Gå til innhold

Hva synes dere om hyling og roping inne?

Anbefalte innlegg

Sønnen min på snart 2 år hylte inne under lek (hopping på madrass) med andre barn igår. Det var litt gledeshyl. De andre barna ble redde... De hadde lært at roping skjedde ute. Og ikke inne.

Barnet mitt hyler ikke i utide, kun ved slike ekstra morsomme anledninger. Og vi tenker at det er mer sunt for en unge som ikke kan snakke enda, å få hyle ut. Enn f.eks å slå og sparke.

Hva tenker dere? Bør vi oppdra han til å slutte med det?

Fortsetter under...

Vår gutt er også straks 2, og dette har jeg ikke tenkt på en gang. :P Synes gledeshyl er bare koselig, elsker å se og høre at han har det gøy. :)

Men vi har bare han da, så det blir ikke så fryktelig bråkete her uansett. Det er kanskje nødvendig å være strengere når man har flere barn?

Vår treåring kan godt finne på å hoie og rope inne. Hvis vi synes det blir for mye, så sier vi ifra, og da retter han seg som regel etter det. Når han ikke er hjemme, er han adskillig mer stillfaren, så har ikke egentlig hatt det problemet.

Det går jo an å ha andre regler hjemme enn ute, hvis dere synes det ikke gjør noe med litt bråk. :-) Kan jo være greit å lære at det ikke alltid passer å brøle ut.

Hva slags unger er disse andre ungene, da? Har de lært at de skal ses, men ikke høres?

Gledeshyl er da ikke noe å ta på vei for, med mindre det skjer hele tiden! :) Det er noe som heter innestemme, men man kan jo ikke nekte barna å uttrykke glede på den måten de føler for :) Hadde der derimot skjedd overdrevent, ville jeg oppmuntret til å vise glede på annen måte, men du sier jo at han ikke gjør det i utide, så jeg ser ikke at barnet ditt gjorde noe "galt" akkurat :) 

Anonymous poster hash: aaa17...769
  • 2 uker senere...

Annonse

Her og innfører vi innestemme og utestemme, sånn er det i barnehagen der barna min på 2 og snart 4 går også. Er veldig slitsomt hvis barn skal skrike ut, særlig hvis det er sånn "hør hvor høyt jeg kan skrike!". Men at det er lyder og latter under lek er selvfølgelig ok, men veldig høylytt lek får de spare på til utendørs. Syns det er viktig å lære barna å vise hensyn, er ikke alle som syns høye rop/hyl/skrik inne er ok å høre på.. Andre (små) barn kan bli redde og voksne de fleste voksne syns jo det er slitsomt. Selv om det er under lek og barna ikke mener annet enn å vise glede.

Anonymous poster hash: b2d2e...ce0

• 2 uker senere...

Nei takk! Har man et barn, syns man kanskje det er sjarmerende og "koselig", men med flere (har tre små selv) er det en nødvendighet at de lærer å dempe seg. Tror ikke det er spesielt sunt at de skal få rope å skrike heller.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...