Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lurte på om det var noen andre der ute som har eller har hatt ITP og som er igjennom prosessen med prøverør? Hadde vært interesant å høre deres erfaringer :) blir det tatt noen hensyn til ITPen? Leste nemlig på et emne her at ei skrev hun gikk på prednisolon etter inseminasjon. Legene (på Riksen) har ikke nevnt noe om dette til meg, jeg går heller ikke til noen oppfølging hos hematolog lenger (ble miltoperert for flere år siden). Tenkte det bare ville være interessant å høre andres erfaringer rund dette, og om det er flere av oss.. ;)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144067107-itp-og-pr%C3%B8ver%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er kanskje meg du har lest om i et annet emne. Jeg har vært gjennom inseminasjon og er gravid med tvillinger. Ble ikke tatt noe hensyn til min ITP på Riksen i forbindelse med forsøkene våre. Men kan vel være siden jeg lå stabilt i verdi før jeg ble gravid. Rundt uke 10 - 12 raste verdiene mine og jeg ble da satt på prednisolon. Nå går jeg ukentlig til kontroll hos min hematolog og verdiene mine har gått opp igjen.

Så flott du har fine verdier etter operasjonen. Jeg har fått beholde milten min foreløpig. Med verdier rundt 80 som ikke-gravid er det jo ikke så nødvendig. Har hatt flere runder med hematologen min opp gjennom årene. Har hatt ITP i 13 år nå. De siste årene har jeg bare tatt blodprøver av og til for å holde verdiene under oppsikt.

Det min lege nå har sagt er at når man blir gravid er det ikke uvanlig at verdiene faller, spesielt hos oss med en slik diagnose. Så vil anbefale deg å ta blodprøver med jevne mellomrom dersom du er / blir gravid. Jeg falt fra 90 til 20 i verdi på ca 2 uker. Ble da satt på prednisolon siden fostrene også påvirkes av våre antistoffer.

Har du alltid hatt verdier på 80 de årene du har vært syk? (Hvis du ikke vil svare på spørsmålene mine må du ikke det! jeg har aldri møtt noen andre som har ITP, så blir bare så nysgjerrig ;) )

Jeg ble miltoperert bare noen mnd etter at jeg fikk diagnosen. Nå skal det sies at jeg hadde ekstremt lave verdier når jeg ble innlagt og etter jeg begynte å trappe ned på prednisolon sank verdiene med en gang. Derfor prøvde de ingen andre medisiner og valgte operasjon. Nå har jeg verdier på mellom 550 og 650, så relativt høyt...

Er Rh minus, så forrige gang jeg var gravid ba jeg de sjekke blodplatene hver gang jeg skulle ta blodprøver. Legen mente jeg ikke trengte å bekymre meg for blodplatene den gangen siden de var så høye. Datteren min døde dessverre i magen min til termin pga infarkter i morkaka, men de har sjekket ut om det hadde noe med blodet mitt å gjøre og det hadde det ikke. neste gang jeg blir gravid vil jeg bli nøye fulgt opp og gå på blodfortynnende.. Kommer til å følge med på alle verdier selv denne gangen også og kreve henvisning til spesialist hvis jeg kjenner meg det minste urolig.

Har hatt mine nedturer i verdiene etter jeg fikk diagnosen. Vært nede i rundt 30 før, men da kom verdiene seg selv. Og jeg har faktisk vært oppe i 110 også. Men generelt har jeg hatt verdier rundt 80.

Har aldri hatt noen plager i forbindelse med itp'en, noen blåmerker i ny og ned, med ikke større blødninger. Var bare tilfeldig at det ble oppdaget i forbindelse med en operasjon jeg skulle gjennom.

Det var relativt høye verdier ja. Spesielt når jeg har fått høre at normalverdiene er 150 - 400.

Så leit med datteren din. Var trist å lese. Unner ingen å miste sitt barn uansett om det er før eller etter fødsel.

Er vel større sjanse for bl.a blodpropp når man har forhøyede verdier, så er jo bra du vil bli fulgt nøye opp ved neste graviditet. Jeg har alltid fulgt med på mine verdier, og har ikke vært urolig pga til nå. Var faktisk fastlegen min som reagerte mest og kontaktet sykehuset og hematologen. Syns det var helt greit med den ekstra oppfølgingen jeg får. Har til og med fått en ekstra ul uten å be om det. Som hematologen min sa: "Bare så dere skal føle dere trygge på at de små har det bra."

Annonse

Takk for svar ;)

Godt at dine verdier holder seg nogen lunde stabile og at dere har kontroll på de ;) All oppfølging man kan få ekstra når det litt spesielle situasjoner er jo bare topp. Selv om det kun er for at vi ikke skal bekymre oss så fælt ;)

Ønsker deg masse lykke til videre med graviditeten, nyt det så godt du kan :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...