hver dag, rydder kjøkkenet etter hvert måltid, ungene setter i maskinen etter seg selv. Når ungene skal legge seg, setter vi på ryddesangen, og så rydder de som juling for å bli ferdig før sangen er ferdig.

På badet sjekker ungene klærne sine, og det som er skittent legges inn på vaskerommet, det som kan brukes en dag til, legges i kurven med klær som skal opp på rommene. Det samme gjør vi.

Det er ikke helt ryddig i alle skapene, men nå skal vi prøve å ta en skuff eller hylle om gangen hver kveld de neste ukene, så får vi oversikt.

Når du ser at noe må gjøres, så gjør du det med en gang.. Har du sølt, tørk det opp. Ligger det sko og slenger i gangen? Sett dem på plass, finner du en kurv med rent tøy, be mannen om å legge dem på plass.

Begynn med å rydde i det ryddigste rommet eller mest ryddige hjørnet i rommet. Da er det lett å se forskjell, og man kan bli inspirert til å rydde videre. Hvis du ikke har lyst til å rydde, så tenk at du skal rydde vekk 27 ting. Det er ikke så mange, men det utgjør en stor forskjell.

Jeg liker å rydde nå. Hatet det før, men nå tenker jeg at hver eneste ting jeg rydder vekk, gjør hodet mitt roligere. Jeg liker å ha det ryddig, og det å rydde er noe jeg gjør for meg selv...

Dette var et kjempefint svar. Takk! Skal prøve å sette opp noen enkle ting vi kan gjøre sammen. Ryddesang var en god ide! Barna er generelt flinke til å rydde sine egne ting når vi ber dem om det, men vi har ingen rutine på det, så ofte blir det "glemt". 

Jeg får ofte dårlig samvittighet siden mannen jobber mer enn meg, og føler da at jeg bør ta alt hjemme og ikke mase på han. Men jeg har en mer fysisk utfordrende jobb, mens han sitter på kontor hele dagen og blir mentalt sliten. 

Opp og ned trapper har jeg stort sett et barn i armene, eller er på vei i seng. Vi har kjøkken, vaskerom og stue nede og soverom oppe, så det er stort sett klærne som blir problemet mellom etasjene. Samt hvis noen har tatt emd seg hårbørster osv ned. 

Vi også sliter med lagringsplass. Vi har ingenting å putte ting i på stua. En tv-benk og et glasskap (som er fullt av glass), og det er det. Så vi er på leting etter en kommode, et skap, eller noe sånt, som har plass til litt ting, og som går an å lukke helt igjen så det ikke synes utenfra hva som er inni. Noen som har gode tips til hva vi kan bruke ? Gjerne noe fra Ikea eller noe i den dur. Lekeskuffer til barna må vi ha, litt sånne ting. Stua vår er liten, så den ser veldig fort rotete ut. 

HI

Skrevet

Kunne skrevet det selv. Sukk mitt hjerte.

Anonymous poster hash: cb001...799

Skrevet

Vi har det litt sånn her også:)

Har et upraktisk hus for å få gjort unna ting med unger tilstede.

Jobber turnus i full stilling begge to. Har minsten i bhg bare 2 dager i uka, så hun er stort sett hjemme.

Har vaskekjeller, bretter klær i stua og har lagring på loftet. Vanskelig å få klær på plass igjen, fordi når man er alene så ligger vesla på loftet og sover på dagen. Ellers er vi alene med ungene.

Ikke spes flinke til å få ungene med på rydding. Kommer nok av at vi begge er grusomt slitne for tiden.

Blir i grunnen litt godt den dagen minstemor også får full bhg... Får litt mer tid alene til husarbeid :-)

Anonymous poster hash: 0c28f...32d

Skrevet

Det første du må gjøre er å slutte å si at du ikke greier å ha det ryddig, for det gjør du på lik linje med andre som har det ryddig ;-)

- rydd opp etter dere med en gang

- har du satt på (opp)vaskmaskinen, henger du opp/rydder vekk når den er ferdig.

- henger du opp tøy, legger du det vekk med en gang.

- rydd hver kveld. Ingenting er som å stå opp på morran i et ryddig og rent hus.

Viktig å få rutiner på det. Og nei, det er absolutt ikke bare ditt ansvar. Si i fratil mannen din at han må rydde vekk OG sette inn alt i oppvaskmaskina når dere har spist, ikke bare litt. Og i tillegg kan dere ha med barna på dette. Sønnen min elsker å få gå rundt med spray og klut å hjelpe mamma å rydde :-)

Det står på dere, og dere kan klare det :-)

Skrevet

Det aller viktigste er å lage systemer som fungerer for dere. Noen tanker:

Det er en del av måltidet å ta med sitt eget dekketøy og sette det inn i oppvaskmaskinen etter seg. Det kan ungene få til selv om de er to år gamle.

