Gå til innhold

Tips til å få 2,5 åringen til å sove i egen seng

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Trenger tips til å få gutten min til å sove i sengen sin på rommet sitt. Har prøvd forskjellig,men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Brukte 2 timer ikveld på å få han til å sovne...og begynner å bli en smule lei.. <_<

Anonymous poster hash: 786df...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette skulle jeg også likt å vite. Min har iløpet av sommeren blitt rasende om vi prøver å ikke legge oss sammen han. Han har hatt samme rutine med mor og far siden han var lite spedbarn. Samme natta sang, bre dynen rundt og kosekluter tilgjengelig. 

Mens nå hiver han seg ut av sengen, brøler og raser om jeg prøver å gå, det er et helvete. Han sover ikke på dagtid, BHG tipset om at han kanskje blir mer sliten etter fulle dager i bhg, men samtidig så er dette for latterlig. han var lettere å legge når han hadde kolikk. 

Anonymous poster hash: 02daf...d56
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff..kjenner til det der ja. Det har blitt greit her nå :D Leser eventyr til han sovner..som tar ca 5 min...så da leser jeg gjerne eventyr hver kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage et slags belønningssystem, kanskje? Han er kanskje stor nok til å skjønne det (?). Hver gang han legger seg fint kan han f.eks få et klistremerke på et skjema, og etter et visst antall merker kan han få en belønning av noe slag? Funka fint her da Storebror skulle slutte med bleie, i alle fall. Da var han noe eldre enn din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn sover i sin seng hele natten på sitt eget rom. 

Vi synger fast et par sanger før barnet skal sove, og avslutter alltid med "når trollmor" , hender av og til han vil ha en varm flaske med melk når vi synger nattasanger. Når sangen er ferdig, sier vi: Natta, sov godt, ses i morgen! Så finner han søvnen sin selv. 

Når han var yngre gikk han ut av sengen, men vi la han tilbake hver gang helt til han forsto det, at det var ikke noe vits å komme opp flere ganger. Etter da har det vært fanastisk! 

Ikke gi opp! :)

Anonymous poster hash: af25f...83f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang gå inn: Nå er det natta, nå skal du sove. Evt gi kyss på kinnet,kos. 

Andre gang: Legg han tilbake å si evt natta

Siste gang: Legg han ned ikke si noe.

Fortsett i den rekkefølgen til han sovner.... Uansett hvor lenge det måtte holde på! 

Anonymous poster hash: af25f...83f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan godt være at de er såpass slitne etter bhg de blir overtrøtt og avreagerer under leggingen.

Vi har veldig klare kveldsrutiner, men guttungen trasser vel under halvparten av tannpussene (før tannbørsten er i munnen). Innimellom trasser han også på legginga, kanskje 1-2 gng i mnd, og da må han nesten bare få hyle.

Ellers tror jeg det er viktig å prøve å få de til å forbinde senga og søvn med noe positivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker som Kenga, kanskje han er overtrøtt nå som han har fulle bhg-dager? Legge tidligere?

Om han ikke har juniorseng enda, så la ham få velge seg en nå. Kjøp noen wallstickers på som dere klistrer på senga sammen og kjøp noe kult sengetøy.

Kanskje han vil ha nattlampe, mørket kan være skummelt.

Her er gutten enkel å legge så vi har jo aldri hatt de helt store utfordringene der. Men vi har alltid hatt faste tidspunkt og faste rutiner. De få gangene han har prøvd seg på å komme ut så går vi inn og legger ham vennlig men bestemt ned igjen i senga og sier "nå er det natt, nå skal du sove". Venter på utsiden av døren. Første kvelden tok det 40 minutter, neste kvelden 10 minutter og tredje kvelden tok det 20 sekunder så gadd han ikke å hyle mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han legger seg klokka 19,så synes ikke jeg kan legge han noe tidligere. Nå legger han seg greit,men våkner etter 2 timer,og vil ikke legge seg igjen. Vi gjør dette med at det er natta nå,osv..men funker bare ikke :/
Så er det en ting til,som han har sagt siden han begynte å snakke,og det er at det er en "mann" på rommet hans...også sagt han er andre steder...JA,jeg vet det sikkert høres rart ut,og jeg synes jo også det er litt merkelig...dette gjør jo også at jeg synes det er fælt å tvinge han til å sove på rommet sitt. Han har aldri sovet ei hel natt på rommet sitt. Han begynte å sove på rommet sitt når han var ca 6 mnd.  *frustrert*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han har veldig lenge livlige drømmer? Ingen krise om gutten får sove med dere i en periode? Mange barn begynner å drømme svært livlig fra 2-årsalderen. Det er også da natteskrekken debuterer hos en del :-( Har yan nattlampe? Om han våkner igjen etter to timer tenker jeg mørkeredd og/eller at det er på tide å kutte ut dagsøvnen.

Anonymous poster hash: 9b728...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynner legginga på vår gutt som er 27 mnd ca 18:30. Han sover daglur på 30-60 min fremdeles. Han er aldri i seng etter 19, men ligger ofte å snakker en stund og "behandler" dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bestemte, ikke gi dere. Det er det eneste som har fungert som oss :) Har blitt testa maaaange ganger. og kommer nok til å bli testa igjen. Men normalen her er at han sovner hver kveld etter fast leggerutine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde definitivt brukt nattlampe om han tror det er en mann på rommet sitt, når han da våkner så er det litt lys i stedet for bekmørke og han ser hva som er rundt seg. De aller færreste små barn liker vel å ha det helsvart på natta? Ellers kan jo juniorseng ved siden av deres foreldreseng være noe? Min søsters sønn blir 4 år i september og det er først det siste halvåret at han sover natta gjennom på eget rom. Datteren hennes har sovet på eget rom fra dag 1, så barn er ulike. Noen er klare for eget rom før andre, ingen krise om han har behov for å sove hos dere litt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...