Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #1 Skrevet 26. juli 2013 Har kjøpt en sånn her: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00067854/ Men skjønner ikke hvordan det funker! Det er ikke ledningsuttak (hva heter det?!) for sånn der i taket hvor lampa skal henge, men jeg har tenkt å henge opp en krok, og så bare henge ledningen, med lampa, i kroken. Og så sette kontakten på ledningen i veggen. Men det er jo ikke stikkontakt på den ledningen jeg har kjøpt??? Jeg er så dum noen ganger altså Kan dere hjelpe meg? Anonymous poster hash: 6b067...a14
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #2 Skrevet 26. juli 2013 Den lampa du har kjøpt er jo til å feste i taket. Altså det går en strømkabel fra lysbrytern og ut i taket. Der skat du koble på den ledningen som sitter på lampa du har kjøpt Hvis du ønsker stikkontakt i enden istedet, må du bruke det istedetfor lysbryter. Med andre ord, dette er noe du trenger hjlp til! Anonymous poster hash: 3c5e8...69d
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #3 Skrevet 26. juli 2013 Er du litt handy eller har noen rundt deg som er litt teknisk, så stikker du på Clas Ohlson og kjøper deg lampettledning med støpeskjeen og bryter og monterer på hvis du ikke har takpunkt (ledning som kommer ned fra taket) alle rede. I tillegg kjøper du en krok du skrur i taket der du ønsker å henge den. Hvis du ønsker å gjøre det ekstra pent uten å måtte lage for mange hull, kjøper du og skinner med dobbelsidige tape på baksiden som du fester i taket og på veggen for å skjule og feste opp ledningen Man treng stort sett ikke være rakettforsker for å få det til, men strengt tatt så skal man bruke elektriker hvis den skal kobles i et takpunkt. Anonymous poster hash: 20c03...1c4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #4 Skrevet 26. juli 2013 Er du litt handy eller har noen rundt deg som er litt teknisk, så stikker du på Clas Ohlson og kjøper deg lampettledning med støpeskjeen og bryter og monterer på hvis du ikke har takpunkt (ledning som kommer ned fra taket) alle rede. I tillegg kjøper du en krok du skrur i taket der du ønsker å henge den. Hvis du ønsker å gjøre det ekstra pent uten å måtte lage for mange hull, kjøper du og skinner med dobbelsidige tape på baksiden som du fester i taket og på veggen for å skjule og feste opp ledningen Man treng stort sett ikke være rakettforsker for å få det til, men strengt tatt så skal man bruke elektriker hvis den skal kobles i et takpunkt. Anonymous poster hash: 20c03...1c4 Støpeskje = støpsel . Ære være autokorektur. Såg og nå at du ikke har takpunkt. Så da skrev jeg litt mer en jeg måtte. Men, vår kjære Clas har ferdig lampettledning som du skrur fast i sukkerbiten i lampen. Anonymous poster hash: 20c03...1c4
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #5 Skrevet 26. juli 2013 Er du litt handy eller har noen rundt deg som er litt teknisk, så stikker du på Clas Ohlson og kjøper deg lampettledning med støpeskjeen og bryter og monterer på hvis du ikke har takpunkt (ledning som kommer ned fra taket) alle rede. I tillegg kjøper du en krok du skrur i taket der du ønsker å henge den. Hvis du ønsker å gjøre det ekstra pent uten å måtte lage for mange hull, kjøper du og skinner med dobbelsidige tape på baksiden som du fester i taket og på veggen for å skjule og feste opp ledningen Man treng stort sett ikke være rakettforsker for å få det til, men strengt tatt så skal man bruke elektriker hvis den skal kobles i et takpunkt. Anonymous poster hash: 20c03...1c4 Tro det eller ei, jeg er faktisk skikkelig handy. Jeg er den som fikser ting hjemme hos oss, jeg bare skjønte ikke hvordan det her fungerer. Men nå tror jeg at jeg skjønner. Det er ikke takpunkt der jeg vil ha lampen, men jeg kan ikke tenke meg at det skal være et problem å montere på en sånn lampettledning, som du sier. Jeg byttet en gang lysbryter/dimmer på en lampe, det må vel gå for nesten det samme. Skal få tak i sånn skinne til ledningen. Tusen takk!!! :) Anonymous poster hash: 6b067...a14
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #6 Skrevet 26. juli 2013 Er du litt handy eller har noen rundt deg som er litt teknisk, så stikker du på Clas Ohlson og kjøper deg lampettledning med støpeskjeen og bryter og monterer på hvis du ikke har takpunkt (ledning som kommer ned fra taket) alle rede. I tillegg kjøper du en krok du skrur i taket der du ønsker å henge den. Hvis du ønsker å gjøre det ekstra pent uten å måtte lage for mange hull, kjøper du og skinner med dobbelsidige tape på baksiden som du fester i taket og på veggen for å skjule og feste opp ledningen Man treng stort sett ikke være rakettforsker for å få det til, men strengt tatt så skal man bruke elektriker hvis den skal kobles i et takpunkt. Anonymous poster hash: 20c03...1c4 Tro det eller ei, jeg er faktisk skikkelig handy. Jeg er den som fikser ting hjemme hos oss, jeg bare skjønte ikke hvordan det her fungerer. Men nå tror jeg at jeg skjønner. Det er ikke takpunkt der jeg vil ha lampen, men jeg kan ikke tenke meg at det skal være et problem å montere på en sånn lampettledning, som du sier. Jeg byttet en gang lysbryter/dimmer på en lampe, det må vel gå for nesten det samme. Skal få tak i sånn skinne til ledningen. Tusen takk!!! :) Anonymous poster hash: 6b067...a14 Dette er enklere. Her er det kun snakk om å stikke to eventuelt tre ledninger inn i sine respektive hull og skru inn skruen i sukkerbiten som allerede er på lampa. Og som jeg skrev så har Clas ferdige ledninger. Eventuelt kjøper du i løsvekt og montere selv. Pass bare på at alt er skrudd godt fast så det ikke ligger og gnisser. Dette kan være en potensiell brannfare. Anonymous poster hash: 20c03...1c4
aanonym Skrevet 26. juli 2013 #7 Skrevet 26. juli 2013 Her er det du må gjøre:http://www.klikk.no/bolig/oppussing/article431420.ece
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2013 #8 Skrevet 26. juli 2013 Tusen takk igjen, dere er altså så gode. Dette skal jeg nok klare helt selv! HI Anonymous poster hash: 6b067...a14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå