Gå til innhold

Om UV telt, sukker og div. ulumskheter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker uv telt slik at min baby får skygge der hvor det ikke er skygge.Vil ikke at hun skal bli overopphetet i 30 grader og stekende sol.Ikke fordi jeg er redd for at hun skal få sol på kroppen.

Synes du det blir kjøligere inne i uv-teltet? Vi har et slikt men måtte droppe å bruke det, det ble jo steike varmt inni der. Fant ut at en parasoll var lurere for da ble det litt luftigere.

Kjøligere en å sitte i solsteken.Vet ikke hvordan telt dere har brukt  , men uv teltet vårt har en veldig stor åpning .Og vi sitter ikke innerst i teltet .Så mer enn nok luftig for oss.Vesla krabber rundt så hun ligger ikke inne et telt å steiker ;)

Gjest sussie77
Skrevet (endret)

Man hadde heller ikke babyen med på stranden, og var den med så lå den nok i vogna. Så ting er nok anderledes i dag enn før.

Og vi har mer kunnskap nå enn før. Blir sett på som hysterisk av min mor fordi jeg er nøye med å smøre barna mine med solfaktor 30. Hun mener faktisk fortsatt at det er bra å "herde" huden. Og at det ikke er så viktig at man ikke blir solbrent, fordi da får man mer vitaminer. Faktisk. Og dermed er jeg også utrolig hysterisk fordi jeg syntes bilsikring er veldig viktig, og ikke lar 3 åringen sitte i hvem som helst sete. Så ja godt at man vet bedre nå. 

Endret av sussie77
Skrevet

Man hadde heller ikke babyen med på stranden, og var den med så lå den nok i vogna. Så ting er nok anderledes i dag enn før.

Og vi har mer kunnskap nå enn før. Blir sett på som hysterisk av min mor fordi jeg er nøye med å smøre barna mine med solfaktor 30. Hun mener faktisk fortsatt at det er bra å "herde" huden. Og at det ikke er så viktig at man ikke blir solbrent, fordi da får man mer vitaminer. Faktisk. Og dermed er jeg også utrolig hysterisk fordi jeg syntes bilsikring er veldig viktig, og ikke lar 3 åringen sitte i hvem som helst sete. Så ja godt at man vet bedre nå.

Jeg tror det har mer med din mor som (uansvarlig) person å gjøre, for min mor er ikke sånn, og var ikke sånn. Var helt vanlig i min barndom på begynnelsen av 80-tallet at det ble passet godt på at barn ikke ble solbrente i hvert fall.

Anonymous poster hash: 4dae3...f2c

Gjest sussie77
Skrevet

Jeg tror det har mer med din mor som (uansvarlig) person å gjøre, for min mor er ikke sånn, og var ikke sånn. Var helt vanlig i min barndom på begynnelsen av 80-tallet at det ble passet godt på at barn ikke ble solbrente i hvert fall.

Anonymous poster hash: 4dae3...f2c

Nå ble jeg passet på at jeg ikke ble solbrent. Ble smurt. men hadde aldri smurt mine barn med den kremen man hadde den gangen. For lav sol faktor og full av skadelige stoffer. Utsagnet hennes kom etter at jeg nektet henne å bruke hennes solkrem med faktor 20 til sønnen min. Men nok en gang, da visste man ikke bedre. Men det gjør man nå. Og da bruker man den kunnskapen man har.

Skrevet

Hehe, jeg syntes det er rart at unger lærte å krabbe før i tida, før disse knebeskytterne til babyer kom. ;)

Jeg bodde omtrent i gåstol fra jeg var 6-9 mnd fordi jeg i følge mamma "elsket å løpe rundt i den". Hoppet over krabbestadiet og har en vond rygg som voksen. Godt man vet bedre nå!

Tror du det ene og alene er grunnen til ryggplagene? Har du fått det bekreftet av lege?
Skrevet (endret)

Det er sikkert en grunn til at færre barn dør og at levealderen har økt, tror du ikke?

Tror du færre barn dør på grunn av UV-telt og sukker?Anonymous poster hash: 4dae3...f2c
Summen av alt. Det skjønte du sikkert når du tenker deg litt om
Men det var altså UV-telt og sukker som ble diskutert her, ikke alle andre ting man gjør annerledes.Anonymous poster hash: 4dae3...f2c
For hudkreft og sykelig overvekt har aldri tatt livet av noen mener du?

Men merkelig nok er det jo NÅ barn blir mer og mer overvektige, for 30 år siden var feite barn ganske sjeldne. Så jeg lurer fortsatt på hvor folk tar det fra at barn fikk mer sukker før? Og tror dere det er mange som har hudkreft fordi de ikke ble smurt og holdt i skyggen som barn? Er vel mer tenåringer og voksne som ligger og steker seg som får det... Anonymous poster hash: 4dae3...f2c
Jeg trur definitivt at barn i dag får i seg langt mer sukker enn for 30 år siden, og at barn og unge generelt er langt mer inaktive. Derfor er det viktig at vi begrenser det vi kan. Ingen vits i å gi småungene nugatti til frokost bare fordi du vet at de kommer til å tylle i seg en halvliter cola hver eneste dag på VGS. Ikke vits i å unngå å skåne barnet for sol bare fordi de kommer til å ligge og steike seg på Ayia Napa om tjue år.

Two wrongs don't make a right.

Endret av Madolyn
Skrevet

Hehe, jeg syntes det er rart at unger lærte å krabbe før i tida, før disse knebeskytterne til babyer kom. ;)

Jeg bodde omtrent i gåstol fra jeg var 6-9 mnd fordi jeg i følge mamma "elsket å løpe rundt i den". Hoppet over krabbestadiet og har en vond rygg som voksen. Godt man vet bedre nå!

Tror du det ene og alene er grunnen til ryggplagene? Har du fått det bekreftet av lege?

Plagene er ikke så uttalte i hverdagen annet enn at jeg har mye vondt mens jeg har småbarn og må bære mye. Bruker smertestillende daglig i disse periodene. Fastlegen kan selvfølgelig ikke garantere meg at det er utelukkende pga mye gåstolbruk, men det er hevet over enhver tvil at det hvertfall ikke har gjort ryggen sterkere. For 30 år siden visste de jo ikke bedre da, men glad for at vi vet bedre nå :-)

Skrevet

Mindre aktive barn og foreldre med null peiling på sunt kosthold gir tjukke barn. Sjelden man ser tjukke unger med slanke foreldre for å si det sånn.. Når det gjelder solkrem og uv-greier så ønsker jeg foreldrene mine smurte meg bedre. Har masse solskader og fregner etter solbrenthet. Husker også at vi fikk ligge i baksetet mens vi kjørte på ferie. Verden går fremover. Det går an å følge med uten å bli for overhysterisk. Å ikke følge offentlige retningslinjer blir bare for dumt.

Skrevet

Hva gjorde vi før, da dette ikke fantes???? Fikk barna virkelig tusle rundt i de dødsfarlige solstrålene? Overlevde de eller var det mange som omkom etter en dag på stranda? Hva med de små babyene? Døde de der de lå under en liten parasoll eller i skyggen av en solseng eller stol?

Hva med de ungene som fikk en halvliter brus å kose seg med i varmen? Er de overvektige og lider av diabetes nå? Er de tannløse og invalide pga. vekta?

Nå for tiden må det jo diskuteres om et barn burde være skjermet fra ETT GLASS OLDEN MED SMAK !!!!!!!!!!!!

Merkelig at ikke menneskeheten har dødd ut allerede med alle disse livsfarene som truer.

NB! Ikke glem å komme med eksemplet om at man ikke brukte bilsete før da, for det er jo trumfkortet til dere fanatikere der ute... 

Anonymous poster hash: f66e7...229

Mulig du bør sjekke noen statistikker iht barnedødlighet feks før du uttaler deg. 

Ikke at jeg tror unger dør før skolealder av verken sol eller sukker, men jaggu er det langt mer kreft og andre ekkelheter blant unge voksne nå enn det var før i tiden. Heldigvis for oss så har medisinen kommet langt også, så vi kurerer mange av de sykdommene som for 30-40 år siden var håpløse å overleve. Ikke dermed sagt at det er kult å få hudkreft...

Jeg er langt i fra hysterisk når det kommer til sukker og sol, siden det er det du tar opp her, men jeg syns ikke de skal få proppe i seg ubegrensede mengder bare fordi vi nå har tilgang på det. Kunstige søtstoffer er jeg svært skeptisk til, og gir dem derfor heller en ren juice enn vann med smak. Forresten smaker det såpe av sånne vanntyper, så det har vel aldri vært et tema. 

Jeg sender de heller ikke ut på badetur, uten skyggemuligheter, uten å smøre dem, og når jeg smører så velger jeg en solkrem med best mulig egenskaper. 

Noen ganger tar jeg på solhatt og uv-drakt for å slippe å smøre fullt så ofte, men aller helst så er vi kortere perioder i solen uten så mye smøring.

Anonymous poster hash: 39539...440

Skrevet

Blir sett på som hysterisk av min mor fordi jeg er nøye med å smøre barna mine med solfaktor 30. Hun mener faktisk fortsatt at det er bra å "herde" huden. Og at det ikke er så viktig at man ikke blir solbrent, fordi da får man mer vitaminer. Faktisk.

Men moren din har jo helt rett, smøres man for mye og ikke er i solen uten beskyttelse risikerer man jo å få d-vitamin mangel, og det er faktisk statistisk farligere enn å bli solbrent en gang eller to. Så her vil jeg si at du gjør barna dine en bjørnetjeneste. Samt at i norge holder det å smøre med faktor 15, dette er fakta hentet fra kreftforeningen -søk det gjerne opp om du ikke tror meg. Det er mye gunstigere å smøre med faktor 15 flere ganger om dagen enn å blokkere for alle uvb stråler (det er de som gir oss d-vitamin) med faktor 30 eller høyere.

Anonymous poster hash: 46d7d...2fc

Skrevet

Jeg tror det har mer med din mor som (uansvarlig) person å gjøre, for min mor er ikke sånn, og var ikke sånn. Var helt vanlig i min barndom på begynnelsen av 80-tallet at det ble passet godt på at barn ikke ble solbrente i hvert fall.Anonymous poster hash: 4dae3...f2c

Nå ble jeg passet på at jeg ikke ble solbrent. Ble smurt. men hadde aldri smurt mine barn med den kremen man hadde den gangen. For lav sol faktor og full av skadelige stoffer. Utsagnet hennes kom etter at jeg nektet henne å bruke hennes solkrem med faktor 20 til sønnen min. Men nok en gang, da visste man ikke bedre. Men det gjør man nå. Og da bruker man den kunnskapen man har.

Men du vet jo tydeligvis ikke bedre, virker ikke som om du har satt det inn i nyeste forskning. Det at solkremene inneholdt mye dritt før det er nok sant, men det gjør de fleste som selges i dag også.

Gjest sussie77
Skrevet

Jeg tror det har mer med din mor som (uansvarlig) person å gjøre, for min mor er ikke sånn, og var ikke sånn. Var helt vanlig i min barndom på begynnelsen av 80-tallet at det ble passet godt på at barn ikke ble solbrente i hvert fall.Anonymous poster hash: 4dae3...f2c

Men du vet jo tydeligvis ikke bedre, virker ikke som om du har satt det inn i nyeste forskning. Det at solkremene inneholdt mye dritt før det er nok sant, men det gjør de fleste som selges i dag også.

Jo det har jeg. Ganske mye også. Og smører ikke med hva som helst. Det gjelder forsåvidt alle kremer og salver.

Gjest sussie77
Skrevet

Blir sett på som hysterisk av min mor fordi jeg er nøye med å smøre barna mine med solfaktor 30. Hun mener faktisk fortsatt at det er bra å "herde" huden. Og at det ikke er så viktig at man ikke blir solbrent, fordi da får man mer vitaminer. Faktisk.

Men moren din har jo helt rett, smøres man for mye og ikke er i solen uten beskyttelse risikerer man jo å få d-vitamin mangel, og det er faktisk statistisk farligere enn å bli solbrent en gang eller to. Så her vil jeg si at du gjør barna dine en bjørnetjeneste. Samt at i norge holder det å smøre med faktor 15, dette er fakta hentet fra kreftforeningen -søk det gjerne opp om du ikke tror meg. Det er mye gunstigere å smøre med faktor 15 flere ganger om dagen enn å blokkere for alle uvb stråler (det er de som gir oss d-vitamin) med faktor 30 eller høyere.

Jeg vet det med d vitamin. Men det er jo også derfor små barn tar d vitamin tilskudd. 

Skrevet

Jeg vet det med d vitamin. Men det er jo også derfor små barn tar d vitamin tilskudd.

Nei, små barn må ta tilskudd fordi de hysteriske mødrene holder de fullstendig ute av solen. Tror ikke det er meningen fra naturens side at små barn skal ta vitamin tilskudd, vi er da skapt for å ta til oss dette gjennom uvb stråler for en grunn.

Men det er en annen ting med denne høye faktoren som ikke er bra, og det er at flere og flere barn tas med til lege i dag på grunn av hudlidelser ala eksem, hudsopp og lignende, dette skyldes i mange tilfeller at huden ikke får puste under den tykke seige solkremen.

Gjest sussie77
Skrevet (endret)

Nei, små barn må ta tilskudd fordi de hysteriske mødrene holder de fullstendig ute av solen. Tror ikke det er meningen fra naturens side at små barn skal ta vitamin tilskudd, vi er da skapt for å ta til oss dette gjennom uvb stråler for en grunn.

Men det er en annen ting med denne høye faktoren som ikke er bra, og det er at flere og flere barn tas med til lege i dag på grunn av hudlidelser ala eksem, hudsopp og lignende, dette skyldes i mange tilfeller at huden ikke får puste under den tykke seige solkremen.

Nå holder jeg ikke mine barn ute av solen. Og de blir faktisk brune, selv med solfaktor 30. Og d vitamin har ingenting med hysteriske mødre å gjøre. Her i Norge hjelper det uansett ikke med bare sol de få dagene vi har det. Du har vel hørt om Engelsk syken som man ofte fikk før i tiden? Som skyldes d vitamin mangel.

Og den solkremen vi bruker her er verken seig eller tykk. Grunnen til at det bare er en type solkrem jeg bruker. 

Endret av sussie77
Skrevet

Men moren din har jo helt rett, smøres man for mye og ikke er i solen uten beskyttelse risikerer man jo å få d-vitamin mangel, og det er faktisk statistisk farligere enn å bli solbrent en gang eller to. Så her vil jeg si at du gjør barna dine en bjørnetjeneste. Samt at i norge holder det å smøre med faktor 15, dette er fakta hentet fra kreftforeningen -søk det gjerne opp om du ikke tror meg. Det er mye gunstigere å smøre med faktor 15 flere ganger om dagen enn å blokkere for alle uvb stråler (det er de som gir oss d-vitamin) med faktor 30 eller høyere.Anonymous poster hash: 46d7d...2fc

Men det er en annen ting med denne høye faktoren som ikke er bra, og det er at flere og flere barn tas med til lege i dag på grunn av hudlidelser ala eksem, hudsopp og lignende, dette skyldes i mange tilfeller at huden ikke får puste under den tykke seige solkremen.Anonymous poster hash: 46d7d...2fc

Nå holder jeg ikke mine barn ute av solen. Og de blir faktisk brune, selv med solfaktor 30. Og d vitamin har ingenting med hysteriske mødre å gjøre. Her i Norge hjelper det uansett ikke med bare sol de få dagene vi har det. Du har vel hørt om Engelsk syken som man ofte fikk før i tiden? Som skyldes d vitamin mangel.

Og den solkremen vi bruker her er verken seig eller tykk. Grunnen til at det bare er en type solkrem jeg bruker.

Kjenner til rakitt (også kalt engelsk syke) ja. Dette ble kalt engelsk syke av en god grunn og det var at den var mest utbredt i england hvor himmelen ble formørket av kullstøv som skygget for solen. Sykdommen var ikke spesielt utbredt i de nordiske landene fordi man får d-vitamin gjennom nettop solen samt fra fet fisk som vi har rikelig tilgang på.

Men kjør på med solfaktor og kosttilskudd du, legemiddelindustrien lenge leve...

Gjest sussie77
Skrevet

Men moren din har jo helt rett, smøres man for mye og ikke er i solen uten beskyttelse risikerer man jo å få d-vitamin mangel, og det er faktisk statistisk farligere enn å bli solbrent en gang eller to. Så her vil jeg si at du gjør barna dine en bjørnetjeneste. Samt at i norge holder det å smøre med faktor 15, dette er fakta hentet fra kreftforeningen -søk det gjerne opp om du ikke tror meg. Det er mye gunstigere å smøre med faktor 15 flere ganger om dagen enn å blokkere for alle uvb stråler (det er de som gir oss d-vitamin) med faktor 30 eller høyere.Anonymous poster hash: 46d7d...2fc

Men det er en annen ting med denne høye faktoren som ikke er bra, og det er at flere og flere barn tas med til lege i dag på grunn av hudlidelser ala eksem, hudsopp og lignende, dette skyldes i mange tilfeller at huden ikke får puste under den tykke seige solkremen.Anonymous poster hash: 46d7d...2fc

Kjenner til rakitt (også kalt engelsk syke) ja. Dette ble kalt engelsk syke av en god grunn og det var at den var mest utbredt i england hvor himmelen ble formørket av kullstøv som skygget for solen. Sykdommen var ikke spesielt utbredt i de nordiske landene fordi man får d-vitamin gjennom nettop solen samt fra fet fisk som vi har rikelig tilgang på.

Men kjør på med solfaktor og kosttilskudd du, legemiddelindustrien lenge leve...

Hvis du søker det opp så ser du at dette var utbredt også i Norge. Men fordi man vet det skyldes d vitamin mangel så er den nærmest udryddet.. Har vært en del tilfeller blant innvandrere de siste årene siden de ofte ikke tar d vitaminer. Det er en grunn til at Helse stasjonen ofte påminner om d vitamin eller tran. De gjør ikke det for moro skyld.

Skrevet

Jeg kjenner ei som smurte SF 50 under klærne. Er ikke det litt vel? Og hudleger har sagt at SF 50 er tull. Det holder lenge med 30. For beskyttelsen øker minimalt. Men kjøper man SF 50 får man jo 50% avslag på prisen og med SF 30 får man bare 30%

Anonymous poster hash: 0aaf8...add
Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Mindre aktive barn og foreldre med null peiling på sunt kosthold gir tjukke barn. Sjelden man ser tjukke unger med slanke foreldre for å si det sånn.. Når det gjelder solkrem og uv-greier så ønsker jeg foreldrene mine smurte meg bedre. Har masse solskader og fregner etter solbrenthet. Husker også at vi fikk ligge i baksetet mens vi kjørte på ferie. Verden går fremover. Det går an å følge med uten å bli for overhysterisk. Å ikke følge offentlige retningslinjer blir bare for dumt.

Fregner etter solbrendthet?? Øh, fregnene får man vel uansett? ;)

Skrevet

Fregner etter solbrendthet?? Øh, fregnene får man vel uansett? ;)
Nope, fikk fregner på skuldre og armer etter å ha vært ekstremt solbrent :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...