Det er en del av matlagingen å sette inn sølete kjeler, sleiver og visper etter hvert som man er ferdig med å bruke dem. Inn i oppvaskmaskinen, mener jeg.

Det er en del sv matlagingen og/eller måltidet å tørke opp med en gang dersom man søler. Gi barna en klut og la dem tørke selv, og gå heller over i smug etterpå. Ros dem for slike ting, og la dem venne seg til å gjøre det selv. På sikt vil det være en stor lettelse.

Dersom nøklene alltid havner på det lille bordet i gangen i stedet for på knaggen der de skal henge, sett en pen liten kurv på det bordet og definer det som nøklenes nye plass. På samme måte med posten: havner alltid reklameavisene på kjøkkengulvet, sett en kurv der som de kan ligge i. Definer tingenes plass etter hvor de alltid havner, ikke et helt annet sted.

Jeg har i mange år hatt leker på stua, og definerer ikke leker som rot. (Jeg vet at mange her inne er uenige med meg i det!) Hiv lekene oppi kasser og kurver etter bruk. Lær barna å rydde bort togbanen før de kan ta fram dukkene eller legoen. Da er det bare et lekeslag framme om gangen, og det virker ikke så ille mens de faktisk holder på.

Skaff deg oppbevaring som funker for dere. Dra på Ikea for eksempel og kjøp hyller, bokser, kasser eller kurver. Tenk gjennom hvert rom. Hvor ligger problemet?

Som flere andre har sagt: ta ryddingen med en gang, for eksempel etter måltid. Ikke la det ligge. Sett inn i maskinen etter hvert, i stedet for å la det stå til etterpå. Det blir enda kjipere etterpå!

Brett klesvask med en gang. I mange år brettet jeg en klesvask under barne-tv hver eneste ettermiddag, og bar klærne inn på riktige rom. Skaff dere en rutine på det også.

Problemet med å la det hope seg opp er at det blir uoverkommelig og det tar så ufattelig mye energi , ja, det blir så uoverkommelig at det er ille å grue seg. Derfor er det vest å bare ta det med en gang.

Skrevet

Ryddesang vil jeg prøve ut! Hvilken sang bruker dere?

Skrevet

Her strømmer det inn med masse gode råd :) Takk! Jeg skriver så blekket spruter :)

HI

Skrevet

Sånn er det hos oss også. Jeg har funnet ut at det er lurt å invitere folk på besøk, for da rydder vi alltid først. Også har vi vaskedame hver 14. dag, så da sprengrydder vi dagen før. Hvis vi ikke har besøk mellom de to mandagene hun kommer og vasker, så flyter det her. Jeg blir gal av det, men jeg HATER å rydde, og jeg må være veldig energisk og i et eksepsjonelt godt humør for å gjøre det. Anonymous poster hash: 6164c...43e

Haha, det sier mannen min også :) Besøk hver fredag, så blir det så ryddig så :)

Hehe, vi har et vennepar som har som mål å invitere oss på hverdagsmiddag ca hver 14.dag, for da bruker de det som unnskyldning for å rydde. Genialt. Så vi prøver å inviterer hverandre ca annenhver gang. Man må ikke undervurdere panikkrydding. :D

Vi har forresten et salongbord i stua fra Jysk, men fire kurvskuffer i, og plass midt mellom til å legge avisene i. Det er genialt. Far får lagt avisa ett sted, jeg får lagt bladene mine på andre siden, to skuffer til eldstesnupp, en skuff til minstesnupp, og et skuff til fjernkontroller og annen drit. Kommer det brått folk på besøk, så åpner vi bare skuffene og feier alt på bordet oppi, og så sorterer vi når de er gått. Beste invisteringen mot rot hittil. :)

Anonymous poster hash: 201cd...495

Skrevet

rydd/vask badet mens barna pusser tenna, rydd soverom før barna legger seg sammen med de, be ungene ha leker på rommene hvis det er mulig, ta av middagsbordet å sett alt direkte inn i maskina :-)

Skrevet

Her må alle henge opp jakker, sette sko på plass og henge ranselen på en knagg. Dermed er gangen nesten alltid ryddig.

Kjøkkenet rydder vi etterhvert. Alle må ta av sine ting. Vi har en "ordensmann" hver dag som må hjelpe å rydde resten av kjøkkenet. Ungene syns det er stas og forteller mye mens det holder på.

Før legging tar barna en runde i 1. Etasje og tar med sine ting/duppeditter opp på plass. Rommene ryddes hver kveld men feks oppbygd Lego kan stå, legorot ryddes.

