Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #1 Skrevet 26. juli 2013 Prøver å legge om kostholdet til lavkarbo. Men ser jo at jeg er langt over 2000 kalorier om dagen :-O Er det ikke nytteløst da? Eller teller man ikke kalorier om man unngår kabo? Anonymous poster hash: 4f544...7f4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #2 Skrevet 26. juli 2013 Trenger ikke telle kalorier Anonymous poster hash: acee2...92a
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #3 Skrevet 26. juli 2013 Man må vel ha et kaloriunderskudd, men teller ikke kalorier fordi lavkarbo gjør at man blir mettere og dermed spiser mindre. Men viktig med nok fett i maten for å oppnå metthetsfølelsen. Anonymous poster hash: 57595...bf6
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #5 Skrevet 26. juli 2013 Man må vel ha et kaloriunderskudd, men teller ikke kalorier fordi lavkarbo gjør at man blir mettere og dermed spiser mindre. Men viktig med nok fett i maten for å oppnå metthetsfølelsen. Anonymous poster hash: 57595...bf6 Men er jo mye kalorier i fett. Kan jo like gjerne spise sjokolade om jeg må ha kaloriunderskudd også Neida.. Går ikke opp i vekt selv om kaloriene er mange. Og merker på kroppen at jeg ikke spiser mye karbo Anonymous poster hash: 4f544...7f4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #6 Skrevet 26. juli 2013 Jeg teller kun karbo. Lukker øya for kalorier Hvor mye karbo per dag? Anonymous poster hash: 4f544...7f4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #7 Skrevet 26. juli 2013 Og hva skjer om jeg skeier ut med kaker i et bryllup eller lignende? Anonymous poster hash: 4f544...7f4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #8 Skrevet 26. juli 2013 På lavkarbo teller du ikke kalorier. Da er det "mangelen" på karbo som gjør at kroppen henter energi fra eget fett i stedet for fra maten du spiser. Enkelt forklart har kroppen to typer "motorer".(dette er ikke helt bokstavelig altså, bare et bilde) Spiser du helt vanlig, eller lavkalori, bruker kroppen motoren som henter energi fra maten. Spiser du derimot ketogent, eller lavkarbo, tvinger du kroppen over i et annet modus, hvor den må hente energien sin fra fettlagrene, og antall kalorier blir derfor uinteressant. Når det er sagt finnes det noen som må passe på både karbo og kalorier, spesielt helt på slutten av en slankekur f eks når man har blitt kvitt 20 kg og har 3 igjen. Da holder det ikke lengre med bare lavkarbo. Grunnen til dette kan muligens være at lavkarbokosthold er vektregulerende. Er du for tynn legger du på deg, og er du for tykk tar du av deg. Kroppen vil da gjerne ha en annen oppfatning av hvor ditt "nullpunkt" ligger enn ditt eget mål;) Anonymous poster hash: 6b5e7...fd3
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #9 Skrevet 26. juli 2013 På lavkarbo teller du ikke kalorier. Da er det "mangelen" på karbo som gjør at kroppen henter energi fra eget fett i stedet for fra maten du spiser. Enkelt forklart har kroppen to typer "motorer".(dette er ikke helt bokstavelig altså, bare et bilde) Spiser du helt vanlig, eller lavkalori, bruker kroppen motoren som henter energi fra maten. Spiser du derimot ketogent, eller lavkarbo, tvinger du kroppen over i et annet modus, hvor den må hente energien sin fra fettlagrene, og antall kalorier blir derfor uinteressant. Når det er sagt finnes det noen som må passe på både karbo og kalorier, spesielt helt på slutten av en slankekur f eks når man har blitt kvitt 20 kg og har 3 igjen. Da holder det ikke lengre med bare lavkarbo. Grunnen til dette kan muligens være at lavkarbokosthold er vektregulerende. Er du for tynn legger du på deg, og er du for tykk tar du av deg. Kroppen vil da gjerne ha en annen oppfatning av hvor ditt "nullpunkt" ligger enn ditt eget mål;) Anonymous poster hash: 6b5e7...fd3 Aha, skjønner men hvis jeg ikke er ute etter å gå ned i vekt, men bare opprettholde det jeg ligger på nå, er ikke lavkarbo noe for meg? Er lavkarbo en ren slankekur? Eller er det ikke en livsstil? Sunn "riktig" mat, med andre fordeler enn bare vektnedgang? Hvis jeg forstår det riktig har jeg to valg: 1. Lavkarbo. Mye fett og proteiner. Lite karbohydrater. Teller karbo, teller ikke kalorier. 2. Vanlig sunt kosthold. Kan spise karbohydrater, men husk å ligge på riktig kalorinivå (telle kalorier). Minst mulig fett/fet mat. Anonymous poster hash: 4f544...7f4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #10 Skrevet 26. juli 2013 Du kan spise fett, men ikke karbohydrater, kjenner mange som har gått ned en masse på dette. Og flere som nå går på blodtrykksnedsettende pga det samme. Fettet får du i deg, men legger seg i blodårer bl.a. Det kommer mer og mer frem økning i hjerte og karsykdommer. Så high fat low carb bør du holde deg unna. Kutte ned på ( ikke ut ) karbohydrater og fett er det beste. Jeg gikk ned 30 kg på 5 mnd på dette. Anonymous poster hash: d3bbf...dde
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #11 Skrevet 26. juli 2013 Selvsagt må man telle kalorier i lavkarbodietten. Det er en myte at man ikke skal telle. Spiser du 3000 kcal daglig på lavkarbo så går du ikke så mye ned. Anonymous poster hash: 1e926...c43
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2013 #12 Skrevet 27. juli 2013 Du kan spise fett, men ikke karbohydrater, kjenner mange som har gått ned en masse på dette. Og flere som nå går på blodtrykksnedsettende pga det samme. Fettet får du i deg, men legger seg i blodårer bl.a. Det kommer mer og mer frem økning i hjerte og karsykdommer. Så high fat low carb bør du holde deg unna. Kutte ned på ( ikke ut ) karbohydrater og fett er det beste. Jeg gikk ned 30 kg på 5 mnd på dette. Anonymous poster hash: d3bbf...dde Det er det jeg begynner å konkludere med ja. Kutte ned på karbo, spise fett (men ikke mengder), spise proteinrik og annen sunn mat. Tror verken jeg orker å telle kalorier eller karbohydrater. Synes det blit et litt for anstrengt forhold til mat. Spise rent kjøtt, fisk, egg, cottage cheese, salat, bær osv. Grønnsaker. Frukt, men ikke overdrive (trenger ikke 5 om dagen liksom). Men, heller ikke få dårlig samvittighet om jeg tar meg et kakestykke i et bryllup, en bursdag eller lignende. Trene er et pluss, jeg trener 2-3 dager i uka. Jeg skal ikke rase ned i vekt, så et nazi forhold til karbo eller kalorier trenger jeg egentlig ikke. Men føler meg bedre uten hvitt sukker, hvetemel osv i kostholdet. Merker det på kroppen Anonymous poster hash: 4f544...7f4
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2013 #13 Skrevet 27. juli 2013 Selvsagt må man telle kalorier i lavkarbodietten. Det er en myte at man ikke skal telle. Spiser du 3000 kcal daglig på lavkarbo så går du ikke så mye ned. Anonymous poster hash: 1e926...c43 Jeg har googlet dette, og (nesten) samtlige mener man ikke trenger å telle kalorier. Jeg har ligget på nærmere 3000 kalorier daglig med lavkarbo. Jeg går ned i vekt, men SAKTE. Veldig forståelig siden jeg bare har 5 babykilo som skal bort. Så ned i vekt går man (i hvert fall jeg). Hadde vel gått ned fortere om jeg lå på 2000 kalorier, men det varierer fra dag til dag. Blir sulten av å amme, og orker ikke spare på kaloriene så lenge jeg ammer babyen min Anonymous poster hash: 4f544...7f4
Rivjernet Skrevet 27. juli 2013 #14 Skrevet 27. juli 2013 Jeg går faktisk ikke ned på lavkarbo engang, så ikke vet jeg hva som skal til! Men jeg føler meg mye bedre på lavkarbo! Mye mindre oppblåst og søtsuget forsvinner. Jeg er overbevist om at hvetemel og sukker burde utelukkes fra kostholdet!
Theaen Skrevet 25. august 2013 #15 Skrevet 25. august 2013 Jeg teller kun karbo. Lukker øya for kalorier Hvor mye karbo per dag? Anonymous poster hash: 4f544...7f4 I ketose så var det under 15 karbo om dagen. Nå prøver jeg å holde meg under 40. Det kommer litt an på hvilket lavkarbo kosthold en velger å følge. Vet andre prøver å holde seg under 100 karbo om dagen.
<3 2G <3 Skrevet 25. august 2013 #16 Skrevet 25. august 2013 Det er ikke mange som tenker over at dette er råd diabetikere får. Stivelse hever blodsukker like mye som sukker. Så damer med insulinresistens bør holde seg unna stivelse og sukker. Trenger ikke spise masse fett, holder med masse proteiner. Protein tar knekken på mye av søtsuget mitt.
Vogndilla Skrevet 25. august 2013 #17 Skrevet 25. august 2013 Vær obs på at noen må passe på kalorier også selvom de går på lavkarbo. Jeg holder meg under 1200kalorier og 50gr. karbo om dagen. Må passe på kaloriene også ellers går jeg ikke ned. Men går fint det, er god å mett jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå