Gå til innhold

Tips til gode barnebøker for SMÅ barn

lowe+spire

Anbefalte innlegg

Min sønn er snart 11 mnd og jeg har lyst til å begynne å "lese" bok for han som en del av kveldsrutinene (og selvfølgelig ellers på døgnet). Har dere noen tips om noen (bilde)bøker som passer for barn i denne alderen?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bøkene av Eric carle; lille larven aldri mett, den travle edderkoppen. Og gruffalo følebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bøker med dyr veldig populært for gutten på 11,5 mnd, og gjerne med knapper man kan trykke på som sier bæææ, møøø, osv :-)

Og bøker man kan ta og føle på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at Tomas bøkene må være fine etterhvert også ;) Men det varierer vel litt fra barn til barn. Her er hun 9 mnd og vil bare spise på bøkene ennå ;) Prøver å lese men det er ikke så lett hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene om Moi fra Dunderly-serien. Fine farger, korte tekster og bøkene er i stiv papp så småen kan bla selv og det gjør ikke noe om han spiser litt på dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene av Eric carle; lille larven aldri mett, den travle edderkoppen. Og gruffalo følebok.

Lille larven aldri mett :D , den husker jeg fra da jeg var barn! hadde helt glemt den! Den må jeg kjøpe!  :) Skal se etter de andre også! Takk for tips  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøkene om Moi fra Dunderly-serien. Fine farger, korte tekster og bøkene er i stiv papp så småen kan bla selv og det gjør ikke noe om han spiser litt på dem ;)

Takk for tips  :)  Det er viktig at de er i papp ja! alt annet blir jo revet i stykker :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bøker med dyr veldig populært for gutten på 11,5 mnd, og gjerne med knapper man kan trykke på som sier bæææ, møøø, osv :-)

Jeg har en flott bok om dyr, bilder av ordentlige dyr hvor det står litt om dem, litt som et lite dyre-atlas. Men jeg tror han er for liten til den enda. Eller når jeg prøver å peke i den sammen med han, så river han bare i sidene :P Skulle gjerne hatt den i tykk papp slik at den var mer solid ;) 

Ellers så har jeg en bok om Tassen. Den er i tykk papp, men det er ikke klaffene. Så Tassen kan ikke gjemme seg under senga eller teppet mer (kremt), for de klaffene har pjokken revet av :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en flott bok om dyr, bilder av ordentlige dyr hvor det står litt om dem, litt som et lite dyre-atlas. Men jeg tror han er for liten til den enda. Eller når jeg prøver å peke i den sammen med han, så river han bare i sidene :P Skulle gjerne hatt den i tykk papp slik at den var mer solid ;) 

Ellers så har jeg en bok om Tassen. Den er i tykk papp, men det er ikke klaffene. Så Tassen kan ikke gjemme seg under senga eller teppet mer (kremt), for de klaffene har pjokken revet av :P

Hehe, :-)

Denne har vi og den er veldig populær: https://www.ark.no/ark/catalog/productDetail.jsf?sort=YEAR_DESCENDING&wec-appid=ARK&page=78C9F0E08EC14090A69F788DF7629444&itemKey=4637D7CACB975334E10000000AC82C5A&show=12&view=row&simpleSearchString=dyrelyder&wec-locale=no

Hadde den til eldstmann når han var baby også, han elsket den også, og den ble ødelagt tilslutt fordi den var så velbrukt, så vi kjøpte en ny til minste, og han likte den like godt :-)

Og ja, viktig med bøker med tykk papp til de minste :-)

Ellers er små barn også interessert i bøker med dagligdagse ting, ansikter, bøker med ting de kjenner igjen fra hverdagslivet, rim og regler, er min erfaring iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjempeanonym

Det jeg gjør som fungerer godt for å finne ut hvilke bøker småen min liker, er å gå på biblioteket og låne bøker.

Det viser seg gang på gang at de bøkene jeg syns ser gøy ut ( og som jeg hadde endt opp med å kjøpe hvis jeg hadde sett de i butikken først ) de syns han er kjedelig som oftest.

Men siden det er gratis på biblioteket så låner jeg jo mange bøker som jeg syns ser kjedelig ut, men som det viser seg at han syns er kjempegøy. Og hvis det er en bok han liker ekstra godt, så kjøper jeg den.

Sparer litt penger på å gjøre det sånn, og vi slipper å ha en haug med bøker som småen ikke liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene om Krokodille-Knut slo godt an her. Enkle bøker m sterke farger og klaffer til å kikke bak. Og en pop up-tegning til slutt som liksom spretter ut av boka, som en spennende overraskelse på slutten.

Handler om dyr på bondegården, fargene eller været.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, :-)

Denne har vi og den er veldig populær: https://www.ark.no/ark/catalog/productDetail.jsf?sort=YEAR_DESCENDING&wec-appid=ARK&page=78C9F0E08EC14090A69F788DF7629444&itemKey=4637D7CACB975334E10000000AC82C5A&show=12&view=row&simpleSearchString=dyrelyder&wec-locale=no

Hadde den til eldstmann når han var baby også, han elsket den også, og den ble ødelagt tilslutt fordi den var så velbrukt, så vi kjøpte en ny til minste, og han likte den like godt :-)

Og ja, viktig med bøker med tykk papp til de minste :-)

Ellers er små barn også interessert i bøker med dagligdagse ting, ansikter, bøker med ting de kjenner igjen fra hverdagslivet, rim og regler, er min erfaring iallefall :)

Den boken skal jeg kjøpe! Det var gøy at det var bilder av ordentlige dyr, ikke bare sånn tegneserie dyr :) Tusen takk for tips!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg gjør som fungerer godt for å finne ut hvilke bøker småen min liker, er å gå på biblioteket og låne bøker.

Det viser seg gang på gang at de bøkene jeg syns ser gøy ut ( og som jeg hadde endt opp med å kjøpe hvis jeg hadde sett de i butikken først ) de syns han er kjedelig som oftest.

Men siden det er gratis på biblioteket så låner jeg jo mange bøker som jeg syns ser kjedelig ut, men som det viser seg at han syns er kjempegøy. Og hvis det er en bok han liker ekstra godt, så kjøper jeg den.

Sparer litt penger på å gjøre det sånn, og vi slipper å ha en haug med bøker som småen ikke liker.

Det var lurt! Skal gå på biblioteket i morgen for å se om de har noen flotte bøker til helt små barn! Kom ikke på at jeg kunne gå på biblioteket :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bøkene om Krokodille-Knut slo godt an her. Enkle bøker m sterke farger og klaffer til å kikke bak. Og en pop up-tegning til slutt som liksom spretter ut av boka, som en spennende overraskelse på slutten.

Handler om dyr på bondegården, fargene eller været.

Den boka har min søster faktisk. Vi pleier å lese i den når vi er der på besøk :)  Kjempemorro med den pop up-tegningen til slutt ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg må hente opp denne tråden igjen.. Vesla er straks et år, og de beste bøkene har vært dyrebøker, gjerne med lyd, og en bok vi fikk fra helsestasjonen som heter " barnets utvikling fra 0-6 år" eller noe sånt. Hun er helt fascinert av alle baby-og barnefjes, og har bladd boka i filler.

Det beste i livet er tydeligvis nesten gratis :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ofte valgt bøker med bilder som fascinerer (det som interesserer ditt barn) og som det er lett å snakke om. Vi har lest mye for storebror, men velger ikke alltid bøker med tekst. Er det bilder som fascinerer så kan man dikte opp mange gode historier eller ha mange gode "samtaler" med barnet. Man får også bedre kontroll over det å lære bort ord og begreper. Vår eldste er 3år og vi veksler fortsatt mellom å lese skikkelig og å bare snakke sammen over bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...