Von Hertelhofen Skrevet 30. juli 2013 #2 Skrevet 30. juli 2013 Jeg har hørt forskjellige ting om tørket frukt, er det toksiner det er? Jeg vet ikke helt hva det er, men sunn fornuft tilsier at tørkede svisker er mye sunnere enn sure colaflasker og bamsemums! Jeg gir ungen min tørket frukt med god samvittighet.
smurfis Skrevet 30. juli 2013 #3 Skrevet 30. juli 2013 Det er vel omtrent like mye sukker i tørket frukt som i vanlig godis, men tørket frukt inneholder jo tross alt mye bra som fiber, vitaminer og mineraler i motsetning til vanlig godterier som inneholder sukker, eventuelt herdet fett, og masse e-stoffer.
☆☆☆ Skrevet 30. juli 2013 #5 Skrevet 30. juli 2013 (endret) Vi gir eit par svisker til dessert etter middag, ho toler godt litt sukker tenker vi og ho treng å "halde magen i form". Vi tenker også at gifta kjem an på dosen for å seie det slik, at ingenting er sunt i for stor mengde og det aller meste er greit så lenge mengda er fornuftig. Endret 30. juli 2013 av ★
smurfis Skrevet 30. juli 2013 #6 Skrevet 30. juli 2013 Tørk selv det er lett og godt! oppskrift eller:)?
Fullrulle86 Skrevet 30. juli 2013 #7 Skrevet 30. juli 2013 Men fortell meg, er det mer sukker i tørket frukt enn i vanlig frukt??? Virker ulogisk... Grunnen til at jeg spør er at frukt er jo noe vi burde gi barna våre mer av, burde ikke tørket frukt være et godt alternativ innimellom da? Da tenker jeg ikke på toksiner osv. bare sukkerinnholdet.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #8 Skrevet 30. juli 2013 Tørket frukt er tilsatt masse sukker Anonymous poster hash: 4ce6c...ba7
☆☆☆ Skrevet 30. juli 2013 #9 Skrevet 30. juli 2013 Tørket frukt er tilsatt masse sukker Anonymous poster hash: 4ce6c...ba7 Noko tørka frukt er det. Rosiner, svisker og aprikos er vanlegvis ikkje det.
smurfis Skrevet 30. juli 2013 #10 Skrevet 30. juli 2013 Men fortell meg, er det mer sukker i tørket frukt enn i vanlig frukt??? Virker ulogisk... Grunnen til at jeg spør er at frukt er jo noe vi burde gi barna våre mer av, burde ikke tørket frukt være et godt alternativ innimellom da? Da tenker jeg ikke på toksiner osv. bare sukkerinnholdet. Nei, det kan jeg ikke tenke meg..men det er likevel mye sukker i tørket frukt, alt vannet er jo borte vekk så da sitter man igjen med fiber og sukker osv
Gjest Anybody Skrevet 30. juli 2013 #11 Skrevet 30. juli 2013 Tørk selv det er lett og godt! oppskrift eller:)? Hul ut epler og så da de i eggdeleren, putt en stang igjennom de og ha de i ovnen på 50 grader over natten med døren på gløtt pensle med honning før du setter de inn om du vil og kanel Druer legger du på et håndkle i ovnen og har samme temp og varighet der... Dette kan gjøres med all frukt omtrent jeg liker best papaya, eple, aprikos
smurfis Skrevet 30. juli 2013 #12 Skrevet 30. juli 2013 Tørk selv det er lett og godt!oppskrift eller:)? Hul ut epler og så da de i eggdeleren, putt en stang igjennom de og ha de i ovnen på 50 grader over natten med døren på gløtt pensle med honning før du setter de inn om du vil og kanel Druer legger du på et håndkle i ovnen og har samme temp og varighet der... Dette kan gjøres med all frukt omtrent jeg liker best papaya, eple, aprikos Det skal prøves, tusen takk for tips
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #13 Skrevet 30. juli 2013 Frukt tørket på lav varme (50 grader og ovnsdøra på gløtt) beholder alle vitaminer og næringsstoffer, fordi det blir tørket fremfor varmebehandlet. All frukt kan vel i teorien tørkes. Skjær i biter, legg utover et kjøkkenhåndkle på en stekerist, og la stå i ovnen i minst 24 timer. Sørg bare for at all fuktighet i frukten er borte, ellers vil frukten ha mye kortere holdbarhetstid. Grønnsakschips er en god erstatning for potetgull for de litt større barna; skjær valgfri grønnsaker (f.eks kålrot) i tynne skiver, pensle med litt olje og valgfritt krydder, og tørk i ovnen med samme metode som frukten. :-) Anonymous poster hash: 9b5e7...8df
soleia Skrevet 30. juli 2013 #14 Skrevet 30. juli 2013 Ein del tørka frukt som ein kan kjøpe i butikken, feks mangoskiver og bananskiver, er tilsett mykje sukker. Ville berre brukt det som alternativ til godteri. Det inneheld nok mindre e-stoff enn mykje anna godis, så er slik sett "sunnare". Men svisker og aprikosar utan tilsett sukker må jo vere eit godt alternativ.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #15 Skrevet 30. juli 2013 Mye muggsopp i rosiner, og det er ikke helt heldig. Men tørker man selv er det både trygt og sunt. Anonymous poster hash: a3e1b...2d7
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #16 Skrevet 31. juli 2013 Du kan da ikke vite om dine hjemmetørka rosiner og epler inneholder mye eller lite muggsopp, kjøkkenet ditt er da ikke noe sterilt laboratorium! Men til HIs spørsmål: nei, tørka frukt er ikke ensbetydende med godteri. Det fins mange gode sorter som bare er frukten minus vann, med alle næringsstoffene ellers intakte. Mye muggsopp i rosiner, og det er ikke helt heldig. Men tørker man selv er det både trygt og sunt. Anonymous poster hash: a3e1b...2d7 Anonymous poster hash: 17427...78b
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #17 Skrevet 31. juli 2013 Du kan da ikke vite om dine hjemmetørka rosiner og epler inneholder mye eller lite muggsopp, kjøkkenet ditt er da ikke noe sterilt laboratorium! Men til HIs spørsmål: nei, tørka frukt er ikke ensbetydende med godteri. Det fins mange gode sorter som bare er frukten minus vann, med alle næringsstoffene ellers intakte. Mye muggsopp i rosiner, og det er ikke helt heldig. Men tørker man selv er det både trygt og sunt. Anonymous poster hash: a3e1b...2d7 Anonymous poster hash: 17427...78b ? De har testet butikk-rosiner. De har mye muggsopp. Om man vasker og tørker druer korrekt er det ikke muggsopp. Forvirret enda? Trenger ikke laboratorium for det, vet du, det er nok at man tørker og oppbevarer korrekt. Anonymous poster hash: a3e1b...2d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå