Gå til innhold

I dag skal jeg teste ut 3 mg Melatonin på barnet mitt...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor lager du ikke heller en ny tråd?

Anonymkode: bb0be...e37

fordi det allerede er en tråd om samme tema.

Anonymkode: 3b7c9...045

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

fordi det allerede er en tråd om samme tema.

Jaja, så du vil heller at folk skal svare på det 8 år gamle hovedinnlegget enn ditt spørsmål

Anonymkode: bb0be...e37

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Hvor mye skal det egentlig til for at legen skal godkjenne melatonin til barn? Han en på 10 år å prøvde bare med en halv tablett å han sovnet overraskende fort. Skal selvsagt ikke gi mer uten å forhøre hos med legen først. Til vanlig bruker han 2-3 timer på å sovne hver eneste kveld. Så han er uopplagt og trøtt på skolen. Noe håp om at legen sier ja til å bruke melatonin en periode?

Hvor lenge har det pågått at han ikke får sove om kvelden? Har dere prøvd med ingen skjermtid 1-2 timer før han legger seg? Har han noen diagnoser? ADHD, autisme etc? Noen leger er veldig streng, og godt er det. Men hvis dette har vedvart over lang tid og dere har prøvd ut andre ting så kanskje ta det opp med legen?

Det selges også reseptfritt på helsekost, men det er i dråpeform og 1 mg. Jeg bruker dråpeform selv og tar 8-12 dråper som tilsvarer 2-3 mg

Anonymkode: eb004...edb

Skrevet

Melatonin er bedre enn utfordringene for lite søvn gir.

Vi har fire barn. Ene av de ble utredet ved sykehus der konklusjonen var at han ikke produserte nok melatonin- han fikk da resept på det.

Yngste på 7 år viser samme tendenser. Foreløpig får vi ikke melatonin. 

Store søvnvansker kan trigge både sykdom og medføre lærevansker - fordi barnet er alt for trøtt til å ta til seg læring.

Til dere som er skeptiske- det er ikke et legemiddel som doper ned barna fordi foreldre synes legging er litt pes. Men en medisin som brukes når det går ut over funksjonalitet til barnet- og når en veier for og i mot så vil tilførsel av melatonin være en hjelp til barnet.

Det er ungen som får melatonin som et førstevalg. Her skal en gjennom lang lang tid ha søvntrening. Stå opp til faste klokkeslett alle dager- uansett om det er helg, ferie eller hverdag- eller om natten har vært kort. Det ligger faktisk mye jobb bak.

Jeg synes imidlertid det var veldig rart at en 9 mnd gammel baby fikk melatonin på resept.. Ingen av melatonin-produkter som fås på resept i Norge er i flytende form. Enten tabletter eller kapsler.. 

Anonymkode: 71ea5...0e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vi har fire barn. Ene av de ble utredet ved sykehus der konklusjonen var at han ikke produserte nok melatonin- han fikk da resept på det.

Store søvnvansker kan trigge både sykdom og medføre lærevansker - fordi barnet er alt for trøtt til å ta til seg læring.

Til dere som er skeptiske- det er ikke et legemiddel som doper ned barna fordi foreldre synes legging er litt pes. Men en medisin som brukes når det går ut over funksjonalitet til barnet- og når en veier for og i mot så vil tilførsel av melatonin være en hjelp til barnet.

Det er ungen som får melatonin som et førstevalg. Her skal en gjennom lang lang tid ha søvntrening. Stå opp til faste klokkeslett alle dager- uansett om det er helg, ferie eller hverdag- eller om natten har vært kort. Det ligger faktisk mye jobb bak.

Jeg synes imidlertid det var veldig rart at en 9 mnd gammel baby fikk melatonin på resept.. Ingen av melatonin-produkter som fås på resept i Norge er i flytende form. Enten tabletter eller kapsler.. 

Hva var grunnelsen for at 7 åringen ikke fikk melatonin da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det stemmer ikke. Nevøen min fikk flytende melatonin da han var 1,5 år på resept. 

Anonymkode: 16065...d77

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Det stemmer ikke. Sønnen min som har autisme får flytende melatonin på blå resept. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.8.2013 den 19.27):

Ja for all del, la dette bli en trend så vi til slutt slipper for nattevåk mens barna er små!

Fy faen, dere som gjør dette er i mine øyne nederst på rangstigen.

Stakkars barn.. Får helt vondt i hjertet ... :(

Anonymous poster hash: 8dc13...91f

Ikke snakk om ting du ikke har greie på! Dette handler ikke om å slippe nattevåk mens barna er små, det handler om barn som ikke sover normalt. Vi fikk tilslutt prøve ut Melatonin til vår datter da hun var 8 år. Hun var våken til 22-23 hver eneste kveld, vi var alle helt utslitt. Jenta sov forresten ikke en eneste sammenhengende natt før hun var 4 år heller. Frem til hun var 1 år våknet hun annenhver time om natta. Sov aldri mer enn 15 minutter av gangen på dagtid. Å bli hørt, få utredning og riktig behandling tar lang tid. Det viste seg at jenta hadde kraftig refluks samt ADHD (kjent sak med søvnvansker, de produserer ofte for lite Melatonin i hjernen). Mye bedre liv for både foreldre og barn når alle sover om natta. Og nei, det er ingenting galt med rutiner, oppdragelse, legging, døgnrytme. Søsteren sovner greit om kveldene og sov natta gjennom nesten fra starten av. 

Anonymkode: ac75c...25f

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hva var grunnelsen for at 7 åringen ikke fikk melatonin da?

Fastlegen ville ikke skrive ut i og med at han mener det er for lite kunnskap om melatonin til barn.. Noe som egentlig er veldig dumt - for melatonin er «friskmeldt» og leger har fått beskjed om at dette er trygt.

Helsestasjonen har derimot henvist videre til utredning.

Jeg vet at jeg gjør alt riktig i forhold til å gi grunnlag for en god natt- men uten hell.

Jeg vil tippe jenta vår vil havne under kategori alvorlig søvnvansker.

Vi har aldri problemer med  innsovning, men har mellom 5-10 oppvåkninger hver natt. Klarer vi ikke å roe henne helt ned kjapt og få henne til å sove igjen så våkner hun helt- da er hun våken mellom 4-6 timer. Dette er i gjennomsnitt 2-3 ganger i uken.

Da hun gikk i barnehagen måtte vi unnvike fra regelen om knallhard rutine på fast leggetid og fast vekkerklokke på morgen, og la henne sove sånn at hun fikk noe søvn.

Nå når hun er startet på skolen er dette umulig. Så mange dager i uken stiller hun på skole med bare noen timers søvn. Dette går ut over både prestasjon, innlæring og humør. Det å gjennomføre lekser etter våkenetter og hun kommer kjempetrøtt hjem fra skolen er heller ikke enkelt å få til..

Jeg var ikke klar over at en fikk melatonin i flytende form- så beklager det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...