Gå til innhold

Noen som vet mere om habituell abort?

Anbefalte innlegg

Jeg googlet spontanabort og leste at de fleste SA trolig skjer på grunn av kromosomfeil. Habituell abort er definert som 3 eller flere SA etter hverandre (uten å ha født barn imellom). Det skal være en mulig årsak at kvinnens immunforsvar støter bort embryoene som fremmedlegeme. Nå lurer jeg på om dere som har vært igjennom et utall SA noen gang har blitt videre utredet om årsaken og om det er noe å prøve for å unngå dette?

Jeg har "bare" hatt 2 så langt, men vil gjerne være proaktiv dersom det skulle skje på nytt i oktober.

Vi er forresten på Riksen og jeg stoler ikke på at de tar opp problematikken på sitt inisjativ.

Endret av Februarmamma 2011 og 14?

Fortsetter under...

Jeg googlet spontanabort og leste at de fleste SA trolig skjer på grunn av kromosomfeil. Habituell abort er definert som 3 eller flere SA etter hverandre (uten å ha født barn imellom). Det skal være en mulig årsak at kvinnens immunforsvar støter bort embryoene som fremmedlegeme. Nå lurer jeg på om dere som har vært igjennom et utall SA noen gang har blitt videre utredet om årsaken og om det er noe å prøve for å unngå dette?

Jeg har "bare" hatt 2 så langt, men vil gjerne være proaktiv dersom det skulle skje på nytt i oktober.

Vi er forresten på Riksen og jeg stoler ikke på at de tar opp problematikken på sitt inisjativ.

Ok, så fant jeg ut på www.habituellabort.com følgende "Dersom man har opplevd at tre påfølgende svangerskap har endt med ufrivillig abort, har man i Norge krav på Utredning for habituell abort." Har ikke sett skrevet om det her før - er det slik i praksis at dere det gjelder har blitt tilbudt dette?

Jeg har hatt 3 sa/ma. Når jeg var hos fastlegen etter nr 3 og hun skulle henvise meg til sykehuset for utskraping sa hun også at jeg burde utredes for hab. ab. Så hun sendte henvisning for det også, hvis ikke hadde jeg bedt om det selv da jeg allerede hadde lest endel om det.

Har blitt utredet med standard utredning (blodprøver og ul), og ingen feil funnet på meg. Men jeg får tidlig ul hvis jeg blir gravid igjen, og progesteronstøtte og noe blodfortynnende.

Så jeg må bare håpe på det beste, starter opp igjen nå i august.

Lykke til neste gang, håper du slipper å oppleve flere!

Jeg ble også sendt til utredning etter abort nr. 3 og fikk standard utredning. Viste seg i ettertid at mine aborter ikke ble definert som aborter men som kjemiske graviditeter siden jeg mista så tidlig, men utredninga ble uansett den samme. Jeg ble også satt på blodtynnende og progstøtte uten at det hadde noen effekt. Men prøverør gjorde susen for oss da, og prøverøret er nå en deilig fyr på 6 mnd som heter Henry! :) Masse lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...