Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #1 Skrevet 31. juli 2013 Vi er to voksne og to små barn. Har ikke veldig god økonomi. Ønsker å leie. Vil flytte fra Bergen til Oslo, men hvor starter man? Hvordan ordne med leilighet når man ikke kan dra på visning? Utvask, få seg jobb, flyttebil, fly/bil? Hvordan rekkefølge? Har aldri flyttet før, så jeg har virkelig ingen anelse. Håper noen kan hjelpe:) Anonymous poster hash: 0b894...16c
Elsker livet Skrevet 31. juli 2013 #2 Skrevet 31. juli 2013 Jeg har ingen erfaring. Men ville muligens startet med å få en jobb, deretter bosted (som jeg ville har sett før jeg bestemte meg). Så hadde jeg begynt å pakke ned det jeg ikke trengte i det daglige, så hadde jeg bestilt flyttebil. Deretter kjørt til det nye bostedet sammen med flyttelasset. Så hadde jeg sendt beskjed om endring av adresse til folkregisteret.
Gjest Eilicic Skrevet 31. juli 2013 #3 Skrevet 31. juli 2013 Jeg skal kanskje flytte til bergen neste år, og jeg har allerede flyttet fra oslo til lofoten så jeg har erfaring med flytting. Det første du gjør er å finne deg jobb, derretter er dere nødt til å finne dere bosted, og har dere ikke råd til å komme på visning så er det en mulighet å skype med utleier og sende referaser og dokumentasjon på jobb for å vise at dere kan betale, dere kan også prøve å få til en kausjonist for å sikre utleier at husleen blir betalt uansett. Så ville jeg søkt om barnehageplass eller skoleplass til bernet/ungene, og det beste er jo om dere kan dokumentere at dere faktisk skal flytte slik at dere ikke får vanskeligheter med å få ungene inn i barnehage eller skole. Så når dere har fått jobb og leilighet på stell så er der bare å pakke bestille flyttebil og dra, den ene kan reise med bil og ungene mens den andre blir igjen og vasker leiligheten dersom det skulle bli nødvendig, eller dere kan leie noen som kan vaske for dere, eler kanskje dere har noen snille venner eller familie og orker å hjepe dere med å vaske. Dere kan også selge møblene dere ikke har mest bruk for, og kjøpe brukt når dere har flyttet, slik at dere kanskje bare trenger en henger og kan ta med dere alt selv, så sparer dere penger, sidene dere ikke bruker flyttebil, så er der lurt å endre postadresse og melde flytting til folkeregistret Håper dette var til hjelp!
Gjest Eilicic Skrevet 31. juli 2013 #4 Skrevet 31. juli 2013 Jeg kan jo fortelle hva jeg skal gjøre Jeg skal først søke om barnehageplass til sønnen min og så skal jeg søke om lærlingplass, jeg blir da å legge ved en adresse i søknaden og det blir da min dokumentasjon på at vi kommer til å bo i bergen før barnehagen og lærlingtiden min starter, dette vil føre til at vi står på lik linje med de andre som søker men som bor i bergen Adressen jeg legger ved er kjæresten min sin adresse, så det kan bli litt problematisk for dere å dokumentere flyttingen siden dere alle bor sammen og ikke har kjentfolk i oslo? men skulle dere ikke få barnehageplass så finnes det alltid dagmammaer som en reserveeløsning Så når flyttedagen kommer så blir jeg bare å ta med det som er mest nødvendig, jeg blir å selge, tvn, sengene, komfyren og jeg blir å latt tvbordet, vitrineskapet og kjøkkenbordet og stolene igjen her, (de er gamle og stygge) da blir det mest bare smååtiing og vi får plass til alt på hengeren slik at vi kan kjøre nedover, nå vet jeg ikke om jeg blir å selge bilen min før jeg flytter eller om kjæresten skal kjøre opp å hente, men det finner vi ut av, jeg har ikke så stor bil så vet ikke om den er så sikker når det kommer til å dra en henger. Men slik skal jeg gjøre det hvertfall
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #5 Skrevet 31. juli 2013 Vi flyttet til Bergen fra Sørlandet. Vi søkte barnehage uten å ha adresse i Bergen. Vi visste hvilket område vi skulle bo i og dermed hvilken barnehager vi skulle søke på. Frist for hovedopptak er greit å vite (vet ikke om det er forskjellig fra kommune til kommune). Ellers er jobb greit å ha på plass. Bolig fikset vi tilslutt, fikk kjøpt et ok rekkehus i riktig område. Deretter salg av boligen vi hadde Selve flytting er litt pes, men går helt greit. vi pakket ned alt løst i pappkasser. Så kom flyttefolk og bar kasser og møbler inn i stor flyttebil og kjørte det til Bergen og lempet det ut. Huset var da overtatt noen uker i forkant. Anonymous poster hash: 14433...873
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå