Gå til innhold

Når avslutte nattamming?

lillagiraff

Anbefalte innlegg

Lille snupp er 8 mnd, og hun spiser godt om dagen. I teorien trenger hun derfor ikke pupp om natten. I praksis derimot... Kveld/natt ser som oftest slik ut: Mannen og jeg legger oss, da våkner hun ( vi har kun ett soverom akkurat nå). Da sovner hun ikke uten pupp. Eller, mens jeg skriver dette tenker jeg at egentlignhar jeg aldri prøvd å bysse henne i søvn igjen sånn i ti-elleve tiden, men bare automatisk lagt henne til oss og gitt puppen. Da sovner hun omtrent med en gang hun får puppen i munn. Noen ganger drikker hun faktisk litt, men det er ikke mye. Så sover hun frem til firetiden, og fra fire til fem ligger hun liksom og sutter litt av og på. Vi står opp rundt seks. Bør jeg prøve å avvenne denne suttingen, eller hvor lenge lar dere de amme på natten?

Erfaringer/tips, tusen takk:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slenger meg på her.... vil VELDIG gjerne venne av 'puppen som smokk' hver gang han skal sove.... han trenger absolutt ikke mat om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo ikke mange oppvåkningene :) Høres jo ut som om hun vil ha pupp av gammel vane og ikke fordi hun er sulten. Hadde definitivt prøvd å bysse i steden for å amme og se om hun aksepterte det. Både kl 22-23 og kl 04. Om hun hadde hatt eget rom hadde hun sikkert sovet rundt men skjønner at det ikke er et alternativ for dere nå  :) Har selv en baby som bruker meg en del som smokk på natta (annenhver time "må" han suge i 4-5 minutter ellers blir det baluba) men han er bare 3 mnd så må nok holde ut en stund til :(

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tanke; kanskje lurt om mannen din tar seg av byssinga når dere legger dere? Hun forventer jo ikke pupp fra ham så da går det antakeligvis lettere  :)

Endret av Madolyn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på når: det tror jeg det er store variasjoner på! Etter at jeg hardtrening med å nattavvenne min yngste, har jeg skjønte at veldig mange fortsetter å nattamme ettåringene. Og noe. Ammer toåringen på natta. Da jeg nattavvente min eldste da han var seks måneder, hadde jeg inntrykk av at det bare varunntaksvis at noen nattammet lengre enn det.

Når vi nattavvente første, gikk det helt uproblematisk. Yngste ble rasende (han var ett år), og første natta gråt han i en time alle gangene han våknet, da var det jeg som tok det. Det samme skjedde andre natta, og tredje natta ga jeg meg. Jeg fikk han over i egen seng, riktignok. En uke senere tok mannen nattavvenning. Han satt med ungen på fanget til han roet seg, og brukte vel nesten en time de gangene han våknet, men ungen var ikke så sint. Det tok ikke lang tid før han bare brukte 10-20 minutter på å sovne, men han våknet mye i nesten tre uker. Hver gang jeg gikk inn ble det hubaluba. Nå kan jeg stort sett gå inn uten problem, men det tok nesten to måneder..

Finnes sikkert en haug av andre oppskrifter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi venter på nytt hjem, så hun får eget rom om tre mnd :) Men da skal vi prøve med byssing imens, samt å tilby vann. Hun har aldri tatt flaske, men kanskje hun vil ha fra suttekoppen sin.

Hvis alt går til helvete får vi heller se hvordan det går når hun får eget rom:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset satser vi på at det går over av seg selv ;) hun er 9 mnd og krever masse pupp om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her spiser han kl 24, 03 og 05-06 tia.. 6,5 mnd gammel. Sover på rommet vårt enda men har bynt å ordne rommet hans. Så håper det går seg til da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi avvente Storebror med nattpupp da han var 8-9 mnd (husker ikke helt..) Han spiste masse på dagtid, men våknet hver/annahver time på natta for pupp. Trenger vel ikke si at jeg var temmelig sliten.. ;) Mannen tok avvenning med vann på tutekopp og trøst etter behov. Gikk veldig fint. 

Tror man må kjenne på det selv når man vil venne av. Hvis man synes det går greit med nattamming kan man jo bare fortsette til man ikke vil/orker mer, tenker jeg. Alle barn og foreldre er jo forskjellige :) Nå har vi ei Lillesøster her på 7 mnd som våkner OFTE om natta og vil ha pupp, men hun spiser ikke så mye fast føde på dagtid enda, så avvenning er uaktuelt på ei stund. Men, akkurat nå synes jeg det er helt greit å ha et "middel" for å få henne til å sovne igjen kjapt, og synes det går helt greit. Avvenner når hun på et tidspunkt spiser nok på dagtid, og jeg er lei av nattamminga. Stresser ikke med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi kommer til å prøve i morgen. Da begynner far i permisjon. Og hvis det føles feil og blir masse gråt så venter vi heller tror jeg. Hun er veldig var på prat, så våkner som oftest av at vi prater når vi legger oss. Kanskje det bare går seg til når hun kommer i egen hule:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nattammet frem til mini ikke var interessert lengre  han var vel kanskje 10 mnd eller noe? Gikk veldig ut over produksjonen på dagtid dessverre, så han avvente seg selv helt rundt 12 mnd for da var melken stort sett borte.

Som noen skriver over her høres det ikke ut som om hun er sulten på natta, så du kan jo prøve å gå ned til ett måltid først? La pappaen legge henne igjen når hun våkner 22/23 og se om hun vil ha melk når hun våkner på morgenkvisten. Etterhvert regulerer hun nok dette helt selv.

Anonymous poster hash: a2202...abf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 2 måltider om nettene (+ når vi gikk og la oss) fra 3-4 mnd, 1 måltid fra 4-5 måneder, og nå når hun er nesten 6 måneder sover hun stort sett rundt (fra 7-7) uten å få mat. Hun våknet sjeldnere med en gang vi puttet henne på eget rom rundt 5 måneder, og de siste 2 ukene har hun sovet uten å våkne ca 2 av 3 netter. Hvis hun våkner så er det en gang og hun spiser da et godt måltid og legger seg igjen. 

Hun har begynt å sove rundt omtrent samtidig som hun har begynt å spise en full porsjon med grøt på kveldstid. Får grøt før kveldsstell og pupp rett før hun legger seg.

Anonymous poster hash: c5d55...183
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...