Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #1 Skrevet 30. juli 2013 Kan de lese? Eventuelt hva kan de? Gutten min har lærevansker, men jeg føler ikke han får nok oppfølging. Vart tatt tak i allerede i bhg. Gav beskjed om at jeg ville han skulle følges opp tett, slik at han ikke ble hengende etter. Føler det er litt "vent og se" holdning. Han henger allerede etter, og er redd det blir verre i år. Anonymous poster hash: f794d...faf
Gjest Ziva Skrevet 30. juli 2013 #2 Skrevet 30. juli 2013 Hun leser og er faktisk veldig flink. Mattematik er hun også flink i. Men jeg vet det er store forskjeller i hennes klasse. Men jeg må si at opplegget de har hatt når det gjelder lesing er veldig bra.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #3 Skrevet 30. juli 2013 Har en sønn som skal opp i 7. klasse, da de gikk ut av 1.klasse var det to stykker i klassen som ikke kunne lese skikkelig. Den ene har alvorlig dysleksi og den andre adhd og lærevansker. Min sønn knekte lesekoden før jul i 1.klasse og da han skulle opp i 2.klasse leste han leseløvebøker o.l. på egenhånd. Har en sønn som skal opp i 4. klasse, da han gikk ut av 1.klasse leste alle i klassen, det gjorde de faktisk allerede til jul (læreren fortalte det på foreldremøte). Min lærte å lese høsten i første klasse, men har aldri vært noe glad i skjønnlitteratur, men da han var ferdig med 1.klasse leste han mye i bøker som Guinnes rekordbok og div faktabøker for barn. På skolen her har de som mål at alle skal lese innen utgangen av 1.klasse, de jobber mye med dette og setter det målet foran de fleste andre ting. De mener det er viktigst at lesingen kommer på plass også kan de lære alt mulig annet etter hvert, så de har mye lesetrening på mange forskjellige måter (bruker div verktøy som spill, pc o.l. i tillegg til den vanlige bokstavpuggingen). Det er nok litt forskjellig hvordan de jobber fra skole til skole. Om gutten din har problemer og blir for dårlig fulgt opp må du bare be om et nytt møte og be om en plan for hvordan de vil hjelpe han. Anonymous poster hash: 78b7a...c67
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #4 Skrevet 30. juli 2013 Har en sønn som skal opp i 7. klasse, da de gikk ut av 1.klasse var det to stykker i klassen som ikke kunne lese skikkelig. Den ene har alvorlig dysleksi og den andre adhd og lærevansker. Min sønn knekte lesekoden før jul i 1.klasse og da han skulle opp i 2.klasse leste han leseløvebøker o.l. på egenhånd. Har en sønn som skal opp i 4. klasse, da han gikk ut av 1.klasse leste alle i klassen, det gjorde de faktisk allerede til jul (læreren fortalte det på foreldremøte). Min lærte å lese høsten i første klasse, men har aldri vært noe glad i skjønnlitteratur, men da han var ferdig med 1.klasse leste han mye i bøker som Guinnes rekordbok og div faktabøker for barn. På skolen her har de som mål at alle skal lese innen utgangen av 1.klasse, de jobber mye med dette og setter det målet foran de fleste andre ting. De mener det er viktigst at lesingen kommer på plass også kan de lære alt mulig annet etter hvert, så de har mye lesetrening på mange forskjellige måter (bruker div verktøy som spill, pc o.l. i tillegg til den vanlige bokstavpuggingen). Det er nok litt forskjellig hvordan de jobber fra skole til skole. Om gutten din har problemer og blir for dårlig fulgt opp må du bare be om et nytt møte og be om en plan for hvordan de vil hjelpe han. Anonymous poster hash: 78b7a...c67 Ja, skal ringe i morgen og snakke med de som skal følge han opp. De har ikke lært alle bokstavene engang... Anonymous poster hash: f794d...faf
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #5 Skrevet 30. juli 2013 Hvilke bokstaver kan han ikke? Kan han matte? Hvor mange timer med assistent har han per uke?? Har selv et barn som skal opp i 2 klasse med lærevansker nå. Har assistent, men skal nå søke om enda flere timer selv! Hadde ca 13 timer per uke i fjor. Barnet mitt har nettopp lært å lese litt, staver små ord og lette setninger. Kan ikke forskjell på minus/pluss. Anonymous poster hash: 7882a...244
