Mamsen&lillepip Skrevet 1. august 2013 #1 Skrevet 1. august 2013 Fikk vite i dag i familieselskap at min lille niese på 2 akkuratt har fått den 5 barnesykdommen. Så kom vi til å tenke på at det mest sannsynlig er det datteren min også har hatt da hun har hatt et mystisk utslett og ikke vært helt i form. Så nå sitter jeg her da full i skrekk og lurer på om legen noen gang har sjekket om jeg har antistffer mot dette fæle viruset! En tredjedel av fertile kvinne i Norge er vist i risikosonen for å bli smittet.. Håper håpe jeg kan ta en telefon til legen å få høre at jeg allerede er blitt teste for dette og e immun.
_Suprise:) Skrevet 2. august 2013 #2 Skrevet 2. august 2013 Akkuratt styra med det samme selv. Det er bare til å ta blodprøve hos legen. Jeg til først en, som var negativ. Og tok en til en uke etter den første. Ikke hørt noe ennå, så antar at den var negativ Min sønn som mest sannsynligvis hadde den 5 barnesykdommen. Selv fikk jeg også utslett på noen deler av kroppen,men ikke i dårlig form. Det går nok bra
Mamsen&lillepip Skrevet 2. august 2013 Forfatter #3 Skrevet 2. august 2013 Satte himmel og jord i bevegelse i dag for å få tatt blodprøve! Jeg ringte legekontoret i dag tidlig og hun legesekretæren begynte å spør alle slags diffuse og dumme spørsmål om hvordan datteren min hadde det! Jeg måtte si 3 ganger at datteren min ikke trengte lege, men at JEG trengte en blodprøve for å sjekke om jeg var immun eller smittet... Nei det hadde hun aldrig hørt om en blodprøve for.. Jeg prøvde å forklare at dn 5 barnesykdommen kunne være farlig for fosteret. De visste hun men det var ikke så mye å gjøre med det sa hun!!!! Da begynte jeg å bli litt aggressiv å sa at det flere steder på i Internett stod at det var standard prosedyre å ta slike blodprøver, og at dett var svært vanlig for fks barnehage og skole personell.. Da sa hun t jeg fulle holde linja og hun skulle konferere med legen... Så kom hun tilbake å sa at heller ikke hn hadde hørt om noen prøver for å teste dette!! Da ga jeg opp og sa t dette var en helt vanlig ting og at det var meeget spesielt at de ikke hadd peiling, og at je ikke hadde annet valg en å gå til en privat klinikk!
Mamsen&lillepip Skrevet 2. august 2013 Forfatter #4 Skrevet 2. august 2013 Det hele endte med at jeg etter å ha bestillt time til en privat klinikk og snakket med mitt gamle legekontor, ringte jeg mitt legekontor atter en gang for å informere dem nok en gang hvor tåpelig dette her var! Begge de andre to legesekretærene jeg hadde snakket med visste veldig godt hva dette her var, og hvilke blodprøver som skulle tas! Når jeg snakket med legesekretæren hadde hun funnet utav det hele og googlet det etter jeg hadde lagt på og funnet ut hvilken prøve som skulle tas.. Ingen beklagelse eller noe! Jeg kunne klikket akkuratt der og da! Men men blodprøver ble tatt i dag! Krysser alt som krysses kan for a jeg har hatt dette før eller ikke er smittet!
_Suprise:) Skrevet 2. august 2013 #5 Skrevet 2. august 2013 Oi, for noe styr! Godt det ordnet seg, men litt kanskje revurdere legekontor!? Hehe.. Uansett, om du skulle være smittet er det Sjeldent det er noe farlig for foster. Prosenten var sånn typ 2-3%. Og en viktig ting, hvilken uke er du i? Er bare "farlig" for gravide før uke 20:)
Mamsen&lillepip Skrevet 2. august 2013 Forfatter #6 Skrevet 2. august 2013 Er 19 i dag.. Leste at det var 1av3 som ikke va immune og 50-80% sjangs for smitte dersom ditt eget ban ble syk. Og at det er ca 30% sjangse for at fosteret bli smittet i mors liv... Men de er vel kanskje litt forskjellige forskning som e ute å går...
eneleh_ Skrevet 3. august 2013 #7 Skrevet 3. august 2013 (endret) Styrte akkurat med det samme selv jeg også, da jeg jobber i bhg hvor det har vært utbrudd... Bra du har fått tatt prøve da! Men må si, legekontoret ditt høres ut som en gjeng med nisser. Når jeg ringte første gangen fikk jeg streng beskjed om å gå hjem fra jobb, og fikk sykmelding med en gang (får ikke lov å jobbe når det er smitte i bhg uten å vite om man er immun). Ble bedt om å komme innom for blodprøve neste dag. Ang risiko, spørs det jo hvordan man regner på det. Tar man utgangspunkt i at 60 % er immune, og kun 30 % av de resterende blir smittet, og av disse er det 5-10% hvor barnet får problemer - så er det jo ikke så mange. Da blir det jo noe sånt som 3% som hun her over sier. MEN, når man ikke vet om man er i risikosonen eller ei - så er det mer enn nok til at man blir bekymret.. Det kjente jo også jeg på! :-) Jeg fikk heldigvis blodprøvesvar som sa at jeg hadde hatt det tidligere. Uten at hverken jeg eller min mor kan huske å ha hatt symptomer på sykdommen.. Endret 3. august 2013 av eneleh_
Mamsen&lillepip Skrevet 4. august 2013 Forfatter #8 Skrevet 4. august 2013 Jeg tipper og håper jeg har hatt dette før! Har jo vokst opp på et tettsted med t veldig tette søsken og har 3 barn i hus! Så sjangsen for at jeg har vær borti dette viruset en eller annen gang er jo relativt stor!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå