Gå til innhold

Baby Led Weaning. Noen med erfaring?

November-spire-79

Anbefalte innlegg

Da har jeg forsøkt meg litt på dette med å gi babyen hel broccoli o.l men jeg må si at jeg sitter med hjertet i halsen og er livredd for at hun skal sette i halsen. Noen som har erfaring med dette? Hun er 9 mnd og vil helst ha bare puppen, men er veldig ivrig på det vi spiser. Får hun mat i store biter spiser hun/smaker hun alltid på det. Hun vil ikke mates med skje lenger. Vi har prøvd oss på banan, avocado, brød,vannmelon, broccoli og kiwi i store biter. Hun brekker seg og hoster av og til og da blir jeg livredd.

Jeg leser jo om at det er sjelden de setter i halsen når de får styre dette selv, men tenk om hun gjør det likevell?Hva startet dere med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har innført fast føde ved blw, utenom grøt. Som var det eneste han ville ha med skje! Han er nå blitt et år og det fungerte supert for vår del! Han var akkurat som din, ekstremt glad i puppen. Begynte med brokkoli, godt kokt gulrot og ting som var lette og holde for en liten barnehånd. Når han etter hvert klarte å ta opp små biter gikk vi videre til alt av myk frukt, grønnsaker og brød. Innførte fisk og kjøtt ved ca 10 mnd. 

Var også veldig redd han skulle sette noe i halsen, men har aldri skjedd. Brekningspunktet til babyer er mye lengre frem enn hos voksne, derfor skal det ikke så mye til for at de brekker seg og hoster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjempeanonym

Jeg har gjort det siden han var 5 1/2 mnd. Har aldri satt noe i halsen. Nå er han snart 8 mnd og spiser det meste. Eneste jeg ikke gir han i hånden er eple. Syns av en eller annen grunn at det er litt skummelt. Men hadde sikkert gått greit det og.

Men jeg mater han med skei når han får grøt. Og hvis vi skal noe og har det travelt eller jeg ikke har tid til å skifte på han siden det jo blir endel gris, så moser jeg iblandt middagen hans og mater han.

Det går helt fint, selv om han helst vil klare selv.

Begynte først med brokkoli, blomkål, potet, banan - men gikk fort videre til andre ting da han ikke hadde problemer med å tygge og svelge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjempeanonym

Jeg har gjort det siden han var 5 1/2 mnd. Har aldri satt noe i halsen. Nå er han snart 8 mnd og spiser det meste. Eneste jeg ikke gir han i hånden er eple. Syns av en eller annen grunn at det er litt skummelt. Men hadde sikkert gått greit det og.

Men jeg mater han med skei når han får grøt. Og hvis vi skal noe og har det travelt eller jeg ikke har tid til å skifte på han siden det jo blir endel gris, så moser jeg iblandt middagen hans og mater han.

Det går helt fint, selv om han helst vil klare selv.

Begynte først med brokkoli, blomkål, potet, banan - men gikk fort videre til andre ting da han ikke hadde problemer med å tygge og svelge.

Må ligge til at jeg ikke har ammet men gidd flaske og at han begynte med fast føde når han var fire mnd, så det blir vel en light versjon av blw jeg driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sussie77

Gjorde dette med datteren min når hun var nesten 7 måneder. Hun ville ikke bli matet, ikke  most mat, bare pupp. Hun satt sammen med oss til hvert måltid, og fikk den maten som vi spiste. Selvfølgelig av det hun kunne spise. Håndstore biter.Og så ammet jeg henne som vanlig.

Vet det er litt skummelt med en gang. Men man blir vant til det. Man ser jo at det går bra. :) Veldig enkelt og greit, og man slipper å gi babyen egen mat. Pleide å henne f. eks: gulerot, avocado, potet, brokkoli, banan. Og etterhvert spiste hun også spagetti med kjøttsaus, som var yndlingsretten hennes som baby. Og etterhvert spiste det meste av det vi spiste.

Endret av sussie77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen ;) Jeg må nok bare fortsette med dette, siden hun ikke vil ha noe grøt. Det hjelper å høre at det fungerer for dere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...