Gå til innhold

Får baby i Desember, hva trenger jeg??

Anbefalte innlegg

Gjest Bjørketreet

Av tøy, tenker jeg på :) Både i vogn og i bæresele.

Har noen med erfaring en grei liste over ting som trengs?

Jeg har sett på denne dressen: http://nostebarn.no/baby/dress-med-hette-ullfleece.html

og tenker at den virker jo kjempe grei å ha, og hvis man har godt ullundertøy inni. Men må jeg ha noe mer utenpå denne på en kald vinterdag? (Når babyen ligger i vogna, har skinnpose) Hva med bæresele, holder det da?

Er en vinterjakke f.eks overflødig hvis jeg har denne?

Fortsetter under...

Det kommer vel litt an på hvor kaldt det er ute også. Det tror jeg du kjenner deg frem til når den tid kommer. Men i pose i vogn ser det ut som det skal holde med den flotte dressen der :) Nå skal vel ikke så små barn være noe særlig ute i kulden, da lungene deres ikke tåler så mye, så jeg tror du må se an gradestokken med tanke på bæresele :)

4 sett (bukse og body) av ullundertøy, 3 par sokker, 2 ullpysjer, en tykk dress/lue/votter/sokker er et minimum av hva du vil trenge.

Ulltøyet trenger ikke vaskes like ofte som bomull, om ikke det blir tilsølt av noe selvfølgelig, de små plaggene er enkle å skylle opp i en bøtte med litt ullvask og tørker raskt så mange skift er unødvendig. Får man en gulpe baby kommer man jo til å ha behov for mer men det er sånt man finner ut etterhvert.

Jeg er veldig glad i ull/silke tøyet til joha og nøstebarn, nydelig mykt.

• 2 uker senere...

Jeg anbefaler 6-8stk. ullbodyer og strømpebukser,noen få body i bomull og f eks noen myke bukser/innedresser,altså klær å ha på seg inne.Ellers så er det fint med en ytterdress eller to,noen gode ull luer,ullsokker.Noen gode ulltepper.Mer trenger man egentlig ikke:-)

Annonse

Jeg har tenkt at det er greit å ha en av ulldressene utenpå "inneklærene" som vinterdress. Ungen er jo nyfødt, og det er kystklima her... Er det dumt? Han skal jo ligge i vognpose med ullteppe på i vognen... (Han skal jo uansett ikke sove ute). Eller er jeg på jordet?

Ser at veldig mange over ramser opp ull. Hvis du har mange i familien som reagerer på ull kan det hende at bebisen reagerer i begynnelsen. Min tålte absolutt ikke ull første året. Er litt dumt hvis du får en sånn en og har huset fullt av ull :-)

Bambus (hvis det er kaldt) er det få ull-ømfintelige som reagerer på. 

Og ullklær med silke innerst (er noen plagg som har et tynt lag med sillke under, husker ikke merkene nå, men du kan google det) beskytter den sarte huden. Min tålte ikke det, men vanlige beibiser tåller det sikkert.

Og bomull selvsagt. Var kun bomull min lille sarting kunne ha. Fikk beskjed om at han hadde snev av atopisk eksem, som var legespråk for kjøttdeighud hvis han kom i direkte kontakt med ull!!!! AUUU. Stakkars. Men jeg så raskt at han reagerte. Hadde noen superfine tykke ullgensre, og brukte de over bomullstøyer, og der de kom i kontakt med halshuder var han illrød og "rødflekkete". Så ga opp ull første året jeg.

Lest at det er ekstremt høy prosent av unger som er slik første året, men de vokser det stort sett av seg. Det gjorde min januarbeibis iallfall. Nå bruker han masse ull. Men det tok ett år.

Gjest Bjørketreet

Takk for tipset Kaksy!  :o  (huff. Hørtes ikke bra ut)

Eneleh_, jeg har også tenkt slik du tenker, å bare ha en ulldress utenpå vanlig tøy :) I skinnposen da. F.eks den de har på Nøstebarn tenkte jeg var god, men jeg fikk låne en dress i merket Tom & Trine som visstnok skal funke like bra, tenkte kanskje at den ville duge  :)  Den koster jo en del den på Nøstebarn...

Men jeg klarer aldri å bli helt sikker på hva som blir det mest riktige å gjøre...

Jeg ser f.eks på svarene at jeg bør kjøpe mer av hvert plagg enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt  :unsure:  Ups.

Ja... Veldig usikker på antallet selv. Og så tenker jeg at vi sannsynligvis vil få litt klær i barselsgaver.. Vilikke kjøpe for mye heller, da disse små gror fort. samtidig som man aldri vet hvor mye griseri de vil skape :-) jeg tror jeg går for ca 7 bodyer av både bomull og ull, og et par-tre kosedresser av ulike slag. Samt vanlige strømpebukser. Han skal jo ikke fryse av å være inne og kose med mor :-) og ute blir han jo pakket godt inn. Er jo også usikkert om hanblir en frysepinn eller ei. De skal jo ikke bli ubehagelig varme mtp. ull heller. Jeg var selv varm av meg, og det er jo like ubehagelig som å fryse...

Nei! Finner vel ut av det. Blir det for lite, får vi bare hive oss rundt.

Av tøy, tenker jeg på  :) Både i vogn og i bæresele.

Har noen med erfaring en grei liste over ting som trengs?

Jeg har sett på denne dressen: http://nostebarn.no/baby/dress-med-hette-ullfleece.html

og tenker at den virker jo kjempe grei å ha, og hvis man har godt ullundertøy inni. Men må jeg ha noe mer utenpå denne på en kald vinterdag? (Når babyen ligger i vogna, har skinnpose) Hva med bæresele, holder det da?

Er en vinterjakke f.eks overflødig hvis jeg har denne?

Kjøpte(eller mamma kjøpte da) todelt av samme slag her om dagen( http://nostebarn.no/baby/hettejakke-ullfleece.html ) Har termin om 1 uke og 2 dager. Ble anbefalt todelt på butikken i og med det at det kan rett og slett brukes lenge enn en dress. Kjøpte min i hvit farge i størrelse 62-68(vurderer å bytte en størrelse større). Kjøpte også 2 bodyer i ull/silke i størrelse 68-74. To luer, en tynn og en tykkere og sånne søte ullsokker man kan ha utenpå(egentlig ville jeg kalt dem tøfler). Kommer til å kjøpe flere ting derifra. De får en ny katalog innen en uke ble vi fortalt, da venter vi på den :)

Annonse

Jeg vet Cubus har et noe begrenset utvalg av klær med silke på innsiden, og ull utenpå :)

Sikker på det? -er ikke det med bomull på innsiden? Isåfall var det det de hadde i fjor og det er virkelig noe herk, puster ikke og blir veldig klamt og ekkelt å ha på seg, da er det bedre å bruke rene bomulls klær.

Har kjøpt en hvit strømpebukse med stjerner på, og den er faktisk 86 prosent ull, 15 prosent silke.

Men den har ikke silken på innsiden. Det er ull/silke blandet i stoffet slik som ull/silke tøyet til joha og nøstebarn.

• 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...