Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #1 Skrevet 30. juli 2013 Sykehuset sender automatisk melding om at barnet er født til riktig helsestasjon, stemmer det? Og hva står det i denne meldingen? Info om barnet? Info om mor? Info om fødsel? Anonymous poster hash: 69d14...909
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. juli 2013 #2 Skrevet 30. juli 2013 Korrekt. Og helsestasjon får epikrise fra fødsel
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. juli 2013 #3 Skrevet 30. juli 2013 Hvor det står om mor, barn, fødsel og alt
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #4 Skrevet 30. juli 2013 Hele epikrisen, for barseloppholdet og alt? Uten at jeg blir bedt om samtykke? Det er jo skikkelig lite greit. Hvem sier jeg fra til på sykehuset om at det er uaktuelt? Anonymous poster hash: 69d14...909
Gjest Sekretøsa Skrevet 30. juli 2013 #5 Skrevet 30. juli 2013 Ja, det vil jeg tro. Du må gi beskjed dersom du ikke ønsker at de skal få den. Jeg har hvertfall ikke samtykket til det, den bare ble sendt dit. Om du har født er den nok allerede sendt. Har du snakket med helsesøster? Her hadde hun hvertfall den med på hjemmebesøket.
skjotta Skrevet 30. juli 2013 #6 Skrevet 30. juli 2013 Hele epikrisen, for barseloppholdet og alt? Uten at jeg blir bedt om samtykke? Det er jo skikkelig lite greit. Hvem sier jeg fra til på sykehuset om at det er uaktuelt? Anonymous poster hash: 69d14...909 Hva er galt med det? Den er ikke detaljert eller noe, bare info om fødsel og baby....
skjotta Skrevet 30. juli 2013 #7 Skrevet 30. juli 2013 Du sier forresten i fra til den personen som skriver deg ut. Det her hun ellee han som fullfører epikrisen og sender den videre...m
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 30. juli 2013 #8 Skrevet 30. juli 2013 Her sendte vi selv inn beskjed om når fødselen var, resten informerte sykehuset om.. Forskjellig praksis rundt om.
Mamma_til_2 Skrevet 30. juli 2013 #9 Skrevet 30. juli 2013 sykehus sender melding til hs, de fortalte det til meg før de sente den jeg måtte signere på at det var greit.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #10 Skrevet 30. juli 2013 Hele epikrisen, for barseloppholdet og alt? Uten at jeg blir bedt om samtykke? Det er jo skikkelig lite greit. Hvem sier jeg fra til på sykehuset om at det er uaktuelt? Anonymous poster hash: 69d14...909 Hva er galt med det? Den er ikke detaljert eller noe, bare info om fødsel og baby.... Helsestasjonen har ingenting med info om fødselen min utover at det er født et barn, samt vekt, lengde og eventuelle helseproblemer hos barnet. Men jeg får bare si fra på føden, da, at jeg skal se alt som oversendes før det skjer. Anonymous poster hash: 69d14...909
Håper<3 Skrevet 30. juli 2013 #11 Skrevet 30. juli 2013 Jeg fikk en kopi av notatet sykehuset sendte lege og helsestasjon ved hjemreise. Trodde det var vanlig jeg..
