lillagiraff Skrevet 3. august 2013 #1 Del Skrevet 3. august 2013 Hjelp! Lille snupp har blitt veldig vanskelig å legge den siste mnd. Det tar ofte oppmot en time. Det er værst på dagen, om kvelden sovner hun noen ganger på puppen. Jeg har sluttet med pupp mellom 07.00 og 16.00 sånn omtrent. Føler jeg har prøvd "alt". Det eneste som funker er byssing (etter hun har bomset rundt i sengen en god stund, nå står hun også), men nå må jeg snart bytte nick til "ArmsOfSteel" for hun bikker 10 kg. Ganske tung å bysse med andre ord! Hun begynner jo i barnehage når hun blir ett (huff), og det er vel slitsomt nok for en liten kropp. Derfor vil jeg gjerne at soving skal være en "hyggelig" ting før den tid. Er dette bare en periode, utviklingssprang? Mor vurderer følgene tiltak Legge henne ned hver gang hun reiser seg, være på rommet mens hun gråter. Får synge eller sitte der å lese eller noe sånt. Gå ut av rommet, la henne styre, gå inn når hun begynner å gråte. Legge ned, gå ut igjen. Gjenta. Har noen gode råd/tips/trøst? Nå er det forresten far som overtar permisjonen, så dette blir hans "oppgave" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peanutts82 Skrevet 3. august 2013 #2 Del Skrevet 3. august 2013 jeg vet sannelig ikke. jeg har busset min fra dag en. armsofsteel har gått over til bodyofsteel.. lol... jeg har bare ikke giddet og ikke hatt hjerte til å lære han å sovne alene. jeg tenker at jeg tar den kampen når han er over 1 år. små tassen er snart 10 kilo han også. men siden jeg konsekvent har bysset han siden han var nyfødt så tar byssingen bare 5 min så er han i drømmeland. jeg sluttet å amme når han var 4 mnd (not by choice) heller han sluttet å ta pupp når han var 4 mnd. jeg gikk til innkjøp av gyngestol. sitter og bysser han i 5 min så sovner han. men så er jeg heller ikke en som syns det er problem at han sover imellom meg og pappaen sin. elsker å våkne til smilet hans og på denne måten så har vi også liksom hatt vår rutine. og det endrer seg ikke når han er syk, eller tenner eller andre ting., hører og leser om mange som endelig etter 1 mnd har vendt babyen til å sove alene og av seg selv også blir de syk eller holder på å få tenner også er det ALL OVER AGAIN. dessuten så har vi alltid brukt whitenoise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillagiraff Skrevet 3. august 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 3. august 2013 Men hva gjør du med barnehage da? Vi har whitenoise på babycallen, så det skal vi teste ikveld! Hun sover hos oss om natten, altså i vår seng sånn fra 22/23.00 da hun våkner og kun sovner igjen med pupp, men nå har hun våknet mer enn normalt de siste nettene også. Har lest at det kan komme av separasjonsangst (all denne lesingen, skulle ønske Google ikke fantes:p ) Dessuten driver hun og styrer litt med en hjørnetann. Om kvelden spiller det ikke så stor rolle, da er vi jo her uansett. Men det er mer dette med barnehage jeg blir så stresset over. At de som jobber der bare skal legge henne i vogna også ligger hun alene i barnehagen som sikkert er kjempeskummel og må sovne alene, noe hun aldri har gjort før Usj! Men vi har blitt enige om å la henne styre rundt i senga si til hun sutrer og blir sliten(hun er som oftest veldig blid oppi der), også får vi bysse henne når hun er så trøtt at hun nesten stuper. Vi har en hemmelig drøm om at til slutt, så sovner hun bare av seg selv før vi rekker å komme inn for å bysse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linda_S Skrevet 3. august 2013 #4 Del Skrevet 3. august 2013 Jenta mi er "bare" 7,5 måneder, men har også hatt en sånn periode nå. Ikke på dagen, for da sover hun i vogn, men på kvelden hvor hun har hatt stor tumleplass. Det er jo stas for en aktiv liten kropp... Yaaa.Har tatt opptil to timer å legge henne på det verste, og da har hun sovnet ved at jeg har bysset henne i søvn eller at hun har fått en flaske melk. Nå har vi byttet seng og hun har litt mindre plass, så da sovner hun i løpet av 15 minutter med litt rugging på senga eller byssing. Mulig hun hadde sovnet av seg selv også, men det har jeg egentlig ikke testet ennå.På dagtid begynte vi å la henne sove i vogn da vi dro på ferie. Vi hadde aldri hatt barnevakt eller noe før, men frøkna har stor familie der vi var, og de fikk etter hvert passe henne. Det var imidlertid vi som la henne til alle sovingene, for jeg tenkte at det kanskje var skummelt for mini å være i nytt land med masse nye folk og ting som skjedde, og da var det fint med noe trygt oppi alt dette.En dag jeg og mannen kom hjem fra en handletur og søsteren hans hadde passet mini, sov hun jammen da vi kom tilbake. Frøkna hadde visst blitt trøtt og da bare la tanta henne og hun sovnet uten problemer.Så etter det forsvant den der noiaen for at ingen andre kunne legge mini. Det gikk helt fint resten av sommeren!Mulig barn fikser mer enn vi tror. Mamma jobber i barnehage og forsikret meg om at de gjør det som trengs for at barna skal få sove og at de ikke skal trenge å sovne alene om de ikke vil det. Uansett mente hun at det blir litt annerledes i barnehagen enn hjemme, og selv barn av foreldre som kommer med en lang liste over hvordan barnet må ha det for å sovne pleier å sove godt selv om de ansatte ikke har mulighet til å følge den lista fra punkt til prikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillagiraff Skrevet 3. august 2013 Forfatter #5 Del Skrevet 3. august 2013 Det var godt å høre, det virker jo veldig fornuftig. Fant denne artikkelen som jeg likte veldig godt http://m.db.no/2013/04/16/tema/smabarn/foreldre/klikk/26702377/?www=1 så da blir det vel mye lesing fremover Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apple80 Skrevet 4. august 2013 #6 Del Skrevet 4. august 2013 Gutten vår begynte også å bli vanskeligere å legge+ flere oppvåkninger,så jeg har kuttet ned på dagsovingen. Det har blitt mye lettere å legge,men foreløpig våkner han like mye (minst).. Ps jeg har også hørt at de får til slikt i barnehagen så man trenger ikke bekymre seg over det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillagiraff Skrevet 4. august 2013 Forfatter #7 Del Skrevet 4. august 2013 Det er bra, da slipper jeg å bekymre meg så mye for akkurat den barnehagedelen. Nå har jeg vært så kjedelig jeg kan i snart en halvtime. Men det er jo så grusomt varmt, er jo ikke rart man ikke får sove! Begynner å få tresmak i baken av denne krakken jeg sitter på også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå