Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #26 Skrevet 31. juli 2013 En annen ting er at han burde få slippe å lese det dere " se sol se" og alle de andre like setningene. Finn en bok med noe han liker. Eller kanksje en app eller noe sånt. Kanskje han synes det blir morsommere/ mer motiverende da? Anonymous poster hash: 66e7f...b76
magica fra tryll Skrevet 31. juli 2013 #27 Skrevet 31. juli 2013 Gutten min går på Steinerskole, og skal opp i 2. han kan ikke lese noe særlig enda. Men han er en glup, kreativ og meget sosialt intelligent gutt. Absolutt null bekymring. Hvor mange i klassen som kan lese, aner jeg ikke og det interesserer meg heller ikke. De er 12 elever i klassen og en ressurssterk gjeng med fantastiske voksne rundt seg. Jeg er selv lærer, pappaen er også lærer. Vi har 6 barn, alle de 3 som er voksne har klart seg utmerket med universitetsstudier og det hele. Ene datteren var veldig treig til å lese, men i 6.klasse hadde hun høyere lesehastighet enn de fleste voksne. Hun gikk ut ungdomsskolen med 6 6-ere. Etter mitt syn er det alt for mye stress og press rundt barns prestasjoner og hvor "flinke" de er. Synes det er mye mer bekymringsverdig hvordan vårt skolesystem dreper det meste av kreativiteten. -Som jo vel er den egenskapen som er mest etterspurt idag. Anbefaler gjerne å ta en till på Sir Ken Robinson på youtube ang temaet.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #28 Skrevet 31. juli 2013 Gutten min går på Steinerskole, og skal opp i 2. han kan ikke lese noe særlig enda. Men han er en glup, kreativ og meget sosialt intelligent gutt. Absolutt null bekymring. Hvor mange i klassen som kan lese, aner jeg ikke og det interesserer meg heller ikke. De er 12 elever i klassen og en ressurssterk gjeng med fantastiske voksne rundt seg. Jeg er selv lærer, pappaen er også lærer. Vi har 6 barn, alle de 3 som er voksne har klart seg utmerket med universitetsstudier og det hele. Ene datteren var veldig treig til å lese, men i 6.klasse hadde hun høyere lesehastighet enn de fleste voksne. Hun gikk ut ungdomsskolen med 6 6-ere. Etter mitt syn er det alt for mye stress og press rundt barns prestasjoner og hvor "flinke" de er. Synes det er mye mer bekymringsverdig hvordan vårt skolesystem dreper det meste av kreativiteten. -Som jo vel er den egenskapen som er mest etterspurt idag. Anbefaler gjerne å ta en till på Sir Ken Robinson på youtube ang temaet. Men, han klarer sikkert å lese enkle ord/setninger? Dette er en gutt med lærevansker som absolutt trenger ekstra hjelp. Har to eldre barn som går på ungdomsskole/videregående, og begge de klarer seg kjempe fint på skolen. Men, det hjelper dessverre ikke gutten min. Er ikke for å stresse, men føler han ligger langt etter andre barn på akkurat det området. HI Anonymous poster hash: f794d...faf
magica fra tryll Skrevet 31. juli 2013 #29 Skrevet 31. juli 2013 Tja,-han kan vel noen bokstaver. Men det som er viktigere for meg er hvordan han har det, og hvordan han blir møtt som den han er. Nå vet jo ikke jeg hva som er greia med sønnen din,-har han blitt utredet? Hvordan trives han på skolen, sosialt osv. På hvilken måte henger han etter mener du? Det jeg bare reagerer på, og som jeg får bekreftet i mange av innleggene er hvor mye fokus det er på prestasjoner, å sammenligne seg med andre, å kunne mest mulig og å være "flink". Et lite apropos kan jo være at de fleste "store" mennesker som virkelig har hatt betydning i historien, ikke har hatt det spesielt lett på skolen. Jeg synes skolen og de fleste lærere er for lite fleksible,inkluderende og kreative. Er man ikke helt a4, er det om å gjøre å få en diagnose(satt på spissen). Ja, jeg vet mye om det, da jeg hadde en datter med adhd-diagnose selv. Den måten hun ble møtt på, fungerte dårlig til tross for en haug med pedagog og assistenttimer.Vi skiftet skole, skaffet hest og fikk en lærer som synes hun var en ressurs. Plutselig opplevde hun mer mestring enn noengang.Og hun klarte seg utmerket hun,og studerer nå på universitetet.
magica fra tryll Skrevet 31. juli 2013 #30 Skrevet 31. juli 2013 (endret) Og bare for å nevne det, lærte ikke hun ene datteren min å lese (ikke hun med diagnose) før hun gikk i 3 klasse. Hun vare bare ikke klar. Men som sagt leste hun raskere og bedre enn de fleste voksne i 6.klasse, og er en 6-er elev i Norsk. Barn er faktisk veldig ulike, det betyr også at man ikke kan forvente at alle skal kunne det samme til samme tid!! Endret 31. juli 2013 av magica fra tryll
Kremtopp Skrevet 31. juli 2013 #31 Skrevet 31. juli 2013 Gutten vår leser og skriver greit, men sliter litt med matte pga konsentrasjonsvansker/ blir fort distrahert. Har fått litt oppfølging mtp dette tidligere i år.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #32 Skrevet 31. juli 2013 Min sønn kunne lese før han begynte på skolen. Flink i matematikk og. Han blei 7 år i februar så er jo født tidlig på året. Anonymous poster hash: 6c841...494
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #33 Skrevet 31. juli 2013 Tja,-han kan vel noen bokstaver. Men det som er viktigere for meg er hvordan han har det, og hvordan han blir møtt som den han er. Nå vet jo ikke jeg hva som er greia med sønnen din,-har han blitt utredet? Hvordan trives han på skolen, sosialt osv. På hvilken måte henger han etter mener du? Det jeg bare reagerer på, og som jeg får bekreftet i mange av innleggene er hvor mye fokus det er på prestasjoner, å sammenligne seg med andre, å kunne mest mulig og å være "flink". Et lite apropos kan jo være at de fleste "store" mennesker som virkelig har hatt betydning i historien, ikke har hatt det spesielt lett på skolen. Jeg synes skolen og de fleste lærere er for lite fleksible,inkluderende og kreative. Er man ikke helt a4, er det om å gjøre å få en diagnose(satt på spissen). Ja, jeg vet mye om det, da jeg hadde en datter med adhd-diagnose selv. Den måten hun ble møtt på, fungerte dårlig til tross for en haug med pedagog og assistenttimer.Vi skiftet skole, skaffet hest og fikk en lærer som synes hun var en ressurs. Plutselig opplevde hun mer mestring enn noengang.Og hun klarte seg utmerket hun,og studerer nå på universitetet. Helt enig i alt du skiver om skolen slik at det er sagt. Føler ofte de setter elevene i bås der alle skal lære likt. Og i tillegg være like flinke, og slik er det jo ikke. Sønnen min sliter med konsentrasjonen. Mister fort fokus, men er blitt litt bedre. Har hatt oppfølging siden bhg. Er redd han kommer til å henge mer og mer etter om han ikke får den oppfølgingen han trenger. Har luftet tanken om dysleksi for læreren, men det var vist for tidlig å tenke på. Ikke lett når man ikke har erfaring med slikt. Anonymous poster hash: f794d...faf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå