Gå til innhold

Amming og redd for å miste melk-noen beroligende tips?

**My little Miss drama and I**

Anbefalte innlegg

Jeg hAr hatt masse melk siden melka kom dag 4. Han er nå 2 uker og jeg har sånn panikk for å miste melka:/. Sikkert mye grunnet at 1mann ikke tok puppen og holdt på med flaske styr. Han ammer noen ganger på en pupp og noen ganger på begge. Men føler de aldrig blir helt tømt. Å føler da jeg må håndmelke resten ut. Tror det er psykisk:P... Han spiser hver 2t ca noen gang sover han lengre og et par ganger på natten:) alt skal man bekymre seg for :P...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ikke ut som om du trenger å bekymre deg, det er vanlig å amme ofte de første ukene uansett. Legger babyen på seg og virker rimelig fornøyd er det bare å puppe i vei:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Dette høres heeelt normalt ut :) La han die når han vil, vær forberedt på at han plutselig vil ha mye, mye oftere en periode - dette kalles økedøgn. http://ammehjelpen.no/artikkel/10/%C3%98kedagerokedogn

Du trenger absolutt ikke gjøre noe ekstra for å tømme brystet etter amming. La han tømme det selv så vil produksjonen regulere seg fint etter hans behov. Ved å pumpe/håndmelke etter amming risikerer du derimot å få en for stor produksjon i forhold til hans behov, som kan gi diverse problemer, det også.

Etter noen uker er det vanlig at brystene kjennes mindre sprengt. Dette skyldes at produksjonen kan ha gått ned - til barnets behov - men mest av alt at ødemer/væskeansamlinger i brystet har gått ned og at det dermed kjennes mindre fylt ut, samtidig som det kan sammenfalle med økedøgn og hyppig amming. Da er det mange som tror de mister melka, men det er altså ikke tilfelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Er nok økedager på gang her. Begge puppene føles helt tomme og han skal puppe hele tiden. Må gi fra begge ved hver amming. Rart å gå fra jumbo mugger til "tomme" bryst på noen dager:P men er vel normalt som du sier?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, helt normalt. Ammefrekvensen pleier stabilisere seg i løpet av en dag eller fire, mens følelsen av meloner risikerer du at aldri kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha nei trenger ikke jumbo sprengte bryst så lenge han får melk:) i går føltes det håpløst. At han aldrig blir mett:P... ... Men i dag er han mye roligere, men puppene føles fortsatt tomme, men klemmer jeg kommer det ut noe. Med 1mann kunne jeg pumpe masse og brystene føltes fulle:/ jaja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...