Gå til innhold

Kan barn få varige skader som hodeskader etc av å bli tatt med sugekopp ( vakuum ) under fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn var stjernekikker og ting gikk treigt, så barnet ble forløst med sugekopp og hadde en svær kul på hodet.

Barnet har adhd og lærevansker. Kan det komme av vakkum?? Huff...ble redd nå.

Anonymous poster hash: 724e9...23a
Skrevet

Nei, det er så vidt meg bekjent ingen slike senskader knyttet til det å bli tatt med tang/vakum. Det man ofte ser ved disse barna, er at de kan ha vondt i hodet sitt noen dager etter. Da gir man gjerne smertelindring i form av paracetamol. Alvorlig problematikk ift. slike fødsler kommer heller av det som skjer i forkant, altså det at barnet ikke kommer ut, og det oppstår oksygenmangel. Det er også sett sammenheng mellom autisme/adferdsforstyrrelser og for tidlig avnavling. Dette er jo noe som vil komme nye retningslinjer om ikke så lenge.

Anonymous poster hash: fa429...8cf

Skrevet

Nei, det er så vidt meg bekjent ingen slike senskader knyttet til det å bli tatt med tang/vakum. Det man ofte ser ved disse barna, er at de kan ha vondt i hodet sitt noen dager etter. Da gir man gjerne smertelindring i form av paracetamol. Alvorlig problematikk ift. slike fødsler kommer heller av det som skjer i forkant, altså det at barnet ikke kommer ut, og det oppstår oksygenmangel. Det er også sett sammenheng mellom autisme/adferdsforstyrrelser og for tidlig avnavling. Dette er jo noe som vil komme nye retningslinjer om ikke så lenge.

Anonymous poster hash: fa429...8cf

Barnet mitt har ikke adferdsvansker da, men lærevansker...kan det være årsaken??? Hva er avnavling??

Skrevet

ikke sugekopp, men tang kan gi skader. Kjenner to stykker som har stygge arr etter å ha blitt tatt med tang.

Anonymous poster hash: 860cd...985
Skrevet

Så vidt jeg har forstått så er eneste skaden barnet kan få av sugekoppen et rundt og hovent blåmerke i hodet noen dager. Koppen sitter jo utenpå huden og får ikke skadet hjernen på noen måte.

Men om ting gikk tregt, ungen fikk lite oksygen osv kan kanskje det ha skadet ungen.

Adhd og konsentrasjonsvansker er vanlige skader ved bl.a for tidlig fødsel, men har aldri hørt at sugekopp kan skade barnet.

Har selv en 12-åring som ble tatt med sugekopp.

Anonymous poster hash: 4cf08...400
Skrevet

Så vidt jeg har forstått så er eneste skaden barnet kan få av sugekoppen et rundt og hovent blåmerke i hodet noen dager. Koppen sitter jo utenpå huden og får ikke skadet hjernen på noen måte.

Men om ting gikk tregt, ungen fikk lite oksygen osv kan kanskje det ha skadet ungen.

Adhd og konsentrasjonsvansker er vanlige skader ved bl.a for tidlig fødsel, men har aldri hørt at sugekopp kan skade barnet.

Har selv en 12-åring som ble tatt med sugekopp.

Anonymous poster hash: 4cf08...400

Har ikke kjennskap til oksygen mangel eller lignende.. I følge jordmor så hadde barnet det bra hele tiden, men kan sjekke opp saken på nytt.

Er bare noe jeg har begynt å tenke på nå i etterkant....

Det er jo snart 7 år siden  barnet ble født....

Barnet hadde en kul og hovent hode de første dagene ja, men aldri hodeplager eller nakkeplager og sov så og si rundt fra h.n var 1 uke gammel...ingen problemer i spedbarnstiden, men har nå fått adhd og lærevansker...

Jeg var mye stresset og hadde det dårlig psykisk i svangerskapet da, og barnet ble født 14 dager før termin, men det er jo akkurat som på termin det...

HI

Skrevet

barnet mitt kom ute med tang etter to mislykkede vakuum. Han hadde bare et merke etter tangen i en dag eller noe. Ikke vondt. Han er 7 år nå, og har spesifikke språkvansker. Men det er ikke pga tang/vakuum.

Anonymous poster hash: 1c36a...660
Skrevet

barnet mitt kom ute med tang etter to mislykkede vakuum. Han hadde bare et merke etter tangen i en dag eller noe. Ikke vondt. Han er 7 år nå, og har spesifikke språkvansker. Men det er ikke pga tang/vakuum.

Anonymous poster hash: 1c36a...660

Hvordan vet du det? Hva er spesifikke språkvansker? Mitt barn sliter med å lære å har nettopp begynt å lese.... 

hi

Skrevet

Tror ikke sugekoppen er grunnen i ditt tilfelle... For eksempel ble min bror ble tatt med planlagt keisersnitt 11 dager over termin og har dysleksi, adhd og allergiproblemer.

Anonymous poster hash: 29147...8fa
  • 8 år senere...
Skrevet

Min bror har fått hjerneskade etter å blitt forløst med sugekopp. Han har også adhd og lærevansker. Dette er ikke noe som ligger i familien ellers. 
mentalt er min bror 17 år gammel og han er nå 35 år…… 

Skrevet
Hege_Angel skrev (47 minutter siden):

Min bror har fått hjerneskade etter å blitt forløst med sugekopp. Han har også adhd og lærevansker. Dette er ikke noe som ligger i familien ellers. 
mentalt er min bror 17 år gammel og han er nå 35 år…… 

Det er ikke sugekoppen som gir slike skader, den settes i huden og får ikke skadet hjernen altså.

Men en langvarig og tøff fødsel som ender med sugekopp kan selvfølgelig skade barnet, oksygenmangel osv.

Anonymkode: daea4...ef2

Skrevet

Jeg har lest at det KAN være sammenheng mellom tangforløsning og adhd, men om det skyldes forholdene ved fødsel som krevde tang eller tangen i seg selv vet jeg ikke. Du ble jo også spurt om akkurat dette i adhd-utredningen, vil jeg tro. Jeg foreslår at du spør på bup, så får du skikkelig svar.

Ellers tenker jeg at ting er som de er, du kan ikke påvirke eller endre verken forløsningen eller adhd’en. Se fremover, og kjemp for å få gode rammer og god oppfølging rundt barnet ditt. Dette går bra! 

Anonymkode: 13c76...9a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...