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #6 Skrevet 30. juli 2013 Når jeg leser over her om at alle kan les innen jul og innen utgangen av første klasse lurer jeg på hva det legges i "å kunne les". Er det å lese alle ord rett ut eller er det å kunne stave seg gjennom ord på den ny-begynnende, stammende måten med en og en bokstav? Mitt barn skal begynne i 2. nå, men kan etter min definisjon ikke les enda. Det er ikke lærevansker inne i bildet, men kun litt startvansker. Barnet kan alle bokstavene, skriver enkle ord, men når det kommer til lesing staves det en og en bokstav som ikke alltid klarer å settes sammen til et ferdig ord. Burde sikkert ha ni-øvd i sommerferien, men vi har heller gitt helt fri. Da kan vi starte med ny fris iver og jeg har stor tro på at det løser seg snart. Bekymrer meg ikke, også her sa læreren på avsluttninga at alle i klassen kan les. Så kreve for å bli sett på som en som kan lese er tydeligvis ikke så høyt. Tror nok det gjelder i de andre tilfelle hvor ALLE kan lese. Husk at de er et år yngre enn vi var da vi begynte å skolen. Og det sies at den alderen vi var da vi startet på skolen som er den beste og den letteste alderen å lære seg lesekunsten. Anonymous poster hash: eaf05...081
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #7 Skrevet 30. juli 2013 Hvilke bokstaver kan han ikke? Kan han matte? Hvor mange timer med assistent har han per uke?? Har selv et barn som skal opp i 2 klasse med lærevansker nå. Har assistent, men skal nå søke om enda flere timer selv! Hadde ca 13 timer per uke i fjor. Barnet mitt har nettopp lært å lese litt, staver små ord og lette setninger. Kan ikke forskjell på minus/pluss. Anonymous poster hash: 7882a...244 De har ekstra lærer i alle timer, men han hjelper alle. Og ofte blir det de flinke som får hjelp, for de spør nok mye mer enn sønnen min. Matte går greit. Kan forskjell på pluss og minus, og liker det mye bedre enn lesing. Anonymous poster hash: f794d...faf
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #8 Skrevet 30. juli 2013 Har en datter som var fdig i andreklasse nå. Hun knekte lesekoden før jul i førsteklasse, og har siden det lest barnebøker og etterhvert leseløve bøker. Vi har noen større barn som er noen skikkelig lesehester så hun skal vist være litt som de. Kan ikke være noe dårligere, så nå lesr hun tykke vanlige bøker bare slik at hun kan være med i diskusjonene deres. Syns det er topp at hun har fått litt konkursnseinstink på dette området, for i starten i første klasse var det ett mareritt å gjøre lekser med henne. Null interesse for en eneste bokstav eller tall. Her på skolen skal de lære å lese skikkelig i slutten av andreklasse, men av de fire barna vi har hatt på skolen er det vel igrunn bare klassene til de to eldste som ikke har fått alle til å lese i første klasse. Da var opplegget veldig anderledes også, ingen lekser og igrunn bare leke og morro hele dagen. Nå er det helt anderledes heldigvis. Men har lærere som er superflinke, og som er flinke til å dra med seg foreldrene inn i læringen. Lesker er tilpasset elevene, så de som er ikke er like raske med å lese, flinke eller andre grunner har sin leselekse mens de som er gjennomsnittlig har en også er det de som er over gjennomsnittet har sin. Og de er flinke til å lage litt kreative lekser, slik at de fanger oppmerksomheten til barna litt mer. Ungene har måtte lage middag med oppskrift blandt annet, der barna skal lese gjennom oppskriften for å finne hva de trenger, lage evt handleliste, finne ting i kjøleskapet, måle og veie. Og lese slik at vi foreldre kan hjelpe de. Dette var det vist en veldig bra respons på hos de barna som sleit med lesing. Anonymous poster hash: de01f...031