DaTuMa Skrevet 30. juli 2013 #12 Skrevet 30. juli 2013 Helsestasjon er vel et frivillig tilbud? Syns det er rart om de bare skal få informasjon sånn uten videre. Jeg har ikke gått på helsestasjon som gravid og vil da kunne velge selv om jeg vil gå med ungen min etter den er født også
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #13 Skrevet 30. juli 2013 Helsestasjon er vel et frivillig tilbud? Syns det er rart om de bare skal få informasjon sånn uten videre. Jeg har ikke gått på helsestasjon som gravid og vil da kunne velge selv om jeg vil gå med ungen min etter den er født også Ja, det er et frivillig tilbud. Jeg vet bare at sist jeg fikk barn ble fødselsmelding sendt dit uten at jeg ble forespurt. Vi skal benytte oss av helsestasjonen nå også, men det er ikke særlig aktuelt at de skal ha noe som helst info som ikke er direkte relatert til babyen og dennes helse. Altså ingenting om meg og min helse. Anonymous poster hash: 69d14...909
Elsker livet Skrevet 30. juli 2013 #14 Skrevet 30. juli 2013 Helsestasjon er vel et frivillig tilbud? Syns det er rart om de bare skal få informasjon sånn uten videre. Jeg har ikke gått på helsestasjon som gravid og vil da kunne velge selv om jeg vil gå med ungen min etter den er født også Frivillig ja, men ikke i praksis.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2013 #15 Skrevet 30. juli 2013 De får ikke en full epikrise. De får en kortversjon med type fødsel, antall barn, barnets størrelse og vekt. Om barnet er friskt, litt om amming og ellers om det er noe spesielt. Det står ikke så mye om fødselen med mindre det er noe spesielt. Anonymous poster hash: 2f6be...0e1
skjotta Skrevet 31. juli 2013 #16 Skrevet 31. juli 2013 Hele epikrisen, for barseloppholdet og alt? Uten at jeg blir bedt om samtykke? Det er jo skikkelig lite greit. Hvem sier jeg fra til på sykehuset om at det er uaktuelt? Anonymous poster hash: 69d14...909 Hva er galt med det? Den er ikke detaljert eller noe, bare info om fødsel og baby.... Helsestasjonen har ingenting med info om fødselen min utover at det er født et barn, samt vekt, lengde og eventuelle helseproblemer hos barnet. Men jeg får bare si fra på føden, da, at jeg skal se alt som oversendes før det skjer. Anonymous poster hash: 69d14...909 Eeehhhh.... det er jo det som står der da. Min fødsel var langt fra normal, i epikrisen står det enkelt fødsel, ett foster, informasjon om barnet (gutt, vekt, lengde, hodeomkrets, navlestrengen og på "vaginal f " står det "nei" og på opr. Inngrep. Står det primær type: ac. Sectio. Videre står resultater av undersøkelser gjort på barsel (hørsel, "friskt barn" osv...) vekt nedgang, mors ønsker rundt amming, og notater ang oppfølging av keisersnitt. ... that's it. Ingen har notert at jeg brølte på jordmor eller noe personlig info utover navn og adresse på meg og pappan.... Skjønner virkelig ikke hvorfor du vil tilbakeholde informasjon som kan bidra til at helsestasjonen bedre kan hjelpe deg og barnet ditt....
Gulosten™ Skrevet 31. juli 2013 #17 Skrevet 31. juli 2013 Hele epikrisen, for barseloppholdet og alt? Uten at jeg blir bedt om samtykke? Det er jo skikkelig lite greit. Hvem sier jeg fra til på sykehuset om at det er uaktuelt? Anonymous poster hash: 69d14...909 Det skal ikke sendes epikrise til helsestasjonen uten ditt samtykke. I alle epikrisene jeg har sett står det "epikrise sendes xxxx Helsestasjon med mors samtykke". Du kan be jordmor som følger deg opp eller har utreisesamtale med deg på barsel om at det ikke sendes. Du kan få epikrisen sendt hjem til deg også kan du velge selv hvilken type informasjon som skal deles med fastlege/helsestasjon.
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2013 #18 Skrevet 31. juli 2013 Du har krav på pasientorientering fra lege. Der står d mye d samme som i epikrisen. Enn kan nekte at informasjon blir sendt videre men jeg skjønner egentlig ikke problemet? Alle har jo taushetsplikt og det sendes bare informasjon som er aktuell for ditt barns helse. Og hvem skal følge opp barnets helse om ikke helsesøster? Det er tross alt de som har best kompetanse. Ikke fastlegene. Fastlegene kontaktes jo selvsagt om d er noe ift barnet som helsesøster ikke kan (sykdom etc). Hilse ei som jobber på sykehus og er veldig fornøyd med oppfølging fra helsestasjon. Bl.a mye hjelp ift amming. Anonymous poster hash: b1514...758
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå