Gå til innhold

Søknad sendt til det offentlige - starte med privat mens man venter?!

Anbefalte innlegg

Hei!

Endelig! Da er søknad sendt: med "årsak" mann: dårlige svømmere, blir det ICSI på oss. Jeg har fine blodprøver (inkludert FSH og AMH) og eggløsning hver mnd. GU viser at alt ser bra ut. Sykehus er Riksen. Og jeg har selvfølgelig noen (mange) spm;

- Kan Riksen avvise søknad fra gyn? I tilfelle med hvilken begrunnelse?

- Bør jeg starte parallelt med privat prøverør?

Jeg vil gjerne komme i gang!! Både pga alder og at jeg er så KLAR! Så vurderer uansett å sende inn papirene til IVF-klinikken i Oslo og starte der. Noen erfaring med dette?

Fortsetter under...

Hei!

Vi har ganske lik historie ser jeg. Hos oss er det også mannlig faktor som er årsaken, og vi er nå i gang med vårt første icsi-forsøk på Riksen! Mine blodprøver er heldigvis fine, både mht fsh, amh og eggløsning hver mnd.

Jeg er nå blitt 36 år, og stresset også litt ift dette med ventetid. Vår henvisning ble sendt Riksen i januar 13, forsamtale i april og oppstart spray i juli. Det tok altså 6 mnd fra henvisning sendt til oppstart forsøk.

For oss passet det på en måte bra å vente da jeg holdt på med videreutdanning ved siden av full jobb. Videreutdanningen var ferdig i juni, så det passet liksom så fint å starte med forsøk mnd etterpå.

Hadde det ikke vært for dette, så hadde vi muligens prøvd ett forsøk i det private mens vi sto i kø på Riksen.

Du kan jo håpe at dere kommer i gang raskere enn oss, men stresser det deg veldig å vente kan det kanskje være en ide å prøve et forsøk i det private?

Masse lykke til:-)

Nb! Ja, Riksen kan avvise søknaden av flere årsaker. Lav amh kan være en årsak, høy alder(over 39 når søknad sendt tror jeg), overvekt mm. De har et bmi-krav på 33 tror jeg.

De fleste blir nok godkjent!

I 2010 sendte vi søknad til riks, jeg med veldig lav amh og mann med få svømmere. Mens vi ventet på svar snakket vi med aleris og der kunne jeg begynne 5 dager etter først konsultasjon. Tenkte jeg kunne begynne på spray og bytte til riksen underveis. Da vi kom til riksen fikk vi den brutale beskjeden om at det slett ikke var en selvfølge vi kunne få behandling , siden utgangspunktet var så crap..... Men så til de gode nyhetene; vi fikk fantastisk behandling på aleris og jeg ble gravid!!!!

Hadde et misøykket forsøk nå i juni på riksen. Tror ikke de er noe dårligere, men hadde jeg hatt 60 lapper hadde jeg LETT gjort det privat! Så mye bedre opplegg!!

Masse lykke til! Som du leser i forumet her så er dette en stor påkjenning og man kan ikke gi opp

Stemmer nok med ca 6 mnd på Riksen. (5 mnd for 3 år siden) Jeg har ikke noe å sammenligne med, men syns de er veldig proffe og har skikkelige rutiner på alt. Det blir litt "samlebånd-følelse" men da vet man i det minste at man ikke er alene! På grunn av ressurser og pågang virker det vanlig at en må vente en syklus mere enn nødvendig på oppstart mellom forsøkene.

Vi har ikke vurdert noe annet, men det er fordi vi ble gravide på første ferskforsøk (7 mnd etter søknad) og vi må nesten bruke opp de embryoene våre som ligger i fryseren der ;-) jeg vil nok vurdere privat om det blir nødvendig med flere forsøk. Blir 40 i år så har dårlig tid.

Endret av Februarmamma 2011 og 14?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...