Hun med alle ungene Skrevet 30. juli 2013 #9 Skrevet 30. juli 2013 Har en gutt som skal opp i andre klasse nå,og han kan lese! Han leser og leser og leser OG leser! Jeg vet at han er heldig,for han har vel egentlig ikke hatt en eneste utfordring når det gjelder skolen. Men har ei jente på fem med downs,så jeg vet hvordan du har det..jeg vet jo at hun gleder seg til å begynne på skolen og sånn,men mammaen gruer seg litt til det,ja! Har heldigvis ett år på oss til hun begynner da Hun har store lærevansker,og da er jeg redd hun fort kan bli hengende etter..Men heldigvis har hun verdens beste assistent,og jeg,pappaen hennes,bonusmamaen og bonuspappaen ønsker alt det beste for henne (og de andre selvfølgelig!), og er villig til å gjøre masse for at Filippaen vår skal få det til!!<3
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #10 Skrevet 30. juli 2013 Min gutt kan lese og har leseforståelse. Følger teksten på utenlandske tv programmer og filmer. Skal opp i andre nå. Anonymous poster hash: 49b58...ee7
skinnfilla Skrevet 30. juli 2013 #11 Skrevet 30. juli 2013 Hun leser bra,skriver bedre, og er veldig god med tall. Skriver små historier, nå i sommer har hun skrevet i dagbok hver kveld
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #12 Skrevet 30. juli 2013 Hvilke bokstaver kan han ikke? Kan han matte? Hvor mange timer med assistent har han per uke?? Har selv et barn som skal opp i 2 klasse med lærevansker nå. Har assistent, men skal nå søke om enda flere timer selv! Hadde ca 13 timer per uke i fjor. Barnet mitt har nettopp lært å lese litt, staver små ord og lette setninger. Kan ikke forskjell på minus/pluss. Anonymous poster hash: 7882a...244 De har ekstra lærer i alle timer, men han hjelper alle. Og ofte blir det de flinke som får hjelp, for de spør nok mye mer enn sønnen min. Matte går greit. Kan forskjell på pluss og minus, og liker det mye bedre enn lesing. Anonymous poster hash: f794d...faf Hvorfor han har ikke fått assistent da? Her har også en klassen en ekstra lærer, men den ekstra læreren er der for barnet mitt i hovedsak å tar barnet ut. Men må vel være en diagnose før barnet før hjelp....lykke til! Anonymous poster hash: 7882a...244
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #13 Skrevet 30. juli 2013 Klarer å lese en bok på over 100 sider og uten bilder på 1-2 dager, men han er veldig flink på skolen generelt og er veldig interessert i det. Iflg læreren den i klassen som er desidert lengst fremme. Regner med det jevner seg ut etterhvert. Mye av det har jo med interesse å gjøre. Ikke alle 7-åringer som heller sitter og leser enn å spille fotball med de andre gutta. Anonymous poster hash: 1115a...ca4
Honningmelon Skrevet 30. juli 2013 #14 Skrevet 30. juli 2013 Tror de aller fleste i klassa til jenta mi leste før utgangen av 1. klasse. Jenta mi lærte seg å lese fort, og leste bra innen høstferien.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #15 Skrevet 31. juli 2013 Har en sønn som skal opp i 7. klasse, da de gikk ut av 1.klasse var det to stykker i klassen som ikke kunne lese skikkelig. Den ene har alvorlig dysleksi og den andre adhd og lærevansker. Min sønn knekte lesekoden før jul i 1.klasse og da han skulle opp i 2.klasse leste han leseløvebøker o.l. på egenhånd. Har en sønn som skal opp i 4. klasse, da han gikk ut av 1.klasse leste alle i klassen, det gjorde de faktisk allerede til jul (læreren fortalte det på foreldremøte). Min lærte å lese høsten i første klasse, men har aldri vært noe glad i skjønnlitteratur, men da han var ferdig med 1.klasse leste han mye i bøker som Guinnes rekordbok og div faktabøker for barn. På skolen her har de som mål at alle skal lese innen utgangen av 1.klasse, de jobber mye med dette og setter det målet foran de fleste andre ting. De mener det er viktigst at lesingen kommer på plass også kan de lære alt mulig annet etter hvert, så de har mye lesetrening på mange forskjellige måter (bruker div verktøy som spill, pc o.l. i tillegg til den vanlige bokstavpuggingen). Det er nok litt forskjellig hvordan de jobber fra skole til skole. Om gutten din har problemer og blir for dårlig fulgt opp må du bare be om et nytt møte og be om en plan for hvordan de vil hjelpe han. Anonymous poster hash: 78b7a...c67 Ja, skal ringe i morgen og snakke med de som skal følge han opp. De har ikke lært alle bokstavene engang... Anonymous poster hash: f794d...faf Men det er det da mange skoler som ikke har. Faktisk så skal ikke førsteklassingene lære det samme som gamle dagers førsteklassinger, fordi de er 6 år i stedet for 7 når de begynner. Det var forutsetningen da 6-årsreformen kom på nittitallet, at første klasse skulle være mer barnehageprega. Anonymous poster hash: 8b613...638
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #16 Skrevet 31. juli 2013 Her på skolen skal de lære å lese skikkelig i slutten av andreklasse, men av de fire barna vi har hatt på skolen er det vel igrunn bare klassene til de to eldste som ikke har fått alle til å lese i første klasse. Da var opplegget veldig anderledes også, ingen lekser og igrunn bare leke og morro hele dagen. Nå er det helt anderledes heldigvis. Anonymous poster hash: de01f...031 Hvorfor "heldigvis"? Anonymous poster hash: 8b613...638
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #17 Skrevet 31. juli 2013 min skal opp i andre nå og kan lede. leser som vi leser, men han begynte når han var 4 av seg selv. Vi har også slitt litt med å få "tilpasset opplæring" selvom det blir på en annen måte. han gikk gjennom 1.2.3. kl norskboken i 1 klasse før jeg sa i fra at dette blir for kjedelig og han fikk da en bibliotekbok som jeg selv måtte bestemme hvor mye han skal lese. (og nei dette er ikke for å skryte) Tror resten av klassen kan lese også i varierende grad. For å få den tilretteleggingen han trenger må du nok desverre mase, og jobbe med det hjemme i tilegg, noe som kanskje ikke er så lett når han har vansker. selvom man har krav på tilrettelagt læring føler jeg at det blir for mye jobb for læreren å lage et program tilpasset de, selvom det ikke burde være sånn. mitt råd er ihvertfall mas mas mas, og kanskje snakke med skolen om de syns han burde ha en egen lærer. Anonymous poster hash: 66e7f...b76
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #18 Skrevet 31. juli 2013 Jeg er enig med henne over her, dere må stå på når det gjelder ekstrahjelp OG gjøre arbeid med gutten selv, helst hver dag. Regner med han har lest litt i ferien? Merker du fremgang? Dersom lite blir gjort fra skolens side bør dere vurdere å finne en ekstralærer til ham privat. En som kan komme et par ettermiddager i uka, kanskje? Anonymous poster hash: e5618...d3e
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #19 Skrevet 31. juli 2013 Min som skal opp i 2. leser ok for alderen tror jeg, men langt fra tykke vanlige bøker. Hun leser de enkleste leseløvebøkene og helst de med bare store bokstaver. Foreløpig synes hun det er litt slitsomt med de små. Hun jeg har som skal opp i 3. leser ikke stort bedre. Hun leser sakte og med en god del feil. Jeg tror hun har dysleksi. Det er det mye av i familien, men eren motarbeider alt vi forsøker av tiltak for å få henne utredet. Det er mildt sakt frustrerende. Datteren vår lå helt ned mot grensen for når det skulle settes inn tiltak på nesten alle delene av kartleggingsprøven nå sist, men ettersom hun ikke gikk under i poengsum på noen vill ikke læreren at noe mer gjøres. Anonymous poster hash: df7a4...c54
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #20 Skrevet 31. juli 2013 Anonym bruker, on 31 Jul 2013 - 06:20, said: min skal opp i andre nå og kan lede. leser som vi leser, men han begynte når han var 4 av seg selv. Vi har også slitt litt med å få "tilpasset opplæring" selvom det blir på en annen måte. han gikk gjennom 1.2.3. kl norskboken i 1 klasse før jeg sa i fra at dette blir for kjedelig og han fikk da en bibliotekbok som jeg selv måtte bestemme hvor mye han skal lese. (og nei dette er ikke for å skryte) Tror resten av klassen kan lese også i varierende grad. For å få den tilretteleggingen han trenger må du nok desverre mase, og jobbe med det hjemme i tilegg, noe som kanskje ikke er så lett når han har vansker. selvom man har krav på tilrettelagt læring føler jeg at det blir for mye jobb for læreren å lage et program tilpasset de, selvom det ikke burde være sånn. mitt råd er ihvertfall mas mas mas, og kanskje snakke med skolen om de syns han burde ha en egen lærer. Anonymous poster hash: 66e7f...b76 Anonymous poster hash: 901d3...1bb
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #21 Skrevet 31. juli 2013 Læreren skal tilrettelegge undervisning slik at alle føler mestring samtidig som de skal ha noe å strekke seg etter. Men det å få egen lærer er ikke mulig. Skolen har ikke ressurser til det, da må du ha en diagnose og et vedtak på ekstratimer.<br /><br />Skolen har dessverre altfor lite ressurser til de som ikke har vedtak, men timene skal som sagt tilrettelegges. Man må også huske på at dere som foreldre har et ansvar, viktig med øving hjemme hver eneste dag.<br /><br />Hilsen en lærer Anonymous poster hash: 901d3...1bb
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #22 Skrevet 31. juli 2013 Takk for mange fine svar! Vi fikk vite at han ikke hadde krav på ekstra lærer, men det er vel p.g.a. at han ikke har noen diagnose. Har mistanke om at det går litt på økonomi, da kommunen sliter maks. Han hadde leksehjelp, men det fungerte ikke. Kom hjem med lekser som var gjort av læreren.. Gjør lekser med han hver dag, og skal bli enda flinkere å lese for/med han. Anonymous poster hash: f794d...faf
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #23 Skrevet 31. juli 2013 Læreren skal tilrettelegge undervisning slik at alle føler mestring samtidig som de skal ha noe å strekke seg etter. Men det å få egen lærer er ikke mulig. Skolen har ikke ressurser til det, da må du ha en diagnose og et vedtak på ekstratimer.<br /><br />Skolen har dessverre altfor lite ressurser til de som ikke har vedtak, men timene skal som sagt tilrettelegges. Man må også huske på at dere som foreldre har et ansvar, viktig med øving hjemme hver eneste dag.<br /><br />Hilsen en lærer Anonymous poster hash: 901d3...1bb Nei, egentlig er ikke leseopplæring foreldrenes ansvar. Det er lærerens ansvar, men det er tydligvis mye enklere å dytte det over på oss foreldre enn å gjøre sin egen jobb skikklig og gi oss skylden når ungene ikke når de målene skolen har satt. Hvorvidt skolen i det heletatt kan pålegge elevene lekser er et diskusjonstema der fagfolk ikke er enige, men det som er helt klart er at skolen ikke kan pålegge foreldrene å følge opp faglig. Vi foreldre gjør så godt vi kann for å kompansere for lærere og skole som ikke klarer jobben sin. Anonymous poster hash: df7a4...c54
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #24 Skrevet 31. juli 2013 Har en sønn som skal opp i 7. klasse, da de gikk ut av 1.klasse var det to stykker i klassen som ikke kunne lese skikkelig. Den ene har alvorlig dysleksi og den andre adhd og lærevansker. Min sønn knekte lesekoden før jul i 1.klasse og da han skulle opp i 2.klasse leste han leseløvebøker o.l. på egenhånd. Har en sønn som skal opp i 4. klasse, da han gikk ut av 1.klasse leste alle i klassen, det gjorde de faktisk allerede til jul (læreren fortalte det på foreldremøte). Min lærte å lese høsten i første klasse, men har aldri vært noe glad i skjønnlitteratur, men