Gå til innhold

Stiv og vond rygg, smerter nederst i korsryggen. Hva er den beste treningen for at ryggen skal bli bra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gå turer det beste når man har en kranglete rygg? Må nemlig slutte å bruke det som en unnskyldning for å ikke trene ;)

Anonymous poster hash: 2ac3e...69d

Skrevet

Gå Gå Gå :)

Ikke på asfalt men skogsveier, stier osv der det er litt mykere og variert underlag.

Yoga har jeg blitt anbefalt av mange, det er også bra for magemusklene for jeg ler så jeg nesten griner av alle de rare øvelsene:)

Svømming.

Enkle styrkeøvelser funker for meg av og til.

Jeg har prolaps så litt vanskelig å fortelle hva som er best for deg når jeg ikke hva ryggen din krangler med :)

Jeg går til fysioterapaut jevnlig for å få hjelp til å trene riktig.

Skrevet

Jeg ble operert for prolaps for noen år siden.

I det daglige er det viktig å gå. Gåing vedlikeholder og mykgjør. Jeg går gjerne på stranda eller i skogen...

For å bli bedre må man trene styrke i kjernemusklene. Balanse øvelser, mage øvelser, bryst og rygg....

Sånn er jaffal min rygg ;-)

Skrevet

Jeg har nok litt slitasje nederst i ryggen, og antar at det er det som gir plagene. Kjenner stivhet og smerter i bekken og mot låra også. Får vel bare slenge på meg joggeskoene og komme meg ut ;). Sliter bare litt med tiltaket..

HI

Anonymous poster hash: 2ac3e...69d

Skrevet

Kranglete rygg er jo beste grunnen for å trene. Gange på ujevnt underlag, kjernemuskulatur, generell styrke, svømming, yoga....

Anonymous poster hash: 9c11b...325

Skrevet

Steinhard magetrening. Jo sterkere du er i mage jo mer avlaster du ryggen og holder den i riktig posisjon slik at du ikke henger og får mer slitasje. Kunne kontrollere bekkenet og plankeøvelser. Redcord.no har kjempebra øvelser.

Hadde vondt før men ikke etter at jeg har hatt fokus og blitt mye sterkere i magen.

Skrevet

Jeg hadde det som du beskriver tidligere. Trener nå (har gjort det det siste året) 3 til 6 ganger i uka. Trener Bodypump, corebar, mrl, men også bodybalance, fatburner , step osv. Sleit litt de første månedene, mange øvelser jeg ikke kunne gjennomføre skikkelig pga intense smerter i korsryggen. Men jeg holdt ut og er blitt helt fin :-).

Skrevet

Steinhard magetrening. Jo sterkere du er i mage jo mer avlaster du ryggen og holder den i riktig posisjon slik at du ikke henger og får mer slitasje. Kunne kontrollere bekkenet og plankeøvelser. Redcord.no har kjempebra øvelser.

Hadde vondt før men ikke etter at jeg har hatt fokus og blitt mye sterkere i magen.

Nja. Du glemmer en viktig ting her. Viktig med sterke magemuskler, men like viktig å trene styrke på rygg også. Trener man forsiden må man også trene baksiden, ellers ender man opp med en kraftig ubalanse og lut holdning.

I tillegg til det - gå! I ulendt terreng, skogsstier med røtter er supert. Når foten lander ulikt for hvert skritt må du stabilisere og styrker kjernemusklaturen.

Skrevet

Nja. Du glemmer en viktig ting her. Viktig med sterke magemuskler, men like viktig å trene styrke på rygg også. Trener man forsiden må man også trene baksiden, ellers ender man opp med en kraftig ubalanse og lut holdning.

I tillegg til det - gå! I ulendt terreng, skogsstier med røtter er supert. Når foten lander ulikt for hvert skritt må du stabilisere og styrker kjernemusklaturen.

De fleste har problem med alt for svak mage i forhold til rygg. Ikke minst alt for dårlig kontakt med den dype bekkenmuskulaturen, jeg jobber som personlig trener og har fortsatt ikke fått en kunde som er sterkere foran enn bak. Og da presiserer jeg den nederste bukmuskulaturen, øvre rygg er en helt annen sak.

Skrevet

Hvor bor du da? Drar deg gjerne med ut:)

Anonymous poster hash: 48d34...a4d

Skrevet

De fleste har problem med alt for svak mage i forhold til rygg. Ikke minst alt for dårlig kontakt med den dype bekkenmuskulaturen, jeg jobber som personlig trener og har fortsatt ikke fått en kunde som er sterkere foran enn bak. Og da presiserer jeg den nederste bukmuskulaturen, øvre rygg er en helt annen sak.

Det tror jeg nok helt sikkert du har rett i, men likefullt viktig å ikke glemme ryggen når man trener styrke. Spesielt hvis man har problemer med ryggen.

Som personlig trener kjenner du ganske sikkert til det jeg mener med å trene bare en side, ganske typisk at folk trener det de ser i speilet og ikke bryr seg om balansen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...