Badet rydder vi mens ungene pusser tenner. Går over vask og do kjapt, rydder klær osv.

Når ungene er i seng bruker vi et kvarter hver. En tar som regel klær, mens den andre rydder huset.

Har trådkurver som jeg sorterer skittentøy i. Når jeg henger opp ren vask, legger jeg alltid klar neste vask i maskinen. Når jeg kommer fra jobb neste dag tar det 1 min å gå ned for å sette på en maskin.

Hver lørdag vasker jeg hovedetasjen og mannen tar soverommene. Blir ikke så mye på hver!

Skrevet

Jeg bruker en halvtime hver dag etter at min datter har lagt seg og denne rutinen gjør at vi alltid har det ryddig. Datteren min er tre år og ettersom hun har soverom i andre etasje har jeg gitt henne ene delen av stuen (stuen er tredelt og hun har fått bibliotekdelen). I delen hun har tingene sine står det en stor amerikakoffert som hun har alle småting i og så har hun en hylle med plass til bøker, puslespill og tegnesaker. Dukkevognen, dukkesengen og diverse andre store ting har sine faste plasser. Bamser sitter i sofaen som hun har i kroken sin. Fra hun fikk sin egen plass til å ha tingene sine i stuen har jeg vært bevisst på at hun skak legge tilbake leker hun er ferdig med, og dette resultere i at når hun skal legge seg har hun ryddet lekene sine på plass ettersom jeg sier ifra hver kveld at nå er det et kvarter til vi skal på badet og ta kveldstellet og da begynner hun (og jeg) å rydde. Når hun har lagt seg bruker jeg litt tid med å henge opp klær, rydde inn klær, ordne kjøkken og støvsuge. Ellers har vi vaskehjelp hver torsdag så det hjelper også veldig.

Anonymous poster hash: f010b...594

Skrevet

Her må alle henge opp jakker, sette sko på plass og henge ranselen på en knagg. Dermed er gangen nesten alltid ryddig.

Kjøkkenet rydder vi etterhvert. Alle må ta av sine ting. Vi har en "ordensmann" hver dag som må hjelpe å rydde resten av kjøkkenet. Ungene syns det er stas og forteller mye mens det holder på.

Før legging tar barna en runde i 1. Etasje og tar med sine ting/duppeditter opp på plass. Rommene ryddes hver kveld men feks oppbygd Lego kan stå, legorot ryddes.

Badet rydder vi mens ungene pusser tenner. Går over vask og do kjapt, rydder klær osv.

Når ungene er i seng bruker vi et kvarter hver. En tar som regel klær, mens den andre rydder huset.

Har trådkurver som jeg sorterer skittentøy i. Når jeg henger opp ren vask, legger jeg alltid klar neste vask i maskinen. Når jeg kommer fra jobb neste dag tar det 1 min å gå ned for å sette på en maskin.

Hver lørdag vasker jeg hovedetasjen og mannen tar soverommene. Blir ikke så mye på hver!

Lurer bare på hvor gamle barna dine er?

Jeg får ikke ryddet badet mens jeg pusser ungenes tenner...for det skal man gjøre til de er nærmere ti!

Får imidlertid gjort litt mens de sitter i badekaret...

Anonymous poster hash: 0c28f...32d

Skrevet

Det med 27 ting var genialt! Og å rydde det ryddigste, ikke det værste først.

Her er det forøvrig så rotete at jeg syns det er flaut for noen av våre bekjente og familien til mannen. Mine venner er enten like rotete, eller de tar meg som jeg er :). Men rot skaper stress, uansett hvor mye jeg forsvarer det.

Skrevet

Tenker at det handler litt om å innarbeide gode vaner. Alt går jo så mye fortere og enklere.dersom man rydder fortløpende. Invester i noen oppbevaringsmøbel til entré og stue. Lag.en.regel om å aldri få tomhendt fra stue til kjøkken, 1-2. etg osv. Rydd underveis i midsagslagingen, sett inn redskap og kjeler i maskinen mens dere lager mat. Den ryddesangen var jo genial, og lær barna et fast sted å legge tøy, rydd det bort og legg frem klart til neste dag. Når du kommer fra jobb: sett i gang en klesvask, rydd inn varer og rydd ut av oppvaskmaskin. Under barnetv: brett forrige klesvask og heng opp ny.

Etterhvert vil du merke at du sparer tid, og slipper å ta skippertak, og at du sparer tid.

Mannen min er et ordensmenneske, jeg er ikke så ivrig- men fy søren så mye deiligere det er å forholde seg til orden istf kaos. Orden rundt deg gir orden inni deg!

Anonymous poster hash: d8aa6...9b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...