da han var ferdig med 1.klasse leste han mye i bøker som Guinnes rekordbok og div faktabøker for barn. På skolen her har de som mål at alle skal lese innen utgangen av 1.klasse, de jobber mye med dette og setter det målet foran de fleste andre ting. De mener det er viktigst at lesingen kommer på plass også kan de lære alt mulig annet etter hvert, så de har mye lesetrening på mange forskjellige måter (bruker div verktøy som spill, pc o.l. i tillegg til den vanlige bokstavpuggingen). Det er nok litt forskjellig hvordan de jobber fra skole til skole. Om gutten din har problemer og blir for dårlig fulgt opp må du bare be om et nytt møte og be om en plan for hvordan de vil hjelpe han. Anonymous poster hash: 78b7a...c67 Ja, skal ringe i morgen og snakke med de som skal følge han opp. De har ikke lært alle bokstavene engang... Anonymous poster hash: f794d...faf Men det er det da mange skoler som ikke har. Faktisk så skal ikke førsteklassingene lære det samme som gamle dagers førsteklassinger, fordi de er 6 år i stedet for 7 når de begynner. Det var forutsetningen da 6-årsreformen kom på nittitallet, at første klasse skulle være mer barnehageprega. Anonymous poster hash: 8b613...638 Men sånn er det jo ikke lenger da, ikke mye barnehagepreg over 1.klasse i dag. De har jo evaluert og gått videre, funnet ut at barn på 6 år stort sett er veldig mottagelig for lærdom og at de fint kan drive skole på vanlig vis fra første stund. Jeg synes det er fint, om de skulle leke seg gjennom 1.klasse kunne de like gjerne gått i barnehagen... Mitt tredje barn begynner på skolen denne høsten og hun er overmoden, så klar for å lære lese og skrive. Hun kan hele alfabetet og klarer lese korte ord med 2-3 bokstaver men har ikke helt knekt lesekoden enda. Hun ville blitt veldig skuffet om hun måtte begynne på skolen og de bare skulle leke der, hun vil ha undervisning og lekser, og det får hun også Men på skolen her er de veldig flinke til å tilpasse undervisningen, helt fra 1.klasse jobber de i grupper på 3-4 barn og gruppene er delt inn etter kunnskap og evner så alle får oppgaver og hjelp etter behov. Min datter begynner som sagt i første klasse til høsten, de er da 52 elever og får da tre pedagoger og to assistenter på trinnet, i tillegg til at det er en elev som får egen assistent. De blir altså 6 voksne i tilsammen, det er veldig bra. Målet er at alle skal lese innen utgangen av 1.klasse, og de når nesten alltid det målet. Anonymous poster hash: 78b7a...c67
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #25 Skrevet 31. juli 2013 Anonym bruker, on 31 Jul 2013 - 09:21, said: Anonym bruker, on 31 Jul 2013 - 08:55, said: Læreren skal tilrettelegge undervisning slik at alle føler mestring samtidig som de skal ha noe å strekke seg etter. Men det å få egen lærer er ikke mulig. Skolen har ikke ressurser til det, da må du ha en diagnose og et vedtak på ekstratimer.<br /><br />Skolen har dessverre altfor lite ressurser til de som ikke har vedtak, men timene skal som sagt tilrettelegges. Man må også huske på at dere som foreldre har et ansvar, viktig med øving hjemme hver eneste dag.<br /><br />Hilsen en lærer Anonymous poster hash: 901d3...1bb Nei, egentlig er ikke leseopplæring foreldrenes ansvar. Det er lærerens ansvar, men det er tydligvis mye enklere å dytte det over på oss foreldre enn å gjøre sin egen jobb skikklig og gi oss skylden når ungene ikke når de målene skolen har satt. Hvorvidt skolen i det heletatt kan pålegge elevene lekser er et diskusjonstema der fagfolk ikke er enige, men det som er helt klart er at skolen ikke kan pålegge foreldrene å følge opp faglig. Vi foreldre gjør så godt vi kann for å kompansere for lærere og skole som ikke klarer jobben sin. Anonymous poster hash: df7a4...c54 Anonymous poster hash: 901d3...1bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå